Direktlänk till inlägg 16 juni 2018

Äntligen nedvarvad

Av Sirpa - 16 juni 2018 06:19

Idag börjar min 6:e semesterdag och nu kan jag äntligen känna att känslan av ledighet börjat infinna sig.

Det tar alltså en vecka att bara komma ner i varv efter intensivt och energikrävande arbete.
6:e dagen, vilket innebär att jag är straxt halvvägs i min semesterledighet.
Kommer att ha bara två veckor nu.
Hade en vecka i maj och sedan kommer jag att vara ledig en vecka i augusti.

Tycker om att dela upp ledigheten.
Delvis måste jag helt enkelt det för att orka allt jobb under året.
Men också för att ha någonting att se fram emot.
Inte bara rusa igenom 4 veckor på sommaren och sedan inte ha någonting framför mig.

Veckan i maj brukar vara för att kunna varva ner i husvagnen vart den än står och kanske göra någonting kul när jag fyller år i maj.

Sitter just nu och funderar över resterande semesterdagar. Vad jag vill göra, eller har möjlighet att göra.
Ekonomin sätter ju gränser.

Allt vi gjort hittills har ju kostat en hel del.
Bara inträdet på båda djurparkerna har kostat mängder, med parkering.
Kolmården och Parken Zoo i Eskilstuna.
Vi är uppe i summan 2000:- med bara dessa utgifter.
På detta hotellboendet i Norrköping.
5.000:- tillsammans med inträden och parkering.

Detta bara under de första 5 semesterdagarna.
Allt kostar grymt och det begränsar helt klart.
Förstår inte hur barnfamiljer har råd med semester över huvud taget.

Nu var det inte pengar jag skulle skriva om, utan tiden det tar att varva ner.
Riktigt känna att jag är ledig.
Det tar alltså en hel vecka för att komma dit.
Hitta ett lugn och en dygnsrytm som fungerar.

De tre senaste kvällarna har jag lagt mig straxt innan midnatt.
Jag är ju morgonpigg även fast det är semester och har då gått upp tidigt fast jag är vaken längre.
Det fungerar med kortare sömn då jag inte måste stressa och jaga med jobb.

Vi gör ju någonting mest hela tiden under semestern. Det är rofyllt att ändå ha någonting inplanerat men det bara om vi vill.
Inga måsten nånstans.

Idag funderar jag på att rensa igenom min klädgarderob och helt enkelt skänka bort de kläder jag inte längre kommer in i.
Känner att ambitionen bli smal som en sticka, börjar lämna min vilja helt.
Skulle behöva gå ner 10-15 kg för att kunna bära vissa av plaggen och det finns inte i min värld att ta bort såna mängder från min kropp.

Visst vill jag ta veck 5 kg men det räcker gott. Så uniformen sitter bra utan att strama.
Just nu vill jag leva gott, äta, träna det jag känner för och bara ha ro i själen.
Det känns viktigast för mig idag
Hösten kommer att bli arbetsmässigt jättejobbig så jag vill inte utsätta mig för mer stress än nödvändigt.

Definitivt inte under semestern.

Ser att fönstren är smutsiga efter det åskregn som kom ner förra veckan.
Får se om jag putsar dem under ledigheten, eller inte.

Jag vill till husvagnen några dagar.
Helst innan midsommar för då är där så mycket folk och stimmigt
Vill heller inte vara borta länge från mina härliga blommor på balkongen.
De växer och frodas.

Några törstiga kan jag ta med mig dit förstås, så de klarar sig.

Vill inte pressa eller jaga fram någonting just nu, bara ta dagarna som de kommer.
Vet att så snart jag börjat jobba så är tiden och orken begränsad.

Sitter i soffan med första kaffekoppen i magen.
Ser fram emot denna dag som jag gör vad jag vill med.

En härlig känsla som jag suger på, likt en god karamell.

Semestern är så värdefull och viktig för oss.

Nödvändig ledighet och frihet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 19 mars 02:39

Jag börjar bli såpass bra i högersidan efter låsningen att det nog är dags att försöka mig på övningar som stärker muskulaturen runtikring. Det behövs även i knät som jag känner av mera nu när den övriga smärtan klingar av mer och mer. Har ju in...

Av Sirpa - Måndag 18 mars 14:34

Jag började redan förra veckan att göra iordning Edde Husbil för att ha honom redo för eventuella jobbresor. Eller helt enkelt nån egen liten resa nånstans för att välkomna våren, när den nu har tänkt sig att komma på allvar. Knappast dags än på ...

Av Sirpa - Måndag 18 mars 10:50

Mitt bloggande har återigen hamnat på efterkälken. Tiden har gått åt till att jobba och sedan vila. Nu är det Måndag och ny vecka. Förra veckan försvann i ett nafs Torsdagen ägnade jag åt att köra ett härligt pensionärsgäng från Västerås till ...

Av Sirpa - Onsdag 13 mars 06:03

Gårdagen blev en kämpig historia verkligen med det galna bakslaget i måendet. Kände mig bättre i kroppen mot kvällen men istället fruktansvärt trött. Det var väl resultatet av kroppens kamp under dagen. Nu börjar jag verkligen bli less på det hä...

Av Sirpa - Tisdag 12 mars 16:45


Jag vet inte om det är en "baksmälla" efter gårdagens behandling hos Kiropraktorn eller vad det var men plötsligt vid lunchtid idag började jag må illa och det gjorde så ont överallt i kroppen där jag har haft låsningen/krampen. Hade jättejobbigt ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards