Direktlänk till inlägg 22 juni 2018

Midsommarafton

Av Sirpa - 22 juni 2018 18:41

Nu är vi mitt i sommaren.
Det fina vädret vi haft har dragit sig tillbaka.
Förhoppningsvis bara för stunden.

Det är Midsommarafton.
Ute är det uppehåll men värmen håller igen lite. Idag har det varit +15 som mest när solen tittade fram en stund.

Gårdagen bjöd på regn hela dagen.
En välbehövlig väta som naturen behöver efter den långa period av torka och värme som dominerat.

Luften är skön att andas idag och vi har tagit tillvara detta, genom att vandra på Björnön med vovve med oss och en liten påse som vi med försiktighet plockade de få smultron vi hittade.
Torkan har tagit även dessa.
Där vi gick och letade brukar det normala somrar vara alldeles rött att smultron, stora och söta bär som smakar sommar, mer än något annat.

Nu fick vi ihop en knapp halvdeciliter.
Det räckte gott för det användningsområde vi hade i tankarna för dessa dyrgripar.
Mitt på den tårta jag trixade till under förmiddagen.

Jag vägrade ju köpa de jättedyra jordgubbar som såldes överallt.
Valde istället hallon och blåbär.
Inne i tårtan fick min nygjorda jordgubbssylt komma till sin smakfulla rätt.

Vispade grädde och spritsade till en tårta som blev även en fräsch färgklick för ögat att beskåda.
Som kronan på verket hällde jag försiktigt över de nyplockade små smultronen.

När vi kommit hem från vår tur på Björnön och mötet med en människa som berörde min själ ( kommer att blogga om senare )
Så började jag göra iordning våran Midsommarbuffe som vi ville avnjuta på våran härliga, blommande balkong

Torkade noga rent bordet innan en duk fick skydda glasskivan.
Ställde dit svenska flaggan som en symbol för den svenska sommaren och traditionen med Midsommarfirande.

Buffen växte fram ur mina händer.
Färskpotatisen med färsk dill i puttrade på spisen.
Den hade jag redan borstat och tvättat klar innan vi åkte iväg på vår smultronsökning.
Inne i ugnen värmdes köttbullar och finsk leverlåda som jag älskar.

Matjesill och gräddfil med gräslök.
Skärgårdssill. Kapris. Sallad.
Rökt lax med citron. Potatissallad, vitlöksbröd, saltgurka, tomater.
Brieost med gröna druvor.

Till detta drack vi alkoholfri Mariestad och Carlsberg. Vi hade köpt Mjöd ( Sima på finska ) från polska stugan men den smakade mera som vilken sockrig dricka som helst.
Inte alks som den dryck vi är van vid som föräldrarna gjorde själva när vi var barn.

Vovve fick ett eget fat med korv, köttbullar och lax. Serverat på ett eget bord och självklart på ett festfat precis som vi.

Vi hade en helt egen Midsommarfest på balkongen och var lyckligtvis förskonade från grannarnas cigarettrök.
Jag var så tacksam över det.

Allt smakade supergott.
Vi satt en stund och bara kände in lugnet från stan ikring oss.
De flesta grannar hade säkert rest bort.

Dukade av, körde igång diskmaskinen och gick ut på en skön promenad med vovve.
Gick en extra runda för att få maten att sjunka undan i magen.
Skönt ute fast regnmolnen hängde en bit bort, lite hotfulla.

Kom sedan hem och bryggde på starkt gott kaffe.
Lät oss väl smaka av tårtan, även vovve
Den smakade som den såg ut.
Fräsch och alldeles lagom med sötma och grädde.
Smultronen var ljuvliga där på toppen.

Nu vilar vi och vovve sover tryggt, mätt och belåten.
En kvällsmacka senare blir det.
Med skivad kall färskpotatis och sillbitar.
Så grymt gott på kvällskvisten.
Finns även öl kvar att skölja ner det med.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 19 mars 02:39

Jag börjar bli såpass bra i högersidan efter låsningen att det nog är dags att försöka mig på övningar som stärker muskulaturen runtikring. Det behövs även i knät som jag känner av mera nu när den övriga smärtan klingar av mer och mer. Har ju in...

Av Sirpa - Måndag 18 mars 14:34

Jag började redan förra veckan att göra iordning Edde Husbil för att ha honom redo för eventuella jobbresor. Eller helt enkelt nån egen liten resa nånstans för att välkomna våren, när den nu har tänkt sig att komma på allvar. Knappast dags än på ...

Av Sirpa - Måndag 18 mars 10:50

Mitt bloggande har återigen hamnat på efterkälken. Tiden har gått åt till att jobba och sedan vila. Nu är det Måndag och ny vecka. Förra veckan försvann i ett nafs Torsdagen ägnade jag åt att köra ett härligt pensionärsgäng från Västerås till ...

Av Sirpa - Onsdag 13 mars 06:03

Gårdagen blev en kämpig historia verkligen med det galna bakslaget i måendet. Kände mig bättre i kroppen mot kvällen men istället fruktansvärt trött. Det var väl resultatet av kroppens kamp under dagen. Nu börjar jag verkligen bli less på det hä...

Av Sirpa - Tisdag 12 mars 16:45


Jag vet inte om det är en "baksmälla" efter gårdagens behandling hos Kiropraktorn eller vad det var men plötsligt vid lunchtid idag började jag må illa och det gjorde så ont överallt i kroppen där jag har haft låsningen/krampen. Hade jättejobbigt ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards