Direktlänk till inlägg 11 mars 2018

Lördag i bussen

Av Sirpa - 11 mars 2018 07:52

Igår Lördag samlades vi ett gäng på depån för att därifrån utgå mot Stockholm.

Linjekännedom på vår nya linje över Enköping, Solna till Cityterminalen.
På helgerna även till Junibacken och Skansen.

Vi satte upp anslag på hållplatserna också så det syns att vi finns.

Pratade alternativa körvägar vilket kan behövas i Stockholmstrafiken.
Väl framme på Cityterminalen fick vi en grundlig genomgång av G som är Trafikledare på CT och lite av en guru för oss alla.
Han har jobbat så länge med buss och trafik. Har full koll på det mesta och en bra, rättvis läromästare.

Cityterminalen är så speciell.
Ett trångt utrymme som används av så många och då gäller strikta regler för att det skall vara ordning och ingen far illa.
Mycket människor och fordon i farten.
Hänsyn, kompisanda och hjälpsamhet gäller.
Oavsett vilket bolag man jobbar för.

Jag trivs själv med ordningen där.
Alla vet vad som gäller och rättar sig efter det.

Vi hämtade lite skyltar som kommer sättas upp.



Mycket information blev det säkert för dem som inte är van vid Cityterminalen.
Jag minns ju själv hur nervös jag var första gångerna jag körde upp längs rampen.
Jätterädd för att köra för fort, då det råder 15 km/tim inne i byggnaden.
Kör man fortare så vibbrerar det i hela huset.
Skapar sättningar och sprickor.

Så det är bara att smyga fram där.
Ingen stress därinne. Det är inte tillåtet.

Efter CT var vi ut med L vid ratten.
Ännu en av våra härliga medarbetare, inventarier på Swebus :)
Han är duktig på allt han gör.
Innehar en enooorm kunskap om allt vad gäller oss. En arbetsmyra och energisk till tusen.

L och jag har samarbetat tidigare vid filminspelningar och totalrengöringar av bussar.
Mycket bra kollega och vän att arbeta tillsammans med.

Han visade oss hur vi på bästa sätt tar oss ut till Djurgården och tillbaka.
Igenom trånga korsningar, mängder med trafik och människor överallt.
Något spännande :)

For sedan till Uppsala där jag plockade med mig en buss som skall vara stationerad i Västerås, då vi behöver fler bussar till den nya linjen.

Den var iskall när jag tog den från depån vid Fyrislund.
Körde den varm och vi följdes åt två bussar åter till Västerås.
Parkerade bussen och gjorde klart allt som behövdes

Gick sedan till 5:ans buss hem.
Jättehungrig då vi inte fått tid över till varken fika eller mat på hela dagen.
Inte bra! Hade energibrist Delux.

Tur jag hade med en Nutrilettebar som jag fick i mig under de 9 timmar det blev utan intag av energi i övrigt.
Åt ju en liten snabb frukost på morgonen bara.

Dagen var givande, kul att umgås med kollegor.
Lära sig nya linjen och prata Stockholm.
G gav oss fin guidening till och från Djurgården medan L körde.
Tack gubbar! Ni är bäst.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards