Alla inlägg under augusti 2018

Av Sirpa - 25 augusti 2018 07:25

Det är nu Lördag morgon. Ledig helg.

Ligger kvar i sängen och bara funderar över hur jag skall lägga upp denna dag.
Just nu bara vila och det känns välbehövligt.
Avslut av två befattningar i arbetet denna vecka.
Hade barn och barnbarn samt två hundar hos mig från Torsdag till Fredag.
Igår hälsade jag på mamma och där var även min äldsta dotter och lillkillen.

Dotter och barnbarn hängde med hem sedan och vi åt middag här
Jag fick en hel kasse med kläder som min dotter gjorde sig av med. Kläder som hon inte använder längre.
Fina, sköna klänningar som jag verkligen tycker om.

Vi hade mycket att prata om.
Jag fick ett till jobberbjudande igår med likvärdiga arbetsuppgifter och samma anställningsform för ett annat bolag
Jag ställdes i en kluvenhet som jag kunde med hjälp av dotterns kloka frågor, komma till ett beslut ifrån
Jag valde Axelssons.
Så får det bli även fast det andra lockar väldigt.

Erbjudan står ju kvar om det nu visar sig att det här inte blir som jag tänkt mig.
Det känns skönt att vara en tänkbar nyanställd även som snart 60 årig finsk kärring :)

Jag stannar i det jag valt nu.
Där finns även flera möjligheter till alternativ i det företag jag valt.
Vem vet :) kanske kör jag i Norge nästa sommar.
Inte mig emot.
Jag är ju öppen för nytt och spännande.
Bara jag inte behöver stessa livet ur mig som det varit i de senaste jobben.

Det var härligt att få umgås med några av mina barn och barnbarn denna vecka.
Det behövde jag verkligen.
De nära och kära hos mig när energi behövs
Krama barnbarn är så mysigt.
Mina små hjärtan.

Funderar på att åka ut till Erikslund Shopping idag och köpa mig byxor till nya jobbet.
De jag har är gamla och dessutom små då jag gått upp i vikt. Att jobba hemifrån har inte varit bra. Jag har rört mig alldeles för lite.
De sitter obekvämt på mig nu, trycker i midjan.

Att banta och ha mig just nu har jag ingen lust med. Det kommer att ordna sig med tiden.
Jag kommer att gå och cykla till och från jobbet så motionen kommer lösa lite av det.

Nya brallor får det bli.
Köpte de förra från Dressman.
Blir nog likadana fast en storlek större.

Imorgon har jag tvättstuga och det blir mycket. Sambons nya skjortor.
Sängkläderna då jag ska bädda rent idag.
Sedan de kläder jag fick från dottern.

Påslakan och handdukar som hundarna fick ha då de sov här. Jag har speciella till dem.
Bassets luktar inte så gott så de får ha egna textilier att ligga på.
Söta är de och jag älskar djur.

Sedan ska jag städa härhemma.
Bra terapi när jag funderar.
Skulle behöva frosta ur frysen då dörren stod på glänt en av de varma dagarna i somras, av misstag.
Så det är ganska fostigt därinne.
Fel årstid att göra det men jag vill ha fräscht därinne.

Vi får se hur jag gör.
Sambon är på flyguppvisning i Uppsala och fotograferar.

Han kom hem igår från Lastbilsmässan i Jönköping
Vi har mycket att diskutera och fundera över nu efter den mässan.
Scania har erbjudit honom jobb som fotograf.
En stor grej som vi måste tänka igenom ordentligt.

Mycke nu som man brukar säga.

Väldigt spännande!


Av Sirpa - 25 augusti 2018 06:53

Igår Fredag var sista dagen för mig på Swebus Kundsupport.

Såg till att avsluta den befattningen med flaggan i topp och ärenden som kändes bra som sista arbete.

8 månader hade jag denna mycket tunga, energikrävande och samtidigt intressanta jobb.
Har lärt mig väldigt mycket och kommit till insikten att jag tycker om att skriva.
Uttrycka mig i ord men jag gillar inte att hela tiden, timme ut och timme in, få negativitet till mig.

Att bocka och buga, be ursäkt och ständigt vara den beklagande länken i något som inte fungerar som det borde.
Det är inte min grej.
Dessutom isolerad ensam hemma i detta.
Huuu.... Riktig mardröm!

Jag hör hemma ute bland människor.
Kunder och kollegor vill jag ha hos mig, runt mig och nåbara fysiskt.

Så blir det på Måndag.
Då åker den nya slipsen på och min anställning blir hos Axelssons.
Ett bra företag med en riktig ledning och en struktur.
Med ett sammansvetsat gäng som jobbar efter samma riktlinjer.
Precis min önskan.

Inkörningsperioden kommer bli riktigt tuff med det nya.
Vi kommer att köra FlixBus körningar både jag och sambon.
Jättespännande.

Dator, skärm och mobilen får åka till depån på måndag. De hör ju till Nobina.
Så x chefen tar dem med sig.

Kändes riktigt skönt igår när jag kunde logga ur för sista gången.
Lägga den delen bakom mig.
Ruska av mig det negativa och bara slappna av.

Kommer att sakna min underbara chef som jag haft på Kundsupporten.
Min mentor och idag även god vän.
Vi kommer inte att släppa kontaken med varann fast vi går skilda vägar i arbetslivet.

Tack för denna tid.
Nya tag, nya uppgifter

Av Sirpa - 24 augusti 2018 06:35

Torsdagen blev fullmatad dag igen som slutade med att jag hade övernattande gäster hemma.
Storsoffan bäddad till dotter och barnbarn.

Golvet täckt i vardagsrummet med mysmattor och sköna påslakan till bassingarna Ludde och Tage.

Tages husse är bortrest så min dotter är vovvevakt en vecka.

Jag jobbade på hela långa dagen med Kundsupport. Blev lite avbrott när datorn krånglade.
Var iväg och handlade under tiden den var avstängd.

Åt lite och fortsatte sedan jobba på.

När jobbet var klart för dagen for vi ut för att försöka hitta en ryggsäck åt barnbarnet.
Besökte flera ställen utan resultat.

Åt sedan en ordentlig middag hemma här.
Sambon är ju i Jönköping i fotojobb.
Bäddade soffan åt gästerna.
Duschade, såg på tv och gjorde kväller straxt efter 21.
Jag var helt färdig efter dagens alla upptåg.

Jobbet suger rejält nu när det är bråttom för att få klart så mycket som möjligt innan vi stänger ner Swebus.

Vissa kunder i full ånger över de krav de ställer och de utskällningar vi får på Kundsupporten, i många lägen för bara småsaker.
Swebus försvinner ju om några dagar här i Västerås och Uppsala iallafall.
Resten av landet kommer straxt efter.
Alla bokningar blir Flix från måndag.

Kunderna vill ha Swebus kvar.
Människan är så rädd för förändringar.

Swebus försvinner oavsett de vill eller inte.
Det är bara att gilla läget.
Personligen tycker jag om denna förändring i bussbranchen.
Nytänket behövs.
Det gamla måste bort när utvecklingen går framåt.

Jag väntar ett samtal under Fredagen från ett annat bolag.
Vi får se vad det samtalet resulterar i.
Jag har sagt mitt och nu får de säga sitt.

Svaret kommer idag.
Sedan tar jag ställning till hur min framtid ser ut i arbetslivet.

Denna Fredag är viktig på många sätt.

Av Sirpa - 23 augusti 2018 06:23

Rösta innan valet är en solklar lösning för mig. Vill inte trängas på valdagen med alla människor.

Kommer att göra det på närmaste stället vilket är Mdh på andra sidan gatan.

Jag ska fundera lite till över det val jag kommer att göra.
Helt klart är iallafall är att den sittande regeringen måste bort och det fort innan de förstör allt för oss i Sverige.

Sossarnas lögner har jag fått nog av sedan unga år redan och detta hyckleri de håller på med är verkligen inte det som vårt land behöver.

Punkinsatser behöver göras på flera ställen.
Främst i migrationspolitiken.
Den är under all kritik
Människor far illa och det är helt galet fel.
Vårt eget folk och även de som kommer till vårt land i ett seriöst syfte.

De som behöver hjälpen är så välkomna men jag tycker att det krävs att personerna också visar att de vill leva här, med oss och samverka i ett fungerande system.

Vår familj kommer också från ett annat land och vi har gjort rätt för oss varenda andetag vi levt i detta land.

De som vill oss väl i Sverige, som kan tänka sig att leva med oss i symbios är så välkomna.
Vi skall snabbt se över deras syften, ge dem möjligheten att visa vad de vill.
Ge dem trygghet som de sedan själva kan etablera sig i. Genom att arbeta och bidra till allt som krävs för att vi tillsammans ska ha det bra.

Jag är övertygad om att mängder av dessa människor innehar utbildning, kompetens och erfarenhet till att arbeta inom de sektorer där medarbetare behövs.
Vård, omsorg, transport och övriga delar där arbetskraft behövs.

Ge dem språkutbildning.
Bra boenden och ett stöd så de får chansen att etablera sig.
Inte bara sättas någonstans i väntan på ett besked om de kan stanna eller inte.
Matade med bidrag och endast information om vilka rättigheter de har.

Berätta för dessa människor hur Sverige fungerar. Hur vi svenskar är.

Ömsesidig respekt krävs för att systemet ska fungera.
Det går inte att komma hit och nervärdera landets befolkning som tyvärr en hel del gör.
Jag möter detta i mitt arbete som bussförare varje vecka.

All den brottslighet och det våld som ökat de senaste åren är skrämmande.
Våldtäkterna, bilbränderna och de gäng som styr med våld och hot på många områden i vårt land.
Poliserna flyr sina arbeten då de inget får göra.

Det finns mycket att skriva om i denna del av vårt lands politik.

Ett stopp måste till och en ordning i arbetsvärlden så människor kan känna sig trygga i sina arbeten.
Värdesätt vården. Höj lönerna och ändra scheman så personalen inte går på knä.
Vi behöver nyanställa överallt.
Se bara min branch. Persontransport
Mängder med förare behövs
Inte Ratthållare utan riktiga förare med service i framkant.
Ansvarsfulla och självgående.

Se hur åldringsvården blivit.
Våra gamlingar dör av svält, vanvård och ingen bryr sig. Allra minst regeringen.
De människor som byggt vårt land tar vi inte hand om. Det är viktigare att ge bostäder, vård och omsorg till nyanlända än att ta hand om våra egna gamlingar.

Sådant snetänk så jag blir gråtfärdig.

Jag har även detta i min direkta närhet.
Min egen svärmor som inte får det hon behöver. Resurser saknas då de lagts på annat.

Vårdköerna.
Min egen sambo har nu väntat månader på att få komma in på en undersökning av sin blödande mage. Något är galet fel men han kommer inte in för en undersökning.
Resurser finns inte.
Inga läkare har tid, köerna enorma.

Mitt lilla barnbarn har väntat i två år på en tid till barnpsyk för traumabehandling efter att ha levt i en familj där fadern var kvinno och djurmisshandlare. Även dömd för detta.
Han skadade även sin dotter och det har satt djupa sår i henne.
Hon behöver vård och hjälp för sin sargade unga själ.
För allt hon sett och upplevt som hon bär inom sig

Min dotter får ett nej, hela tiden.
Långa köer för att få den hjälp hon behöver.
Hon räknas inte, andra är viktigare.

Nåt är så galet fel i systemet.
Där hjälpen behövs, där finns den inte att få.

Så ser det ut ikring oss och detta kommer att avgöra mitt val av parti helt klart.
För mig är det inte någon påverkan från media eller floskliga vallöften utan det jag själv ser omkring mig och lever i dagligen.

Räta upp Sverige innan vi har samma helvete här som i de länder människor flyr ifrån
Det är viktigt och det måste göras snarast, innan det är försent.

Det räcker inte med att stå på torget och lova guld och gröna skogar som politiker.
Det måste verkställas det som lovas.

Drömnen vore om alla partiers bästa vallöften kunde läggas ihop och ett samarbete inrättas.
Men det är ju omöjligt då alla vill sko sig själva i första hand.

Bort med Sossarna är det jag vill i första hand.
Den självutropade Landsfadern Löven har gjort sitt. Sossarna får inte förstöra mera än de gjort

Av Sirpa - 22 augusti 2018 22:00

Jag är lite udda då jag gillar när hösten kommer med tidigare skymning.
När mörkret lägger sig som mjuk sammet.

Då tänder jag upp ljus.
Levande ljus. I sina hållare och i de fina lyktor vi fick från min dotter för nåt år sedan.

Det ger en så behaglig stämning.
Framförallt idag då jag haft sådan huvudvärk.
Dämpad och behaglig stämning.

Fotona är det dålig skärpa i då jag tog dessa i skymningsljuset.
Men det är stämningen jag vill få fram.

Att sitta och titta in i en ljuslåga som fladdrar lätt, flyta bort i tankarna och bara finnas i nuet är så rogivande.
Det behövs nu när det är så mycket som händer ikring oss med det nya.

Kärestan kom hem från jobbet vid 20.30 tiden.
Nu har även han kört sin sista körning för Swebus.
På måndag iträder vi i rollen som FlixBusförare med gröna bussar och gröna inslag i våra kläder.

Så lite mys i skenet av levande ljus kändes lugnande.

Imorgon åker kärestan iväg till Jönköping för att fotografera på lastbilsmässan i dagarna två, kanske tre om det behövs.
Sedan far han vidare till uppsala i helgen och något med flyget.
Fotografera flygplan.

Jag blir ju hemma och jobbar med supporten två dagar till.
Sedan skall dator, skärm och telefonen lämnas åter till Nobina.

Blir så skönt att få bort det negativa inslaget från vårt eget hem.
Ska storstäda kontoret efter allt är slut.
Jag vill ha en mindre och ljusare kontorsmöbel in dit sedan. Bort med det mörka, energisugande som nu står där.

Den åker till Återvinningen.

Straxt dags att sova.
Jag hoppas att min sömn fungerar bättre denna natt.
Behöver mina timmar för att orka.




Av Sirpa - 22 augusti 2018 17:03

Idag fick det bli snabblagad mat som skötte sig själv då jag jobbade.
In med falukorv som jag snittade, stoppade in bitar av supergod ost i snitten.
Senap i massor över detta och sedan fick korvringen ligga på en bädd av broccoli och blomkål.

Supergott!

Åt av detta till lunchen medan datorn uppdaterade.

Sedan när jag vilat/sovit bort huvudvärken på eftermiddagen.
Sov en hel timme.
Vaknade med huvudet ömt men hade inte så mycket värk.
Krävdes en Eeze och sömn innan det gav sig.

Har till kaffet nyss ätit två knäckebröd med skivor av falukorven och den underbara smälta osten.
Äter det kallt så osten har stelnat.

Något så enkelt och gott

Av Sirpa - 22 augusti 2018 14:39

Vaknade ju tidigt som tusan imorse fast vi lade oss rätt sent
Jag var uppe i 21 timmar igår.
Så mycket intryck hela tiden så jag misstänker att min skalle fått nog för ett tag.

Vaknade innan 3 denna morgon också.
Huvudvärk redan då och den har hållit i sig igenom dagen.
Jobbat med Kundsupport sen innan 7 imorse.
Avbrott för tvättstuga och mat.
Datastrul en stund så jag passade på att äta då.

Tvättstugan var tre snabba maskiner.
Ville tvätta de nya skjortorna.
Sambons visade sig ligga kvar ouppackade i bilen så det blir till att tvätta igen innan måndag.

Nu har jag tagit en tablett till.
Druckit kaffe och lagt mig i soffan.
Sambon jobbar sen i förmiddags.

Vet inte om jag ska sova en stund om det ger med sig då.

Av Sirpa - 22 augusti 2018 05:59

Igår Tisdag hade jag den sista körningen för Swebus.
Kom på det när jag satt vid ratten på väg mot Arlanda.

Jag har tre arbetsdagar kvar hos Swebus och det är på Kundsupport.

På Måndag är det ny skjorta och slips på.
Ny färg på bussen och all teknik ny.
Bussarna är mercedes som är omstripade så de känner vi igen.

Sträckningen på linjen likaså.

Men nytt namn, biljettsystem och full koll av allt från företaget på körning, visering och allt som sker med bussen.

Kändes vemodigt med vetskapen att Swebus kommer att gå i graven.
Vi blir de sista förarna som körde Swebus turer

Från måndag är vi inte bara en del av FlixBus.
Vi Är FlixBus.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards