Direktlänk till inlägg 1 november 2018

Första Flexdagen fixad

Av Sirpa - 1 november 2018 06:44

Igår Onsdag var det så dags att köra min första Flexkörning ensam.
Var riktigt nervös redan när jag vaknade tidigt.
Hade som tur var sovit gott under natten så jag var utvilad.

Körde till depå Hallsta vid 5 tiden
Ute i god tid som alltid.
Förberedde dagen och började först med en körning på Brukslinjen från Borgåsund.
Det var lugnt och skönt.
Lagom start på dagen.

Elbussen var lite bråkig idag.
Den tände varningslampor och kinkade.
Verkstaden höll kollen på det som pågick.

Kom in för frukost och fick ställa den ute för laddning. Platsen inne behövdes för reparationer och däckbyten på andra bussar.
Det är ju höstlovsvecka så verkstaden passar på att ta in bussar som inte går, för översyn. Skolorna körs ju inte.

Sedan på min frukostrast fick jag de första körningarna till den läsplatta som vi har med oss och ser bokningarna på.
Jättebra system.
Jag studerade kartan och läste in färdvägar.
Nervös och lite orolig.
Vill ju inte göra några fel med våra resenärer.
Seniorer och rörelsehindrade som jag är så rädd om.
De är ju så sköra.


Körde så igång vid 9.25 och hämtade min första resenär.
En underbar man som satt i sin rullstol.
Glad och lycklig över att se mig komma rullande.
Satte fast honom på plats och körde så vidare. Fick godis av honom, så gulligt :)

Sedan plockade jag vidare med adress efter adress. Hämtade och lämnade.
Runt om i Hallstahammar.
Ernest som skötte bokningarna såg till att jag hade ett jämt flyt så jag kunde få en chans att komma in i jobbet.

Lunch på depån. Bussen på laddning.
Den hade stannat för mig en gång och jag gjorde lugnt en omstart med hela systemet och vi kunde rulla vidare.
Kändes bra med de första timmarna.
Kartan fick jobba för varje vända.

Sedan kom eftermiddagens körningar som var ordentligt många.
For som ett torrt skinn mellan adresserna.
Alla som jag körde var helt fantastiska.
Glada, goa och trevliga.
Tacksamma och förstående för att jag var ny.

Jag blev varmare i kläderna vartefter.
Mycket hoppa upp och ner från ratten och hjälpa till.
Rollatorer, kassar och jag fick röra på mig en hel del.
Jättebra.

Hade med mig en tjej som ska ha hand om bokningarna framöver, med en annan tjej.
Ernest jobbar sin sista vecka.
Han återgår till busskörning.
Hon var med för att se hur vi jobbar.
Hade stor hjälp av henne då hon kunde leta adresser medans jag körde och tog hand om resenärer.
Jag hittar ju så dåligt i Hallsta.

Tack vare hennes hjälp gick allt bra.
Vi låg ca 10 minuter sena ett tag.
Vissa resenärer behöver ju mer hjälp än andra. Det tickar minuter.

Över lag tyckte jag dagen gick jättebra.
Jag var fruktansvärt trött efter att ha kört bussen i depå. Tankat diesel i webastovärmarens tank.
Bussen lade av en gång till för oss på eftermiddagen men det gick att göra en omstart.
Sånt tar också tid.

Sopade och våttorkade golvet i bussen.
Plockade rent så den var fin till nästa dag.

Annorlunda körningar mot vad jag är van vid.
Måste köra mera för att avgöra om jag tycker om dessa till fullo.
Nu hittar jag för dåligt i Hallsta och kände av stress på eftermiddagen. Det gör att jag är tveksam.
Vill inte utsätta mig för långvarig stress.
Det funkar inte för mig.

Självklart kortare stunder är helt ok.
Det är bara triggande.

Kör på Fredag också fast då i lilla Kolbäck.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards