Alla inlägg den 23 juni 2018

Av Sirpa - 23 juni 2018 23:40

Ett par foton som min käresta tagit på våran fina tjej.
Hon är så vacker i färgen.

Av Sirpa - 23 juni 2018 12:24

Säkert är väldigt många slitna och bakfulla idag, som det brukar efter Midsommarfirande.

Vi dricker ju inte alkohol men vi var vakna till sent och mycket aktiva under hela dagen.
Från tidig morgon till midnatt.

Många promenader med vovve.
Jag fixade tårta och sedan buffen vilket tog sin tid. Det fanns ständigt någonting att göra.

Somnade tungt men jag vaknade redan efter 4 1/2 timme och kunde inte somna om.
Några timmar senare vaknade husse för vovve måste ut.

Så vid 7 tiden var vi uppe alla tre fast vi var lediga.
Jag tog en dusch, gick ner i tvättstugan tidigare än bokningen. Det var ingen som bokat tiden före så det gick bra.
Husse och vovve tog en längre promenad lite senare och jag passade på att dammsuga noga överallt.

Våttorkade golven då vovve har lite jobbigt med att det droppar kiss lite då och då.
Därför håller jag på och städar varje dag efter honom.
Lilla gubben! Detta rår han ju inte över och han skäms när han själv märker att det droppat.

Vår mattor hemma har jag antingen plockat bort eller täckt med tvättbara mattor.
Lilla gubben ska ju kunna röra sig fritt härhemma.

Nu har vi ätit av gårdagens rester.
Jättegott med uppvärmda färskpotatisar och alla tillbehör.
Stekte på några kryddiga korvar extra bara.
Bra att äta upp resterna så inget behöver kastas.
Vovve fick några köttbullar idag. Det fick räcka. Han har sin egen mat.

Känner mig trött och lite orkeslös idag.
Eller kanske jag bara är lat idag, jag vet inte
Kanske har jag druckit för lite vatten.
Det är ju inte varmt och då slarvar jag med vätska.




Av Sirpa - 23 juni 2018 06:40

Ibland i livet träffar man på människor som får en att stanna till och lyssna, vara riktigt närvarande samt vilja hjälpa till att lyfta fram.
Människor som bär händelser inom sig, en historia med sig i bagaget som får en att verkligen tänka till extra.
Som bär en ödmjuk vänlighet, en öppenhet från första stund.
Sådana människor berör ens själ.
Tillför någonting som berikar ens egna funderingar om livets gång.

Det upplevde jag igår när vi var ute vid Björnöbadet.
Där vi gjorde valet att gå in på serveringen för att köpa glass.

För det första blev jag så glad över att det ens fanns och var öppet.
Gick in igenom dörren, hälsade glatt på den man som reste sig upp från en stol med ett leende i sitt ansikte.
Ett välkomnande leende.

Jag berättade hur glad jag var att serveringen var öppen.
Att det under lång, lång tid inte varit någonstans där man kunnat ta en fika ute vid badet.

Han berättade glatt om att han har öppet dagligen och att han dessutom skulle börja servera grillad mat från och med nästa vecka.

Jag valde ut glassar åt mig och min käresta som väntade utanför med vovve.
Hällde upp två kaffe åt oss under tiden som vi pratade vidare om serveringen och de tankar han hade med den.

När jag är på väg att tacka för mig säger den vänlige mannen att han så gärna vill ge mig en Midsommargåva för att han tycker att jag är så vänlig
Jag blev jätteglad när han plockar fram en bok, som det visar sig att han själv skrivit.

I boken skriver han en hälsning till mig och min glädje saknade ord då jag förstod att detta var ett budskap från högre makter, att denne vänlige man var menad att korsa min väg just idag, i stunden då jag själv står i ett vägval i livet.

Så fungerar ju livet om man lever med ett öppet sinne.
Någon högre makt ser till att de rätta människorna kommer i ens väg.
Sedan är det upp till en själv hur man tar till sig budskapet.
Budbärare av olika slag helt enkelt.

Jag tar med stor tacksamhet emot boken som en gåva.
Förstår att denna bok och denne vänlige man verkligen vill få fram någonting till mig av stort värde.
För oss båda troligtvis.

Denne man är Kemal Qoseri en kurdisk exilpolitiker från norra Kurdistan, Turkiet.
Han kom till Sverige 1983 som politisk flykting.
Under hela sitt vuxna liv har han kämpat för ett fritt Kurdistan och för att upprätthållandet av mänskliga rättigheter, demokrati och jämnställdhet.

Boken är en skildring av de tragedier, grymheter som drabbat det kurdiska folket i århundraden.

Kemal gav mig sitt eget livsverk i Midsommargåva till mig, en för honom helt okänd människa.
För mig var detta så oerhört värdefullt.

Jag tog med mig boken, glass och kaffe.
Gick ut alldeles omtumlad till min älskade sambo som satt utanför och väntande.
Berättade för honom om personen jag nyss träffat inne på serveringen.
Han blev förvånad och berörd han också.

Bara sådär, på midsommaraftons glasspaus, efter en promenad med vovve på Björnön, trillar det in en människa in i vårt liv som får oss, framförallt mig att tänka till om livet och dess litenhet och storslagenhet.

Jag stannar där i min berättelse om Kemal sålänge.
Det tar mig lite tid att smälta innebörden av mötet med en människa som jag förstår, är en kämpe med en styrka som få inser.

En politisk kämpe som driver en liten servering på Björnön och skriver på sina böcker under tiden han arbetar med detta.

Jag kände att jag så gärna ville dela ut budskapet om att han finns därute på ön och att alla människor var varmt välkomna att besöka hans servering och njuta av hans grillade mat.

Detta resulterade i ett facebookinlägg som jag ville att så många som möjligt delar och berättar att han finns där.

Igår kväll satte jag mig med hans gåva, boken jag fått, för att sakta men säkert sätta mig in i hans skrivna ord.
Den berättelse han delade med omvärlden via sin bok.

Den kurdiska verkligheten.

Redan de första sidorna rörde mig till tårar...
Boken är tung har jag förstått.
Den kommer jag ge tid att smälta in i mitt medvetna sinne och försöka förstå vilken kamp denna vänliga människa och hans kurdiska landsmän genomlidit under alla åren.

Alla har en livsberättelse att dela med sig av.
Alla har någonting att kämpa för och med.
Men alla blir inte lyssnade på.
Alla bär ett budskap som är värd att lyssna på.
Jag läser boken och återkommer med mina tankar sedan






Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards