Alla inlägg den 9 april 2018

Av Sirpa - 9 april 2018 20:54

Min lillasyster gick bort i cancer endast 53 år gammal för snart 1 år sedan.

Bouppteckningen är klar sedan årsskiftet och de medel som fanns att tillgå, räckte inte ens till de räkningar som fanns kvar.

Redan från början då jag tog hand om dödsboet så ringde jag till fodringsägarna och förklarade läget.
Några räkningar skulle skrivas av då inga betalmedel fanns.

När kontona var tomma och avslutade, började det komma nya inkassokrav och hot om kronofogden och hela paketet.

Region Västmanland kräver in pengar från ett dödsbo som är tomt.
Jag förstår inte vad dessa individer vill.
Vad tror de sig kunna suga ut när medlen är slut. De räckte ju inte ens till allt som låg.

Nu kom ett brev till från dem, trots att jag ringde och berättade som det var att allt är avslutat.
De menar på att de granskat bouuppteckningen och det skall finnas några kronor att suga ur.

Jag tom betalade själv in en kvarskatt som min döda syster fått på 102 kronor så det inte blev någon skuld där. Tom den summan krävdes in från en död människa.

Min syster ägde ingenting. Hade varit sjuk i nästan hela sitt vuxna liv.
Bodde på gruppboende sista åren med dygnetrunthjälp.

Hon somnade in i cancer efter fruktansvärda veckor, på Paleativa boendet på Gryta.

Vad är det som gör att det måste vara så in i sista blodsdroppen gnidet att suga ur allt som går ur ett dödsbo?
Jag förstår inte.

Det finns ingenting kvar annat än en pärm full med papper från den jobbiga tid som var.
Tid att sörja en anhörig ges inte i vårt samhälle.

Imorgon väntar ett samtal till Svea Inkasso igen då jag måste lyssna av hur de tänkt sig att vi skall kunna få fram pengar från en död människa.

Var är all värdighet.
Som om det inte räcker med allt jag kämpat med för att komma såhär långt.

Jag blir både ledsen och uppgiven.




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards