Alla inlägg den 4 juni 2018

Av Sirpa - 4 juni 2018 21:23

Nu har det återigen dragit igång en skogsbrand i det området där den hemska skogsbranden 2014 härjade.

Det blåser och branden är inte under kontroll på långa vägar.
Boende i området har börjat evakueras.

Här i Västerås har det luktat brandrök hela eftermiddagen då det blåser hitåt.
Mot kvällen låg det som slöjmoln på himlen med brandrök som drog hitåt.

Folk sluter samman och hjälper till på alla sätt och vis. Erbjuder stallplatser och transporter för djur som behöver bort från området.

Otäckt är det då vinden inte släpper taget.
De vattenbombande helikoptrarna är ju i luften bara när det är ljust.

Vi får se hur utgången utav denna brand blir.

Av Sirpa - 4 juni 2018 13:03

Att bo i lägenhet som vi gör har en del nackdelar. Framförallt hänsynen med grannarna.

Vi jobbar ju olika tider på dygnet och är jätteförsiktiga med att inte störa grannarna.
Tex om vi får upp vid 2-3 tiden på natten så är vi tysta och försiktiga så vi inte väcker någon.

Så resonerar inte närmaste grannen som kan spela hög musik vilka tider som helst på dygnet.
Jag har varit med om det flera gånger när jag väcks av ett dånande och skallrande.
Då drar han på nån konstig bas som får tavlorna att flytta på sig och fönsterrutorna att skallra.

Jag har varit över vid två tillfällen och pratat med honom.
Även pratat med hyresvärden om detta.

Det är samma granne som håller på med ett ständigt rökande på balkongen.
Finns ju inga förbud på det och det vet han så väl om.
Hänsyn är inget han ens kan stava till verkar det som.

Vi satt idag jag och sambon på balkongen och njöt av en god lunch och skön frisk luft.
Det regnade ju igår och åskade så luften var jätteskön idag.

Det satte grannen stopp för.
Satt och bolmade på sin balkong så vi tappade aptiten helt.
Gick knappt att andas.
Nyss var jag ut där igen och då satt både han och hon och bolmade som skorstenar.

Finns inget att göra åt...
Det var bara att gå in och stänga dörren

Av Sirpa - 4 juni 2018 10:57

Idag skulle jag ge mig iväg och handla samt hämta hem min cykel som stod kvar på jobbet sen igår, då kärestan hämtade mig.
Jag var så medtagen av den kvava värmen som varit hela dagen +30 i skuggan.
Sambon plockade upp mig med bil och cykeln blev kvar.

Jag bar med mig cykelstället som skulle monteras på bilen, en soppåse och mobilen.
Tappade taget om cykelstället som höll på att glida ur mitt grepp.
Ryckte tag i den och samtidigt var det som om någon högg en kniv in i min rygg, under vänster skulderblad och vidare upp mot nacken.

Himmel vad ont det gjorde.
Jag skrek till av smärta och kunde inte röra vänster arm alls.
Det var som fastlåst och smärtan fick tårarna att bryta fram i ögonen.

Jag stod still en stund och bara försökte andas. Varje andetag slet en smärta igenom ryggen och nacken.
Gick försiktigt tillbaka hem igen och in till en förvånad sambo.

Släppte allt i hallen och gick in till soffan.
Det gjorde så himla ont så jag inte visste vart jag skulle gå eller göra.
Kallsvettig på hela kroppen och tårarna rann.

Hela vänstersidan var som fastlåst.
Satte mig spikrak på en köksstol och bara andades.
Sambon kom efter och kände på stället som smärtade så. Knappt han kunde röra utan att jag skrek till.

Sakta sakta rörde han med sin varma hand över stället och det riktigt small och rasslade i min nacke.
Kände hur nacken släppte efter en stund och jag kunde röra huvudet lite.

Han masserade försiktigt vidare. Sa att allt var jättespänt och delvis svullet.
Efter ett tag kunde jag ta av mig klänningen så han kunde smörja på Voltaren på den sidan.

Tog lite senare även värktabletter för att kunna existera.
Sablar vilka grejer man kan råka ut för.
Måste ha sträckt en muskel eller fästet vid rycket då jag ville rädda cykelstället från att ramla i backen.

Nu ligger jag i sängen och har fått lov att avboka allt jag skulle göra idag.
Skulle ut och bada med barn och barnbarn bland annat.

Får se hur detta blir under dagen.
Jag har busskörning tidigt imorgon bitti.
Känner just nu som ett åtdraget spännband på vänster sida.
Smärta fast jag tagit värkisarna.

Hela tiden nåt skräp som hindrar mig från att leva.

Är det inte ögon som jävlas så pajar en muskel..

Man lär sig nytt varje dag om den egna kroppen..


Av Sirpa - 4 juni 2018 10:31

Att bubbla med Soda Streamern har blivit ett naturligt inslag i vardagen.
Det står ständigt tre flaskor i kylen som är kalla och goda, bara att hälla upp.

Börjar alltid dagen med ett glas vatten tillsammans med min blodtrycksmedicin.
En bra vana då man svettas en hel del under natten

Nu när det varit så varmt har det varit gott med bitar av citron i vattnet.
Fräscht och läskande.

Jag gillar ju citron att äta av i klyftor också.
Om det finns med citron på smörgåstårtor och annan mat så äter jag upp den.

Så nu är två av flaskorna i kylen preppade med citron.

Jag vet att det i skalet hänger med en massa bekämpningsmedel men det gör inget.
Har ju överlevt såhär långt.
Säkert finns det överallt ändå.

Kan ju köpa ekologiskt och hoppas på att det är mindre iallafall

Gurka är också gott i men då i glaset direkt.
Det blir inte bra att ha i flaskan länge.

Av Sirpa - 4 juni 2018 10:15

Någonting som jag lärt mig igenom åren är att vissa människor som själva inte mår bra i sitt liv, med problem i sin egen själ, har en tendens att gå till attack och kritisera andra som lever ett bättre liv än dem.

Det drabbas jag utav då och då.
Jag accepterar det inte utan säger ifrån.

Framförallt när jag via nätet blir drabbad av människor som jag inte ens känner, men de känner någon i min närhet.

Jag har mina egna problem och apor att bära. Jag tänker då inte ta över andras klängande apor utan de får bära sina själva.
Låt mitt liv bara vara.
Denne har ingen som helst rätt att gå till attack mot mig när jag inte gjort denne något.

Känner inte ens människan och denne försöker styra och ställa över mitt och sambons liv.
Detta dessutom öppet via sociala medier.

Bort med dig!
Sköt ditt eget liv och låt mitt vara ifred.
Om det gör ditt liv bättre med att ge dig på andra, okända så bör du rannsaka ditt agerande.
Sök hjälp för dina problem, lägg inte över dem på andra.
Jag tar inte skit, utan säger ifrån.


Trist att behöva skriva ett sådant här inlägg men då och då blir det nödvändigt.

Jag är uppriktig och det gör mig obekväm för en del människor.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards