Direktlänk till inlägg 17 november 2018

På hotell med buss

Av Sirpa - 17 november 2018 05:39

Då har det blivit gjort också.
Övernattning på hotell i Stockholm med bussen utanför, prydligt parkerad på gatan.
Sankt Eriksgatan.

Kom till Stockholm igår på dan.
Ville kolla in var hotellet låg och om det fanns möjlighet att parkera i närheten.
Hade plats annars på Cityterminalen men det lockade inte att gå nästan 3 km mitt i natten, dödstrött och dessutom jobbjacka som inte gick att stänga.
Kedjan har gett sig. Eller själva låset har ramlat av helt enkelt.

Hamnade ju mitt i Fredagsrusningen som inte är nådig i stan.
Snodde omkring med den gamla slitna Renaultbussen jag åkte i, på gator lite överallt.
Kom fel flera gånger och försökte på nytt.
Kul var det och jag hade stort tålamod.

Kom inte åt hotellet mer än att se vart det låg. Gatan full av bilar.
Hade tänkt dumpa min väska där ifall jag ändå måste gå på natten
Då var bussparkeringen full av bilar som parkeringsvakterna lappade för fullt.
Pratade en stund med dem när jag stannade till utanför, jättetrevliga.
Frågade om bussparkeringen och de sa att nattetid var det oftast tomt i den fickan.

Parkerade sedan minibussen på CT med deras Trafiklednings tillåtelse.
Ställde mig ur vägen helt för stora bussarna.
Uppbackad mot en mur där inte bussarna kommer in ändå.

Gick in och tog mig kaffe och en go bulle.
Ringde K som jag skulle lösa av på bussen han kom med från Grisslehamn.
Han var lite sen då trafiken var vidrig.
Tvärstopp på sina ställen.
Mycket olyckor på Stockholms vägar denna Fredag.

Hälsade på i gamla Swebusdisken som nu är Flixens. Krama på gamla kollegor som blev jätteglada att se mig.
Pratade en kort stund, de var på väg hem för dagen.

Sedan kom kollegan med bussen och jag hjälpte lasta ur bagage.
Fullt av bussar på Cityterminalen då.
Vi bytte några välbehövliga ord om bussen, hotellet och lite färdvägar.
Han skulle lämna min väska på rummet så var det ur världen, då han ändå behövde hämta sitt och checka ut.
Skönt få det ordnat.

Jag satte mig och styrde mot Grisslehamn för att där hämta nya gäster.
Satt fast i trafiken en bra stund och var lite orolig över om jag skulle hinna i tid till båten lade till.
Det gjorde jag.
Trafiken var tät men flöt på efter Täby mot Norrtälje.
Kom fram 30 minuter innan båten kom.
Skönt att få lite rast innan återfärden.

Jag var ju dubblering då det var mycket resenärer. Julbordet har ju börjat serveras denna Fredag och det lockar folk i massor.
Ordnarie buss hade fått problem och var sen.
Han kom till vår avgångstid men det gjorde inget då jag redan sorterat och informerat gästerna.
Jag tog ju bara till Cityterminalen.

Vi rullade mot Stockholm 10 min efter avsedd tid. En hel del onyktert på min buss men rara och goa allihopa.
Jag körde lite fel i stan och en trevlig herre kom fram och gav mig tips om färdväg.
Vi kom fram i avsedd tid ändå.
Det var så lugnt i trafiken i övrigt så jag hade kört på bra innan.

Lastade ur alla och det var många tack för bra och trygg körning.
De blev förvånade över att jag inte var van vid Stockholm då de tyckte att jag körde med sån självsäkerhet och lugn.
Trots lite felkörning.

Jag resonerar som så att varje felkörning vidgar mina vyer i stan.
Jag hittar nya vägar som säkert är bra att ha i framtiden.
Att köra en dubbeldäckare i Stockholm är ingen dans på rosor.
Det innebär en hel del begränsningar.

När alla hade gått städade jag ur bussen och körde sedan i lugnt mak till hotellet
Hoppades på att parkeringsfickan var ledig, vilket den var.
Backade till snyggt och studerades noga av en sur taxichaffis som tydligen inte gillade bussar eller kvinnor vid ratten.
Vet inte vilket men om blickar kunnat döda hade jag varit stendöd nu.
Vissa män är helt makalösa
Som om det vore konstigt med kvinnor i bussyrket idag, i vårt land.
Jag störde inte honom på något sätt annars.
Ställde mig där bussen fick stå, innanför linjemarkeringarna.

Kände där hur trött jag var.
Klockan var då 22.50 och det var hög tid för vila.
Checkade in. Glömde färdskrivarkortet i så det blev en sväng ner till bussen igen.
Sedan krånglade mitt nyckelkort.
Ner till receptionen och löste det.
Kände hur mina krafter snabbt tröt
Hade inte ätit ordentligt på hela dagen.

Stängde in mig i det fräscha rummet.
K hade lämnat min väska där så det blev ombyte till nattlinne direkt.
Kokade på vatten och hade med en pastarätt som det bara är att fylla på med kokande vatten
Tur den kom med då jag inte orkat ut och köpa mat.

Åt den i lugn och ro, vilade hjärnan efter dagens intryck.
Starkt gott kaffe efter maten.
Hade med instant hemifrån. Kaffe vill jag inte vara utan.
Funderade lite på nästa dag som skulle bli intensiv.
Två vändor till och från Grisslehamn skulle jag hinna.

Toan i bussen verkar vara full snart så jag behöver få fatt i nåt ställe att tömma den.
Såg att det finns nåt i Frihamnen att använda sig utav.
Skulle vilja tvätta bussen men det går ju inte.
Allt är stängt under helgen och jag kan inte köra för långt bort heller för då räcker inte min körtid idag.

Planering i detalj gäller.
Allt är på mitt eget ansvar.

Somnade gott staxt innan midnatt.
Sms ade med sambon först.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards