Direktlänk till inlägg 5 oktober 2018

Många härliga möten

Av Sirpa - 5 oktober 2018 08:30

Torsdagen blev en skojig dag med mycket intryck, snabba vändningar och framförallt många härliga möten med vänner och kollegor från tidigare år.

Min dag började stillsamt hemma.
Vaknade lugnt upp av mig själv vid 6.30 tiden. Hade ju lagt mig vid 1 tiden och sovit som en stock fram till 6.30
Inte ens hört min käresta gå upp vid 3 tiden för att genomföra sitt arbetspass den dagen.
Nova lät mig sova. Hörde henne iallafall inte.

Kände mig utvilad med lätt huvudvärk.
Det blev en lång dag innan med mycket nya intryck.
Per som var min handledare var toppen.
Nu hittar jag till Grisslehamn och de hållplatser som är på vägen dit.
Eskilstuna, Strängnäs, Enköping osv.
Likaså färdvägen i övrigt.
Mycket av vägen har fått ny beläggning och är jättefin.
Smal, gungig men jättefin i övrigt.
Jag är ju van vid smala vägar så det bekommer mig inte.

Väl framme fick jag lära mig hamnrutinerna, hur vi informerar våra gäster ombord och stänger till bussen.
Låser ordentligt och går själva ombord på båten.

Själva båtresan var intressant.
Vi fick var sin hytt att vila i.
Handlade lite taxfree, åt underbar mat.
Stod på däck och tittade när båten angjorde Eckerö. Av och pålastning.
Sedan åter mot Grisslehamn.
Snabbt och smidigt.
Hade turen att det var sol och fint så jag kunde vara ute och beskåda detta.

Lade mig och vilade i hytten.
Tog en kaffe med kollegorna i fiket innan vi lade till.
Vi chaffisar skulle gått av först men det blev missat så vi fick snirkla oss ut mellan stressade båtresenärer med deras taxfreekassar, pirror fyllda med ölplattor.
Så ska det egentligen inte gå till.
Vi ska ut först för att hinna öppna och starta bussarna innan gästerna anländer.

Jag kommer att vara noga med detta när jag kör ensam sedan.
Likaså att förprogrammera värmaren i bussen så den är varm när jag kommer.
Gästerna är trötta och frusna efter resan så detta är viktigt.

Vi lastade bussen.
Stängde luckorna och åkte hemåt.
Mörkt, lite regn och Per körde smidigt och tryggt.
Flera gäster hoppades på att jag körde deras nästa resa :) Kul.
Det blir säkert så.
Beror på om jag får dessa körningar.
Hoppas jag får nån kommande vecka så jag genast kan sätta in mig i en egen rutin.

Väl i depå tankade vi, tvättade bussen, tömde toan och städade bussen.
Den var jättefin efter våra 20 gäster.

Per körde hem mig så jag slapp gå mitt i natten. Var så tacksam över det.
Hoppas jag snart kan använda min egen Cindy som står i garaget skadad efter älgens framfart.
En sidospegel behövs och då kan hon köras.
Resten fixar verkstan i slutet av November.

Så torsdagen fick jag lov att lösa med transport till Hallstahammar.
Valde att åka 515 till Kolbäck och där byta till våran Brukslinje som gick ända till depån.
Kom ihåg detta från Måndagens och Tisdagens körningar då jag hade den tjänsten.
Ringde Lotta att hon skulle vänta på mig från Västeråsbussen.

Smidigt och kul blev det.

Träffade på tidigare kollegor vid Resecentrum när jag gick dit för att ta bussen. Kramkalas och mycket frågor.
Jag berättade glatt hur bra jag trivs och en av dem sade att det syntes på mig.
Att jag strålade hela jag.
Det stämmer ju.
För mig själv känns det som ett jätteok lyfts från axlarna med bytet av arbetsplats.

Fast jag har mycket att lära mig, långa dagar och bökigt att ta mig till och från depåerna när jag är utan bil.
Jag vet inte vad jag ska göra mer än kanske 1-2 dagar framåt, men ändå känner jag att detta är toppen.
Jag trivs med allt jag gör.
Lär mig allt nytt, löser problem och mår bra hela tiden i detta.

Jag är så himla glad över steget som jag tog. Snart 60 år gammal kvinna som vägrar låta sig knäckas av orimligheter.
Mitt liv är mer värt än så.

Så fungerar ju jag.
Är det problem så löser jag dem.
Ingen vits att sitta och sura eller gnöla.
Det finns en plats för var och en av oss och det gäller att hitta den.
Vad vet jag om hur det ser ut och känns om några år. Det är NU jag lever och vill må gott.
Det gör jag i allra högsta grad efter steget jag tog till att börja köra för Björks Buss.

Väl på bussen till Kolbäck blev det kramkalas igen.
Go kollega från min tid i Köping på VL körde bussen.
Han är väldigt nyfiken på Björks också.
Vi hade mycket att prata om innan vi var framme i Kolbäck.
Där stod Lotta och väntade med vår Brukslinje.
Krama igen :)

Kramar ger sån energi. Härligt!

Vi åkte till depån efter att hennes körning var klar.
Många nya kollegor väntade där.
Glatt hejande, handskakningar och nyfikna frågor om vem jag var.
Välkomnande och hjärtligt.
Min chef var på plats. Jättekul att återse henne.
Fick nyckel till depån.

Väntade in Per då vi skulle ta ut buss och köra en Birka.
Nu blev det inte så. Den bussen fick stå över då gästerna kunde tas med av en annan tur.
Ekonomiskt tänk.
Per åkte hem och min dag planerades snabbt om.

Hopp in i en servicebil som varit på depån och lämnat av bussdelar.
Han skulle åter till Västerås så vi for iväg då jag skulle med en annan Birka från Västerås.
Ett Abonnemang med 65 Aktiva Seniorer som bokat dubbeldäckare.

Vi var snabbt framme och jag hoppade in till Salim som körde.
Ner till Resecentrum.
Där klev Andras på som också skulle ut på kännedom om färdväg till Stadsgårdskajen i Stockholm.

Vi hjälptes åt att lasta alla goa, glada pensionärer.
Återigen kramkalas då en gammal kollega från VL var med.
På min tid där var han utbildare på VL.
Jättekul att ses.

Jag busade med våra härliga gäster.
Svarade på frågor och de var så glada och nöjda. Vi var ju tre från Björks som tog hand om dem
Var upp till övervåningen och kollade så alla mådde bra.

Salim körde oss till Birka och jag noterade färdväg så pennan glödde.
Hjälpes åt att lasta av i hamnen.
Lite smårörigt men det gick bra.
Sedan pratade vi förare om färdväg och eventuella alternativ om det är stopp någonstans.
Salim körde tillbaka och jag noterade återigen

Ska renskriva mina noteringar i helgen då jag är ledig.
Tänkte ta upp Google maps och titta där för att få en bild.
Vill ha koll på vägar att köra om det är olyckor, mycket trafik eller annat som stökar till det.
Ska lära mig Stockholm helt klart
Vill kunna köra allt. Precis allt.

Väl ute ur Stockholm var det ju mammas gata för mig så det fick bli en plats på övervåningen i bussen
Kollade noteringar, memorerade, städade ur bussen. Väldigt fint efter våra gäster.
Så behövde inte Salim göra det på depån.
Han släppte av oss elever längs vägen till depån då ingen av oss hade bil.
Tryggt på en hållplats.
Det var vi så tacksamma för.
Jag sparade in en bussbiljett och kom hem till min sambo lite tidigare än annars om jag fått lov att resa från andra sidan stan.
Tack Salim

Kom hem och hade massor att prata om med kärestan då vi knappt setts under veckan.

Jag är så glad med all den träning jag fått under veckan.
Eckerö kan jag köra själv.
Lite Brukslinje i Hallstahammar och Servicelinje.
Idag blir det en Birka till och sedan får jag se om dessa två turer räcker för att jag ska köra själv Birka också.
Det vet jag ikväll.

Helgen är ledig som det ser ut nu.
Var inte så från början men nu är det så.
Kan ju ändras. Jag är öppen för allt under denna ingångsfas.
Behöver öva och åter öva.
Det är enda sättet att lära sig.
Måste också ha min veckovila som lagen kräver.

Tvätta min skjorta och smälta intryck är också nödvändigt.

Dagarna har gått fort.
En härlig känsla att vakna förväntansfull och glad varje morgon.
Det var så länge sedan sist.

Den känslan tänker jag behålla och vårda så den bär mig vidare i mitt nya arbete.
För mig är det så mycket mera än bara en inkomstkälla.
Det är ett kall.
Serviceyrket är man född till och det är jag.
Att hantera människor och stora fordon, trafik och allt vad det innebär är ingen uppgift du klarar om du "bara" har det för att tjäna pengar
Man måste tycka om det man gör.
Må bra i det och framförallt inte tvingas till att utföra allt detta under en tidpunkt på dygnet då du inte fungerar och levererar fullt ut.
Det finns inte i min värld att utföra ett halvdant jobb
Ordning och struktur, en fast grund att stå på och verka efter är ett måste för mig.

Jag ger mitt allt under de timmar jag är bussförare Sirpa Niva Björks Buss.

En balans mellan jobb och privatliv är A och O för att må bra.

Det egna välmåendet återspeglar sig i det arbete man utför.
Därför är det så viktigt att en arbetsgivare är öppen för att varje anställd är en fantastisk tillgång när denne får möjligheten att må bra.
Stå på en stabil grund, bli sedd och lyssnad på. Då även i fråga om utbildning och träning inför den uppgift som skall utföras.

Tar arbetsgivaren hand om mig så tar jag hand om kunden/gästen som i sin tur ger oss ännu mera uppgifter att utföra om vi lyckas leverera ett gott utfört uppdrag.

Det är inte svårare än så

Att dessutom ha en stab med kollegor som är helt fantastiska är såååå viktigt.
Vi behöver varandra för att stå starka i denna hårda värld.
Bussbranchen är ingen lekstuga.
Det handlar om människoliv i alla lägen.


Richard Branson är en man som vet hur man gör.

Behandla din personal väl så stannar de kvar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards