Alla inlägg under oktober 2018

Av Sirpa - 4 oktober 2018 07:50

Jag kom ju hem inatt efter en lång dag med linjekännedom på Eckerölinjen.
Buss från depå Västerås och tom till Eskilstuna där vi började.

Per, min handledare detta pass var en toppenbra lärare.
Han ger mig tips och råd i allt möjligt och det känns toppen.
Jag vill ju vara förberedd när jag sedan fortsätter att träna på egen hand.

För det är ju det som blir.
Fullärd blir man aldrig men mer och mer trygg för varje körning jag kommer att göra.

Känner nu att jag är redo för att köra Eckerö själv.
Det jag behövde se har jag fått göra.

Riktigt trevlig dag fast den blev lång.
Den måste ju bli så för att båten ligger ute 4 1/2 timme.

Så behändigt att vi förare har ett eget bord.
Dessutom får vi gå in först i kön för att kunna ta vår vila så snart som möjligt.

Maten är ju helt gudomligt god på båten.
Magen räcker inte till för att prova ens hälften av alla vällagade, doftande underbara rätter.
Jag fick äta lever igår som jag älskar.
Det är ju så svårt att få tag i.
Så jag njöt.
Mycket vilt nu under hösten.
Renskavsgrytan var helt galet god.
Mycket bättre än den jag själv brukar tillaga till jul.

Dessertbordet fick jag ta ta pyttesmå bitar av för att orka. Bara några rätter där med.
Tog foto på min kallskurettallrik

Brödet de har på båten är mustig och god.
Gubbröran, laxen ja allt är sååå gott.
Jag förstår att folk gärna gör denna resa trots den långa bussresan.

Därför känner jag att det är av stort värde att vi förare har det bästa bemötandet och körkunskapen för att kunden/gästen skall trivas.
Detta passar jag ju jättebra till utan att skryta. Jag älskar ju kundbemötande och att köra på ett effektivt och behagligt vis.

På kvällen då vi åkte tillbaka från Grisslehamn körde Per så jag fick notera allt som jag behöver inför egen körning.
Gäster sov i bussen och andra satt och pratade glatt, lite på pickalurven efter drinkar ombord på båten.

Trevlig, lugn och fin resa.
Vi hade ju bara 20 ombord så det gjorde ju allt enklare.
Det är en lugnare period nu och för mig passar det bra så jag får en chans att komma in i rutinerna med allt.
Lite annorlunda med manuell avprickning och noggrannheten i vilka som går ombord på båten.
Ett säkerhetstänk som jag trivs med.
Ordning och struktur.

När vi släppt av alla i Strängnäs och Eskilstuna så plockade jag ur bussen noggrant invändigt
Det var städat och fint.
Lite skräp bara efter gott att dricka och äta ombord.

Väl i Västerås visade Per mig tankning, tvätt, toatömning, vattenpåfyllning i toan, dammsugning.
Just tvätthallen var viktig i handhavandet så inte maskinen fick spel.
En viss ordning krävs.
Gillar sånt.
Gör jag allt som ska göras rätt så blir resultatet bra. Som det skall vara.

Vi gjorde allt klart.
Hälsade på 24-7 som satt och jobbade.
Lade tillbaka allt vi haft med oss.
Bytte telefonnummer och sedan körde Per hem mig så jag slapp gå mitt i natten.
Bussen hade redan slutat gå så det var inget alternativ.

Önskar att min bil snart får en backspegel så jag får friheten att pendla till jobbet.
Idag utgår jag från Hallstahammar och ska då ta mig dit med buss.
Tidsödande och krångligt men det får gå.

Kan heller inte låna eller hyra bil på ett tag.
Har inte råd till det och heller inte att parkera hemma.
Vi har ju redan två garagehyror för de bilar vi har.
Cindy igång snabbt, det är bästa lösningen.

Som jag skrev inatt i bloggen så var jag jättetrött då och orkade inte avsluta blogginlägget vettigt.
Har nu sovit 5 1/2 timme och känner mig pigg.
Lite mossig i huvudet men det är säkert alla nya intryck från dessa tre dagar jag nu tränat hos min nya arbetsgivare Björks.
Jag trivs redan som fisken i vattnet och känner mig välkommen och så himla härligt väl bemött av alla mina nya kollegor.

Skakade hand med VD: n igår vid kaffeautomaten.
Jättetrevlig tjej som hälsade mig så välkommen.
Känner att Björks har en sammahållning i personalen, oavsett befattning som känns toppen.

Glädjen att få in en tjej i styrkan är uppenbar.
Mera tjejer behövs i yrket.
Mina år i yrket är värdefulla.
Nån veckas linjekännedom i det som behövs läras in och jag är redo att axla jobbet själv.

Idag är det Birka som gäller.
Per är min handledare idag också.
En kortare dag och för mig oerhört värdefull då det är Stockholm och Värtahamnen som gäller.
Jag har aldrig kört buss till hamnen.

Dagarna två ska jag åka det och det måste räcka. Sedan får jag köra själv.
I helgen måste jag vara ledig för att få min veckovila.
Skulle gärna jobba på men det tillåter inte kör och vilotidslagen

Kanske får jag köra nåt själv nästa vecka.
Tar gärna ett par Eckerö så jag blir varm i kläderna.

Av Sirpa - 4 oktober 2018 00:45

Onsdagen blev lång.
Började 10 på depå Västerås.
Åkte lokalbuss till Hammarby och gick därifrån.

Fick en nyckeltagg idag.

Sedan blev det linjekännedom på Eckeröturen som börjar i Eskilstuna.
Åkte tom dit.
Jag satt och noterade hela vägen.
Varenda rondell och korsning blev nedskrivet så jag ska hitta själv nästa gång.

Strängnäs efter Etuna och sedan tittade vi på de två hållplatser som finns i Enköping.

Kort paus i Uppsala.
Sedan vidare mot Grisslehamn.
Vi kom dit i god tid
Där träffade vi på andra kollegor som kört från sitt håll.

Vi gick ombord.
Åt fantastiskt god mat.
Sådan njutning då jag hunnit bli rejält hungrig.
Fick varsin hytt att vila i.
Det gjorde jag efter att ha handlat lite på taxfreebutiken.

Gick ut på däck när vi kom fram till Åland.
Tittade när de lastade av och på.
Gick sedan till hytten igen och vilade.
Resan tog ju 4.5 timme.

Skriver mer senare.
Nu är klockan snart 1 och jag är så trött.
Kom hem för 40 minuter sedan

Av Sirpa - 3 oktober 2018 04:40

Tisdagen hade Lotta och jag samma tjänst.
Denna dag tog jag hand om körningen helt.
Resenärerna förtjusta.

Samma vändor som jag nötte in så de sitter för körning på egen hand nästa gång.
Slutade med att tanka bussen vid tankstationen på andra sidan gatan.

En härlig dag i övning med det nya.
Rasten ägnade jag en del åt att planera resten av veckan med trafikledningen.
Vill in på något nytt igen och fortsätta linjekännedom så jag snabbt kan köra på egen hand.

Åkte in till depå Västerås och pratade jobb där. Min chef i Hallstahammar var ledig en extra dag så de fick ta hand om min vidare övning.
Johanna ordnade Eckerö som nästa pass idag Onsdag.
Med början i Västerås.

Lämnade också in pappret från belasningsregistret i Västerås.
Öppnade det tillsammans med Mia och det finns ju inget på mig så hon tog hand om resten i den anställningsrutinen.
Jättebra att sådant görs så inte vem som helst kör bussarna.
Människoliv i våra händer.

Idag hade jag dessutom med en hel långpanna äppelkaka till depå Hallsta.
Mycket uppskattat.
Bakade den måndag eftermiddag.

Hade mitt i detta riktigt jobbigt med Cindys försäkringsärende efter älgolyckan.
Trygg Hansa ville lösa in Cindy för en struntsumma.
Jag ville inte det och ringde dem.
Satt i telefon säkert 40 minuter innan det löste sig.

Hon hade blivit alldeles för lågt värderad efter nån dum lista som bilarna hamnar i oavsett skick.
Cindy är ju som ny och absolut inte redo för att skrotas.
13.000 mil endast och inte en rostfläck eller skavank nånstans.

De värderade om henne och det blev nästan dubbelt upp i värde.
Så beslut om reparation fick jag igår.
Vilken berg och dalbana det blev efter denna jäkla älgolycka.
Jag vägrade släppa detta fina exemplar.
Min fina Cindy ska leva vidare.

Kunde lämna ifrån mig hyrbilen då jag jobbar några dagar i Västerås.
Får lösa nästa vecka på något vis.

Cindy ska in för sina skador i slutet av November.
Men verkstaden skulle ordna att en sidospegel monteras provisoriskt sålänge så jag kan köra henne.

Vad jag önskar att jag kunde få ordning på det praktiska så jag kan ägna min kraft åt att lära mig allt det nya i jobbet.


Av Sirpa - 3 oktober 2018 04:15

I Måndags morse for jag vid 5 tiden på morgonen till Hallstahammar, depå Björks.
Förväntansfull, fylld av frågor och pigg.

Möttes genast upp av nya kollegor som hälsade mig välkommen.
Verkstadskillar och sedan kom min handledare Lotta.

Vi gick igenom en del rutiner i allt det nya jag sakta men säkert ska sätta mig in i.
Tog en kaffe och sedan var det dags att köra igång.
Vår buss stod inne över natten så det blev en varm start.
Kollade olja och kylvätska.

Rullade ut med Lotta vid ratten den första turen spm gick via Kolbäck till Borgåsund.
Kort paus där och sedan samma väg åter till Hallstahammar.
Sedan tog jag över ratten och körde två vändor till och från Kolbäck.
Till garaget och matrast.

Ut igen. Lotta körde resten då det var Servicelinjen på tur, ett varv.
Sedan två till och från Kolbäck.

Fordonsvård och tank Adblue så jag fick se hur den tankningen gick till.
Lotta tvättade utvändigt och jag sopade invändigt, parkerade bussen.
Dagen var klar redan 12.20
Riktig mjukstart som räckte gott för min hjärna.

Kände redan denna första dag att jag kommer trivas på detta ställe.
Riktiga rutiner, oerhörd sammanhållning, alla hjälper alla och det flyter på utan konstigheter.
Lugnt tempo och raster i skratt och gemenskap.

Resenärerna hur toppen som helst.
Servicelinjen kommer jag att trivas på helt klart. Goa gamlingar som jag får hjälpa in och ur bussen. Försiktig körning och mycket prat och skratt.

Som de själva säger på depå Hallstahammar.
Vi är som en stor familj och i den familjen kände jag mig genast välkommen i.
Till och med hos resenärerna.
Märks att de tycker om kvinnliga förare mest.

Åkte efter jobbet och fikade hos mamma.
Hon blev glad över det.
Jag var så hjärntrött att jag vilade i hennes soffa en stund innan hemfärd.
Fick mat hos henne då jag bara ätit frukost vid 7 tiden i Borgåsund.

Första dagen gav mersmak.
Längtade redan till nästa dag

Av Sirpa - 1 oktober 2018 02:24

Tassfröken Nova tyckte att hennes morsa hade sovit klart sin nattsömn redan vid 1 tiden på natten.

Jag hade lagt mig vid 21 tiden efter en lång dag fylld av göromål på hemmafronten.
Det var min sista lediga dag innan ny anställning och annorlunda arbetsuppgifter.

Det sista jag gjorde innan sovdags var att åka en sväng till lillsyrrans viloplats och tända det ljus som tidigare på dagen var helt omöjlig att få fart på i blåsten.
Vinden hade mojnat till kvällen.
Det var fridfullt där, kyligt och hög luft.
Klockorna i kapellet ringde när jag stod där en stund och bara var närvarande.

Åkte hem och parkerade längs gatan.
Kom in till Nova som då låg på min säng och sov.
Lilla fröken skulle sova på nätterna och inte kräva uppmärksamhet då.
Vi har en del rutiner som behöver till för att fungera för oss.
Jag måste få sova om nätterna.
Leka och äta får vi göra på dagarna.

Sambon kom hem från sonen.
Datorn var inte klar ännu så hans arbete med detta fortsätter kommande dag.
Han har två lediga dagar så det ska fungera.

Sambon kom och lade sig då vid 1 tiden och satte genast igång med sin snarkkonsert.
Nova gnällde och han snarkade så det var bara för mig att palta mig ut i soffan
Har ännu inte somnat om och det är dags att gå upp om 1 1/2 timme.

Hjärnan är givetvis igång med det nya.
En hel del att lära de kommande veckorna och då behöver jag då sova.
4 timmar räcker inte

Ska göra ett sista försök om nu sömntåget kommer förbi nån fler gång inatt.
Nån timme till vore toppen.
Ger lite mera återhämtning.

Skönt ändå att vara hemma efter husvagnsboende i nästan en veckas tid.
Då med en orolig hund som rantade omkring på nätterna.
Dessutom inte min egen husvagn och då blir sömnen sämre.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards