Alla inlägg under november 2018

Av Sirpa - 11 november 2018 15:31

Idag är jag ju ledig från jobbet helt.
Gick upp jättetidigt imorse först när sambon låg och snarkade så sängen dånade.
Var uppe ett par timmar.
Nova fick mat och jag tog mitt morgonkaffe.

Vid 3 tiden gick sambon upp för att jobba och när han åkt vid 4 tiden, kröp Nova och jag ner i varma bädden och somnade om.
Det kändes jätteskönt.
Hon lade sig tätt intill och vi sov tryggt i två timmar till.
Så nattsömnen räckte gott med dessa timmar som extra.

Upp och åt frukost.
Plockade ihop tvätt. Bäddade och stökade härhemma med allt som behövde göras.

Bestämde mig för att ge mig ut på en längre promenad.
Ringde sambon och kollade när han hade sin rast.
Gick så i raskt tempo bort till depån där han hade sin rast. Där jag själv jobbade tidigare.
Det blev ca 4.5 km.

Åkte sedan ner till Resecentrum med honom och fortsatte gå i stan.
Tände ljus i minneslunden vid Wallinska kyrkogården.
Många ljus hade slocknat i blåsten. Tände ett gäng av dem.

Gick sedan in till centrum igen och handlade på Coop. Vandrade hemåt efter det.
Med två kassar

Det blev 10 000 steg denna vända.
Riktigt skönt i kroppen. Trött och nöjd.

En god kopp kaffe smakade fint vid hemkomst.

Av Sirpa - 11 november 2018 07:45

Denna vecka har det blivit tre vändor till Grisslehamn med Eckerögäster.

Det vill säga, tre dagar med supergod mat och vila till havs nån timme. Mina fina kollegor från de andra bussarna och de som jobbar på ms Eckerö.
Härliga människor allihopa

Långa dagar med tidig början och sluta sent.
Jag trivs som fisken i havet med detta.
Tre vändor kan ju vara lite för mycket på en vecka men jag känner att det roliga överväger.
Mötet med våra härliga gäster som är så glada och trevliga

Igår hade jag ett helt underbart gäng med på 40 personer från Köping, Hallstahammar och Västerås.
Riktigt rara godingar som gjorde min arbetsdag så värdefull.
Det blev kramar i Köping då de var så himla nöjda med min körning och mitt sätt att vara.

Jättekul!
Jag jobbar ju så som jag själv trivs.
Tar till mig människor, lyssnar, bryr mig och lever i det jag gör.
Det är ju timmar som vi tillsammans gör värdefulla.
Gästens båtresa börjar ju med bussen.
Då skall alla må bra och känna ett nöje med åkturen som är ganska lång.

Älskar mitt jobb!

Av Sirpa - 11 november 2018 03:09

I Fredags hade jag min härliga körning med liten buss till Kungsör från Västerås.
Körde där mina ungdomar till stallet där de sedan fick rida ut.

Jag hade bestämt mig för att ta en lång promenad denna gång, istället för att ägna mig åt att titta på ridningen.
Det blev ju bra då gruppen red ut.

Bytte om till medhavda träningsskor då det var så blött ute.
Ville inte förstöra jobbskorna.

Traskade upp i skogen och genast kände jag hur lugnet spred sig inombords.
Luften, tystnaden och skogens härliga dofter gjorde mig glad och jag traskade på allt längre bort.

Hittade blåbärsris som bar fullt med bär, i November. Såg även lite lingon och svamp.
Så färgglatt i naturen.

Där fanns alla de färger som guds skapelse givit oss människor.

Så grymt vackert.

Fortsatte att gå och såg efter en stund där jag gick att gruppen kom ridande nedanför den ås som jag gick längs.

Jag tog mig runt området för att sedan dra mig tillbaka till bussen som stod på planen vid stallet.
Såg att det byggt ihop 5 km av min vandring.
Känslan i kropp och själ var härlig.
Bra ide detta att motionera på min rast och väntetid.
Den tiden är ju min egen som jag inte får något betalt för.

Gav stallkatten godiset jag hade med till den.
Bytte skor och strumpor.
Väntade ca 30 minuter till innan gänget återvände och jag kunde köra tillbaka ungdomarna till skolan.

Full fart tillbaka till Västerås.
Städning och tvätt av bussen innan jag slutade för denna dag.
Kort och välbehövlig arbetsdag då jag har så många Eckerökörningar denna vecka.

Balsam för kropp och själ

Av Sirpa - 9 november 2018 16:40

Förra gången som jag hade denna körning med ungdomar till Kungsör ridklubb så lovade jag stallkatten att det blir godis.

Det vart det också.
Gick runt och ropade och lockade.
Plötsligt kom kisse springande, jätteglad och förväntansfull.

Godispinnarna slukades snabbt.
Sedan fick jag en anklagande blick... Hade du inte mera?

Jag lovade att nästa gång kommer jag med mat, riktig mat

Av Sirpa - 9 november 2018 05:38

Sitter här på Fredag morgon i soffan.
Klockan är bara straxt efter 5 och jag är uppe för att inte förstöra mina tidiga mornar.

Är inne i en bra rytm med dygnet och det vore trist om jag styr om den bara för att köra lite senare idag.

Det är tyst och skönt.
Nova sitter på sitt bord på balkongen och tittar ut. Hon har fått sin frukost.
Gråmulet regnigt väder ser det ut att vara idag också.

Körde en Eckerötur igår.
Lång dag med början vid 4 tiden på depå Hallstahammar fast jag skulle köra från Eskilstuna. Bussen jag skulle ha stod i Hallsta.
Tog mig dit och började dagen med att göra klar bussen, fixade mina gästers biljetter och rullade så småningom mot Eskilstuna.
Det var duggregn och mörker.
Riktigt djupsvart ute, så bussens ljus åts upp helt.

Hade lite gäster denna tur.
Skulle inte plocka i Enköping alls, det tog Köpingsbussen.
Stannade för första gången i Aspö och tog upp ett gäng.
Trevligt gäng som tydligen reser ofta.

Pausade utanför Uppsala som vanligt.
Skönt att inte behöva ha bråttom. Kom i bra tid till Grisslehamn.
Faktiskt första bussen på plats.
Det har aldrig hänt tidigare.

Gick ombord och fick min lilla hytt.

Boade in mig.
Har gjort iordning ett Eckerökit att ta med.
Nåt att sova i, tandborste och tandkräm.
Deo och sminkväska.
Ombyte trosor och kommer nog lägga ner strumpor i den också.

Så skönt med fräscht efter sovstunden i hytten. Upp och åt brunch i bufferestaurangen med goa kollegor först, innan vilan
Vi hade kul som vanligt.

Drog oss alla tillbaka till våra hytter för vila.
Nödvändigt för att vi ska orka med den långa dagen som sträcker sig över 15 timmar.

Gjorde först ett besök på Taxfree för att ordna en whiskeyflaska till min älskade svärson som fyllt år precis.
Dottern beställde punch till sina bakverk.
Båda inhandlades.

Somnade ganska omedelbart efter jag bytt om till träningslinnet som jag har med för ändamålet.
Ställde in timer på den tid jag ville sova.
Vaknade självklart när de vrålade i högtalarna att vi anländer till Eckerö.
Så hög volym så man trillar ur sängen nästan.

Vilade lite till och sedan upp för dusch.
Gjorde mig iordning, tog bort sänglinnet och lade vid sidan av.
Vi hjälper dem städa på så vis som tack för att vi får denna vila i hytt.

Tog en kaffe med kollegorna som vanligt i fiket. Lite snack och tok innan hamngång och hemfärd.
Packade ihop, lämnade hytt och nyckel.
Båten lade till och vi förare tog oss raskt till bussarna för uppstart.

Lastade alla, gjorde klart och styrde hemåt i grådiset och duggregnet.
Vid Uppsala föll så mörkret.
Mycket trafik, bländande ljus, vispande torkare och så djupmörkt ute.
Var helt slut i skallen när jag släppte de sista i Eskilstuna.

Alla gästerna var så nöjda med resan.
Fick mängder med beröm för min körning.
Flera lastbilschaffisar med som kom fram och talade om min mjuka, trygga och behagliga körning.
Effektivt och mjukt som de uttryckte sig.

Rullade tom till Hallstahammar.
Hjälptes åt att tvätta våra bussar jag och kollegan i Köpingsbussen
Jösses vad trött jag var vid ankomst hem.
Hade åkt hemifrån 3.45 och kom åter 20.30


Av Sirpa - 8 november 2018 02:59

Vår fina vän som jag tyvärr inte träffat de senaste åren då hon och familjen bor i Kiruna.

Tidigt onsdag morgon somnade hon in med sina nära och kära runt om sig.
Stilla och rofyllt.
Dygnet innan hade hon drabbats av en stroke som hennes kropp inte klarade.

Älskade vän, finaste, goaste, raraste och gladaste.
Sov i frid Majsan.
Vi ses en dag

Av Sirpa - 7 november 2018 05:05

Riktigt tufft att bli väckt efter 4 timmars sömn och sedan inte kunna somna om.
Låg en stund och försökte sova intill min kära som snarkade så det dånade i sängen.
Gick sedan upp och lade mig i soffan.
Med sängkläderna med mig.

Tankarna började mala i huvudet och då är det helt hopplöst att somna om.
Nova katt upptäckte min oro och lade sig på mig tungt.
Som att hon försökte lugna ner mig så jag fick sova lite till.

Funderar över min yngsta dotter som hamnat i klorna på det icke fungerande sjuksystem som råder i vårt land
Fkassan har nu tagit beslut om att utförsäkra henne och ställa henne utan inkomst fast hon är till 100% icke arbetsför i någon som helst form av arbete.

Läkarintyget hon har betyder ingenting.
Läkarnas roll är fullständigt värdelöst anser Försäkringskassan

Deras egna handläggare fattar besluten och den lilla människan har ingenting att säga till om.
De anser att min dotter skall ställa sig till Arbetsförmedlingens förfogande om hon inte återgår till sitt eget arbete på 100%

Min dotter är så sjuk att hon vissa dagar knappt tar sig ur sängen.
Hon har väntat på att få traumabehandling l över två år nu och det händer ingenting.
Hon har utmattningssyndrom, grava koncentrationssvårigheter och minnesluckor.
Hennes kropp lyder inte henne.
Ben och armar fungerar inte som de ska.
Hennes hjärnas funktioner är alldeles galet fel.
Hjärnan säger en sak och kroppen gör något annat
Hon sover korta stunder över dygnet.
Ingen sammanhängande djupsömn.
Ångest, rädsla, domningar i armar och ben.

Med allt detta anser Fkassan att hon är arbetsför till 100%
Bara för att de har bestämt att det är så.

Oavsett var läkarna skriver och påtalar hur min dotter mår.

Vad är det för jävla fel på detta system vi lever i här i landet???!!!

Fyfan rent ut sagt

De väljer att ställa min dotter och mitt barnbarn utan något att leva på bara för att de skall ha fina siffror i statistiken.

Hur i helvete tänker de?

Av Sirpa - 7 november 2018 03:52

Tisdagen började tidigt.
Var redan 4.30 på jobbet då jag kvällen innan såg att den beställningskörning jag hade, blivit ändrad.

Vi var två bussar som skulle gå tomma från Västerås till Vaxholm för att hämta upp 85 seniorer.
De skulle sedan köras till Grisslehamn och Eckeröbåten med avgångstid 10.00

Vaxholm hade jag aldrig varit i utan det blev en helt ny erfarenhet.
Självklart hamnade vi i värsta rusningstrafiken på väg igenom Stockholm.
Även fast kollegan valde en bra väg
Det kröp fram stundtals och vi hamnade i lite tidsnöd, fast vi åkt i god tid.

Hållplatserna var lättillgängliga.
Vände först vid färjeläget innan vi började ta upp resenärer.
Jättegoa kunder som var så glada och förväntansfulla inför sin dag på havet.

Åkte med Gps vidare via Norrtälje till Grisslehamn.
Lätt att hitta och vi var i hamnen i god tid
Blev lite väntan där då en skulle hämta ut allas biljetter och dela ut dessa i bussarna.
Stängde sedan till och gled ombord vi förare också.
Fick våra hytter för vila.
Åt av brunchen som serverades vid den tiden och kröp sedan till kojs i hytten.

Somnade och sov när Trafikledningen ringde och väckte.
Frågade om jobb på Lördag.
En annan hade redan ringt om jobb på Onsdagen när jag skulle gå och äta brunchen.
Så min vecka är fullbokad nu.
Finns inte utrymme för mera jobbtimmar.

Sov så gott det gick i högtalarhojtandet.
Jättehög volym i hytterna.

Kaffe med kollegorna innan hamngång.
Handlade godis på taxfree innan dess.
Plockade ihop sänglinnet för att hjälpa städningen inför nästa tur.
Jag hade duschat mig piggare efter vilan
Skönt och välbehövligt

Gick iland och skyndade till bussen för att starta upp innan alla kom.
Upp med luckan för allas taxfreevaror.

Kom iväg som vi skulle.
Styrde mot Vaxholm med ett busslass trötta båtresenärer som var mätta, lite lulliga och mossiga.
Många sov en stund på den stund vi åkte
Avsläpp på flera ställen i Vaxholm.
Många tack och stort beröm för min körning
En man sa att han aldrig åkt så mjukt och behagligt fast han åkt buss i hela sitt liv
Det kändes värmande att höra.

Rullade mot Västerås. Ganska mycket trafik då det var eftermiddagsrusningen.
Valde ändå en lugn väg
Tanka, tvätta buss och plockade undan.
Klar 20 minter senare än schemat.

Åkte hem jättetrött.
Tar på en att köra i regn och mörker

Hem för dusch, mat och hemmasysslor innan sänggång för att gå upp tidigt igen

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards