Direktlänk till inlägg 5 februari 2018

Kostomläggning för energi

Av Sirpa - 5 februari 2018 07:40

Jag har under ett par veckor funderat över, hur jag skall hitta vägar till att återfå min energi i kroppen och även själen.

Det är ju inte så länge sedan som jag gav mig på min vikt och sockersuget.
I höstas körde jag ju en ordentligt kaloriförminskning och rörde på mig riktigt bra, vilket resulterade i att jag kom i mina uniformsbyxor jättefint efter ca 5-6 veckor och jag blev piggare, lättare och mera allert över huvud taget.

Tyvärr hade jag ju stressen hängande över mig i jobbet och allt med syrrans bouppteckning samtidigt som ledde till att jag till slut inte riktigt höll ihop, orken avtog och jag började känna mig helt trasig.
Smärtor överallt.
Sedan blev jag jätteförkyld i jobbet på Arlanda.
Hade inte tid för återhämtning.
Körde på, sökte hjälp för allt som kom vällande över mig i form av grym hosta, bröstsmärtor, andfåddhet, orkeslöshet, skenande puls och till slut en hemsk yrsel.

Som grädde på moset, ännu en förkylning bara 5 veckor efter den föregående.
Mitt i detta försvann mitt kosttänk.
Jag stoppade i mig snabba kalorier i farten, för att försöka få energi till att orka.
Circusen var igång och jag åt det som jag fick tag i.
Sällan någonting nyttigt eller vällagad mat.

Sedan blev jag hemma, sjukskriven och totalt trasig.Helt körd i botten.
Jul mitt i detta med mängder av gott, onyttigt och fyllt av socker.
Detta medförde knappast någon förbättring vad gällde maten.
Mycket smörgåsar med ost.
Jag älskar ju båda delarna, bröd och ost.

Tröstäta känner ju alla till.
Jag åt fast jag inte var hungrig, i sökan efter energi att orka hålla mig upprätt.
Kilo på kilo började lägga sig på hög igen.
Kände att jag inte hade lusten eller orken till att bry mig i detta.
Trösten i det onyttiga kändes värdefullare i mitt dåliga mående.

Jag sov ju mängder, vilade i soffan och i detta bara stoppat in vad jag fått tag i, in i brödluckan, mitt i ansiktet.
Det var lättast så. Jag lagade ju riktig mat men den fick kärestan äta då jag inte var hungrig, för jag plockat i mig annat onyttigt istället.

Nu har jag som jag skrev tidigare, funderat i ett par veckor över hur vägen tillbaka skall se ut.
Hur lägger jag upp allt för att kunna återgå till ett liv med ork och energi inom mig.
Inte är det via socker och fett iallafall, det är då säkert.

Banta är inte aktuellt. Svälta vägrar jag göra och det ger knappast någon energi.
Det viktigaste för mig nu under kommande veckor, är att hitta ett bra sätt att få tillbaka min ork.

Nummer ett är: Ingen stress!
Det får inte existera i mitt liv.
Vägrar stress!!
Kommer att lägga upp mina dagar så orken räcker hela vägen. Känna efter och låta kroppen styra.
Inte vara totalt slut på kvällen.

Nummer två: Jag kommer att röra på mig mera. Börja försiktigt med att ta 1-2 promenader varje dag.
Oavsett väder, ge mig ut och gå.
Har satt upp som första mål att uppnå 5000 steg om dagen.
Men, orkar jag inte så får det inte bli ett stressmoment.
Min kropp är ju van vid träning och blir glad av det, om ork finns vill säga.

Nummer tre: Se till att sova ordentligt varje natt och om det behövs, så fortsätter jag med vila på soffan och powernap, om kroppen behöver det.
Försöker styra över mer och mer till att bara sova på natten, i sängen.

I detta jobbar jag ju 50% vid datorn.
Inte heller det får överdrivas på något vis.
Jag kommer att jobba, pausa, jobba vidare och känna efter vad krafterna tål.
Inte rusa in i någonting!
Känner jag efter ett tag att det funkar, så går jag upp i tid till 75%.
Men bara om hälsan håller.
Jag vill inte och kan inte, stressa in i detta heller för då kommer bakslaget som ett brev på posten.
Vet det från förr.

Sedan sist men inte minst kosten.
Har redan nu lagt om den helt.
Socker och överflödigt fett är borta från det jag stoppar i mig.
Kolhydraterna nedminskade till ett minimum.

Jag kommer att äta regelbundet. Flera mål om dagen.
Till detta tar jag återigen hjälp av färdiga måltider som jag blandar i vatten.

Nutrilett och Naturdiet. Samt soppor från frysdisken.
Dessa soppor är så goda.
Just nu har jag hemma Ost och broccoli.
Fisksoppa och Sparrissoppa.
Dessa blir lunch eller middagar.

Till shakern har jag just nu hemma smak av jordgubb och cappochino.
Tar till att börja med 5 måltider per dag.
Då får jag i mig allt kroppen behöver och inget extra.

Med detta hoppas jag att energierna skall öka. Vilket jag redan känner av efter tre dagar av promenader.
I helgen har jag ätit onyttigt de lux.
Bara för att och redan igår så var kroppen inte sugen på det längre, då hjärnan ställt in sig mentalt på en omläggning i kosten.
Suget avtog.
Hjärnan är fenomenal.

Nu har jag bara tagit mig en kopp kaffe tillsammans med sambon, medans han åt sin frukost innan avfärd till jobbet.
Jag väljer idag att börja jobba 8 då det passar bäst för mig orkesmässigt.
Skall dessutom iväg till tandläkaren sedan.
Har tid 13.20
Tänkte gå dit och hem. Det får vara en del av dagens motion.

Blir intressant att se hur jag lyckas med detta. Tror på det själv iallafall och viljan är stark.
Jag har det största värdet i detta just att få komma åter i kraft och ork.
Kunna arbeta heltid och ändå ha krafter kvar till annat.

Inte som innan Jul.
Slita med ork som inte existerade och efter jobbet, krascha innanför dörren, gråtande och helt slut.

Så får inte livet se ut!

Då kör vi :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 17 april 06:01

Efter att ha blivit hämtad av mina tjejer på Måndag eftermiddag 8/4 så kunde jag vara lite ledig. Hade först under Måndagen efter jag sovit 5 timmar, städat ur rummet jag sovit i. Det var nog evigheter sen den fått sig en ordentlig städning. Nu b...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:45

Söndagen blev en riktigt spännande och rolig och lång dag. Vi checkade ut och lämnade hotellet för att spela de två sista matcherna. Tjejerna jätteduktiga och gick till Final. Den spelades ganska sent och vanns av Täbytjejerna överlägset. Så ...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:26

Fredagen och Lördagen var fylld av glada pigga tjejer. Det spelades två matcher per dag och för mig blev det mycket väntan som jag ägnade åt att se på matcherna, städa buss, ha bussen öppen och varm så tjejerna kunde vila och torka matchtröjorna i me...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:08

Den 4/4 körde tjejerna mig till depå Håbo buss utanför Bålsta för min första körning för det bolaget. Tjejerna behövde bilen hemma och jag hade ju ingen nytta med den när jag skulle iväg i flera dagar i busskörning. Installerade mig först av al...

Av Sirpa - Söndag 7 april 13:09

Fast jag var bortrest i jobb hela Påskhelgen så jag missade allt påskfirande hemma med allt vad det brukar vara. Äggletning, påskbuffe och påskgodis. Nu hade tjejerna en överraskning åt mig när jag kom hem. Dem hade sparat mat åt mig från buffen...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards