Alla inlägg under juli 2018

Av Sirpa - 25 juli 2018 22:11

Förra natten blev nästan sömnlös på grund av tankar som for i huvudet.
Måndagen och Tisdagen hade jag jobbat med Kundsupport på depån.
Gruppchefen är ju på semester så hans skrivbord och dator var lediga.

Kändes bra att inte behöva vara ensam hemma och svara på alla mejl som kommit in.
Jobbade på hårt samtidigt som jag hade kollegor omkring mig.

Vi väntade alla på svaret ifrån Axelssons.
Om vi skulle bli anställda och vilken form av anställning erbjöds.

Jag tyckte det var riktigt jobbigt med väntan.
Att inte veta hur livet blir.
Inte kunna planera framåt alls, inte ens i tanken.

Igår kväll cyklade jag och sambon ut några timmar för att skingra tankarna.
Njuta utav kvällsbrisen som kändes behaglig efter den värme som nu råder.
Veckor av temperatur vid 30 strecket och över.
Tisdagen bjöd på +34 i skuggan som mest.

Mycket människor ute överallt.
Alla loja och medtagna av värmen.

Delar av natten sov jag på soffan.
Kunde inte sova utan låg och snodde runt oroligt i sängen.
Ville inte väcka sambon som behövde sin sömn så jag la mig i soffan.
Lyckades somna ett par timmar till och vaknade med huvudvärk.

In med Eeze för det kändes som början till migrän.
Gjorde mig klar och cyklade till jobbet.
Mötte upp chefen där, vi tog lite kaffe och pratade.
En kollega kom och vi pratade framtiden för oss.

Kollegan och jag tog sedan depåbilen och åkte till uppsala och hämtade hem en bil därifrån.
Åt frukost på den depån innan vi åkte hemåt.

Sedan full fart vid datorn.
Kärestan hade ledig dag.
Vid lunchtid kom så mejlet vi väntade på.

Jag blev erbjuden 6 månaders provanställning som sedan skulle bli tillsvidareanställning om allt gick bra.
Blev först lite putt.
Kände att en provanställning blev till att ta ett steg tillbaka.

Fick sedan veta att alla som de ville ha fått samma erbjudande.
Inga undantag gjordes.
Då kändes det ok.
Ganska många fick timanställning bara.

Idisslade svaret och sedan kände jag hur bra detta skulle komma att bli.
Så många fördelar med att Axelssons anställer oss.

Verkstad, trafikledning och chefer under samma tak, tillgängliga vid behov.

Toppen!

Så ikväll har det stripats bussar med FlixBus dekaler.
Imorgon rullar vi med ny text och budskap på bussarna om våra nya ägare.


Vi är anställda av Axelssons 27/8 och kör för FlixBus.
Det nya konceptet som nu råder i Sverige.

Ser fram emot hösten och vintern.
Så mycket nytt

Av Sirpa - 23 juli 2018 05:15

Kärestan hämtade mig i Lördags, sent på eftermiddagen från Eskilstuna.
Då var mitt hus, höns och blomvaktande över.
Familjen återvände hem och jag kunde återgå till mitt och sambons boning igen.
Jag hade jobbat med Kundsupport 7 timmar på Lördagen också.

Först innan vi lämnade dem så åkte vi och badade i Mälaren. Alldeles bara några kilometer bort längs en väg som inte var farbar med vår bil.
Åkte i den svärsonens jobbarbil alla.

Höga vågor gick i blåsten men vi bada ändå.
Inte sambon.

Åkte sedan hem.
Packade upp det jag haft med mig.
Kvällen fick bli tid för vila bara.
Lade oss vid 24 tiden.
Somnade vid 1 med fläkten på hela natten.
Det var så varmt i hela lägenheten.

Vaknade hostande 8.30 söndag morgon.
Vi hade sovit tungt och länge.
Skönt och tryggt med kärestan intill.

Tog oss kaffe och frukost.
Jag packade upp de grejer som varit med till Etuna.
Vi åkte och handlade tillsammans.
Det var tomt i kyl och skafferi.

Först till ÖoB
Där blev det en hel del handlat.
Rea på sommarartiklar. Passade mig bra.
Vidare till Willys för färskvaror.
Köpte oss starka korvar som vi tillredde till lunch.
Intog lunchen på balkongen.
Hann precis äta klart innan grannen förpestade luften med sitt rökande.

Stängde dörren och intog kaffe och glass inne.
Lite jobbigt att inte kunna vistas på sin egen balkong.
Min hosta förvärras när jag måst vistas i cigarettrök.
Så valet blir enkelt.
In och stänga dörren.

Tidigare i veckan hade en granne gnällt till sambon när han spelade musik då han satt därute att han måste ta hänsyn.
Grannar festar, spelar hög dunkande musik, röker och grillar på sina balkonger.
Det är ok.
Men vi ska inte få göra någonting.
Vi festar inte, sprider inte äckliga lukter eller väsnas.
Musik nån gång mitt på dagen är allt.
Definivt inte hög volym men det är Finsk musik sambon spelar.
Det är nog där skon klämmer.

Så stank och oväsen får bara vara enkelriktat
Vi har inga rättigheter alls.
Jag kommer att kontakta hyresvärden om detta snart.
En rättvisa måste till annars blir jag ingen lätt granne att tas med.

Nog om detta tråk.
Vi åkte ut senare på en åktur med Elsa, våran bil.
Var och tittade på en annan bil.
Vi funderar på att byta snart.
Saabentusiaster vill så gärna köpa Elsa.
Hon är fin och välhållen.

Vi är ju båda sugna på en bmw och ville se på en från en annons.
Handlaren hade den inte i sin hall.
Kanske inte tagit hem den ännu till sin bilhall.
Vi får åka dit när det är öppet och kolla.

Sedan tog vi en tur till Tidö Lindö.
Så vackert på sommaren.
Stannade vid Mälarcampingen och jag tog mig en simtur.




Mälarvattnet är ju inte så rent direkt så det blev en dusch hemma.
Men riktigt skönt med en ordentlig simtur i det svalkande vattnet.

Då var det redan kväller
Vi åt lite lätt middag.
Jag pysslade med mina blommor, tomat och paprikaplantor på balkongen.
Jagades in hostandes en vända när det stank ciggrök igen.
Gick in en stund och hostade ur mig.
Så tungt för luftvägarna.
Kunde återvända ut igen ca 20 minuter senare.

Balkongen är en blomstrande oas nu.
Märks att allt far illa av den enorma värmen.

Vi såg på nyherna om bränderna i Sverige.
De Polska brandmännen var på plats.
Även tyska fanns här och hjälpte till.
Hyllade av folk längs vägen upp igenom vårt brinnande land.
Det blossar upp nya bränder, en del anlagda och andra uppkomna genom oförstånd och idioti.
Folk grillar och kastar fimpar fast det är torrt som fnöske överallt.

Hörde senare på nyheterna att den stora branden vid Ljusdal var hyfsat under kontroll.
Människor spyr galla över de svenska helikopterförare som har semester.
Som facket stoppar från att komma och jobba.
Detta land är ju ett stort skämt i många lägen.

Ryssland har erbjudit hjälp med stora resurser och Sverige tackar nej.
Dessutom blåljuger de om att det inte alls skulle kommit nån erbjudan från ryskt håll.

Polen gör klart för oss att de kommit hit för att hjälpa det svenska folket, inte regeringen.
Löven bygger fint med minuspoäng hos sitt eget folk.

Helt otroligt.
Sverige lider, människors hem och generationers historia brinner ner.
Boskap dör i lågorna och sosseregeringen tittar på.
Brandmän, militärer, hemvärn, FRG och civila kämpar med lågorna och regeringen bildar grupper för att planera inför kommande händelser i framtiden.

Det är ju NU allt behövs.
Allt det som utlovades efter branden 2014.
Inget gjordes med dessa löften.
Nu står vi där med svansen mellan benen.

Varför kan vi inte gå in enade som en union skall fungera.
Skapa ett gemensamt brand och räddningsförsvar som vi samsas om.
Ett ordenligt som räcker till.
Som kan rycka ut med kort varsel när något inträffar.
Låta ett nytt land som får styra och ansvara över det år för år så det fördelas rättvist.

Ska det vara så svårt.
Istället för att som nu, ödelägga Sverige för pengarna finns inte.
Dessa har skovlats in i något helt annat som inte har någon som helst värdegrund för vårt eget land och det egna folket.

Vilka kämpar med bränderna?

Inte sjutton är det de människor som går sysslolösa i vårt land och lever på skattepengar som knegare dragit ihop under alla åren i förvärvarbete.
Pengar som också tas från skola, vård, äldreomsorg, polis, försvar och brandförsvar.
Det är ju Dit våra skattepengar ska gå.

Sverige brinner och sossarna ser på....


Av Sirpa - 23 juli 2018 03:59

Vaknade knappt tre timmar efter jag lagt mig inatt av helveteshostan.
Den fullkomligt exploderade i halsen på mig och jag väcktes brutalt.

Nu har då uppstädningen efter luftvägsinfektionen dragit igång.
Inte direkt skönt i den tunga värmen.

Hostade så det var bara att gå upp.
Drack vatten.
Hostan fick mig att kräkas nästan.
Den var så ihållande och våldsam.

Hela tiden kom det upp segt elände ur luftvägarna och det var ju jättebra.
Så är det förhoppningsvis snart överstökat.
Har ju nu hållit på i snart två veckor då det halsonda började, med hosta redan då.

Återigen är jag ganska säker på att det var värme, ac och hostande kunder på bussen som gav mig detta skräp mitt i sommarhettan.
Det kommer inte av sig självt.

Försöker straxt att sova igen några timmar innan det är dags att gå upp.
Tre timmar är för lite innan en lång dag i värmen med Kundsupportärenden.
Ska ta mig till depån och jobba därifrån.
Vägrar ha det negativa i vårt hem något mera.
Fick bort den jobbiga känslan igenom att jobba i annan miljö under 1 vecka, hos min dotter.

Fick en annan distans till jobbet när den inte hängde i vårt hem.
Har nu 9 inplanerade dagar med det jobbet.
Kan hända att jag måste jobba extra ännu och byta kördagar till det som måste bli gjort.
Det blev många extratimmar den gångna veckan.
Ca 15 timmar utöver normal arbetstid.
Riktigt drygt med en jobbig infektion i kroppen och värmen som hotade att få en att helt tappa ork och förstånd.

Nu har jag tagit mig en kopp varmt kaffe.
Hostan har lugnat ner sig men min hjärna har spunnit igång.
Undrar hur mycket klegg det går att hosta upp ur innandömet efter en sån där vända.

Två timmar till hinner jag sova innan det är dags att plocka med ryggsäck, mat, dator och allt annat för cykeltur till jobbet.

Sla bli trevligt att jobba tillsammans med kollegorna.
Denna vecka får vi, sambon och jag veta om vi blivit godkända som Axelssonsanställda.

Mitten av Augusti har jag skyldigheten att lämna besked till det andra bolaget som jag pratat med om anställning, huruvida jag kommer att välja göra.

Spännande tid ligger framför.
Tre veckors jobb nu och sedan en vecka välbehövlig semester.

Först av allt sova lite till, sedan tar jag tag i livet igen.
En arbetsam vecka väntar.



Av Sirpa - 20 juli 2018 22:48

Igår eftermiddag fick det bli en tur till Sundbyholm.
Det var så varmt ute.
Behagligt i svärsonens bil.

Gick över till hundbadet och badade i lugn och ro där.
Hade ingen lust att trängas med folk på sandstranden.

Efter badet gick jag bort mot restaurangen i hamnen.
Mycket folk överallt.
Doftade god mat.
Folk var glada och mådde gott.

Satte mig sedan i bilen och for åter till ponnysar och höns.

Skönt med ett bad men vattnet är så äckligt i värmen att jag genast tog en lång dusch.
Det hade börjat klia på kroppen redan.
Vem vet vad det innehåller i den här värmen

Skönt ändå med ett dopp efter en lång dags arbete i värmen.
Det är ju bara så tryckande hett.

Var och vattnade på ett ställe till och på vägen dit regnade det.
Men det blöta dunstar bort direkt

Var in på Åsby Trädgård och tänkte ta en räkmacka och kaffe där.
Men de skulle straxt stänga.
Även växterna där led av värmen helt klart.

Köpte med en glass som jag åt i bilen på vägen hemåt

Av Sirpa - 20 juli 2018 22:35

Under min vecka här på Prästgården har jag många vänner
Dessa tre sötmular går i hagen precis utanför huset.

De är ofta framme vid huset för att söka sällskap av mig.
Gav dem lite äpplen och några morötter.

Av Sirpa - 20 juli 2018 22:00

I onsdags vaknade jag väldigt tidigt.
Satte igång att jobba redan i ottan.
Det är ju så mycket ärenden.

Kunde inte ge mejlsvar förrän vid 7 tiden.
Ville ju inte väcka våra kunder.

Jobbade på och värmen nådde upp till rekordnivå igen.
+34 grader var mätaren uppe i.
Det var kvalmigt och tröttande varmt.
Jobbade på till straxt efter 10 innan det var dags att packa ihop.
Stängde dörrar och fönster.
Kollade till hönsen och blommorna.

For iväg till Västerås med svärsonens bil.
Kom till depån på jobbet för att få träffa och prata med vår nya vd Peter.
Från FlixBus som köpt oss.
Vi hade mycket intressant att prata om vi som satt där runt bordet.

Tankar om framtiden.
Lösningar på allt detta som inte fungerar idag.
Peter är oerhört intresserad av oss som medarbetare.
Få höra vad som behöver förbättras och förändras.

Intressanta två timmar som gav mig hopp om framtiden. Nya vindar kommer blåsa över hela bussbranchen i och med FlixBus intåg i landet.
Det behövs verkligen.
Det mesta har spårat ur och det rejält.
Ingen ser längre bussförarjobbet som sin framtid då körider, vilotider, scheman och så mycket annat förstörts.

Nån behöver rodda om lite i soppan.

De enda som kommer att överleva är de som hänger med i utvecklingen.
De övriga som kämpar emot kommer att försvinna med buller och brak.
Ingen ide att försöka sprattla emot eller försöka sätta käppar i hjulen för FlixBus.
De som gör det faller på eget grepp.

Se bara hur Flixen tagit Europa :)

Efter mötet åkte jag hem till sambon en stund. Vi gick igenom blommorna.
Han hade skött allt med glans.
Lasagne stod i ugnen så vi åt en sen lunch tillsammans.
Vi plockade och åt vår första tomat idag.
Den var jättegod.

Åkte sedan och handlade. Var in på öb och letade fläkt.
Allt är slutsålt.
Restnoterat.
Butikerna har också plockat undan alla engångsgrillar så folk inte grillar och tänder skogsbränder.
Tänk att det måste vidtagas sådana åtgärder för att få folk att förstå allvaret

Sambon var ledig idag och bra var det då han fick värmeslag på jobbet igår.
Han var medtagen ännu denna dag.

Jag släppte av honom hemma och åkte sedan tillbaka till Prästgården.
Jobbade vidare vid datorn några timmar.
Olidligt varmt i rummet jag satt.

Eftermiddagen och kvällen kom.
Jag vattnade blommor.
Plockade gräs och klöver till hönsen.
Åt pytt och stekt ägg till middag.

Hostar väldigt mycket ännu.
Rösten blir bättre för var dag.
Hostar upp segt elände, snyter ut gröngula klumpar som vanligt när jag har luftvägsinfektion.
Magen mår lite dåligt av värmen och infektionen.
Inget toppmående direkt i hettan.

Men det är bara att ro båten iland.
Jobbet måste skötas.
Massor att göra.

Kom isäng sent då jag ville vädra ur huset innan jag kunde sova.
Såg till att småfåglar och andra små hade vatten ute överallt.
Dessutom fick de melonbitar.
Väldigt omtyckt av alla.

Vi måste hjälpa de små nu när det är så torrt.
De hittar inget vatten i naturen

Av Sirpa - 17 juli 2018 21:54

Vaknade jättetidigt imorse av att jag hostade. Det höll i sig ett bra tag.
Var upp och drack vatten, hostade ur mig det som var på väg upp från luftvägarna.
Gjorde ont att hosta.

Somnade om så småningom och sov i en dryg timme. Sedan var det full sol in i mitt sovrum.
Det var bara att gå upp.
Trött och seg efter alldeles för få timmar av sömn.

Gick ut till hönsen och öppnade åt dem.
Sedan på med kaffe men innan det en skön dusch.
Satt ute och åt macka och åt macka.

Sedan full fart igång med datorn.
Jobba, jobba, jobba fast det var min lediga dag.

Mot eftermiddan ville inte datorn mera.
Det var +32 ute och hemskt varmt inne.
Säkert uppåt 40 grader inne.
Så jobbigt.
Tvätta två maskiner och hängde upp.
Torra på nolltid.
Passar på och tvättar upp åt familjen det som ligger i tvättkorgarna.

Blir lite bättre luft inne med fukten från det nytvättade.

Åt en sallad till lunchen.
Tog med salladsblad till hönsen.
Klipper klöver åt dem och ger som de får picka omkring med.
Det är ju så torrt att inget växer i deras hägn.

Datorn ville inte fungera ordentligt utan stängde ner sig.
Så jag gav upp efter 7 timmars jobb.
Detta var ju dessutom min lediga dag.
Hann med en hel del ändå.

Kärestan lät meddela att han fått värmeslag.
Virrig, utslagen, matt, yr och jättekonstig.
Började i körningen från Arlanda med solen rakt emot på hela kroppen.
Helt olidligt!
Det blir så varmt att vi bränner oss på de mörka byxorna.

Han satt i bilen med Ac på i 5 minuter innan han kunde ta sig hem.
Där kräktes han.
Han gav sig själv en lång kall dusch som fick knoppen att klarna lite iallafall.
Drack lite och åt smörgås.
Kräktes upp det också efter en stund.

Känner igen detta så väl från de gånger jag fått värmeslag.
Det är otäckt.
Han somnade en stund och kunde sedan få i sig lite vätska.
Tur han är ledig från jobb imorgon och kan vila ut.

Jag har själv haft riktigt tufft med värmen idag. Svettats konstant och suttit säkert 6-7 gånger i barnbarnets pool.
Lagt mig ner och bara låtit vattnet svalka ner överhettningen.
Så varmt inne i huset också.
Det har även blåst rejält och ändå så varmt.

Nu är det kväll och jag är medtagen.
Hostar massor och rösten är obefintlig.
Jobbigt att prata i telefon.
Dottern ringde och jag pratade inte mycket.
Sparar på stämbanden.

Har satt ut lite fat och burkar med vatten åt fåglar, småkryp och alla som behöver få dricka.
Getingar kom fram till mig och såg på mig helt urschasade. Loja och sega.
Hällde vatten på plattorna vid uteplatsen och de samlades för att dricka.
Stackarna.
Sedan flög de iväg igen efter en stund.

Jag hoppas fler människor tänker på djuren nu i torkan.
De behöver hjälp.
Finns ju inget vatten nånstans.

Sitter ute nu och det är behagligt.
Ska snart ta hand om hönsen.
Kolla mat och vatten.
Deras mående, stänga luckan ut och samla in äggen.

Sedan ska jag göra kväller.
Hoppas jag får sova denna natt.
Blir så slut av att inte få återhämtning.


Av Sirpa - 17 juli 2018 05:16

Hade svårt att somna igår, så det blev säkert 1 inatt innan jag fick ro.
Försökte vädra ur huset efter dagens hetta.
+34 visade mätaren på igår.

Vaknade av att jag hostade så det slet i hals och lungor.
Gick upp och drack vatten som lindrade smärtan men hostan fortsatte.

Jag bor i min dotters hus denna vecka, då familjen är bortrest.
Det gör jag för att deras höns skall ha någon som tar hand om dem.
Likaså växterna och huset.

Blev hämtad av dotter och barnbarn Söndag kväll efter jobbet.
Jag hade packat allt klart innan jobbet så de hämtade mig från depån och sedan for vi hem och jag fick byta om.
Var varm och klibbig efter dagens värme vid ratten. Yr av den tryckande hettan
+31 visade mätaren på denna söndag.

Kramade om sambon och vi lämnade Västerås vid 22.15 tiden.
Jag hade hostat hela dagen under körning.
Köpte glass på rasten som lindrade och kallt vatten.

Lastade ur bilen och gjorde snart kväller allihopa. Tog hand om hönsen.
Hade begynnande huvudvärk av vätskebrist troligtvis.
Jag har så svårt med sådan värme.

Somnade efter midnatt. Har fått bäddat i gästsängen på kontoret.
Familjen sov uppe.
Vaknade 4 av migrän. Mådde illa av smärtan.
Hostade ur mig mängder ur luftvägarna.
Tog tabletter och lyckades somna om.
Vaknade när dottern kom ner vid halv 8 tiden sedan.

Helt färdig i skallen och galen hosta direkt.
Familjen gjorde sig iordning för avresa.
Jag installerade jobbdatorn i matrummet.
Räknar med att där blir luftigast att jobba.
Kan öppna alla fönster.

Familjen åkte vid 10 tiden och jag var i full gång med jobbet.
Ärendekorgen fylld.
Fick lova att lugna mig själv för att inte bli stressad.
Betade av dem jag hade under utredning redan under ett par timmar innan jag kunde ge mig på nya ärenden.

Arkiverade sådant som kunden ej gav någon feedback på. Håller dem i 14 dagar och stänger sedan ner.

Jobbade på hela långa dagen.
Körde tvättmaskinen under tiden
Åt bara lite, drack vatten i mängd och kaffe.
Ingen riktig rast utan korta pauser varannan timme.
Vattna blommor och tittade till hönsen.
Hade sett över dem på morgonen.

Blev utkastad ur systemet några gånger under dagen. Lät datorn vara 10 minuter innan nytt försök.
Fyllde barnbarnets lilla plaskpool och doppade min varma lekamen i den.
Det var +34 denna dag.

Jobbade vidare till 20.20 på kvällen, sedan orkade jag inte mera.
Hade då jobbat 11 timmar.
Satte mig i bilen och åkte till Maxi i Eskilstuna och handlade sånt jag ville ha och behövde.

Kom till huset igen vid 22 tiden
Fixade kaffe, tog ett dopp och satte mig med gokaffe och smörgås.
Helt färdig efter dagen.
Vattnade uteblommorna en sista gång den dagen.
Det var svalare och jag hade svårt att sova fast jag var jättetrött

Somnade vid 1 tiden kanske halv 2.
Vaknade så vid 4 imorse av hostan.
Har inte kunnat somna om ännu.

Har öppnat fönster vid min arbetsplats och här i mitt sovrum (kontoret)
Väljer sova här då det är svalast på kvällen.










Såg och fotograferade denna underbara soluppgång.

Ska försöka komma till ro och sova lite till.
Har egentligen ledig dag idag men kommer att jobba ändå.
Det är så oerhört mycket som kommit in i reklamationer.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards