Alla inlägg den 8 maj 2018

Av Sirpa - 8 maj 2018 20:20

Nu har mina båda pälsklingar återgått till naturen.

Askan efter dem har jag strött här på Öland.
De finns nära oss, helt fria.
Precis som när vi var här då de älskade att ströva omkring.

Titti och Lovan.

Mammas tjejer.
Tack för allt ni var.
Ni finns i mammas hjärta för all evig tid.

Av Sirpa - 8 maj 2018 15:42

Idag efter min långa vandring på stranden och den sena frukosten, blev det så att jag lade mig på sängen för att vila höfterna efter sandvandringen.
Det bar sig inte bättre än att jag somnade.

Sov så djupt att jag inte ens märkte att grannarna kom till sin vagn.
De hade köpt ett nytt förtält så nedmontering av den gamla gällde.
Vi pratade en stund och det är så goa människor som jag träffat varje sommar här.
Samma gäng som bor längs med "gatan"
Riktigt trogna säsongare.

Jag kände att det var dags att ge mig ut en sväng med bilen idag, så det blev en tur till Byxelkrok.
Den blev kort då det pågick asfaltsarbete längs vägen och för mig kändes det bara stressigt.
Valde att åka därifrån direkt.
Hade annars tänkt gå in på Ica där och njutit av Neptuni åkrar.
Föga njutbart när det var oljelukt oxh maskiner överallt.

Jättebra att det blir ny asfalt till sommarens invasion av semesterfirare.

Jag åkte till Löttorp istället och gick på ett ställe som heter Snäckan.
Där säljer de allt möjligt pryttel.
Köpte mina förtältsmöbler därifrån för 3 år sedan. Han är bra som driver stället.
Vet vad sommargästerna vill ha.

Jag gick där och botaniserade och köpte lite rengöringsmedel, toaborste till dotterns vagn och målarböcker till Lillan.

For sedan till Ica och handlade lite som påfyllning till Tjejerna kommer imorgon.
De skulle komma mot kvällen
Lillan är i skolan först och sedan åker de neråt.

Kände av en begynnande huvudvärk redan när jag åkte mot Löttorp och misstänkte vätskebrist. Hade vatten med men det hjälpte inte.
Handlade sånt som jag också kan äta.
Kände hur hungrig jag började bli när jag gick där.
Det doftade grillat så en nygrillad kyckling fick följa med.

Köpte mineralvatten då det öländska vattnet inte är så välsmakande.
Det hängde med ost, grönsaker och lite annat.
När jag satte mig i den varma bilen kom det en känsla av matthet över mig.
Körde åter till campingen
Snabbt ur bilen och ombyte till klänning.

Dottern ringde mitt i när jag sedan plockade fram kycklingen och försåg mig.
Var alldeles darrig.
På med extra salt för det hade jag brist på helt klart.
Åt av kycklingen som var vällagad och jättegod. Strödde på extra salt, himalayasalt.
Med en vitlöksås som verkligen passade till.

Stort glas mineralvatten och livsandarna började återvända.
Där gjorde jag verkligen en missbedömning av min energi.
Hade ätit alldeles för lite i förhållande till hur mycket jag gjorde av med, under milspromenaden på stranden.

Förhoppningsvis har min kropp nu börjat tugga på det lagrade fettet som sitter överallt.
För något socker eller kolhydrater får den inte.
Ytterst, ytterst minimalt bara.

Satt sedan och pratade med andra grannar som bor gången bakom dotterns vagn.
De kommer från Karlskoga.
Har en liten vovve som så gärna kommer över till mig.
Framförallt nu när det doftade grillad kyckling lång väg :)
Den får inte äta människomat.
Det är bra.

Ligger nu och vilar mig en andra vända idag.
Känner hur det småvärker i vadmusklerna.
Kaffet smakade gudomligt gott och huvudvärken har givit med sig
Det var energi och saltbrist.
Känner hur det stramar i huden i ansiktet och på axlarna så jag har nog fått en hel del sol idag.

Campingägarna klipper gräsmattor och snyggar till inför kommande helg
Det är ju Kristi Himmelfärds på Torsdag och röd dag.
Därför kan dottern och Lillan komma iväg också.
Skulle tro att det kommer en hel del folk till de vagnar som redan finns här.

Nu vila och sedan får jag se vad jag hittar på.

Av Sirpa - 8 maj 2018 10:44

Idag blev det en riktigt lång tur längs Bödaviken med början vid 7 tiden på morgonen.
Tog mig en kopp kaffe efter uppvaknandet bara och sedan bar det iväg.
Med keps på då det var full sol.

Lite småkyligt i luften så jag hade med en tunn träningsjacka ovanpå linnet.

Ringde kärestan som precis hade påbörjat sin arbetsdag.
En lång dag på körning som ingen av oss gillar. Mdh mellan Västerås och Eskilstuna.
Han fick den tjänsten för att kunna vara med på mötet ikväll då Flixbuss presenterar sig, våra nya ägare.

Personalplaneringen straffar med att ge en jättelång dag istället för ledigt till detta viktiga möte.
Underlig planering må jag säga.
Från 8 timmarsdag till nästan 12 timmars.
( Behöver jag säga att jag är glad över ägarbytet )

Jag traskade iväg i sanden mot Böda sand.
Passerade en grävmaskin i arbete på stranden. Vinkade åt föraren, han vinkade tillbaka.
En gigantisk sandlåda den hade att gräva i.

Vidare förbi Böda sand och mot Lyckesand.
Väl framme där fick njuta av att titta på svanar som gled omkring och mådde gott.
En flock på 11 stycken.

Fick inte så bra bilder på dem.
Motljus och långt avstånd.
Gick upp längs trägången till parkeringen och skulle besöka toan där.
Det var låst.
Traskade åter hemåt.
En bit inne i skogen för att komma ifrån solen en stund.

Tog med åter mot campingen.
Var riktigt trött i rumpmuskler och vader av den tunga sanden.

Joggade korta sträckor för att känna efter.
Kände mig tung och orörlig men det är ju så i början, när jag inte tränat på evigheter.

Passerade grävaren igen.

Kom så hem via servicehuset
Tog en snabbdusch i vagnen.
Fixade jättesen frukost och det var välbehövligt.

14.000 steg denna morgon.
Var borta i 2 1/2 timme på min vandring.
Nu vilar jag en stund innan dagen fortsätter

Av Sirpa - 8 maj 2018 06:42

Min hjärna håller mig vaken till sent om nätterna här på Öland.
Den verkar hålla på med nån form av storstädning.

Så har det varit förr om åren iallafall och det tyder ju på att detta är den perfekta platsen för återhämtning och nystart, sortering av tankar, händelser som leder till nya insikter och beslut om framtiden.
Sådant är viktigt för att komma vidare som människa.

Dessutom saknar jag min älskade om kvällarna. Det bådar gott må jag säga, då jag inte riktigt trivs utan honom vid min sida.

Egentiden är oerhört viktig men den verkar för min del ha kortats ner, sedan jag blev sambo med min kära.

Funderade igår kväll en del på jobbet.
Hur allt kommer bli nu när vi bytt ägare.
I min känsla finns bara positiva tankar.
Hursom kan inget bli sämre än det vi haft de senaste året, ja tom två åren.

Vi behöver ordentliga direktiv, en stark ledning och en struktur så vi vet hur vi skall arbeta tryggt och säkert.
De rätta verktygen för att verka som bäst för våra kunder och för varandra.
Vi ska sträva åt samma håll.

Det kommer att behövas en lång inkörningperiod då Flix är nya aktörer på den svenska marknaden.
Konstigt vore annat.
De känns seriösa och framåtsträvande, nytänkande och målmedvetna.

Vår trafik är jätteviktig och kräver en fast struktur för att leverera det bästa.
Service i alla led.
Omskötsel från personal till färdig produkt för kunden
Hela ledet måste hålla samman.

Känns som en mycket spännande framtid.

Låg också i nattens timma och tänkte på våran husvagn i Malingsbo.
Undrar om myrorna kommit in i vagnen.
Jag lade ju ut Myrr överallt men frågan är hur länge den verkar.
Det är två myrdosor utanför också så jag hoppas det räcker.

Nåja, det lär visa sig när jag väl är där igen.
Finns inget i vagnen som lockar till sig myror iallafall.

Sedan låg jag också och funderade över mitt LCHF äta.
Får jag i mig tillräckligt med näring.
Vad händer nu när jag rör på mig så mycket som jag gör här på Öland.
Igår blev det 10 km med gång och på det åtskilligt på cykel.
Var ute mest hela dagen i friska luften och åt som jag skulle.

Jag funderade över min syster som gick bort för precis 1 år sedan igår.
Hur livet rullat på i sådant tempo att jag knappt hunnit sörja henne.
Vilken tid och kraft bouppteckningen tog.
Den är ju ännu inte avslutad då inkasso ligger på och gamar in de sista örena.
Från en människa som inget hade under sin levnadstid.

Där visade verkligen det svenska samhället hur värdelös en människa är som inte presterar högt och drar in skatteintäkter.
Här är man värdefullast om man kommer från ett annat land, annan kultur.
De egna har inget värde annat än till att bidra med pengar till deras intåg i systemet.

Se bara på hur våra gamla har det.

Visst, det jag skriver vrids gärna till främlingsfientlighet. Det handlar inte om det över huvud taget.
Utan om det urusla sätt våra styrande hanterar allt.
Det går inte att ta från dem som inget har och nära nyanlända.
Systemet håller inte.
Missnöjet kokar i vårt land och det gynnar knappast de människor som behöver hjälpen.

Försök att tänka ett steg längre kära politiker. Döda inte våra gamla och sjuka för att samla poäng inom EU.
Det är inte rätt metod.
Ta hand om vårt eget först innan ni klappar varann på ryggen och visar värlsen hur duktiga Sverige är.

Sådant ligger och upptar min hjärna när jag skall sova om natten.

Rejäl storstädning :)

Nu har jag vaknat upp tidigt igen.
Solen är uppe och fåglarna håller konsert ute överallt.

Iaktog de små sädesärlorna igår kväll då de plockar hundpäls från mattan utanför dörren till sina bon.
Vilka små smartisar.
Det blir ett fint bo av Luddes päls.
Säkert finns kvar även strån från Lilly.
Dessutom blir mattan rengjord från päls.

Straxt skall jag ge mig ut på en långpromenad på stranden.
Vädring av nattens hjärnrensning.

Sedan blir det en bra frukost som håller hungern borta i många timmar.
Så skönt att slippa sötsug ooch magvärk.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards