Alla inlägg den 12 november 2018

Av Sirpa - 12 november 2018 03:31

Det sägs att när man mår bra så växer håret snabbare.
Kan nog stämma bra för mitt hår växer så det knakar nu.
Färgade utväxten för max 3,5 vecka sedan.
Nu har det växt 1.5 cm på den tiden och jag såg ut som en silverrygg på skallen.

Såg i bussens backspegel den silvriga vägsträckan mitt på skallen. Så grymt irriterande.

Igår åkte färgen fram och nu ser det bra ut igen. Det är tur att jag gör detta själv och köper en färg som kostar under hundralappen.
Annars skulle det bli dyrt att anlita frissan var tredje, fjärde vecka.

Dessutom känner jag att håret blir mjukt, fint och följsamt efter en behandling.
Bara att njuta nu, innan silverranden tittar fram igen.

Jag vill inte låta det gråa ta över ännu.
Det måste bli jämnare först över hela huvudet. Sedan kan jag lägga bort färgen och ha det silvergrått.
Det är jättefint.

Ser på många andra som har sitt silvriga hår.
Min sambo tex, han klär i sitt gråa min fina gubbe.

Av Sirpa - 12 november 2018 03:17

Imorse mycket, mycket tidigt tyckte Fröken Nova att det var dags för morsan och husse att vakna.
Hon var hungrig på blötmat och hade dessutom jättetråkigt ensam, när vi andra i familjen sov.

Hon pratade, gnällde, skrapade med tassar och klor på skåpdörrar och sovrumsdörr.
Dunsade, gnällde lite till och rusade omkring.
Jag sade åt henne att sluta.
Då gnällde hon ät mig och gick sin väg, för att straxt göra samma procedur igen.

Det slutade med att jag tog min andrakudde och kastade den ut i hallen där hon röjde runt.
Då först gav hon sig, under högljudda protester förstås.

Jag hade en timme kvar att sova och den hade hon ju förstört.
Var klarvaken.
Men kände att det var viktigt att jag inte gick upp direkt utan låg kvar en kvart.
Hon var lugn och tyst hela tiden.

Sedan gick jag upp och började med dagens sysslor. Lät henne bara vara.
Hon får inte belönas för sitt beteende.
Vi bestämmer hur länge vi ska sova, inte hon.

Det gick en stund och jag hade plockat tvätt, mockat hennes låda, fixat kaffe och en macka att ta med.
Sedan var det hennes tur att få sin blötmat.
Hon var lugn och fin hela tiden.
Öppnade balkongdörren och nu sitter hon därute på sitt lilla bord med pläd på och tittar ut.

Fröken försöker att bossa över oss.
Det funkar inte med att hon förstör vår nattsömn då det inte passar henne att vara vaken ensam.
Rutiner är viktiga så alla i hemmet får må bra. Henne går det ingen nöd på om hon är ensam vaken nån timme.
Mat har hon ständigt. Det finns torrfoder i skålen så hunger är det inte frågan om heller.

Hon har en förmåga att väcka oss vissa mornar och när vi väl är uppe och hon är nöjd så går hon och lägger sig igen.
Helst då på våra sovplatser.
Älskade skruttkatt.
Hon har sina metoder.

Det tar ett tag innan vi kommer i total balans.
Hon har ju inte varit i sin nya familj så länge ännu.
Inte ens tre månader ännu.
Annars har vi det toppenbra. Hon är väldigt social och pratig vår lilla sötnos.
Vacker, smidig och vältränad dam.

Doftar gudomligt gott och kelig när det passar henne.
Precis som katter är, självständiga individer.
Hennes favoritsovplats är mellan oss i sängen.
Där ligger hon och sträcker ut sig i sin fulla längd.
Känner ibland hur hon ligger under mig med tassar eller svans.
Det bekommer inte henne utan hon sover vidare.
Varmt och tryggt intill oss.
Omedvetet är vi försiktiga i sömnen när hon sover där. Stör vi henne allt för mycket så ger hon en klo för att meddela sin närvaro.
Men bara en liten försiktig.

Älskade katt

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards