Alla inlägg den 17 juni 2018

Av Sirpa - 17 juni 2018 23:37

Sambon och jag hade lagt oss när det började mullra utanför och straxt efter vräkte regnet ner och det blåste så träden lutade rejält utanför vår balkong.

Det har varit lite underligt väder hela dagen idag.
Solnedgången efter regnet var riktigt fint.
Tog ett par foton på den från köksfönstret.

Det får gärna åska på rejält inatt så luften rensas lite.

Jag gillar ju åska på natten.
Allra helst om jag är i husvagnen och sedan smattret av regnet mot husvagnstaket.

Av Sirpa - 17 juni 2018 19:55

Idag visste vi att det skulle bli regn så det gällde att göra något vettigt av dagen.
Min tanke från början redan när semestern kom igång, var att hälsa på mamma nån dag.
Likaså att besöka pappas viloplats i Lindesberg.

Denna söndag passade perfekt till det.
Vaknade redan vid 4 tiden och satt uppe en timme i soffan.
Kände mig trött ännu så det fick bli sängen igen.
Lyckades somna om trots mängder med tankar i huvudet.

Vi vaknade båda sedan straxt efter 8.
Var förvånad över att jag lyckats somna om fast det var ljust ute.

Åt frukost tillsammans och bestämde oss för att göra det jag tänkt ut inför den regniga dagen.
Det hade börjat smådroppa lite när vi lämnade hemmet och gick till bilen.

Åkte till Erikslund. Skulle köpt en fin blomma till mammas balkong men det fanns inga fina utanför Maxi där jag tidigare köpt vår vackra pelargoniagrupp.
Det fick bli 2 liter Svenska Jordgubbar istället.

Apropå jordgubbar så påsade jag de jordgubbar jag hade styckfryst från den hela låda som inköptes tidigare.
Det blev 7 stycken påsar att tina upp i vinter och njuta utav.

Efter att jag köpt med två Margerite från blomsterförsäljningen så for vi mot Surahammar.
Köpte wienerbröd från Willys och överraskade mamma efter det.
Hon blev mest förvånad av att vi dök upp sådär.

Fikade och pratade en stund.
Stannade en timme ungefär för att sedan fara vidare mot Lindesberg.
Sambon körde och vi åkte via Skinnskatteberg.
Mindre vägar för att slippa stressen i trafiken.

Det småregnade hela vägen och när vi anlände till Lindesberg så regnade det rejält.
Hade som tur var ett paraply i bilen så vi kunde gå till pappas grav och plantera de två Margerites vi hade med oss.
Hade med ett hjärta hemifrån också som jag köpte tidigt i våras.

Regnet gjorde att vi valde att åka hemåt direkt sedan.
Jag tog över ratten.
En bit utanför Frövi skulle en stor älgko komma ut på vägen. Den kom på bättre tankar och vände in i skogen igen.
Jag hade sett den redan när huvudet kom fram mellan träden och hade lätt hunnit stanna om hon valt att gå över vägen.

Sambon och jag tittade på varann, ryckte på axlarna och fortsatte åka. Jag var än mera skärpt än innan
Brukar ständigt pejla av vägkanterna efter vilt.

Regnet tilltog och när vi åkte ut på E18 vräkte det ner. Vägen är ju så spårig och otäck.
Tog det lugnare då det var mycket vatten på vägen.

Vi hade tänkt att fixa mat när vi kom hem men blev så hungriga längs färd att vi valde stanna i Hallstahammar och äta.
Det fick bli Hallsta Krog.

Jag valde Pannbiff med stekt potatis.
Biffen var slut så det fick bli köttfärslimpa med stekt potatis.
Den var supergod köttfärslimpan.
Brunsås och mjukstekt lök.
Mums!
Sambon valde Lövbit med stripes och aromsmör.

Stora goda portioner och vi åt oss mer än mätta.
Ett mycket bra matställe.

Rent och fint.
Jättetrevlig han som äger stället.
Vilket han gjort i många många år.
Välbesökt lunchställe för jobbare.

Vi tackade för oss och sprang ut till bilen i ösregnet.
Mätta så naveln knakade.
Åkte hem via Kolbäck och Dingtuna.
Ville inte ut på stora vägen med all stress och vattensamlingar.

10 minuter senare hörde vi att trafiken stod stilla på E18 på grund av trafikolycka.
Precis den väg vi skulle åkt.
Sjätte sinnet hjälpte oss, igen.

Åkte via Resecentrum för att se sviterna efter en bussolycka där i fredags.
En UL buss hade mejat ner nästan hela glasräcket mot cykelställena.
Två VL bussar inblandade också.

Något jobbigt kan jag tro då VL har sån bussbrist. Blir intressant att höra sedan vad som var orsaken till den konstiga olyckan.

Åkte sedan hem och sambon satte sig vid datorn för att lägga upp foton på sin fotosida på nätet.

karijokinen.smugmug.com heter hans sida om ni vill se fina foton.
Välkomna in.

Vi tog oss gott starkt kaffe och glass.

Av Sirpa - 17 juni 2018 11:03

När vi nyligen var till Kolmårdens Djurpark blev jag så oerhört faschinerad av deras fantastiska uppvisning med rovfåglar.

Fåglar som är så dresserade att de flyger fritt ute under uppvisningen.

Hela uppvisningen började med att det var fyra personer som placerade sig på olika ställen runt själva uppvisningsarenan.

Sedan steg en presentatör fram och berättade under mysisk spänning, vad som skulle komma att ske, vad vi skulle tänka på som publik.
Fåglarna skulle komma att flyga väldigt nära oss där vi satt.

Jag rös av spänning och förväntan.
Tycker så mycket om rovfåglar själv och detta hade jag sett fram emot enda sedan vi såg att Kolmården hade en sådan uppvisning.

Fågeldresserarna var alla klädda i medeltida kläder med läderskydd på armar och axlar där fåglarna skulle komma att landa.
Mycket bra gjort allting för att ge oss den rätta stämningen.

Stämningssfylld spännande musik fyllde området och uppvisningen började.

Först av allt kom en Harrisvråk flygande över platsen. Den flög alldeles ovanför våra huvuden och det gick ett sus igenom publiken.
Vråken flög från den ena dresseraren till den andra. Lockad av en vissla som bara fåglarna hörde.
Vid varje landning väntade en belöning.

Harrisvråken har långa ben och är en hejare på att springa på marken.
Den har stor användning av detta då den fångar byten


Efter vråken var det då dags för den underbart vackra Berguven.
Så stor och ståtlig. Med så klokt utseende.
Fjäderskruden så fin.

Elegent kom den flygande över oss och landade hos sin belönare.
Jag rös och huden blev alldeles knottrig på mig. Så vackert och storslaget.

Dessa fåglar har jag alltid viljat se och nu kunde jag tom ta foton av dem.
Min sambo tog foton hela tiden under dessa härliga förhållanden.

Jag fotograferade med mobilen och fick några bra också.

Sedan var det dags för Manfred att göra entre'
Manfred är en Marknäshornsfågel som kommer utsprungligen ifrån Afrikas savanner.
Den har upp till två meter emellan vingspetsarna när den fäller ut sina ståtliga vingar. Kan väga upp till 6 kg.

En oerhört social fågel som gillade att showa. Andra dagen på uppvisningen ville Manfred inte hem alls efter uppvisningen, utan fortsatte spatsera på gräsmattan och tittade på oss i publiken.
Han tyckte att det borde ha serverats lite mera kryp åt honom som han kunde fånga med näbben.
Han tog bytet, kastade upp i luften och fångade in i den stora näbben.

Se bara vad fin han är.

Fotot med Manfred och vingarna uppe är taget av min sambo.
Manfred är på väg att lyfta när sambon får denna härliga bild.
De andra är tagna av mig.

Sedan var det dags för den oerhört snabba
Juggerfalken som fångar sina byten i farten.

Den flyger med en hastighet av 250 km i timmen där den far som en pil igenom luften. Det gick inte att följa den med blicken där den for fram och tillbaka medans skötaren svingade ett band med ett byte längst ut.

När den väl fångat bytet fäller den ut vingarna, mantlar sitt byte som det heter för att skydda den från andra.

Så oerhört snabb och ganska liten fågel.
Men så kraftfull i sin kvickhet.

Även detta härliga foto är taget av min sambo.
Se bara vilken fjäderskrud denna underbara fågel har.

Sist av allt kom så fyra stycken vråkar flygande över oss och dressörerna kastade upp mat som de fångade i luften och satte sig runt om oss i träd och åt sitt byte och flög sedan hem.


Jag var så faschinerad av hela uppvisningen.
Satt med tårar i ögonen och rysningar i hela kroppen av den kraft dessa fåglar utstrålar.
Likaså av hur väldresserade de är allihopa.

De flyger i full frihet och kan sticka all världens väg om de vill.
Det måste betyda att de har en bra tillvaro på Kolmården.
Med de ytor de vistas på och den omvårdnad och kärlek de får.
Den vackra fläderskruden hos alla som visade måendet och deras vilja att samarbeta med människan.

Skötarnas sanna glädje och energi som sprider sig till oss som tittar medans de agerar tillsammans med sina skyddslingar.
Kommunikationen mellan människa och djur är helt underbar i denna uppvisning.

Tack för en fantastisk uppvisning alla fina fåglar och era duktiga, kärleksfulla skötare.
Denna uppvisning som vi såg båda dagarna kommer att följa med i minnet som en gåva från naturen och dess mäktiga skönhet.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards