Alla inlägg den 16 juni 2018

Av Sirpa - 16 juni 2018 21:27

Idag blev det en halvdag med egentid härhemma då sambon åkte till sina söner.
De skulle resonera fram vart de skall åka iväg tillsammans under kommande vecka.

Jag röjde ju i min klädgarderob som det står om i föregående blogg.
Åt sedan lite rester från gårdagen.
Dem hade vi med från Eskilstuna där vi efter att vi lämnat Parken Zoo, träffade på min äldsta dotter som gick på ett övergångställe där vi stannat för att släppa över henne.

Världen är bra liten ibland.
Så vi såg till att sammanstråla, hämta med kinamat och sedan for vi hem till dottern med familj.
Fick träffa min älskade svärson och lillkillen.

Vi åt vår mat där, dottern bjöd på kaffe och vi pratade en stund innan vi for vidare hemåt Västerås.
Kul grej bara sådär, att ses en stund.
Det är den maten jag åt resterna av idag, blev mätt, tog en kaffe och somnade sedan på soffan.

Vaknade efter två timmar alldeles yr och visste knappt vart jag var eller hur mycket klockan var.

Sambon kom hem efter ett tag.
Han skulle iväg och tvätta av Elsa lite snabbt.
Nosen var full med insekter som han ville få bort innan de fastnade.

Jag köpte mig en glass och satt ute medans han tvättade bilen.
Kände mig bara trött och loj.
När tvätten var klar tog vi en torkåktur.

Båda hungriga och det resulterade i Burger King.
Jag tog en Halloumiburgare. Jättegod.
Tog sedan en åktur i stan. Såg oss omkring på Vallby tex där sambon bodde som barn.
Upplevde gamla minnen.

Sedan avslutade vi åkturen med ett besök vid syrrans viloplats.
Kastade bort vissna blommor och arrangerade om de som ännu var fina.
Där var det mängder med mygg och vi nästan flydde till bilen.

Jag håller på som jag brukar när vi är ute sådär och går.
Plockar skräp som folk kastar ifrån sig.
Hoppas flera gör som jag för då håller sig omgivningen ren och fin.
Vi ska hjälpas åt.

Kom hem och ville gå ut på balkongen men det var bara att stänga dörren igen.
Därute var det rökigt då grannen hade fest på sin balkong.
Högljudd diskussion pågick, stanken av sprit och röka låg tung över vår balkong också.

Stängde igen och lade mig i soffan vid Morden i Midsomer på tv istället

Av Sirpa - 16 juni 2018 13:42

Det var inte lätt att dra igång urrensningen av kläder jag inte använder.
Det mesta är för litet åt mig men mycket är sånt som jag bara inte använder.

En del plagg helt nya dessutom.

Många klänningar.

Har tagit foton på allt för att sälja billigt på nätet.
Bra att det kommer till användning.

Lite smakprov här...

Av Sirpa - 16 juni 2018 07:02

Igår efter vi varit i Eskilstuna över dagen så bestämde vi oss för att besöka Polska Stugan på Bäckby

Titta ut lite finska godsaker att köpa med hem.
Vi gick där och botaniserade och sniffade på tjärtvålar, schampon med doft från barndomsåren i Finland.
Sommarsemestrar ploppade upp i minnet.

Båda har vi ju det som bakgrund. Kärestan mer än mig då han även bott där i vuxen ålder.
Jag kom ju hit som 5 årig liten unge så de minnen jag har är från sommarlov i Finland.
Vi åkte dit så fort industrisemestern började och var där en månad varje sommar.

Efter att pappa gick bort när jag var 12 år så blev det mera sällan.
Som 17 åring åkte jag över ensam minns jag

Minnena vällde fram igenom de varor vi hittade i butiken.
Köpte med oss lite allt möjligt.
Det är en dyr butik så vi måste begränsa inköpwn tyvärr

Hittade detta godis.
Rönnbärsmarmelad med socker.
Pihlaja heter godiset

Sedan nåt som min käresta gillade.
Typ av kexchoklad.
Suffeli.
Jag minns inte dessa eller så var de inte favoriter för mig bara.

Vi köpte riktig Saltgurka och rejäl burk så de räcker ett tag.
Alla svenska inlagda gurkor är det ju mängder med socker i.
Denna inläggning är det inget socker i.

Sedan korv självklart.
Lördagskorven hade för kort datum så det fick vara.
Valde två andra sorter istället

Så vi njuter av lite finska godsaker under semestern.
Hade vi råd skulle vi åka över till Finland några dagar.
Men det får stanna vid tanken.

Blir säkert en båtresa dit i höst.

Kul med en nostalgitripp i doften av tjära och Fairy diskmedel :)

Av Sirpa - 16 juni 2018 06:42

Vi tog helt klart, besöken på de två djurparkerna i helt fel ordning.

Kolmårdens Djurpark var helt fantastisk.
Med hanteringen av både djuren som bor där och oss besökare.
Jättefin ordning, städat och rent överallt.
Djuren aktiverades och det syntes att alla som jobbade med dem, älskade dem och gav allt de behövde.

Bra information och tydlighet överallt, vart man än kom.

I Eskilstuna på Parken Zoo var det inte så.
Djuren såg ut att ha så tråkigt.
Det var smutsigt, skräpigt och illaluktande mest överallt
Jätteknapp information vad du än behövde.
Redan vid inträdet var folk förvirrade och visste inte vad som gällde.
Jag själv gick fram och frågade för att förstå hur de tänkt allt.

Personalen var trevliga så det fungerade fint.
Känslan av att det var eftersatt och rörigt, hängde med under våra tre timmar vi var där.
Några av djuren klarade jag inte av att fotografera ens då de såg så ledsna och nedstämda ut.

Stängsel och inhängnader så svåra att se någonting igenom.
Sly och ogräs överallt som tagit över.

Ja, listan av anmärkningar från vår sida är lång så jag lägger ingen mer energi än det jag skrivit hittills på det.

Lukten var värst. Avlopp och avföring och vatten som stod still som luktade unket och ruttet.
Eskilstuna får nog skärpa till sig om de vill ha besökare framöver.

Djuren behöver få bättre ytor och mera aktivering. Detta räcker inte.
Ta Kolmården som inspirationskälla så blir det bra.

Lägger ut några bilder på djur som såg ut att trivas.

Vi skulle ha tagit dessa besök i omvänd ordning.
Nu har jag tillbaka en bit av känslan med djur i bur, som inte mår bra. Den hjälpte Etuna med att plocka tillbaka.
Den känsla som försvunnit på Kolmården.

Hoppas de kan göra bättre.
Djuren är viktigast. Deras miljö är oerhört angeläget att få till att bli bättre.

Av Sirpa - 16 juni 2018 06:19

Idag börjar min 6:e semesterdag och nu kan jag äntligen känna att känslan av ledighet börjat infinna sig.

Det tar alltså en vecka att bara komma ner i varv efter intensivt och energikrävande arbete.
6:e dagen, vilket innebär att jag är straxt halvvägs i min semesterledighet.
Kommer att ha bara två veckor nu.
Hade en vecka i maj och sedan kommer jag att vara ledig en vecka i augusti.

Tycker om att dela upp ledigheten.
Delvis måste jag helt enkelt det för att orka allt jobb under året.
Men också för att ha någonting att se fram emot.
Inte bara rusa igenom 4 veckor på sommaren och sedan inte ha någonting framför mig.

Veckan i maj brukar vara för att kunna varva ner i husvagnen vart den än står och kanske göra någonting kul när jag fyller år i maj.

Sitter just nu och funderar över resterande semesterdagar. Vad jag vill göra, eller har möjlighet att göra.
Ekonomin sätter ju gränser.

Allt vi gjort hittills har ju kostat en hel del.
Bara inträdet på båda djurparkerna har kostat mängder, med parkering.
Kolmården och Parken Zoo i Eskilstuna.
Vi är uppe i summan 2000:- med bara dessa utgifter.
På detta hotellboendet i Norrköping.
5.000:- tillsammans med inträden och parkering.

Detta bara under de första 5 semesterdagarna.
Allt kostar grymt och det begränsar helt klart.
Förstår inte hur barnfamiljer har råd med semester över huvud taget.

Nu var det inte pengar jag skulle skriva om, utan tiden det tar att varva ner.
Riktigt känna att jag är ledig.
Det tar alltså en hel vecka för att komma dit.
Hitta ett lugn och en dygnsrytm som fungerar.

De tre senaste kvällarna har jag lagt mig straxt innan midnatt.
Jag är ju morgonpigg även fast det är semester och har då gått upp tidigt fast jag är vaken längre.
Det fungerar med kortare sömn då jag inte måste stressa och jaga med jobb.

Vi gör ju någonting mest hela tiden under semestern. Det är rofyllt att ändå ha någonting inplanerat men det bara om vi vill.
Inga måsten nånstans.

Idag funderar jag på att rensa igenom min klädgarderob och helt enkelt skänka bort de kläder jag inte längre kommer in i.
Känner att ambitionen bli smal som en sticka, börjar lämna min vilja helt.
Skulle behöva gå ner 10-15 kg för att kunna bära vissa av plaggen och det finns inte i min värld att ta bort såna mängder från min kropp.

Visst vill jag ta veck 5 kg men det räcker gott. Så uniformen sitter bra utan att strama.
Just nu vill jag leva gott, äta, träna det jag känner för och bara ha ro i själen.
Det känns viktigast för mig idag
Hösten kommer att bli arbetsmässigt jättejobbig så jag vill inte utsätta mig för mer stress än nödvändigt.

Definitivt inte under semestern.

Ser att fönstren är smutsiga efter det åskregn som kom ner förra veckan.
Får se om jag putsar dem under ledigheten, eller inte.

Jag vill till husvagnen några dagar.
Helst innan midsommar för då är där så mycket folk och stimmigt
Vill heller inte vara borta länge från mina härliga blommor på balkongen.
De växer och frodas.

Några törstiga kan jag ta med mig dit förstås, så de klarar sig.

Vill inte pressa eller jaga fram någonting just nu, bara ta dagarna som de kommer.
Vet att så snart jag börjat jobba så är tiden och orken begränsad.

Sitter i soffan med första kaffekoppen i magen.
Ser fram emot denna dag som jag gör vad jag vill med.

En härlig känsla som jag suger på, likt en god karamell.

Semestern är så värdefull och viktig för oss.

Nödvändig ledighet och frihet.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards