Alla inlägg den 29 juni 2018

Av Sirpa - 29 juni 2018 23:31

Imorse när jag vaknade satte jag mig vid datorn och jobbade inne på kontoret.
Hade sovit tungt några timmar på soffan efter nattens syrsjakt.

Sambon vaknade några timmar senare och gnisslade tänder över att han vaknat av en syrsas fiolspel.
Det satt en inne hos spindeldamen och hade startat en full konsert.
Den vill ju inte gumman äta upp då de inte är goda längre när de är könsmogna.

Satt och jobbade när jag hörde ett kvitt kvitt inne på kontoret.
Jag trodde inte det var sant!
Ännu en rymling eller så var det nattens violinist från sovrummet.

Jag jobbade och hörde syrsan hela tiden.
Till sist börja vi leta efter den.
Ljudet kom uppifrån klädskåpen.
Efter långt sökande och bortplock av saker vi hade på skåpen så drog vi ut skåpen.
Där bakom på en regel satt den högljudda gynnaren.
Det var nummer 5 och efter det infann sig lugnet hemma hos oss igen.

Nästa gång Spindelgumman får mat blir det noga koll av glasdörrarna i terrariet.
Inte en millimeter ens får det vara öppet.

Ingen klarar av en syrskonsert mitt i natten i sovrummet.
Denna natt tänkte vi sova gott under våran drömfångare.

Av Sirpa - 29 juni 2018 02:04

Idag inhandlade jag 5 syrsor åt spindelgumman då jag tyckte att hon började se hungrig ut.

Jag hade lite bråttom när jag levererade dessa till henne och misstänker att det inte riktigt gick så bra till som jag tänkt mig.

Efter allt jobb, stök och greja jag höll på med denna dag, så tog jag en välbehövlig dusch.
Dagen var så grymt varm att duschen kändes toppen.

Står sedan och torkar mig vid badrumsdörren som stod öppen och ser något på tröskeln, alldeles längst in i hörnet.
Ser att det rör på sig.
Jodå, där satt en syrsa och såg nöjd ut.
En helt spelfärdig rackare som på nåt sätt lyckats smita ut från Gummans terrarium.

Den fick gå vidare till vår skapare och jag gick sedan in till terrariet och tittade om nåt var öppet.
Lite, lite stod den ena sjutdörren öppen, bara några mm.
Jag trodde då att den gynnaren smitit när jag klippte upp påsen de kom i.

Berättade för sambon om fadäsen och sa att det var tur den visat sig så den inte börjar spela nånstans hemma hos oss på natten.

Kvällen gick. Vi lade oss vid midnatt.
Sambon snarkade på som vanligt och jag väntade på sömntåget.
Nåt kändes liksom inte rätt.
Då hör jag plötsligt ett ljud inne i sovrummet.
Sablar också, nån av syrsorna hos Gumman började spela, bara lite kvitt, kvitt men ändå.
Det brukar vara första ljuden.

Lyssnade lite till och det hördes igen och då reste jag mig, tände lampan och tänkte fånga in sångaren.
Hör då att det kommer från fönstret i sovrummet.

Jäklar, det fanns en till som smitit.
Då måste de ha tagit sig ut i den lilla springa som var i dörren.
Den dörren hade jag inte ens öppnat så den var från nåt tidigare tillfälle.

Smög upp och hämtade en ficklanpa.
Letade runt, hittade inget och det var tyst.
Bara sambons snarkningar.
Släckte och lade mig igen.
Då började det igen.
Upp igen och hittar den på mattan vid sängen. Fullt utvecklad sångare det också.
Fick tyst på den och lägger mig för att äntligen få sova.

Är precis på väg att somna då jag hör ljudet igen.
Men va sjutton...
Är det ännu en. Har de rymt alla 5.
Lyssnar noga ett tag och smyger så upp igen, med ficklampan.
Letar och letar tills sambon börjar röra på sig.
Vill ju inte väcka honom. Han behöver sin nattsömn.
Jag med för den delen.

Hittar inte på sångaren så jag väljer att lämna sovrummet.
Får leta imorgon, jag måste få sova.
Ska jobba imorgon.
Dessutom drog sambon rejäla timmerstockar och bara det tog min nattsömn.
Båda herrarna fick ha sovrummet.

Det är väl hannarna som har violinkonserter bland syrsorna, om jag nu inte minns fel.

Palta med täcke och kuddar och placerade mig i soffan.
Här är tyst iallafall.
Imorn blir det syrsjakt.
Kanske är de på rymmen alla fem, det visar sig.

Nu är klockan 2 och jag måste sova.

Fotot är damen som skulle haft syrsorna.
Middagen som rymde från henne håller mig vaken.

Gumman är en Chilensk Rosahårad Fågelspindel.
Min lilla fina älskling.
Vi har kamperat ihop i snart 15 år hon och jag.

Får köpa ny middag åt henne.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards