Alla inlägg under januari 2018

Av Sirpa - 14 januari 2018 22:36

Denna Söndag blev den bästa på länge.

Den oro jag burit ett tag för min dotter och hennes sjuka vovve, har tagit kraft från mitt redan dåliga mående. Att inte kunna hjälpa henne har känts rent förjävligt.

Min ekonomi klarar inte det och än mindre nu när jag själv är sjukskriven dessutom.
Med oro för egna ekonomin om min hälsa ska fortsätta bråka länge till.

Nu ser det ut att lösa sig för henne, sakta men säkert, tack vare godhjärtade medmänniskor och hundägare.
Som djurägare vet man ju hur mycket pengar det rinner iväg när veterinärvård är nödvändig för en älskad familjemedlem.

Många kan ju tycka att det bara är att avsluta ett liv som kräver mycket utgifter.
Men så tänker vi inte i vår familj.
Om vi åtar oss ett husdjur så tar vi också hand om den.
Denne blir en familjemedlem och är då värd all kärlek och omsorg som går att frambringa.

Min dotter som är långtidssjukskriven efter utmattning och trauma efter att ha misshandlats av sin x make, har det redan jobbigt i sitt liv.
Detta med Lillys sjukdom, sparkade verkligen undan benen på henne och mitt lilla barnbarn.

Det som nu alla dessa underbara medmänniskor gör för Lilly och hennes familj är en sådan underbar barmhärtighetsgärning att det har hos mig också, väckt ett hopp om mänskligheten och tron att äkta empati ännu lever.

Tack ni fantastiska!!

Sedan blev denna Söndag också minnesvärd, tack vare min och älsklingens utflykt till det bästa rogivande och sinnesglädjande stället jag vet
Malingsbo camping
Grillning vid öppen eld i vinterlanskap.
Riktigt vacker vinterdag med snö, is på sjön och goda samtal med flera glada skratt.

Det var veckor sedan jag orkade skratta.
En förlösande känsla.

Väl hemma sedan har jag varit jättetrött och stundtals så yr och med smärta i bröstet, tungt att andas så det knytit sig i halsen.
Har bara försökt att ta det lugnt, vila och andas.

Hostat mycket nu i två dagar.
Varför vet jag inte...

Dagen har givit mycket positivt.
Med den känslan skall jag nu sova.
Helt färdig i kroppen och huvudet

Av Sirpa - 14 januari 2018 20:47

Min dotters Bassetvovve Lilly ligger återigen på Strömsholm.
Hon har inte ont just nu men det hon drabbats av i sitt ena öga, Glaucom gör att hon inte klarar sig utan den dropp hon ligger i.
Smärtan hon hade var hemsk och det som nu står på tur är att operera bort det sjuka ögat.

Försäkringen har nåt taket och min dotter har full panik över hur hon skall kunna betala för vidare behandling och operation.

Lilly är frisk i övrigt och många år kvar att leva, som den härliga, älskvärda vovve hon är i sin familj.

Nu har en underbar människa startat en insamling för att hjälpa Lilly.

Många bäckar små....

Säkert kan många människor skänka en slant som de kan avvara, om så bara 20:-
Allt är guld värt!

Vill du hjälpa med en slant så låt mig veta.

Lilly är en medlem i vår familj som vi älskar högt.

Av Sirpa - 14 januari 2018 19:24

Att sitta vid en havsstrand och titta ut över vattnet eller sitta och se in i en eld, har ungefär samma lugnande effekt för mina sinnen.

På somrarna dras jag till vatten.
Vågorna rullande mot strand, vågmönstret i sanden på botten.
Vattnet smeksamt mot huden under en stillsam simtur.
Så underbart skönt!

Idag där vid sjöns strand, vid den härliga brasa vi gjort av vedträd medtagna hemifrån, drogs tankarna och längtan till den kommande våren och sommaren.

Nu var sjön och tjärnet istäckt med snö på sig. Isen bar för det kom ett par med isborrar och vovve, gående långt utifrån sjön.
På tjärnets is satt det gubbar och pimpelfiskade öring som lever under istäcket.

Jag älskar den miljö som är där vid Malingsbo.
Vetskapen att det även finns varg i skogarna runtomkring, får mig att trivas ännu bättre.
Då känns det att jag är nära naturen.

Stod och såg bort mot campingen från det läge vi hade våran eld.
Tänkte på hur det kommer att bli sedan i April, när vi kommer dit med Sävsjövagnen våran.

Till vår plats kommer vi att köpa en sk vedkorg som man eldar i.
Av gjutjärn.
Har sett att de inte kostar så mycket.

Vi har ju våran härliga grill som jag tycker fungerar så bra.
Om vi känner att detta blir vårt paradis så kommer vi att bygga upp ett golv i förtältet.
Ett golv som går att enkelt skruva isär i moduler och förvara över vintern.

Kanske vi även har kvar vagnen över nästa vintersäsong.
Det får vi se efter sommaren först.

Njutning för mig under sommarhalvåret är iallafall närheten till vatten.
Rent vatten.
Inte som Hjälmarens grumliga bruna sörja.

På vintern när snön ligger är den öppna elden njutningen.
Då borde vedkorgen bli en utmärkt lösning.
Fylla ved i den som sakta får lysa upp vintermörkret

Av Sirpa - 14 januari 2018 16:57

Imorse när jag gick upp, var min kropp och krafter verkligen på minussidan.
Sambon och jag hade redan igår pratat om att göra nåt idag, bara för oss själva.
Stänga ute alla som kräver hjälp och uppmärksamhet.

Han hade redan när vi vaknade, två samtal väntande på hans uppmärksamhet.
Vi valde båda att stänga ner mobilerna så vi fick vara ifred från omvärlden.

Frukosten intog vi i lugn i vårt fina kök.
Satt där och kom fram till vad vi skulle göra för att bara komma bort några timmar.

Plockade ihop torr och fin björkved från våran prydnadsspis i vardagsrummet.
Fyllde thermos med kaffe, muggar och annat vi behövde med.
Klädde oss varmt.
Åkte till en butik och inhandlade god korv, vitlöksbröd och fikabröd.

Åkte sedan mot vårt sommarparadis Malingsbo.
Planen var att stanna någonstans och tända en brasa, grilla korv och bara vistas ute några timmar.
För oss själva.

I Malingsbo var det snö och minus 4 grader.
Helt perfekt.
Vi stannade vid sjöns rastplats som också är badplats.
Tände en eld på platsen som byggts för just det ändamålet.
Veden var torr och fin så brasan blev snabbt klar för grillning.
Jag hade fixat grillpinnar av sly som växte vid stranden.

På det första fotot ser man campingen och det frusna tjärnet i bakgrunden.
När vi kom dit var det gubbar på isen och pimplade öring som finns planterat i tjärnet.

Så supergott med den korv vi hade med oss.
Kabanoss med svenskt kött.
Kötthalt 90%
Lite svåra att trä på pinne så jag bröt av dem och då funka det fint.

Lade vitlöksbrödet på en av stenarna vid elden och den blev varm, frasig och jättegod.

Vad vi njöt av friden och stillheten där vid grillplatsen, mellan sjön och tjärnet.
Inget som störde, eldens knastrande och värmen ifrån den.
Snön låg vit och fin överallt.

För oss blev detta energipåfyllning som vi båda behöver.

Bara att titta in i elden ger lugn och frid.

Mycket mera snö och vinter här än hemma.
Vinterväglag att köra i som vi båda trivs med.

Jag kände mig glad för första gången på länge.
Krafterna hängde med hyfsat de timmar vi var där.
I bilen hemåt sedan så rann de iväg igen.
Men båda hade vi sinnesro på ett bra sätt av det vi lyckades åstadkomma idag.

Vara för oss själva, göra det vi ville och i detta också få lite extra gott i magen.
Fick lite färg på mina bleka kinder och ögonen såg inte fullt så trötta ut som de annars gör nu.

Klokt val av Söndagsrekreation

Av Sirpa - 14 januari 2018 08:40

Denna Söndagsmorgon känns som lite av ett bakslag i måendet.

Har sovit tungt och bra en hel natt, över 8 timmar.
Vaknade med tung kropp och sinnet oroligt av någon anledning.

Gick upp till Villes stora glädje. Gav honom mat och morgonkelet som han är så van vid.
Han såg goset som viktigare än maten idag.
Vet inte om han kände hur slut jag kände mig.

Jag förstår inte hur man kan bli så dränerad på kraft och ork...
Känner att jag inte har styrkan att bära någon annan människa just nu.
Ändå blir det att jag försöker hjälpa och i stunder också söka lösningar på andras problem.
Försöker hålla sådant på avstånd men det lyckas inte.

Jag är så glad att jag har min äldsta dotter som på sitt proffsiga sätt lyckas hålla mig på rätt köl.
Det som är viktigt för mig nu, är att jag har positiva människor ikring mig.
Eller människor som åtminstone respekterar att jag inte klarar att prestera just nu.

Detta gör att jag drar mig undan mer och mer från livet, människorna och tempot i allting.

Jag orkar inte det tempot just nu!!
Jag orkar inte med andra människors problem och jag orkar defininivt inte lösa problemen åt dem.

Inte just nu!!

Mina krafter räcker inte till annat än att hålla igång mig själv.
Både fysiskt och psykiskt.

Det räcker inte att jag blir tillsagd och kommenderad till att vila och ta det lugnt.
Jag måste tillåtas få göra det också, i praktiken.

Jag vet vad som i nuläget tömde mig på energier och jag kommer inte att utsätta mig för det igen, förrän jag har nog med ork att bära.

Jag är så tacksam att dotter och lillkillen var med mig och att min sambo sedan fanns hemma för mig....

Denna söndag blir en återuppbyggnad av de krafter jag hade, innan gårdagens dränering.

Kärestan och jag stänger av telefonerna idag och bara ägnar oss åt varandra.

Av Sirpa - 13 januari 2018 18:57

Idag efter vi hade ätit frukost så skulle sambon till sonen och skruva ihop möbler.
Jag visste att det skulle bli många timmar för mig i ensamhet hemma, så jag tog beslutet att besöka min mor i Sura.

Köpte med söta rosor, fikabröd och chokladask och blev avsläppt hos mor vid 10 tiden.
Hon fyllde år i förrgår så det kändes bra med ett besök nu. Hade inte orken den dag hon fyllde.

Hon blev glatt överraskad.
Väntade dessutom dit min äldsta dotter och lillkillen senare.
Mor och jag hjälptes åt att göra en god korvsoppa till oss alla.

Dottern och lillkillen kom en timme senare.
Vi satt och pratade om allt möjligt.
Mest sjukdomar och krämpor och vilka som har dött på senare tid.
Det är mors favoritämnen.

Jag kände rätt snart hur jag dränerades på energi och orken försvann.
Höll mig väldigt passiv till samtalen då jag helt enkelt inte orkade.
Vi åt av den goda soppan och dottern diskade.

Var i kontakt med kärestan och möbelihopskruvandet.
Det krånglade och tog tid.
Så jag fick skjuts hem av dottern och lillkillen.
De följde med upp till oss sedan. Lillkillen tog sig en tupplur i bilen, så han var pigg och lekglad hemma här.
Tog fram korgen med leksaker.
Sen blev han sugen på tomtegröt som han sade, risgrynsgröt.
Det fick han självklart, två portioner gick ner i ett nafs.

Sambon kom hem, helt utsjasad av allt jobb med möblerna. Körning fram och åter mellan städerna. Ont i huvudet så han fick lov att traska in och vila, sova en stund direkt.
Nu hoppas jag att han kan få vara helt ledig imorgon. Slippa ifrån en massa krav.

Dottern och lillkillen åkte hem vid 18 tiden.
Vi hade som vanligt givande samtal.
Fikade innan.

Sambon hade då kvicknat till och när vi blev själva tog vi oss lite mat.

Dagen hade gått i rasande fart och mina krafter var slut.
Ligger just nu i soffan med Ville katt spinnande på magen.


Av Sirpa - 13 januari 2018 05:31

Min soffhörna och jag börjar dela många timmar, tankar och tupplurar.
Känner hur den börjar bli hård och nedsutten, precis där jag håller till.
Ingen vidare kvalite på de dynorna tyvärr.
Har en träkant, precis under sittbenet.

Någonting väckte mig väldigt tidigt denna Lördag.
Klockan var nog inte mer än 3.30 eller nåt sånt, när jag var tvungen att gå på toa.
Drack en hel del örtte igår som säkert behövde ut.

Sedan drog tankeverksamheten igång och det var lönlöst att ligga kvar i sängen.
Skulle bara väckt min trötta sambo om jag skruvat och vänt på mig där.
Han behöver sova, efter att ha varit igår och burit möbler med sönerna hans igår
Kastat gamla och hämtat nya.

Så han var trött när han anlände hem vid 20 tiden igår.
Innan dess han vi ju varit och handlat.
Sedan körde han gymet, åt mat efter dusch och drog iväg för att hjälpa frakta och bära.
Typiskt hans lediga dagar.
Fullt upp med anhöriga åt alla håll.
Så han behöver sina vilotimmar, min älskade, godhjärtade sliträv.

Sitter i min soffhörna och tänker.
Med ljus tända i rummet.
Mina vackra lyktor som jag fick av äldsta dottern. De har så fint sken i det vita.

Jag behöver alla ljusinputs som går att få fram. Fylla på energidepåerna, som varit uttömda i veckor nu.

Dricker mitt örtte.
Samtidigt fixade jag till en pytteliten kopp instantkaffe, för att inte få ont i huvudet.
Njuter så av att inte ha ont.
Tar en bit i taget nu, för att hitta energikällor att tanka ur.

Igår var jag målmedveten i mitt intag av föda.
Inget fikabröd eller godis.
Det enda bröd jag åt var en bit Fäbodknäcke.
Annars blev det soppa.
Ost och broccoli till lunch. Grönsakssoppa till middag. Den sistnämnda åt både sambo och barnbarn med god aptit då jag omvandlade deras del till korvsoppa.

På kvällen när magen pep efter onyttigheter att snaska på, fick den en god tonfiskburk i olja. Jättegott!
Ville visade också intresse för den burken men han har sin mat.

Ville åt potatischips med sambon i soffan då denne njöt av en liten whiskeypinne efter dagens slit.
Ville åt ett chips själv, så det krasade i hans söta mun. :) Knasig katt!

Min mage kurrade av hunger när jag vaknade. Självklart saknar kroppen intaget av socker och kolhydrater som jag försett den med under några veckor.
Inget sånt nu.
Energier kommer från annat straxt.
Tänkte ta yoghurt med hälsomuslin till frukost.

Den är supergod, tycker jag.
Sambon kallar den klippt gräs :)

Imorgon tänkte jag dra igång med juicerna.
Det är då dags för själva fastan.
Juicer och buljong gäller då i så många dagar som flaskorna räcker
Skulle tro att det blir 4 - 5 dagar.

På måndag skall jag ta mig till Hjärtmottagningen och låta dem ta de prov som behövs inför den större undersökningen.
Prover togs på Vårdcentralen tidigare.
De visade lite sänkt natriumvärde.
Blodsocker och njurvärden såg bra ut i övrigt. Känns skönt.

Får se om jobbet hör av sig om ev 50% arbetsprov på Arlanda.
Om inte så gäller vidare sjukskrivning.
Det fick jag helt klart igår när vi var och handlade, att jag inte är körduglig.
Var så yr att jag vinglade och var jätteostadig.
Körde varuvagnen in i svängdörrarna, hade så dålig avståndsbedömning och det kändes att hjärnan inte riktigt var med.
Sedan där i affären rann ju krafterna ur mig fullständigt.

3 timmar räckte mina krafter till igår.
Lagom för att åka och handla med sambon.
Innan dess hade jag bara plockat med tvätt.
Så laga till soppan, vara med hund och barnbarn igår, blev under total orkeslöshet.

Detta tar på mitt psyke kan jag lova!

Tänkte åka iväg och vara hos en god vän och fd kollega i hennes hus på landet i Värmland.
Bara komma bort och få lite tid med henne, goda samtal och kanske få lite moralsnack.
Hon håller lite koll på mig i livet så jag inte bränner ljuset i båda ändor igen.
Men det var inte att tänka på, en resa till henne.
Dels provtagningarna men också min ork.
Skulle behövt åka tåg och buss.
Det får bli vid ett senare tillfälle.
Saknar henne och vill så gärna se hur hon bor nuförtiden i sin söta stuga.
En vän med skinn på näsan och ett ärligt förhållningssätt mot mig.
Sånt vill jag ha!
Människor som står för vad de säger och verkligen vågar säga det de tycker.
Gillar dig E :) det är då säkert!

Idag har jag inga planer på någonting.
Kanske går jag ut en stund på en kortare promenad.
Sambon har säkert fullt upp med släkten så honom ser jag nog inte mycket utav.

Väntar på att min yngsta dotter skall höra av sig om Lilly, som ligger inlagd på Strömsholm med sin ögonstarr.
Kanske får hon komma hem idag eller så blir det bortoperation av ögat.
Vi får se.

Nu känner jag mig sömnig igen.
Klockan är bara 5.30 så kanske jag kryper ner i sängen igen och sover några timmar till.
Dricker mitt örtte först.

Av Sirpa - 12 januari 2018 22:38

Lade upp 4 foton på förra inlägget...

Den 4:e försvann som en strumpa i tvättmaskinen??

Skumt!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards