Direktlänk till inlägg 10 december 2018

Kämpig hemresa

Av Sirpa - 10 december 2018 16:00

Efter begravningen i Lördags i Kiruna, startade vi så färden nedåt landet.
Redan där snöade det en del och det tilltog vartefter.
Snöröken och dåliga sikten var återigen ett faktum.

Ställde mig i det skedet frågan till mig själv om jag verkligen skulle hinna hem till det var dags att jobba på måndag morgon 4.45

Mådde inte bra alls efter all sinnesrörelse dagen bjudit på.
Redan då var vi alla tre i bilen trötta och nedstämda.
Inget blev bättre då vi försökte boka hotell i Luleå men hittade inget ledigt.

Körde på vidare och dottern letade hotellrum. Vi måste ju ha någonstans att sova då jag aldrig skulle mäkta med att köra hela sträckan hem.
Jag hade dessutom ingen mobiltäckning då jag har 3 under många timmar.

Gjorde några korta stopp för toabesök och bensträckare.
Riktigt jobbigt att köra men vi hade ju inte något att välja på.
Ringde jobbet och berättade hur situationen var och de plockade bort jobbet för mig på måndagen.
Det lättade upp väldigt för oss.
Vi hade inte lika tuff tidspress som innan.

Hem måste vi till senast söndag kväll då lillan hade skola måndag morgon.
Hotell fick vi till sist efter några timmar i Umeå.
Scandic syd Umeå.
Vi körde på mil efter mil.
Elsa saab kämpade på i snön och jag kände hur mina krafter stundtals ebbade ut rejält.
Fick dem åter med lite godis och frukt i bilen.

Snön övergick så småningom i regn och slask. Graderna blev varmare ju längre ner i landet vi kom.
23.30 landade vi så på hotellets parkering och släpade oss in med vår packning.
Regnet hällde ner och den snö som kommit låg som en blöt sörja överallt.

Checkade in hos en trevlig receptionist vars man var snöplogare och skulle ut om ett par timmar för att röja upp på vägar.
Hon tyckte så synd om oss som kom från det hemska väglaget.
Såg hur trötta vi var alla tre.

Väl på rummet var det bara att kravla ur kläderna som jag hade kvar på sen begravningen.
Bytte om för att hämta mera saker vi glömt i bilen. Fixade till kaffe.
Köpte med mackor från receptionen.

Fick lite krafter åter igen av starkt kaffe.
Jag var så glad över att vattekokaren och instantkaffe var med.

Tjejerna hade redan krypit ner i bäddarna och lillan sov trött.
Klockan var då efter midnatt.
Jag somnade också så småningom.
Kropp och knopp var så uppe i varv och spänd efter den jobbiga körningen.
Vi hade avverkat 60 mil den dagen.
Med resa från Gällivare till Kiruna på morgonen.
Begravningen sedan innan avfärd.

Vi hade pratat mycket i bilen under färd om begravningen.
Hur mycket vi saknade M under de timmar vi var där.
Känslan av tomhet var påtaglig.
En så stor och viktig bit i den familjen var borta.
Underlig känsla.
Somnade totalt utmattad till sist.
Tyst och bra hotell.

Vaknade redan vid 5.30 på morgonen.
Kunde inte somna om.
Låg och bloggade innan jag tog mig upp för att fixa morgonkoppen kaffe.
Då var klockan vid 7.30 och tjejerna började vakna till.
Jag tog en välbehövlig dusch innan det var dags för frukost.

Unnade oss en riktigt lång och god frukost.
Vi behövde fylla på energidepåerna inför resan vidare nedåt landet och hem.

Stimmigt och rörigt i frukostmatsalen då det var mycket folk på hotellet.
Fullbokat skulle jag tro.
Det jobbiga vädret styrde folks resande en hel del.

Vi packade och gjorde oss klara för att fortsätta. Checkade ut och tackade för oss
Körde fram bilen då regnet hällde ner.
Sedan vidare ut på E4 för att bränna mil.
Nu var det lättare att köra då det snart blev ljust och vägen bättre

Tankade, stannade och åt lunch.
Några korta stopp till innan vi var i Gävle.
Då var det mörkt igen och vi kunde köra med extralysena på.
Det gick ju inte när det snöade.

Körde på mil efter mil.
Lillan sov stundtals. Annars satt hon och ritade, målade och sjöng i baksätet.
Vi var jättetrötta och less på att resa.
Längtade hem.

Det var en befriande känsla att köra in i Västerås efter alla de timmar vi farit fram på vägarna.
Trafiken var hård och pressande från Gävle och hem.
Söndag och stressade människor hela vägen.

Lastade över tjejernas saker i deras bil och for sedan hemåt.
Bar upp mitt pick och pack hem innan Elsa kördes i garage.
Resan på 280 mil var över.
Hemma väntade en ostädad lägenhet och ett berg av tvätt.

Jag var helt slut....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 19 mars 02:39

Jag börjar bli såpass bra i högersidan efter låsningen att det nog är dags att försöka mig på övningar som stärker muskulaturen runtikring. Det behövs även i knät som jag känner av mera nu när den övriga smärtan klingar av mer och mer. Har ju in...

Av Sirpa - Måndag 18 mars 14:34

Jag började redan förra veckan att göra iordning Edde Husbil för att ha honom redo för eventuella jobbresor. Eller helt enkelt nån egen liten resa nånstans för att välkomna våren, när den nu har tänkt sig att komma på allvar. Knappast dags än på ...

Av Sirpa - Måndag 18 mars 10:50

Mitt bloggande har återigen hamnat på efterkälken. Tiden har gått åt till att jobba och sedan vila. Nu är det Måndag och ny vecka. Förra veckan försvann i ett nafs Torsdagen ägnade jag åt att köra ett härligt pensionärsgäng från Västerås till ...

Av Sirpa - Onsdag 13 mars 06:03

Gårdagen blev en kämpig historia verkligen med det galna bakslaget i måendet. Kände mig bättre i kroppen mot kvällen men istället fruktansvärt trött. Det var väl resultatet av kroppens kamp under dagen. Nu börjar jag verkligen bli less på det hä...

Av Sirpa - Tisdag 12 mars 16:45


Jag vet inte om det är en "baksmälla" efter gårdagens behandling hos Kiropraktorn eller vad det var men plötsligt vid lunchtid idag började jag må illa och det gjorde så ont överallt i kroppen där jag har haft låsningen/krampen. Hade jättejobbigt ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards