Alla inlägg den 28 april 2018

Av Sirpa - 28 april 2018 20:55

Att vistas i en husvagn med regnet smattrande mot taket, är så rogivande.

Det har under kvällningen kommit ner tre lätta regnskurar på bara några minuter varje gång.
Jag har slötittat på tv i vagnen och efter middagen, som bestod av köttsoppa med extra ost, så har jag inte gjort många knop.

Tidigare på eftermiddagen dammsög jag husvagnen noga.
Har en liten behändig rackare som min äldsta dotter köpte åt mig för ett par år sedan.
Den är smidig att städa med.
Nya gångmattan blev fräsch och fin igen.

Eliminerade myror som hittat in i vagnen.
Strödde sedan vitpeppar lite varstans utanför vagnen.
Runt stödbenen och hjulen.
Runt kanterna i förtältet.
Det gillar inte myrorna.

Vill ju inte döda dem utan be dem bara söka sig någon annanstans då jag inte godkänner dem som hyresgäster i mitt boende.

Kvällen slutade sedan med att tv:n blev avstängd då det blev en bild som hackade.
Det digitala ville inte och då struntar jag i att titta.
Testade höja och vrida antennen
Hjälpte inte.

Nu är klockan snart 21 och jag är trött.
Går ju upp så tidigt.
Har redan släckt ner och stängt för i fönstren.

Regnet har slutat och det hörs lite från grannar och fåglar som är kvällspigga sitter och dividerar.
Trevliga ljud som jag lätt somnar till.

Av Sirpa - 28 april 2018 16:35

Pratade i telefon med min älskade sambo som jag saknar väldigt.
Han kämpar på med jobbhelgen som är grymt kämpig.
Idag en 12 timmars tjänst.
Slutar 20.15 ikväll och börjar igen 5.30 imorgon.
Jobba, äta och sova gäller dessa arbetshelger, som inte är vettiga på nåt sätt.

Hur kan man planera på detta vis...

Han skulle ut på sin andra tur till Arlanda och där är det en rast på en timme nästan, innan han får åka hemåt igen.
Tre raster på samma dag.

Han fattas här hos mig.

Jag var nyss till servicehuset och tog en varm dusch.
Skönt få håret tvättat men det tar tid innan den torkar.
Finns ingen hårtork att tillgå.
Min egen är hemma.

Känner att den här dagen varit sådan som jag vill ha i ledigheten här.
Vara ute och röra på mig, bada, fixa i vagnen och tältet.
Bara finnas till utan stress.

Nu är det ett dygn kvar av tillvaron här.
Kärestan kommer och hämtar mig imorgon efter han slutat jobba.
Jag hoppas det är fint väder imorgon också.

Fick ihop 10000 steg idag och det känns jätrebra.
Tänkte få ihop minst lika mycket imorgon.

Rensar huvudet, bygger mig mentalt och fyller på energi som behövs för de dagar jag har kvar att jobba innan semesterveckan.


Av Sirpa - 28 april 2018 15:23

Bloggade tidigare om min härliga promenad på morgonen idag, här i Malingsbo.

Gick bort till den lilla byn.
Efter kyrkan gick jag vidare till vackra byggnader.
En herrgård med någon form av Rehabiliteringshem.
Vilken fin miljö att komma ifrån drogberoende och ett destruktivt liv.

Gick vidare mot en byggnad som fångade mitt intresse.
Ett sädesmagasin fick jag veta senare längs promenaden.
Faschinerande med alla ventilhålen där det flög iväg kråkor och kajor när jag närmade mig.

Se själv, vilken häftig byggnad.
Jättestor och välbehållen.
Med gångjärn av gjutjärn på den kraftiga dörren.
Hade varit kul att se hur det såg ut på insidan.

Traskade vidare, över en bro till andra sidan det forsande vattnet.
Vitsippor tittade blygt upp lite varstans.
Tog foton vartefter jag vandrade tillbaka mot sjön igen.

Tittade in vid det lilla kapellet med en prydlig kyrkogård runt.
Alldeles bredvid Hembygdsgården där det brukar vara festligt både till Valborg och Midsommarafton.

Malingsbo var iallafall när jag var ung ett eftertraktat ställe att fira Midsommar.
Med stången mitt på den stora gräsmattan.

Det knotiga trädet som ser ut som ett troll står uppe i backen.
Ett kutryggigt troll.

Nere vid sjön där brasan kommer att eldas på Måndag kväll är det en stor, prydlig rishög som ligger nära vattnet.

På vägen ner dit träffade jag på en kvinna med två små hundar som prompt skulle fram och hälsa, båda hundarna.
Jag sade till matte att jag gärna hälsar på dem.
Vi pratade en stund och hon berättade om sädesmagasinet och lite annat om Malingsbo.
Hon hade sett en trana traska omkring vid vattnet och det gjorde henne så glad.

Jag berättade att min sambo och jag har husvagnen på säsong på campingen.
Hon hälsade oss välkomna.
Märktes att hon var stolt över sitt Malingsbo.
Så härligt!

Traskade sedan åter till campingen längs vägen.
Testade småjogga litegrann och det gick bra.

Träffade på en mås som kollade in mig på en stolpe vid vattnet.
Frågade om jag fick ta foto på den.
Den tittade lite förnärmat bort men lät mig ta fotot innan den flög iväg.

Gick förbi och läste om de vandringsleder som finns i omgivningen.
En karta fanns ute och jag kommer att testa vandra dessa under säsongen.
Säkert jättefint.

Kom till husvagnen 2 timmar senare och 9000 steg i benen.
Kändes jättebra.
Gick iväg och diskade upp det jag hade efter gårdagen, då jag inte orkade mycket.

Lite stilla terapi vid diskbaljan

Av Sirpa - 28 april 2018 13:58

Denna Lördagsmorgon var som gjord för en lång härlig promenad. Så skönt att vakna piggare och utan magvärk
Efter kaffet ville jag ut i den friska luften.

Gick till sjön först av allt då vatten är det element som jag njuter av allra mest.
Sjön låg så vacker i morgonsolen.
Kristallklart vatten och kallt i luften.

Hänförande. Magiskt. Storslaget och magnifikt.

Gick vidare längs vägen mot själva byn Malingsbo.
Campingen ligger straxt utanför.
Hittade en grillplats som låg där inbjudande i solen och det blå vattnet i bakgrunden.

Stod en stund på klippan och bara inandades det vackra.
Nån bil passerade på vägen, annars var det bara fåglarna som hördes.

Såg ett tranpar flyga över sjön, med lugna svepande vingslag vidare i den klara morgonluften.

Gick sedan mot kyrkan uppe på backen.
Träffade på ett par bofasta som hälsade så glatt där vi möttes.
Så trevliga och levnadsglada.

Kyrkan är en gammal träkyrka med ett guldkors på taket.
Gick runt den för att inleva känslan av Guds närvaro.
Sedan vidare längs vägen nedanför.

Det forsade vatten i den lilla ån som flyter igenom Malingsbo.
Mycket vatten från snösmältningen.
Det har varit mycket snö här i vinter och det märks på flödena och nivån i sjön.

Allting andades frid och ro.
Njöt så utav promenaden vidare längs ån.
Det är en hel del människor som bor i detta lilla samhälle.

Kan tänka mig att det blommar upp under sommarhalvåret med då det öppnas lite cafeer och den fina sjön lockar säkert människor.

Gick vidare på min vandring.
Skriver mera i nästa inlägg.
Det är så mycket foton jag vill visa dig som läser, från detta lilla paradis på jorden.

Av Sirpa - 28 april 2018 12:45

Jag hade bestämt mig redan när jag planerade åka hit till Malingsbo denna helg, att jag skulle ta årets första dopp i sjön.

Förra helgen låg isen ännu så det gick inte då.
Nu ligger det kvar lite is längs strandkanten där solen inte kommer åt.

Tog först en härlig promenad i omgivningarna i 2 timmar innan badet.
Kommer att göra ett eget inlägg om dessa två timmar.

Kom tillbaks till vagnen och det var ca +13 i luften. Soligt och vindstilla.
I fjärran syntes moln som var på väg in så jag tänkte att, ska jag bada i sjön så får det lov att bli när det är soligt.

Tog på bikinin. På med kläderna över.
Packade kasse med badlakan och ombyte.
Traskade bort till sjön.
Badplatsen har ombyteshytter som kom bra till pass.

Tog med mobilen ut i vattnet då jag ville dokumentera det först doppet för år 2018 i sjön.
Det nöp rejält i skinnet så jag bedömde, från tidigare dopp i iskalla vatten, att det var ca +5 grader.
Sjön hade sköljt i veckan så det har inte hunnit bli varmare helt enkelt.

Tog foton ute i vattnet.

Gick sedan upp och riggade upp mobilen i en buske och videofilmade hur jag gick i ännu en gång.
Doppade inte håret.
Har ingen hårfön med så det skulle blivit för kallt med iskallt, blött, långt hår i timmar efteråt.

Upp och torkade mig.
Bytte om till torra kläder och traskade tillbaka, via receptionen till husvagnen.

Nu är det gjort och känns toppen.
Jag brukar bada tidigt varje år och denna vår kom ju så himla sent.
Tidigare gick knappast här i Malingsbo.

Igår var jag inte i form för bad så detta blev perfekt.
Hann bara fixa detta då det började blåsa lite och molnen drog in över campingen och sjön.
Riktig timing :)

Av Sirpa - 28 april 2018 02:05

I våras hade jag vagnen inlämnad för missljud i pumpen till värmen i vagnen.
220 volten.
Pumpen byttes och plånboken fick ett hål.
Sedan har den gått så tyst och fint.
Tills idag, när det började låta skumt igen när den slår om via thermostaten.

Vad trött jag blir när grejerna inte kan fungera. Måste kontakta P igen som gjorde bytet.
Allt funkar ju och så men det låter skumt.
Rasslar och knäpper i den.
Det stör mig grymt då jag vet att nåt inte är som det skall.

Skulle det krisa och det lägger av helt finns ju golvvärmen. Den är ju elektrisk.
Jag vill ha tysta, fina och välmående grejer så jag kan slappna av.

Nu har jag vaknat mitt i natten av knäppandet och kan inte somna om. Just nu går den fint. Tyst och lugnt.
Tur det är Lördag imorgon för då jobbar nog P och jag kan ringa till företaget.

Börjar känna mig hungrig, mitt i natten.
Får nog lov att ta något i magen för annars håller väl det mig vaken istället.
En knorrande mage :)

Var så trött igår kväll att jag somnade innan kärestan hunnit hem från jobbet. Vi skulle ha pratat en stund så jag hörde att han mådde bra.
Han hade inte den bästa bussen direkt, under sista vändan till Arlanda.

Känns så tomt utan honom intill mig på natten.
Man vänjer sig så vid en älskad människa. Denna härliga människa som jag äntligen fann efter många års letande och sedan några år till för att få honom hos mig.

Jag som skulle leva som singel resten av mitt liv. Ibland blir inte planerna som de var tänkta. Det är jag så lycklig för idag då min älskade finns i mitt liv.

Jag har inget emot att vara ensam heller. Det behöver man emellanåt. Som nu när jag har så mycket att funderar över med jobbet jag inte mår bra med.
Bara vara med sina egna tankar och funderingar.
Rå sig själv bara och vara tyst i sitt eget plockande.
Sedan trivs jag så fint med att ha min älskade att bolla tankar med.
Vi ger varandra utrymme att ventilera allt som behövs.
Sådant är viktigt för en sund relation med sin livskamrat.

Jag tror faktiskt att jag tar mig en kopp nattkaffe. Där är jag lite udda med den förmågan. Att dricka kaffe och ändå sova hur gott som helst efter det.
Blev sådan när jag jobbade nätter förr om åren. Kunde ta en kopp kaffe vid hemkomst och sedan lägga mig och sova gott.
Inget konstigt alls. Bara gott och lugnande för magen.

Magvärken förresten som dök upp under fredags förmiddagen, måste ha varit hunger bara. För efter jag ätit och vilat kort så var den borta.
Nu lite kaffe och en bit ost.
Doften av nybryggt kaffe är ju så god. Även mitt i natten.
Tog mig några skivor av en god italiensk salami som jag hade med hit.
Lite mild och fin Prästost i bitar.
Det lade sig fint i knorrande magen.

Vad jag trivs med denna tystnad på natten.
Rofyllt och stilla.
Inget som stör, förutom pumpen nudå, när den rasslar en stund.

Fast det kommit mera folk till campingen under gårdagen så är det inget liv nånstans.
Inte som i Herrfallet där det festades varje helg och ett himla liv inpå morgontimmarna.
Alla hälsar glatt på varandra här och inga konstigheter.

Sedan blir det säkert mer liv till Valborg och Midsommar. Men det är fullt naturligt.
Större helger har ju de flesta grillpartyn.
Valborg jobbar jag och är då inte här.

Straxt dax att släcka och sova några timmar till innan solen tittar upp för en ny dag.



Av Sirpa - 28 april 2018 00:40

Nu ikväll kom det första vackra fotot från dottern som är framme på Öland.

De Öländska solnedgångarna är magiska.

Jag hoppas att tillfälle ges i sommar att jag kan ta bussen ner till dem på besök några dagar.

Öland är alltd favoriten.
Finns inte dess like någonstans.
Men tyvärr för långt bort för att det skall ge allt jag behöver i vistelse under säsong.
Vill vara oftare och korta vistelser som jag nu kan med Malingsbo.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards