Alla inlägg den 25 november 2018

Av Sirpa - 25 november 2018 06:20

Lördagens pass var grymt tuff.
Busskrångel vilket resulterade i bussbyte.
Fick ut en "skolbuss" som inte funkar riktigt på såna långkörningar med mycket last.

Den jag skulle haft vägrade stänga bakdörren. Gjorde allt i min makt för att få den fungera, men den ville inte.
Letade nycklar, tankkort, tankade upp bussen jag fick istället då den var tom på bränsle.


Kom sent till min start i Eskilstuna.
Lyckades hyfsat komma ikapp då Lördagstrafiken var lugn så tidigt på morgonen
Jag frös därframne, iskallt om fötterna.
Full defroster på annars immade framrutan igen. Frysta luckor.
Den krånglade i växellådan.
Orkeslös så vi nästa inte tog oss uppför backarna med 50 passagerare plus allt last.
Växlade manuellt allt som oftast.

Som jag kämpade både till och från Grisslehamn.
Tålmodiga resenärer som hjälpte mig med allt.
Vi löste problemen tillsammans.
Lastade i två luckor allt som skulle med.
En lucka gick inte att få upp.
Vi jobbade och slet.
Bussen väldigt gungig och ormig i gången.
Jag hade att göra med parering hela tiden.

Utanför Uppsala på hemvägen måste jag stanna och ta fram städgrejer då ett barn kräkts ner trappen bak och toan.
Körde vidare medan folk försökte få bort det värsta så trappen gick att använda.

Lastningen i Grisslehamn tog extra tid då det var tungt att stuva allt på så begränsad yta.
Svårt att samla alla 50 för avfärd då det skulle rökas och pinkas i ett.
Kom iväg ca 20 minuter sent.
Dessutom hade det snöat och det låg som en ishinna på vägen.
Riktigt halt på sina ställen. Det åt av körtiden då jag satt fast bakom personbilar som körde så försiktigt.
Bra att de tog det lugnt.
Väglaget var inte att leka med. Förrädiskt.

Vid varje avsläpp skulle nån ut och röka och pinka.
Vid Örsundsbro försvann en man ut i mörkret så kompisarna fick leta rätt på honom. Han skulle pinka.
Längst bak satt ett gäng och festade och förde ett himla liv.
Jag fick lov att lugna ner dem vid varje stopp och till sist ryta i för att få dessa fulla människor att lyssna.
Några försökte mucka och käfta med mig och då kom andra resenärer till min undsättning.
Vi åkte vidare.
Festargänget skulle till Eskilstuna, sista stoppet så det var fullt skrål hela vägen.

Många resenärer berömde mitt tålamod, min information och allt som skedde och min mjuka fina körning.
De tyckte att jag varit toppen som hållit i situationen med ett stort lugn fast det var allt krångel hela tiden.

Grovstädade i Eskilstuna.
Ett par hjälpte mig då det låg säkert 100 ölburkar överallt.
Spilld öl, kladd och skräp längst bak.
Goa människor som hjälpte mig.
I bagageutrymmet hade en burk gått sönder under trycket av spännbandet på kärran allt var lastat på.
Det rann överallt.

Körde till depå Västerås helt slut.
Frusen om fötterna så jag inte kände dem ens.
In i tvätthallen.
Upp med dörrarna och sanering av spyor i trappen och på toan.
Det är tur jag inte är känslig.
Spyor efter julmat är inte det trevligaste.
Ringde jouren då min arbetstid var på väg att ta slut.
Försökte tömma den överfulla toaletten men spjället hade frysit.
Kände enorm stress då tiden rann iväg.
Hann spola ur bagaget som turligt nog var utan heltäckningsmatta.

Jouren sa åt mig att släppa allt och parkera bussen. Jag fick inte överskrida tiden.
Min tidsram var fylld när jag tog ur kortet.

Kändes hemskt att lämna bussen ostädad och toan full.
Skulle ha dammsugit och skurat invändigt.
Fyllt sanervätska men hann ju inte.
Men jag hann få bort spyorna vilket var viktigast. Trapp och toa var rena.
Bussen skulle in på verkstad på måndag så den skulle inte ut i jobb.
En tröst i eländet.
Vill inte lämna skit åt andra.
Det var ju min körning

Stängde ner.
Kastade alla sopor som var mycket fast de två hjälpsamma resenärerna redan tagit ut en hel del.
Hade säkert fyllt två sopsäckar med allt om de inte förbarmat sig över mig.

Vilken dag!
Vill förtränga den och bara gå vidare.
Allt hände som ingen vill vara med om och jag var så trött att tårarna inte var långt borta. Då hade jag varit igång sen 3 på morgonen. Vilade på båten som vanligt och tur var väl det.

Åt väldigt gott i kafeterian på båten.
Baconlindad fläskfile med stekpotatis.
Supergott.
Jättemycket folk på båten.
Hörde siffran 1200 och det är bra.
Delade hytt med goa kollegan Camilla från Hallstadepån. Vi sov som grisar båda två.
Hon hade 53 resenärer i sin buss, så vi hade fullt opp.

Om jag bortser från festgänget längst bak så var mina gäster helt underbara.
Så hjälpsamma och förstående hela tiden.
De var verkligen med mig och jobbade på.
En man ville ge mig sin jacka att ha över mina ben då jag frös så vid ratten.
Hur gulligt var väl inte det :)

Bästa gästerna har vi.
Bästa kollegorna också som höll sig nära mig längs färd om jag behövde hjälp.
De visste att min buss krånglade.
Såg också att jag fick ombord väldigt överförfriskade resenärer.
Vi höll samman och fanns för varann.

Nu är det Söndag morgon och jag är ledig idag. Kroppen känns konstig då jag frös så lång tid. Som svullen.
Fötterna ömma och knepiga.
Hoppas jag inte blir förkyld, det har jag inte tid med.
Har en hel del att göra idag.
Planerar att baka mera Äppelkaka med Saffran och bjuda mina gäster imorgon på bussen.
Har den tidiga turen från Köping till Grisslehamn.

Jag tänkte väga upp den jobbiga Lördagen med att ha med kaffe, äppelkaka och pepparkakor imorgon måndag
Jag vet att många stammisar kommer åka då.

Vi ska ha fika i bussen utanför Uppsala :)

Älskar mitt jobb och uppskattar alla fina dagar och härliga turer än mera efter denna Lördag

Jag fixade det :)
Tack vare härliga människor som hjälper till när det behövs.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards