Alla inlägg den 1 november 2018

Av Sirpa - 1 november 2018 22:12

Första November idag.
En hel månad har gått i rungande fart.
En månad har jag varit anställd på Björks och trivs bättre än någonsin.

Tiden har gått så oerhört fort.

Den här veckan har verkligen varit intressant och krävande för min hjärna.
Hela månaden har bestått av ett ständigt lärande.
Det är bara Eckerökörningarna som jag kan känna att jag börjar få lite rutin i.
Annars är det nya destinationer hela tiden

Bra variation tycker jag själv.
Allt från Flex, skola och beställningar av olika slag.
Både nära och längre bort.
Tiden går så fort.
Dagarna rinner iväg utan att jag känner det då jag mest hela tiden har kul när jag jobbar.

Precis så vill jag ha det.
Må bra i arbetet och känna att jag är behövd och får den hjälp och det stöd som behövs under färd.

Bussarna fungerar klockrent och jag vet att hjälp finns att få om något händer, dygnet runt.

Imorgon kör jag Flex i Kolbäck och Hallstahammar såg jag. Båda orterna.
Sedan Eckerö på Lördag.
Tidig Eskilstunatur. Söndag och Måndag ledigt.
Tisdag beställningskörning med seniorer från Vaxholm till Grisslehamn.
Eckerötur med dem också.
Återresa Vaxholm och tom till Västerås.

Torsdag en tidig Eckerö från Eskilstuna igen.

Så det är spännande dagar framför mig.

Trivs och mår gott i jobbet
Väldigt trött vissa dagar efter jobbet då det är mycket att ta in i min snart 60 åriga hjärna.

Bästa Björks.
Ångrar inte en sekund att jag bytte.

Av Sirpa - 1 november 2018 21:45

Tog oss en promenad med Ludde på Björnön. Det var så soligt på dan och resultatet blev en fin somnedgång.

En ny brygga har byggts på den plats där den gamla låg som totalhavererade för några år sedan
Den var jättefin och inte riktigt klar ännu.

Gick inte att komma ut på den yttersta delen. Själva flytbryggan längst ut.
Solen låg så vackert över vattnet.

Åkte sedan hemåt i rusningstrafik.
För att förse oss med gofika och vila.

Skönt att njuta lite av det soliga vädret innan den gick ner och mörkret lade sig.
Tände ett par lyktor på balkongen

Av Sirpa - 1 november 2018 21:37

I eftermiddags kom min yngsta dotter och barnbarn över.
Vi åkte först till Hälla så jag kunde handla.
Sedan till Hovdestalund för att tända ljus på min systers viloplats.
Hade med en liten gravdekoration också
Det brann redan tre ljus där när vi kom.
Tände två till så det lär vara vackert i mörkret sedan.

Gick till Minneslunden och tände två till.
Där hade många ljus slocknat i blåsten som vi tände på nytt.
Rätt mycket människor i rörelse på kyrkogården. Så nära All Helgona.

Gick sedan förbi det lilla kapellet som ligger en bit från syrrans viloplats.

St Davids kapell.
Gick in där och tände ett ljus i ljusbäraren.
Kapellet var iskallt. Inte uppvärmt alls.
Fridfullt och lite otäckt med kylan därinne

Gick sedan vidare på kyrkogården.
Mycket stenar som lutade åt olika håll.
Har inte sett dem tidigare.
Kanske bara jag som inte uppmärksammat.

Stod att läsa en skylt i Minneslunden att de kopparvaser de brukade ha där hade stulits så nu var plastvaser införda istället.
Nog är det hemskt att inte ens kyrkogårdar får vara ifred från oärliga människor.
Inget är längre heligt verkar det som.
Det gör mig så ledsen.

Syrrans viloplats var så vacker och fridfull iallafall. Det kändes bra

Av Sirpa - 1 november 2018 06:44

Igår Onsdag var det så dags att köra min första Flexkörning ensam.
Var riktigt nervös redan när jag vaknade tidigt.
Hade som tur var sovit gott under natten så jag var utvilad.

Körde till depå Hallsta vid 5 tiden
Ute i god tid som alltid.
Förberedde dagen och började först med en körning på Brukslinjen från Borgåsund.
Det var lugnt och skönt.
Lagom start på dagen.

Elbussen var lite bråkig idag.
Den tände varningslampor och kinkade.
Verkstaden höll kollen på det som pågick.

Kom in för frukost och fick ställa den ute för laddning. Platsen inne behövdes för reparationer och däckbyten på andra bussar.
Det är ju höstlovsvecka så verkstaden passar på att ta in bussar som inte går, för översyn. Skolorna körs ju inte.

Sedan på min frukostrast fick jag de första körningarna till den läsplatta som vi har med oss och ser bokningarna på.
Jättebra system.
Jag studerade kartan och läste in färdvägar.
Nervös och lite orolig.
Vill ju inte göra några fel med våra resenärer.
Seniorer och rörelsehindrade som jag är så rädd om.
De är ju så sköra.


Körde så igång vid 9.25 och hämtade min första resenär.
En underbar man som satt i sin rullstol.
Glad och lycklig över att se mig komma rullande.
Satte fast honom på plats och körde så vidare. Fick godis av honom, så gulligt :)

Sedan plockade jag vidare med adress efter adress. Hämtade och lämnade.
Runt om i Hallstahammar.
Ernest som skötte bokningarna såg till att jag hade ett jämt flyt så jag kunde få en chans att komma in i jobbet.

Lunch på depån. Bussen på laddning.
Den hade stannat för mig en gång och jag gjorde lugnt en omstart med hela systemet och vi kunde rulla vidare.
Kändes bra med de första timmarna.
Kartan fick jobba för varje vända.

Sedan kom eftermiddagens körningar som var ordentligt många.
For som ett torrt skinn mellan adresserna.
Alla som jag körde var helt fantastiska.
Glada, goa och trevliga.
Tacksamma och förstående för att jag var ny.

Jag blev varmare i kläderna vartefter.
Mycket hoppa upp och ner från ratten och hjälpa till.
Rollatorer, kassar och jag fick röra på mig en hel del.
Jättebra.

Hade med mig en tjej som ska ha hand om bokningarna framöver, med en annan tjej.
Ernest jobbar sin sista vecka.
Han återgår till busskörning.
Hon var med för att se hur vi jobbar.
Hade stor hjälp av henne då hon kunde leta adresser medans jag körde och tog hand om resenärer.
Jag hittar ju så dåligt i Hallsta.

Tack vare hennes hjälp gick allt bra.
Vi låg ca 10 minuter sena ett tag.
Vissa resenärer behöver ju mer hjälp än andra. Det tickar minuter.

Över lag tyckte jag dagen gick jättebra.
Jag var fruktansvärt trött efter att ha kört bussen i depå. Tankat diesel i webastovärmarens tank.
Bussen lade av en gång till för oss på eftermiddagen men det gick att göra en omstart.
Sånt tar också tid.

Sopade och våttorkade golvet i bussen.
Plockade rent så den var fin till nästa dag.

Annorlunda körningar mot vad jag är van vid.
Måste köra mera för att avgöra om jag tycker om dessa till fullo.
Nu hittar jag för dåligt i Hallsta och kände av stress på eftermiddagen. Det gör att jag är tveksam.
Vill inte utsätta mig för långvarig stress.
Det funkar inte för mig.

Självklart kortare stunder är helt ok.
Det är bara triggande.

Kör på Fredag också fast då i lilla Kolbäck.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards