Alla inlägg under december 2018

Av Sirpa - 29 december 2018 13:13

Ja då var det dags för veckans tredje tur till Åland med M/S Eckerö.

Utgick tidigt från Västerås och denna gång till Strängnäs.
Ingen med från Eskilstuna denna gång.
Vidare Aspö.
Hade så lite gäster att plocka så jag ringde kollegan i Köpingsbussen att jag tar även Enköping.
Så fick han lite lindrigare.
Framförallt ikväll när vi ska städa och tvätta bussarna.

Jag har tillgång till maskintvätt och hans manuella tvätt tar mycket längre tid.
Nu får han mera tid att använda sig utav och slipper stressa
Samarbete är viktigt tycker jag.
Kan jag underlätta för någon så gör jag det.

Vi fick varsin enkelhytt varje förare.
Det kändes bra.
Åt frukostbuffe innan det var dags för vila i hytten.
Riktigt gott med bacon, äggröra, smörgås och annat gott.

Har nu sovit ca 40 minuter och känner mig redo för att köra hemåt igen alla de milen som ligger framför oss.
Världens bästa gäster ombord även denna resa i min buss.

Framför mig ligger sedan tre dagars ledighet. Veckans arbetstid är fylld.
Kör tre Eckerö nästa vecka igen.
Skönt att ha planen klar med jobb.

Var tidig imorse då jag inte behövde angöra Eskilstuna. Lade den tiden på att putsa rutor invändigt i min buss.
Blev så blankt och fint.
Känns så bra att få tid över till lite finputs och inte bara den grova städningen.
Gav toaletten en extra vända med städning också.

Så skönt att leverera fin buss till våra gäster.

Snart dags att krypa i kläderna igen och ta en kaffe med kollegorna innan hamngång.

Börjar längta efter våren då jag kommer att stanna i Grisslehamn istället för att åka med.
Vara ute och röra på mig och ta tillvara tiden på ett konstruktivt sätt.
Nu på vintern orkar vi bara vila efter körningen som är ganska krävande i mörker och halka.

Båten kommer att tas in till torrdocka 7-25 Januari.
Något kommer att göras om med våra körningar till färjan.
Möte hålls på jobbet 10/1.
Jag hoppas och ber att inte turerna förstörs för oss.
Jag trivs så oerhört bra med dessa körningar.

Av Sirpa - 29 december 2018 03:43

Nu har jag sovit mina timmar för att jobba en lång dag.
Sambon kom nyss hem från sitt jobb och ska lägga sig.
Så det är skiftbyte i sovrummet.

På det här viset vi jobbar nu så är Nova sällan ensam hemma många timmar och det är ju tryggt för henne.

Sambon är ledig i dagarna två nu för att sedan köra lite nyårsafton.
Jag jobbar idag i 15 timmar och är sedan ledig tre dagar.

Känns bra.
Nova fick sin tidiga frukost och kan sova vidare intill husse

Av Sirpa - 28 december 2018 19:46

Lade mig på soffan efter tvätten var klar.
Kände mig trött och sliten.
Sambon vaknade och satt i köket för att fixa månadens räkningar

Nova lade sig tung på min mage och slog igång värmen för att söva mig.
Hon lyckades.
Jag var borta över en timme
Hon riktigt tryckte ner mig och brummade lugnande.

Av Sirpa - 28 december 2018 15:06

Nova tittar efter bollen som for ner under soffan i lekens yra

Av Sirpa - 28 december 2018 15:05

Våran fina tjej

Av Sirpa - 28 december 2018 09:11

Älskar ischoklad.
Brukar bara köpa eller göra själv till Jul.
Så himla gott.
Svårt att sluta äta efter bara en eller två...

Av Sirpa - 28 december 2018 08:41

Det händer då aldrig att jag har tv:n på en morgon.
Nu har jag det :)

Ledig dag, sambon och katten sover sin skönhetssömn och jag har tvättstugan.
Har varit uppe sen 5 imorse då det drog igång en snarkkoncert brevid mig i sängen.

Tyckte att jag sovit tillräckligt, 5 timmar, så jag valde att gå upp.
Kände mig seg och trött men det försvann när kaffe kommit ner i magen.
Nova fick sin frukost och hon satt sedan på balkongen en stund på sin pläd innan hon tyckte att det var dags att sova vidare.
Kontorsstolen blev hennes sovplats.

Tände blockljus i lyktorna på balkongen.
En frisk, stjärnklar morgon med några minusgrader.
Älskar tystnaden som råder på morgonen tidigt.

Gick igenom och lade in månadens fakturor.
December är inte direkt någon billig månad.
Dessutom har min bil krånglat.
En tändspole behövde bytas och sedan läckte hon ju avgaser.
Bultar som rostat sönder vid grenröret.
Måste värmas loss.
Inget är ju gratis så detta åt en hål i kassan.

Se pengar som jag lyckats lägga undan till att fira min 60 års dag i maj är nu borta.
Bilen behöver jag ju.

Tog en lång skön dusch innan det var dags för tvättstugan klockan 7.
Var ner och laddade maskinerna med handduk lindad runt huvudet, blöt i håret efter duschen

Åt en specialfrukost.
Brieost på kex och blåbärssylt på.
Lite udda men jättegott
Brie är så himla gott till mycket.
Har kvar en hel del efter julbordet.

Ligger nu som en padda i soffan.
Tre maskiner tvätt är upphängda.
Två nya laddade som snart är klara.
Ser på NCIS på tv. Gillar dessa polisserier.
Solen är på väg upp och jag har starkt gott kaffe i en kopp brevid mig.

Dagen har bara börjat och jag känner mig redan onyttig.

Vore så skönt om jag kunde tillåta mig att bara hänga soffa under en ledig dag.
Imorgon är det tidigt upp igen för Eckerökörning.
Ska försöka vila idag om jag fixar det.


Av Sirpa - 28 december 2018 02:23

Torsdagen ägnade jag återigen till att köra goa gäster till Grisslehamn.
Ms Eckerö stod där och väntade på oss.
I min buss var det endast 6 gäster denna resa.
Lugnet efter stormen kan man säga.
Julbuffen är nu över på båten och de som nu reser är mestadels de som vill handla till nyårsfirandet.
Eller så är det rena Ålandsresenärer som kommer hem efter julfirande på ön.

Skönt, lugnt och behagligt för oss förare iallafall.
Mina gäster tog det bara lugnt och vilade hela resan.

Morgontimmarna bjöd på så vackert skådespel över himlen.
Soluppgången färgade allt rosa och rött.
Det var så vackert.
Dimman låg likt slöjor över de snötäckta åkrarna.

Väglaget ganska halt på sina ställen men mig gjorde det inget
Kör alltid efter de vägförhållanden som råder.
Långtradaren från Lettland som råkat hamna i diket på fel sida av vägen, låg ännu kvar där.
Pickupen var bärgad, kvar syntes endast spåren efter den.

En kollega som kört kvällen hade även sett en personbil fara rakt ut på ett gärde då denne missbedömde väglaget vid en korsning.
Mycket nu längs våra vägar.

Tog lite foton på båten sedan över havet och soluppgången.
Kunde ju inte fotografera under körning.
Endast ett foto där jag saktade ner farten helt och stod stilla.
Ingen trafik och dimma över vägen och ängarna.
Så magiskt vackert.

Kollegan Camilla och jag delade hytt.
Vi åt först i kafeterian innan det var dags för nån timmes sömn.
Härligt att småprata om dittan och dattan, titta ut över det soliga havet som denna dag var stilla och lugnt.
Vi somnade tryggt i våra kojer.
Vaknade till när en barnfamilj förde ett himla liv utanför vår dörr.
Mamman höll en volym som garanterat väckte varenda chaffis som behövde sin vila på rasten
Denna persom levde helt i sin egen värld, utan någon hänsyn alls till vart hon befann sig.

Lyckades falla in i en halvdvala som resulterade i att vi gick upp mycket tidigare än det var tänkt.
Gick och handlade halstabletter på taxfree.
Kaffe i magen för att sedan gå ut på deck och ta lite fler foton.

Då var det dags för solen att återigen sjunka ner i havet.

Hemfärden gick jättebra.
Mycket trafik, halt delvis och saltat så rutan på bussen var konstant kladdig.
När jag rullade ut på vägen mellan Enköping och Strängnäs, tog spolarvätskan slut.
Ändå hade jag fyllt på helt på morgonen innan jag lämnade depån.
Det gick åt mängder

Slängde mineralvatten på rutan i Strängnäs och i Eskilstuna när jag släppte av gästerna.
Det räckte gott då det inre var fullt så slabbigt på vägbanan.
Stannade till en gång efter Kvicksund för en sista rengöring.

Väl på depån blev det busstvätt ordentligt.
Den var mer svart än vit runtom.
Påfyllning av diesel, spolarvätska, adblue och sanervätska toan.
Lite invändig städning.
Hade ju så få resande.

Parkerade bussen och körde hem, trött och nöjd med dagen.
Ringde sambon som kämpar på med det jag lämnade bakom mig.
Oordning och mycket problem som han tampas med varenda körpass
Lider med honom.
Får se hur länge han står ut där.

Kom hem och gjorde kväller direkt.
Åt av julmatens rester som ligger i kylen och väntar på att ätas upp.
Gott var det.

Kom isäng vid 22 tiden.
Hade då somnat sittande ett par gånger vid tv:n.
Vaknade vid halv 1 och hjärnan spann igång.
Har nu varit uppe en stund.
Tog lite glögg, släppte ut Nova på balkongen så vi fick lite frisk nattluft
Stängde och gick sedan och lade oss igen.

Nova sover intill mig som en pälsboll. Varm och go, tryggt snusande.
Hon busade runt i lägenheten några varv först.

Fredagen är jag ledig.
Inleder med tvättstugan på morgonen.
Sen får jag se vad som blir.
Sambon kommer hem efter nattjobb om ca 30 minuter nu
Han kommer att sova förmiddagen så det blir en hel del egentid för mig innan han vaknar

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards