Alla inlägg den 24 september 2018

Av Sirpa - 24 september 2018 06:56

Våran lilla nya familjemedlem har boat in sig ordentligt nu och tar sig friheter, testar gränser och är allmänt dryg stundtals.

Hon älskar att leka och busa.
Leksakerna hon har används flitigt och hon roar sig själv om inte nån av oss busar loss henne med leksaksmöss eller andra kul prylar som hon kan fånga, jaga och hoppa efter.
Hon far omkring som ett yrväder och hennes starka smidiga kropp är det full koll på.
Vi har sett henne hoppa upp över två meter upp i luften. Språng från golvet bara rakt upp.
Enorm styrka i den vackra kattkroppen.
Musklad och smidig.

Så får hon också bra mat.
Vi köper bara spannmålsfritt och portionerar ut lagom mängd åt henne.
Den energi hon får räcker gott åt hennes aktiviteter.

Vissa dagar sover hon knappt någonting utan är med oss i allt.
Inga dörrar får stängas för då krafsar hon och vill in.
Toabesök och dusch får vi inte längre göra ifred utan hon skall vara med.

Våran älskade actionkatt Nova Lovisa Leja.

Den fjärde veckan börjar för oss tillsammans.
Det är svårt att tro att hon varit på katthem och dessförinnan hemlös helt.
Hon fick klara sig själv med hjälp av människor som förbarmade sig över hennes öde.
Hon blev ju utestängd från sitt hem
Vi vet inte hur länge hon bodde utomhus.

Hennes ålder är tre år iallafall.

Just nu är Nova i en fas då hon tycker att hennes matte och husse inte ska få sova ifred på nätterna.
Hon lever om i lägenheten.
Gnäller, bråkar, krafsar på stängda dörrar och är allmänt störande i nattens tystnad.
Mig väcker hon.
Sambon sover som en stock och märker inget.

Igår sov Nova mest hela dagen så det är ju därför hon röjer på natten och har långtråkigt när vi sover.

Jag har två nätter lagt mig i soffan för att vara nära henne och för att hon inte ska väcka sambon som snarkat högt och ljudligt
Båda ombesörjer att jag inte får sova.

Inatt ville hon ut på balkongen.
Gnällde, krafsade och bråkade.
Jag öppnade inte utan föste bort henne.
Hon drack vatten ur mitt glas.
Smällde upp sovrumsdörren hårt fast jag ställt den på glänt så hon inte behövde krafsa.
Då tyckte hon att den skulle vara vidöppen.

Hon låg bredvid mig i soffan och stirrade på mig. Rörde jag mig så började hon berätta något.
Hon var inte trött och väldigt rastlös.
Tyckte att jag skulle busa med henne mitt i natten.

Sambon har vissa mornar hittat henne sovande i diskhon i köket.
Hon undersöker på dagarna ibland om det finns matrester i diskhon.
Det är tur jag är en människa som håller rent, så det finns inget att hämta där.




Måste vara något hon ägnade sig åt i sitt föregående hem eller en vana hon har från tiden hon fick leta sin mat själv.

Det märks att hon jagat en hel del i det fria
Så som hon hanterar leksaksmössen.
Full koll och samma beteende som vid jakt.

Nu kommer jag att åka hemifrån en vecka.
Får se hur hon kommer bete sig då.
Sambon jobbar om dagarna så hon kommer säkert sova då och full fart när han kommer hem.

Hon är en helt underbar kattjej som passar vår familj perfekt.
Det kommer ta ett tag innan hon hittar våra nattrutiner.
Vi behöver sova och hon lär sig det så småningom.
Det är så mysigt när hon lägger sig mellan oss och spinner tyst.

Ska se vad jag kan hitta på åt henne att kura ihop sig i.
Hon letar ofta in sig i klädskåp och vill gärna boa in sig i våra kläder
Kanske det kan bli en lösning.
En egen hylla i ett skåp där hon känner sig trygg.

Fast hon kan ligga helt utsträckt på golvet också och snarka ljudligt.
Så hon är flexibel.
En tuff tjej med egen vilja och det är precis en sån katt vi ville ha.

Den sista bilden jag lagt ut är när hon är putt på mig när jag stängt dörren till badrummet.
Trodde att jag skulle kunna smyga mig in där och sitta i lugn och ro.
Det var bara att glömma.

Blicken talar sitt tydliga språk om vad hon tyckte om den tanken
Hon skulle med och inget annat.

Älskade katt :)
Våran egen underbara bebis

Av Sirpa - 24 september 2018 01:40

Gick och lade mig väldigt tidigt på Söndagskvällen.
Kände mig trött och sliten.
Låg i sängen och bloggade, småpratade med vår lilla tassälskling Nova.
Novas husse var uppe längre då han också sovit längre på morgonen.

Jag hade ju varit uppe i ottan för att sedan åka till Eskilstuna för flytten av husvagnen till vinterförvaringen.

Sov djupt när kärestan lade sig för jag har inget minne av det.

Vaknade så vid midnatt av att jag drömde jobbigt och det snarkades högljutt intill mig.
Var igenomsvettig så drömmen var riktigt tuff.
Troligtvis olyckan som ännu spökar i det undermedvetna.
Bearbetning i själen.
Det är bra för ju snabbare detta klaras av dess bättre mår jag och kommer vidare.

Gick upp efter en stund och tassade ut med Nova ut till soffan med mina sängkläder under armen.
Försökte somna om men det var inte så lätt när hjärnan kommit igång och dessutom kände jag mig småhungrig.

Klockan 1 försåg jag mig med en bit av den räkstubbe som jag haft med till dottern för att äta lite gottigt som tack för hjälpen med husvagnen.
Hade köpt den på Maxi innan jag kom hem till dem på morgonen.

Det blev två lagombitar kvar att ta hem till mig och kärestan.
Min bit fick bli nattmacka.

Förödande att äta på nätterna.
Det sätter sig runt midjan men det struntade jag i stunden.
Hungern lade sig och det gjorde att jag kunde slappna av bättre.

Under eftermiddagen hade jag ägnat mig åt förberedelser av min Ölandsresa.
Packade ner kläder, mat och annat som ska med.
Kommer ha med madrassen vi tidigare hade i vår husvagn.
Bädden i dotterns vagn är så hård och det ger mig onda höfter.

Den är perfekt att ihoprullad stuva in i bilen.
Kommer att ha med kylväska med mat så vi klarar de dagar vi är iväg utan att behöva handla dyrt på Öland.
Jag blir dessutom ensam i tre dagar först.

Hyrbilen jag hämtar måndag morgon kommer jag att ha i 9 dagar.
Intressant att se vad det blir.
Har bokat en Golf så det måste bli något i den klassen av bil.
Kravet var trafiksäkerhet.

Under tiden jag var i Eskilstuna så plockade jag och dottern kassar fyllda med goda äpplen och päron från deras fyllda träd på tomten.
Äpplena sorterade jag ner i en kartong med tidningspapper emellan, på balkongen.
Hoppas på att de håller längre på det viset.
Vill baka äppelkaka när jag kommit hem från Öland och börjat det nya jobbet.

Kommer ha med en hel del till Öland så vi kan frossa i frukt där.
Lillan älskar äpplen.
Päronen är supergoda men håller ju inte så länge. De måste vi äta upp

Det varnades för nattfrost fast det regnade på eftermiddagen
Stuvade om lite bland våra uteblommor.
Pelargonierna i lite mera skydd inne på balkongen. Satte fram ljung och annat frosttåligt vid räcket.

Vattnade igenom allt noga inför min frånvaro hemifrån. Så får inte kärestan så mycket besvär med den biten.
Likaså inneblommorna.

Jag är ju en planerare och vill att allt är ok och lättskött när jag är iväg dessa dagar.
Kärestan kommer ha långa arbetsdagar och sin träning på det så han kommer ha fullt upp ändå.
Dessutom har han Nova att ta hand om.

Nu ska jag sova några timmar till innan måndagen tar sin början
Blir mycket att stå i med resa och allt
Kommer hämta hyrbilen från Resecentrum.
Dit går jag hemifrån för att vara där 9.30

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards