Direktlänk till inlägg 30 augusti 2018

Tog en promenad

Av Sirpa - 30 augusti 2018 10:55

Imorse vaknade jag tidigt igen fast jag kunnat sova länge.
Är nu ledig i två dagar.

Tog mig en kopp kaffe, i mitt soffhörn med ett ljus tänt på soffbordet.
Stan hade börjat vakna till och det var livat ute på vägen.
Sambon låg och snarkade efter sitt nattjobb.
Han somnade vid 5 tiden på morgonen.

Funderade över hur jag skulle förvalta denna lediga dag.
Att göra finns hela tiden men jag kände inte för att bara ägna mig åt städning och undanplock.

Började med att betala månadens räkningar.
Känns alltid bra att få det gjort.
Vill inte ha något som blir försent betalat.

Bestämde mig sedan för att ta mig en lång promenad i den friska luften.
Det var +12 grader ute. Perfekt för mig som inte gillar värme.
Bytte om och gick ut mot centrum.
Förbi vid Botaniska trädgården. Syntes att den lidit av den torra sommaren men det fanns ändå några vackra blommor.

De röda växte utanför bliblioteket.
Mysigt att få med Domkyrkans torn i bakgrunden.

Gick sedan vidare bort mot Stadshuset längs med ån.
Den är just nu tömd på vatten då det skall byggas något.

Såg lite eländigt ut med allt bråte som låg på den blottade botten.
Cyklar, stolar och allt möjligt som kastats i vattnet.

Gick vidare neråt Mälaren.
Det var skönt i luften.
Trafiken som i centrum var ganska ihärdig, avtog ju längre ner mot vattnet jag kom.
Man får passa sig så inte framvällande cyklister kör på en i centrum.
De tror sig ha fri väg och inget får korsa deras hysteriska framfart.

Nere vid hamnen var det lugnt och skönt.
Tog först några foton på andungar som letade mat bland näckrosbladen i den algblommande gröna ån.
En av ungarn försökte ställa sig på ett näckrosblad, men trillade i då unden var för tung och bladet sjönk.
Så gulliga!

Det gröna vattnet var inte direkt inbjudande.
Men blev vackert på foto, det måste jag medge.

Promenixade vidare och kände hur det började stickas på höger häl.
Satte mig och tog av skon.
Där växte det fram skoskav och det rejält.
Skrutt också.

Det började nog redan växa fram i mina jobbarskor under veckan och nu kom det igenom helt med träningsdojorna på.
Valde att gå vidare.
Var såpass långt hemifrån att det inte var nån vits med att avbryta promenaden.

Gick vidare fast det gjorde ont.
Tog foton och satt nere vid vattnet och filosoferade över livet.
Funderar över jobbet och det som jag känber behöver rätas till
Arbetstiderna.

Gick vidare över bron till Lillåudden.
Det är så fint där.
Skulle trivas bo där med Mälaren intill.
Men det är för dyrt för oss som inte tjänar så mycket.

Styrde sedan mot Stora Coop.
Handlade och tog sedan bussen hem då skoskavet började blöda.

Kom hem och åt frukost i lugn och ro.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards