Direktlänk till inlägg 2 december 2018

Två månader

Av Sirpa - 2 december 2018 03:47

Det är tiden jag nu varit provanställd på Björks buss.
Två månader fyllda av spänning, massor med jobb, nyheter i mängd och lärdomar till max verkligen.

Jag kör mestadels beställningar som det blivit nu.
Tränade skolkörningar och lite linje samt flex i Hallstahammar men det är nu ett tag sedan
Eckerökörningarna börjar bli vardagsmat.

Lite Birka som jag inte gillade alls.
Så dem får gärna de gubbar som trivs med dem behålla.
Alldeles för kort och tråkig körning för mig.

Var en hel helg i Stockholm och körde dubbleringsturer till Grisslehamn därifrån.
Lite annat smått och gott till detta.
Skavsta flygplats blev jag bekant med.

Falun, Rättvik är avverkat
Älvsjömässan i Stockholm i veckan som gått.

Jag trivs i detta. Fara omkring till olika destinationer.
Om jobbet läggs upp på ett tidsmässigt rimligt vis.
Annars protesterar jag.
Det måste till lite marginaler i körningarna för att det skall stämma med raster och vilotider.

Vi har haft lite diskussioner i veckan om just detta.
Att inte lägga körningar så tätt inpå att stress uppkommer.
Jag vill inte och kan inte längre jobba på det viset och det vet min arbetsgivare om.
Det snacket hade vi när jag anställdes.

Jag jobbar gärna mycket och länge.
Men inte under tidspress som har sönder min hjärna.
Den är jag rädd om.
Den enda hjärnan jag har att tillgå.

Undrar hur många 60 åriga kärringar det är som väljer att ta det steg som jag gjort.
Att gå från linjekörningar tillbeställningstrafik
Idag vet jag inte alls hur min nästa arbetsdag ser ut
Jag får destinationer och fordonet jag har som verktyg.
En tid som stämmer hyfsat för hämtning eller avlämning någonstans.

Mer vet jag oftast inte.
Vad som helst kan hända.
Hela dagen kan se helt annorlunda ut än det var tänkt från början.
Veckan som gått har varit lite rörig.
Lite för mycket förändringar för min hjärnas kapacitet
Men jag säger till och morrar om det behövs om det går överstyr.

Jag har gärna åtminstone två dagar i veckan som grundplanen får vara spikad.
Så det finns någonting att styra efter.
Inte hela tiden kastas fram och åter.

Det finns ju ett liv utanför jobbet också.
Den vill jag ha fungerande även i beställningskörningar.
Jag har ju sambo, barn, barnbarn, gammal mor och katt som alla gärna ser mig någon gång.

De senaste helgerna har gått i jobbets tecken. Det är självvalt så det är helt ok.
Märker att det faktiskt är lugnare att köra helger.
Vansinnestrafiken finns inte på samma vis som i veckorna.
Pendlarna är lediga.

Vi får se hur framtiden ser ut.
Jag trivs väldigt bra även nu efter två månader.
I veckan har jag fått ett specialuppdrag med min arbetsgivare.

Kommer att skriva om den i veckan.
Jag kommer att representera och prata om mitt yrkesval inför arbetssökande tjejer.
Ett samarbete med Arbetsförmedlingen.
Har inte riktigt läst in mig på allt ännu.
Det får komma när tid är.
En sak i taget.

På Tisdag kommer jag att förbereda en buss som vi kommer använda.
Tvätta, städa och putsa fin
Samt att jag behöver lägga upp mitt föredrag om bussföraryrket som tjej, min historia och mina val längs färd.

Onsdagen är sedan avsatt tid för allt detta
På vår gårdplan hos Björks i Västerås kommer det att stå en buss, en lastbil och en grävmaskin för beskådan
Testa förarplatsen och känna in atmosfären i fordonet.

Spännande dag.
Jag har ju en hel del erfarenhet som kvinna med ett körkort som är fullt.
Jag har ju behörighet köra allt från motorcykel till långtradare, buss med släp och mer därtill.

Bussjobbet pratar jag gärna om
Kanske kan vi få några tjejer till i vårt gäng.

Men först ska jag nu vara ledig ett par dagar.
Känner att det behövs.
Hemmet är eftersatt och tvätta behövs.
Tydligen är detta också något som faller helt på min lott fast vi är två heltidsarbetande i hushållet.

Förändring behöver till där också.
Jag måste få vara helt ledig från förpliktelser någon gång

Arbetet tar mycket tid och kraft.
Återhämtning är nödvändigt.

Älskar mitt jobb med både ris och ros

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 17 april 06:01

Efter att ha blivit hämtad av mina tjejer på Måndag eftermiddag 8/4 så kunde jag vara lite ledig. Hade först under Måndagen efter jag sovit 5 timmar, städat ur rummet jag sovit i. Det var nog evigheter sen den fått sig en ordentlig städning. Nu b...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:45

Söndagen blev en riktigt spännande och rolig och lång dag. Vi checkade ut och lämnade hotellet för att spela de två sista matcherna. Tjejerna jätteduktiga och gick till Final. Den spelades ganska sent och vanns av Täbytjejerna överlägset. Så ...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:26

Fredagen och Lördagen var fylld av glada pigga tjejer. Det spelades två matcher per dag och för mig blev det mycket väntan som jag ägnade åt att se på matcherna, städa buss, ha bussen öppen och varm så tjejerna kunde vila och torka matchtröjorna i me...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:08

Den 4/4 körde tjejerna mig till depå Håbo buss utanför Bålsta för min första körning för det bolaget. Tjejerna behövde bilen hemma och jag hade ju ingen nytta med den när jag skulle iväg i flera dagar i busskörning. Installerade mig först av al...

Av Sirpa - Söndag 7 april 13:09

Fast jag var bortrest i jobb hela Påskhelgen så jag missade allt påskfirande hemma med allt vad det brukar vara. Äggletning, påskbuffe och påskgodis. Nu hade tjejerna en överraskning åt mig när jag kom hem. Dem hade sparat mat åt mig från buffen...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards