Direktlänk till inlägg 24 september 2018

Nova in action

Av Sirpa - 24 september 2018 06:56

Våran lilla nya familjemedlem har boat in sig ordentligt nu och tar sig friheter, testar gränser och är allmänt dryg stundtals.

Hon älskar att leka och busa.
Leksakerna hon har används flitigt och hon roar sig själv om inte nån av oss busar loss henne med leksaksmöss eller andra kul prylar som hon kan fånga, jaga och hoppa efter.
Hon far omkring som ett yrväder och hennes starka smidiga kropp är det full koll på.
Vi har sett henne hoppa upp över två meter upp i luften. Språng från golvet bara rakt upp.
Enorm styrka i den vackra kattkroppen.
Musklad och smidig.

Så får hon också bra mat.
Vi köper bara spannmålsfritt och portionerar ut lagom mängd åt henne.
Den energi hon får räcker gott åt hennes aktiviteter.

Vissa dagar sover hon knappt någonting utan är med oss i allt.
Inga dörrar får stängas för då krafsar hon och vill in.
Toabesök och dusch får vi inte längre göra ifred utan hon skall vara med.

Våran älskade actionkatt Nova Lovisa Leja.

Den fjärde veckan börjar för oss tillsammans.
Det är svårt att tro att hon varit på katthem och dessförinnan hemlös helt.
Hon fick klara sig själv med hjälp av människor som förbarmade sig över hennes öde.
Hon blev ju utestängd från sitt hem
Vi vet inte hur länge hon bodde utomhus.

Hennes ålder är tre år iallafall.

Just nu är Nova i en fas då hon tycker att hennes matte och husse inte ska få sova ifred på nätterna.
Hon lever om i lägenheten.
Gnäller, bråkar, krafsar på stängda dörrar och är allmänt störande i nattens tystnad.
Mig väcker hon.
Sambon sover som en stock och märker inget.

Igår sov Nova mest hela dagen så det är ju därför hon röjer på natten och har långtråkigt när vi sover.

Jag har två nätter lagt mig i soffan för att vara nära henne och för att hon inte ska väcka sambon som snarkat högt och ljudligt
Båda ombesörjer att jag inte får sova.

Inatt ville hon ut på balkongen.
Gnällde, krafsade och bråkade.
Jag öppnade inte utan föste bort henne.
Hon drack vatten ur mitt glas.
Smällde upp sovrumsdörren hårt fast jag ställt den på glänt så hon inte behövde krafsa.
Då tyckte hon att den skulle vara vidöppen.

Hon låg bredvid mig i soffan och stirrade på mig. Rörde jag mig så började hon berätta något.
Hon var inte trött och väldigt rastlös.
Tyckte att jag skulle busa med henne mitt i natten.

Sambon har vissa mornar hittat henne sovande i diskhon i köket.
Hon undersöker på dagarna ibland om det finns matrester i diskhon.
Det är tur jag är en människa som håller rent, så det finns inget att hämta där.




Måste vara något hon ägnade sig åt i sitt föregående hem eller en vana hon har från tiden hon fick leta sin mat själv.

Det märks att hon jagat en hel del i det fria
Så som hon hanterar leksaksmössen.
Full koll och samma beteende som vid jakt.

Nu kommer jag att åka hemifrån en vecka.
Får se hur hon kommer bete sig då.
Sambon jobbar om dagarna så hon kommer säkert sova då och full fart när han kommer hem.

Hon är en helt underbar kattjej som passar vår familj perfekt.
Det kommer ta ett tag innan hon hittar våra nattrutiner.
Vi behöver sova och hon lär sig det så småningom.
Det är så mysigt när hon lägger sig mellan oss och spinner tyst.

Ska se vad jag kan hitta på åt henne att kura ihop sig i.
Hon letar ofta in sig i klädskåp och vill gärna boa in sig i våra kläder
Kanske det kan bli en lösning.
En egen hylla i ett skåp där hon känner sig trygg.

Fast hon kan ligga helt utsträckt på golvet också och snarka ljudligt.
Så hon är flexibel.
En tuff tjej med egen vilja och det är precis en sån katt vi ville ha.

Den sista bilden jag lagt ut är när hon är putt på mig när jag stängt dörren till badrummet.
Trodde att jag skulle kunna smyga mig in där och sitta i lugn och ro.
Det var bara att glömma.

Blicken talar sitt tydliga språk om vad hon tyckte om den tanken
Hon skulle med och inget annat.

Älskade katt :)
Våran egen underbara bebis

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Fredag 19 april 16:38

Under vecka 15 blev det till att jobba med Tågpassning först åt Let's Go i Örebro under Onsdagen. Tog min husbil dit och installerade den utanför depån för att sedan köra tågersättning Örebro, Kumla Hallsberg på eftermiddagen. Var på väg tillbaks...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 06:01

Efter att ha blivit hämtad av mina tjejer på Måndag eftermiddag 8/4 så kunde jag vara lite ledig. Hade först under Måndagen efter jag sovit 5 timmar, städat ur rummet jag sovit i. Det var nog evigheter sen den fått sig en ordentlig städning. Nu b...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:45

Söndagen blev en riktigt spännande och rolig och lång dag. Vi checkade ut och lämnade hotellet för att spela de två sista matcherna. Tjejerna jätteduktiga och gick till Final. Den spelades ganska sent och vanns av Täbytjejerna överlägset. Så ...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:26

Fredagen och Lördagen var fylld av glada pigga tjejer. Det spelades två matcher per dag och för mig blev det mycket väntan som jag ägnade åt att se på matcherna, städa buss, ha bussen öppen och varm så tjejerna kunde vila och torka matchtröjorna i me...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:08

Den 4/4 körde tjejerna mig till depå Håbo buss utanför Bålsta för min första körning för det bolaget. Tjejerna behövde bilen hemma och jag hade ju ingen nytta med den när jag skulle iväg i flera dagar i busskörning. Installerade mig först av al...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards