Alla inlägg under mars 2018

Av Sirpa - 11 mars 2018 07:21

Nu har jag fått till det ganska bra med arbetsplatsen hemma.

Fick en större skärm så jag slipper scrollandet och den dagliga huvudvärken.

Det enda som är kvar nu är en kontorsstol.
Sitter för lågt och det gör att axlarna åker upp och ger smärtor i nacken och ryggen.

En sak i taget framåt :)

Härlig skärm

Av Sirpa - 9 mars 2018 06:34

Veckan har gått med ett tempo som är lite för mycket för mig.
Känner det nu när jag sitter här i soffan, fredag morgon.
Intar morgonkaffet, känner av en lätt huvudvärk som säkert försvinner om en stund när kaffet gjort sitt jobb.

Jag var helt slut igår efter en lång kördag som sög musten ur mig.
Ändå var det inte någon stress direkt, annat än när rasten blev så kort av att jag behövde köra in bussen till depån, istället för förarbyte vid RC. Det tar mera tid.
Städa ur bussen och avsluta.

Annars var det lugna körningar.
Fullt ett par turer och extra taxi ringdes ut till resenärer som avvek innan taxi kom.
Trist! Vi måste ju betala den ändå.
Efter lunch började det snöa och blev moddigt.
Det snöar nu också, så det är nog en del som kommit ner.

Innan i veckan hade jag Supporten på Måndagen. Full dag och två timmar till
Tisdagen en kortare körning och sedan support resten av dagen.
För mycket tid den dagen också.
Sedan Onsdag, tåg till Stockholm.

Jobbade med Supportärenden med kollega på Cityterminalen. Hon visade mig vidare i systemet i sådant jag ännu inte hanterat.
Kändes toppen att kunna också agera på sånt jag hade i pipeline.

Filminspelning med mig i uniform som bussförare. Två jättegoa tjejer som hade hand om det.
Kort intervju med mig som då filmades.
Det blir ett pyttekort inslag i nånting framöver för Swebus.
En kollega till på samma sätt.
Manlig kollega från Karlstad.

Jag har ju varit med förr på VL tiden så det var inget konstigt för mig.
Kände mig bara gammal och ful i kameran men det är ju det jag är :) inget att göra åt.
Gud har skapat mig såhär och det är bara att gilla läget :)

Hade sedan en kort lunch och ett mycket givande samtal med min kära kollega om allt som sker och har skett hittills i allt det nya.
Vi spånade lite om min framtid.
Mina uppgifter, hur och var jag jobbar.
På vilket sätt och vilka verktyg jag behöver.

Det är en ny värld som öppnats för mig inom Kundvård och jag trivs i den rollen, som är helt naturlig för mig.

Åkte sedan hem med tåg igen när jag bara kände mig i vägen på CT där tjejerna jobbade på för fullt

Gick hem via centrum och köpte mig ett par skor att ha det sista som är kvar av vintern.

Kändes toppen att komma iväg och bolla tankar med kollegor.
Känns som jag behöver det då jag inte gillar längre att jobba hemma ensam.
Nu mår jag så bra att det blir en tomhet för mig att inte vara med andra människor.

Förändringar sker i ett rasande tempo

Av Sirpa - 8 mars 2018 22:01

Denna Torsdag blev ordentligt lång.
Vaknade några minuter i 4 imorse.
Kaffe i magen och thermos.
Bredde en smörgås att ta med.
Klädde mig, sminka bort tröttheten och gick sedan till bussen vi Stora Coop på Björnövägen.
Tog 5:an till jobbet.
Rask promenad i kylan.

Bussen jag skulle kört var trasig så jag fick starta upp en Setra som jag gillar.
Lånebuss från Axelssons, våra hyresvärdar på depån.
Gjorde iordning bussen med tidningar, körorder, skyltar och allt som behövdes.
Fick den varm och go tills jag tog på resenärer på Resecentrum.
Vidare till Mdh och tog med flera.
Då var klockan 6.

Körde till Eskilstuna. Nya människor kom ombord där.
Jag tog lite foton på bussen.

Setra är favorit hos mig.
Kanske inte dubbeldäckarna men den här godingen tyckte jag om att köra.
Mjuk och fin, hel och ren.

Hade den en vända till innan jag tog den åter till depån.
Vår buss var lagad.

Kort rast blev det då jag skulle bytt förare egentligen.
Körde sedan två vändor till efter rast och då var klockan efter 15 när jag åkte bil till depån.
Kärestan skjutsade hem mig då det var snöoväder och jag var jättetrött.

Mat och dusch hemma.

Av Sirpa - 7 mars 2018 21:51

Som jag skrev i ett av mina inlägg för några veckor sedan, så anmälde jag mig till en kurs.

Konsten att leva heter kursen.

Ikväll var det då dags för första gången.
Sambon körde mig dit till 18.30
Vi samlades alla efter att ha blivit mottagna och välkomnade vi dörren.

Vi fick olika sorters soppa och ostsmörgås.
Mat som passade alla.
Kaffe efter maten.
Kursen kostar ingenting.
Maten betalar vi 50:- per gång.
Mycket gott och mättande. Jag valde linssoppa.

Sedan samlades vi för en kortare föreläsning om vad som kursen kommer att handla om, för varje tillfälle.
Denna gång var temat
Tid för reflektion.
När och hur tar vi oss tid till reflektion.
Om vi ens gör det eller bara ångar på i tillvaron.

Vi fick en svart liten bok att skriva ner det vi själva ville. Tankar om kvällens ämne.
Egna funderingar.
Hur vi kan lägga upp tid och välja platser som fungerar för vår egen reflektion.

Sedan hade vi samtal i grupper.
Med två ledare i varje grupp.
Presentation av oss själva och sedan lite olika symboliska berättelser om hur och var vi står nu och var vi ser oss om ett år.
Mycket intressant.
Alla bär sin egen ryggsäck, sin egen livs historia och berättelse.

Givande att känna gemenskapen i våra olikheter i gruppen men ändå en likhet i så mycket.
Tiden gick väldigt fort och snart var det dags att gå ut i kyrksalen och en stunds tystnad i stilla musik.

Själv kände jag mig lugn och harmonisk i den stunden. Nere i varv helt.
Redan första kurskvällen gav mig nya verktyg till att påbörja en förändring i mitt liv.

Det är ju tanken med allt.
Att jag skall lära mig leva utan stress i livet.
Acceptera det som inte går att göra nåt åt och förändra vartefter, det som går att påverka.

Första steget är taget.
Gillade denna kurs jättemycket.

Nästa tillfälle är om 14 dagar.
Längtar redan.
Nytt tema den gången

Av Sirpa - 7 mars 2018 03:56

Tisdagen blev knökafylld, må jag säga.
Det gör ingenting, sålänge jag kan göra allt i mitt eget tempo, utan att stressa.

Gick upp vid 4.30 efter att ha vaknat till en stund när sambon åkte och jobbade, straxt efter 2. Så sömnen blev naggad en del.
Upp och gjorde mig klar för jobbet.
Gick iväg till RC och tog sedan 5:ans buss till Skiljebomotet, gick därifrån till jobbet.
Började 6.27 på depån.

En go kollega hade fixat till så min buss var varm och det kändes härligt.
Tack D för den fina service.
Leverera en kall buss till kunderna är inte kul, nu behövdes det inte.
Loggade in, plockade med tidningar och gick igenom bussen. En dubbeldäckare.
Rullade till RC och påbörjade min körning.

Vidare till Campus och många resenärer.
Informerade om bälten och rullade i halkan, snön och täta trafiken till Eskilstuna.
Släppte av, städa ur bussen och fyllde den nästan helt tillbaka till Västerås.

Tog min kaffe och macka i den korta pausen som blev. Lite resenärer denna vända.
Broöppning i Kvicksund.
Rullade in i bra tid ändå till Eskilstuna.
Ca 10 resenärer tillbaka.
Ringde upp mamma innan jag rullade igång.
Pratade med henne i headset.
OBS! Ingen telefon i handen!
Bara pluttar i öronen.

Jättelugnt på vägen.
Hamnade bakom en specialtransport som höll perfekt fart till Västerås.
Lämnade över bussen till goa kollegan.
Åkte till depån med en annan kollega från Arlandabussen.

Gick sedan hemåt. Stannade och handlade på Stora Coop.
Med två tunga kassar fick det bli buss hem.
Biljettkontrollanter ombord.
Gick hem, trött och hungrig. Bytte om och värmde på soppa och åt med macka till.

Gjorde iordning klart med mat som skulle in i ugnen tills sambon kom hem.
Revbensspjäll som han längtat efter i dagar nu.
Vilade 5 minuter i soffan och sedan var det dags för andra delen av mitt jobb denna dag
Knäppte igång datorn och loggade in.
Satte igång med Kundsupportärenden på löpande band.
Det är mycket nu sen ovädret i landet.

Blev uppringd av K på Cityterminalen.
Hon bokade tågbiljett åt mig till Onsdag.
En öppen dagbiljett.

Jag ska dit och vara med Kundtjänst där på plats och sedan bli filmad som bussförare till något för Swebus.
Vet inte riktigt vad, men det visar sig.
Reklam kanske.
Det blir jag och en manlig kollega.
Kul grej!

Förpassade in maten i ugnen och jobbade vidare. Mycket mejl på norska och det tar en stund att tyda dem.
Likså på engelska och dem måste jag ju svara på engelska.
De norska fungerar fint med svenska svar.
Lite varierande och tar extra tid.

Pausade kort för en kopp kaffe och jobbade sedan vidare tills jag började bli alldeles för trött. Många ärenden blev det, även denna dag som är kördag för mig egentligen.
Då var det jobbat 4,5 timme supportjobb också och körningen innan på 4,5 timmar.
Gott och väl en full arbetsdag.
Skickade över tågbiljetten till min privata mejl så jag har den i mobilen.
Stängde ner

Hopp i duschen och sedan check av uniformen till nästa dag.
Grejade till en rejäl kastrull med köttfärssås.
Kärestan hade stekt på färsen medan jag jobbade så det var bara att jag gjorde resten
Blev en sås med god smak, lite sting.
Fixade disken och gjorde sedan kväller.

Klockan var vid 19 tiden då.
Jag var trött men på ett bra sätt.
Motion hade jag fått en hel del.
Över 8.000 steg.

Gick och lade oss vid 21.30
Vaknade vid 2 och lämnade sängen.
Bloggar nu i soffan och klockan är snart 4. Måste sova lite till då jag ska upp 6.30
Tåget går 8.14 så jag måste göra mig iordning och gå till RC tills dess.
Hel arbetsdag i Stockholm väntar och sedan kurs i Ansgarskyrkan på kvällen.

Blir en fullspikad dag av Onadagen oxå.




Av Sirpa - 6 mars 2018 05:04

Hörde när kärestan gick upp efter 2 för att ge sig av till sitt jobb.
Lider med honom!
Det är en plåga för en kvällsmänniska att måst tvingas lägga sig tidigt för att gå upp mitt i natten för att jobba.

Han är inte fullt fungerande människa på hela dagen sedan.
Trött, håglös, hängig...
Det är inget liv att ha det så, dag ut och dag in.
Byte av arbetsplats är ett måste för honom. Innan han går sönder helt och blir sjuk.

Jag är själv uppe tidigt.
Men jag är morgonmänniska. Kanske inte så pigg just nu men blir det snart när jag dragit igång dagen.
Har lite ont i höger vrist och häl, efter mitt joggpass igår.

Kom på att jag glömde stretcha och där är orsaken.
Kommer mjuka upp vristen när jag går till bussen.
Hade tänkt gå till jobbet, 4 km men spar det till hemfärden istället.
Blir för mycket med 4 km åt bägge hållen.
Håller ju på att vänja kroppen vid motion igen.

Hostar lite mera igen, vet inte varför.
Kanske har luftvägarna börjat jobba extra och tar upp skräp ur lungorna eller nåt.

Snart dags att gå upp.
Fixa med kaffethermos, lite macka och sedan iväg.
Kör dubbeldäckare idag i 4 timmar drygt.
Till och från Eskilstuna.
Ingen höjdarkörning direkt då jag gillar Arlandakunderna bäst.

Men nån ska göra jobbet och nu blev det jag.

Efter körningen kommer jag hem och äter lunch. Sedan blir det kundsupport vid datorn, några timmar till.

Av Sirpa - 5 mars 2018 20:09

Efter en lång och riktigt tuff arbetsdag i Supporten, med mängder av ärenden uppklarade och nya öppnade.

Hade ont i rygg och nacke efter allt stillasittande, på min obekväma arbetsplats.
Stolen är en köksstol med en extra tjock kudde på för att komma upp i höjd.

Kudden blir varm och otymplig under rumpan.
Nåt annat är också fel då jag blir stel i nacken.

Så efter 8 1/2 timmes datajobb stängde jag ner dagen, bytte om och stack ut på det första passet i mitt joggingprogram.

Hade Cityringen som sträcka.
Först promenad i några minuter.
Sedan övergång till powerwalk som jag körde till Oxbacken.
Sedan körde jag igång sträckorna med jogg och powerwalk växelvis.
Räknade steg, 100 jogg och 50 pw och så tog jag mig hem.
Hann med 7 sträckor av jogg.
Det fick räcka då jag hade gått powerwalk mycket längre än 15 minuter som det skulle varit.

Benen kändes glada när jag drog den 5:e joggen. Det blev mera som löpsteg.
De kände igen sig.
Kom hem lite trött och svettig.
Hopp i duschen och sedan på med mysplagg.
Varvade ner för dagen med yoghurt och lite musli.

Känns som en bra start på veckan.

Fick också veta hur jag kommer att jobba ikring Påsk.
Ska ju vara Kundvärd på Arlanda.
Det ser jag fram emot.
Påsken är vår värsta restid på året.

Imorgon har jag körning först i 5 timmar och sedan några timmar kundsupport.
Vill få klart det som nu är ute i frågor och väntan på slutföranden

Av Sirpa - 5 mars 2018 05:32

Efter en morgon tillsammans med kärestan och vovven, dusch och en gemensam promenad till Resecentrum, tog jag tåget till Eskilstuna.
Husse och vovve gick hem igen.
Vi hade följt Vasaloppet på tv under morgonen och pratat mycket träning och gamla minnen.

Jag har ju åkt Tjejvasan en gång.
Minns ännu lyckan när jag kom i mål. Finns faktiskt ett foto på det nånstans i mina gömmor, då på mållinjen, överlyckig, jättetrött och förkyld som sjutton.
Borde rama in det fotot egentligen, för det var en bedrift för mig.


Satt i ett gammalt tåg men fullt fungerande.
Kändes hur bra som helst.
Funderade för mig själv och tittade ut på det snöiga landskapet.
Tänkte på hur många som satt med näsorna i sina mobiler, lurar i öronen hela resan.
Inte många som lever i nuet.

En satt och sov, annars var jag den enda som bara satt och gjorde ingenting.

Dotter och lillpricken hämtade mig i Eskilstuna. Jag satte mig bak hos honom.
Han hade haft vattkoppor i över en vecka och det var fortfarande lite prickar kvar som fint torkat ihop och var på väg att försvinna.
Vi åkte till ett thaimatställe och beställde med god mat hem.

Lillpricken var lite trött och hungrig och som sin mamma, när hon var barn, riktigt trumpen när blodsockret blev för lågt.
Snabbt hem och maten på bordet.




Jättegott var det och vi åt alla fyra.
Familjen var hemma alla tre.
Jättemysigt för mig att få ha dem nära.

Lillpricken som han fick heta just nu, på grund av prickarna :) fick en Nalle Puhbok av mig och sambon.
Lite senare en bok till, (minns inte namnet på den ) Han älskar böcker och när man läser för honom.
Leksaker finns redan i mängd så böcker är gåvor som gör honom glad.

Till fikat blev det underbara Cupcakes som dottern bakat.
Hon är ju suverän på bakning och matlagning min unge.

Helt underbara, med en kärna av kola.
Njutfullt gott.

Sedan var det mätt i magen som gällde i timmar. Var ut och tittade på deras nya höns som installlerat sig trivsamt med de gamla hönsen och den stiliga tuppen.
Riktigt vackra höns.


Plockade några ägg som vi sedan fick med oss hem.

Satt i lillprickens lekrum och pratade och deltog i hans lekar.
Han visade allt som fanns där som han brukar.
Dottern och jag hade som vanligt mycket att prata om.
Jag åt en cupcake till senare när sambon kom dit.
Han hade varit och lämnat hem vovve till sambon.

Vi tackade för oss när klockan började närma sig 18 och åkte hemåt i halkan.
Sambon hade ont i en handled då han halkat ute och tagit emot sig med den handen.
Lite svullet och värkte.

Hem och städade efter vovve.
Bort med mattor, sambon dammsög, jag skurade alla golven och fixade mat.
Vi gjorde kväller i soffan.
Pratade kommande vecka och allt som ligger framför oss.
Han har återigen de förbannade tidiga mornarna som knäcker honom.

En jobbintervju ligger också framför honom. Vi får se vad det leder till.
Han var tvungen att lägga sig långt före mig då han måste upp 3

Jag fick en härlig söndag med mina kära och gott att äta.
Vågen kommer knappast att peka nedåt efter det frosseriet :) men det struntar jag i just nu.
Njutning var viktigast.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards