Alla inlägg den 23 september 2017

Av Sirpa - 23 september 2017 07:07

Denna fredag blev inte någon vanlig dag inte.
Började fridfullt på morgonen då jag gick upp 2.45
Kände mig pigg och utvilad, efter att ha fått sova 6 timmar.
Alldeles perfekt för mig och kroppens återhämtning.

Cyklade till jobbet och tog en liten extrasväng just bara för att det var så lugnt och skönt ute.
Ca +10 i luften.
Helt tyst och stilla.
Njutfullt.

Fick ut vår bästa buss.
Scania som går fint och mjukt. Ren och väldoftande. Allt fungerar i den bussen.
Efter säkerhetskontrollen som jag är noga med, åkte jag och Scania ner till väntande resenärer vid Resecentrum.
Hade en mugg kaffe bredvid mig som jag smuttade på.
Radion spelade bra musik och jag mådde prima.

Tänkte återigen på hur härligt det skulle vara att få jobba såhär varje dag.
Gå upp tidigt och få må bra i jobbet.
En dröm jag vägrar släppa.
Nog borde någon arbetsgivare ta fasta på detta och använda min gåva till något bra.

Goa resenärer som jag tog väl hand om.
Tycker om att ge mitt bästa och verkligen ge service och omtanke.
De sov i min mjuka buss med nattbelysning invändigt, tryggt hela vägen till Arlanda.

Jag mådde toppen.
Kände att jag gjorde något bra, som gav dessa människor en fin start på deras dag och resa.



På Arlanda var det kaos givetvis.
De bygger om på terminalerna och det är en röra som heter duga.
Stressade taxin överallt och det parkeras på våra hållplatser.
Vi bussar är ständigt i vägen för andra fordon.

Pulsen gick upp där en stund och jag hade svårt att hinna i tid till min avgångstid mot Västerås.
Tar sådan tid och energi med all röran.
Vår färdväg så nerkrympt att vi måste koncentrera oss till 110% för att inte köra emot någon bil, felplacerad skylt eller betongsugga.

Mina bokningar visade 1 resenär åter.
Jag åkte ifrån Arlanda med 12 i bussen.
Vårt system hängde inte med att uppdatera som vanligt på Arlanda.
Ännu ett stressmoment för oss.

Kom iväg något försenad och for åter mot Västerås.
Förarbyte där och det var min morgontrötta sambo som tog över.

Sedan var stöket ett faktum för honom.

Militärövningen Aurora 17 hade då stängt av E18 och all trafik leddes via mindre vägar.
Kaos vid vid nedfarten i Enköping där miltärfordon kördes ner på E18 och all annan trafik stoppades.
Köer överallt i morgonrusningen.

Min käresta drog med sig en 15 minuters försening direkt där och så även turen innan honom.
Våra resenärer i stress då de inte förberett sig alls för detta, trots att de flesta visste, via media och skyltar ute i över en veckas tid överallt.
Många har svårt att planera sitt resande.
De litar blint på att våra körtider skall hålla.

Så fungerar ju inte verkligheten då vi rör oss på vägar med mycket trafik.
Vad som helst kan ju hända.
Sedan får vi ta emot skället och missnöjet när de blir sena till sitt flyg.

Efter kort rast tog jag över buss efter stressad kollega.
Lastade mycket resenärer och gav noggrann information om hur det såg ut längs vår färdväg.
Att det var avstängt, att det var militärfordon överallt och att förseningar inte gick att undvika.
Att Aurora 17 var det som prioriterades.
Att vi måste följa militärens hänvisningar om färdväg.

Ändå krävde några resenärer att jag måste veta vår ankomsttid.
De försökte tvinga ur mig ett löfte att de skulle hinna med sina flyg, som var alldeles för tajt bokade.
När jag svarade att detta var omöjligt för mig, då jag inte visste hur det såg ut längs vägen, då all trafik leddes om från E18.
Jag fick mina fiskar varma.
Det var jag som bar ansvaret för deras restid ansåg en arg man.

Då jag visste att detta var på gång så var jag mentalt förberedd och kunde hantera inom mig den frustration resenärerna bar.

Svarade att jag gjorde mitt yttersta och att mer kunde jag inte göra.

Ringde två kollegor som låg längs vår färdväg och hörde efter hur det såg ut.
Fick bra information och kunde tack vare det välja rätt vägar och allt slutade mycket bra.
Jag informerade våra resenärer längs vägen för att ge dem chansen att veta hur vi låg till.

Vi hann nästan i tid, sånär som på 3 minuter.
De mest stressade hängde på dörren ändå och for ut ur bussen, arga och sura.
3 minuter ??
Då har man väl ändå bokat lite galet om det hänger på 3 minuter.

Många tackade för bra, mjuk körning och även ett bra jobb med val av färdväg.
Likaså över min utförliga och tydliga information.

Tog till mig och lät den positiva feedbacken ta över känslan av harm, över de som skällt på mig.

Hann gå på toa innan nya resenärer skulle på och återigen fick jag med mig många fler än bokningssystemet hade angett.

Rullade till Västerås längs vägar där det stod massor av stridsvagnar, militärvalpar, lastbilar med kanoner och alla möjliga sorters fordon.
Skrämmande och samtidigt intressant.

Fick frågor om Aurora17 och jag visste ju lite om den och svarade gärna.
Det var från resenärer som varit utomlands i flera veckor och visste inget om övningen.

Trött och nöjd med min prestation för denna dag, rullade jag bussen i depå.
Städade ur till nästa förare och cyklade sedan hem.

Texten på bussens bakruta stämde bra denna dag.

(fotot från ett tidigare tillfälle då jag hade denna buss framför mig )

Av Sirpa - 23 september 2017 06:15

Ligger här i sängen och dricker kaffe, tidigt Lördag morgon.
Jag borde kanske sova egentligen, men det går inte.
Vaknade straxt efter att sambon gått upp.
Han jobb jobbhelg och en riktigt knäckande sådan för hans del.
Förmiddag!
Det är ju Jag som ska jobba så, inte han.

Nästa vecka blir jättekämpig för oss båda.
Vi jobbar de skift som våra kroppar absolut inte mår bra av.
Jag kvällar och han tidiga mornar.
Byta får vi inte då arbetsgivaren vägrar.
De struntar fullständigt i att vi mår dåligt i det.

För mig kommer det innebära att jag kommer krascha mot slutet av veckan i sömnbrist.
Jag kommer sova kanske 3-4 timmar per natt. Jobbar 14.30-23.30
Somnar vid 1.30 tiden och vaknar vid 4-5 igen

Min käresta som är kvällsmänniska får samma problem.
Han har svårt att lägga sig före midnatt och ska opp vid 2.30 på morron.
Hans pass är 3.40-12.30

Det är ju mina idealtider!!!!

Så på fredag vandrar det två zombies här hemma hos oss.
Kroppar och knoppar helt ur balans

Fasar för detta!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards