Alla inlägg under december 2018

Av Sirpa - 27 december 2018 03:27

Jag älskar ju våran balkong och låter den leva även under vintern.
Sommaren blommar det för fullt.
Nu grönt och mycket ljus

Nova trivs ju också där och hon är ute på sin pläd flera gånger varje dag.
Spanar efter fåglarna i träden och på all annan liv och rörelse på gatan

Av Sirpa - 26 december 2018 13:39

Fick från mitt minsta barnbarn en bok i julgåva.
Inne i boken hade min dotter skrivit ord som lika gärna kunnat komma från mitt barnbarn om han kunnat skriva det själv
Han är 5 år lillkillen.

Denna bok är det meningen att jag skall fylla med innehåll ur mitt liv.
Från det jag föddes tills jag dör och inte kan skriva mera.
Sedan går boken tillbaka till mitt barnbarn som behåller den och kan ur den läsa om sin mormors liv.
Händelser, tankar i stort och smått.
Både glädje och sorg.

Mycket bra bok som jag kommer att börja skriva i när det känns som rätt tillfälle.
Den kommer att fyllas med ord då jag älskar att skriva.

Lite foton kommer att läggas in också
Minnen från mitt liv

Tack Isaac
Mitt älskade barnbarn

Av Sirpa - 26 december 2018 13:16

Juldagsmorgonen blev inte lika tidigt upp som på Julafton.
Kändes i huvudet att det blev väldigt lång och samtidigt en härlig dag med döttrar och barnbarn, andra släktingar under Julaftonen.

Plockade fram det som skulle serveras till julbuffen vi skulle bjuda min älskade son och hans familj.
En del var kvar i frysen ännu.

Tog sedan en kopp kaffe i lugn och ro.
Levande ljus tända och Nova myste över att ha mamma hemma idag.
Duschade och rengjorde badrummet.
Satte igång att duka bordet fint. Bytte duk en gång innan jag var nöjd med resultatatet.
Vet inte riktigt vad jag tänkte på men inget foto blev taget av slutresultatet.

Skalade potatis och skivade upp allt det kalla som skulle ätas, lade upp snyggt.
Kokade ägg och fixade till ägghalvor med Skagenröra.
Sallad, tomater och annat nyttigt togs fram.
Ostpaj, Jansson, leverlåda och revbensspjäll gosade till sig i ugnen.
Köttbullar stektes och ostbricka fixades till.

Mycket gottigheter blev det.
Vid 13 tiden kom så familjen.
Glögg i vår fina glöggpanna med tillhörande muggar.
Alla åt med god aptit.
Sonen fick plocka ihop ett par matlådor för att ha kommande dagar

Barnen såg Ferdinand från film som vi köpte hem via tv:n.
Riktigt bra.
Även jag satt och tittade en stund.
Svärdottern började jobba 15.00 så hon fick skjuts dit av min son.

Vi andra åt efterrätt.
Äppelpaj med vaniljvisp, kaffe och julmust.
Sedan blev det julklappsöppning.
Hade gemensamma till barnen bara.
Jag fick en fin låda med lotion, tvål, scrub och lite annat.
Speciell då det är buddistiskt.

Vid 17 tiden åkte de hemåt.
Mycket trevligt att få umgås med dem under julen.
Kommer att samla mina barn och barnbarn den 13/1 för att äta något gott och umgås.
Blev inget Annandag Jul som vi har gjort tidigare då jag har jobbardag

Av Sirpa - 26 december 2018 07:57

Gick upp i ottan denna morgon för att jobba igen.
Härlig känsla att se fram emot arbetsdagen.
Den känslan har jag saknat så länge.

Hämtade finbuss i Västerås och startade i Köping.
Mycket lugnt idag.
Pyttelite trafik och endast 10 gäster ombord på min varma, rena och fina buss

Kommer inte bli många själar på båten idag.
Västanhedebussen hade 8 gäster.

Alldeles perfekt Annandagssyssla.

Av Sirpa - 25 december 2018 07:38

Redan vid halv 4 tiden steg jag upp för att göra allt klart innan avfärd till dagens alla äventyr.
Började med en stilla stund med kaffekopp i handen.
Det är så skönt att vara uppe i god tid och njuta av stunden.
Julafton är ju en speciell dag.

Vid 5.15 var så bilen packad med alla julklappar, klädombyten, maten och ljusen som jag tände på lillasysters viloplats.

Det var mörkt och tyst där på kyrkogården.
Tända ljus glimmade lite överallt på den snötäckta marken.
Månen lyste upp lite på ett magiskt vis, lite dold bakom dis.
Allt andades lugn och frid.

Det var gnistrande kallt. -12 visade bilen på då jag rullade mot Eskilstuna.
Mötte bara ett fåtal bilar längs hela vägen.

Väl framme lastades bilen ur.
Familjen vaknade till av att jag kom rullande in på deras gårdsplan.
Dottern öppnade åt mig.

Vi förberedde våra närmaste timmar som skulle tillbringas i stallet.
Korgar stod packade med julgröt, skinkmackor och glögg.
Must, godis, pepparkakor och annat gott var också med.

Vi var ett gäng på 6 personer som åkte till stallet.
Klockan var då straxt efter 7 och det började ljusna bort vid horisonten.
Min andra dotter och barnbarnet hade kommit från sitt hem, så vi åkte i två bilar.
Ludde basset var också med självklart.

Vi gjorde iordning hästarna.
Fick låna stallets lilla busponny också så barnen hade en egen liten att pyssla om.
Det var kallt och svärsonen frös som inte deltog aktivt i sysslorna.

Ridstund i ridhuset där 4 av oss satt upp.
Barnen på lillponnyn men också på stora hästen.

Jag höll värmen med att själv trava i ridhuset. Att röra på sig är ju det bästa.

Medans de andra tog hand om hästarna efter ridturen så förberedde jag våran julaftonsfrukost i fikarummet

Stallkatterna fick skinka och julgröt.
Så fina kissar.
Riktiga stallkatter som var välgödda på råttor och möss.

Det var en magisk morgon där i stallet med mina nära och kära.
Tog foton på det vackra som tyvärr inte blev lyckade.
De var suddiga då ljuset inte räckte riktigt

Åkte tillbaka till Vallby Prästgård efter att ha givit pållarna julgottis först.
Knäckebröd och äpplen.

Av Sirpa - 24 december 2018 05:15

Gårdagen gick i ett trött töcken.
Vet inte riktigt varför jag vaknade med en fruktansvärd huvudvärk.
Det redan tidigt.
Tog Alvedon och somnade om kort.
Vaknade och värken hade förändrats och var mera migränlik.
På gränsen till illamående.
Tog då två Eeze som gav effekt.

Kunde ta det lugnt med en kopp kaffe i soffan efter nån halvtimme då värken släppte greppet.
Troligtvis var det detta som gjorde att dagen blev lite konstig.

När orken tillät tog jag och åkte ut till Maxi Hälla. Klockan var då straxt efter 6 bara.
Jag ville ha dagen på mig att i lugn och ro fixa med det jag ville innan Julafton.
Är ju så allergisk mot stress och utsätter mig inte för det i onödan.

Sambon hade jobbat natt så han låg och sov förmiddagen.
Jag ville göra honom glad och överraskad med att köra hans bil i tvätten då jag visste att han inte hinner.
Bilen blev ren och fin men nån glädje över det infann sig inte.
Nåja, jag gjorde mitt bästa för att göra nåt positivt.
Mottagaren var inte på samma nivå.

Väl hemma satte jag mig i soffan och tittade på Madicken medans jag skalade och strimlade potatis till två formar Janssons Frestelse.
Gjorde dem på 3 kg potatis.
Jag strimlar alltid för hand för det ger Min Jansson dess karaktär.
Jobbar in min känsla och kärlek i maten med mina händer istället för att fara fram med en maskin.


De blev så goda som jag ville ha dem.
En form till Julafton på Prästgården i Eskilstuna och den andra till Juldagen hos oss då min son kommer med sin familj.

Härlig Jul framför mig.

Vi firar på olika håll sambon och jag
Han med sina söner och xet medans jag är med mina döttrar, deras far och hans hustru samt annan släkt.
Det har blivit den fördelningen så behöver ingen stressa eller fara omkring.

Efter Jansson blev det griljering av den färdigkokta skinkan.
Koka själv har jag slutat med för flera år sedan.
Slipper jobbet och det är minst lika gott.

Dagen gick och jag slog in de sista julklapparna.
Vi åt en liten Julbuffe innan sambon åkte till sitt kvällsjobb igen.

Städade härhemma och fixade med allt möjligt inför Julaftonen
Det är ju en hel del jag skall ha med mig.

Huvudet fortsatte vara sådär mossigt och jag tog en dusch efter allt stök.
Varvade ner i soffan innan det var dags att sova.
Släckte lampan redan efter 20.00
Skönt att vila huvudet

Nova softade mest hela dagen.
Hon provsmakade skinkan och godkände den.

Av Sirpa - 24 december 2018 04:04

Gårdagen gick i ett trött töcken.
Vet inte riktigt varför jag vaknade med en fruktansvärd huvudvärk.
Det redan tidigt.
Tog Alvedon och somnade om kort.
Vaknade och värken hade förändrats och var mera migränlik.
På gränsen till illamående.
Tog då två Eeze som gav effekt.

Kunde ta det lugnt med en kopp kaffe i soffan efter nån halvtimme då värken släppte greppet.
Troligtvis var det detta som gjorde att dagen blev lite konstig.

När orken tillät tog jag och åkte ut till Maxi Hälla. Klockan var då straxt efter 6 bara.
Jag ville ha dagen på mig att i lugn och ro fixa med det jag ville innan Julafton.
Är ju så allergisk mot stress och utsätter mig inte för det i onödan.

Sambon hade jobbat natt så han låg och sov förmiddagen.
Jag ville göra honom glad och överraskad med att köra hans bil i tvätten då jag visste att han inte hinner.
Bilen blev ren och fin men nån glädje över det infann sig inte.
Nåja, jag gjorde mitt bästa för att göra nåt positivt.
Mottagaren var inte på samma nivå.

Väl hemma satte jag mig i soffan och tittade på Madicken medans jag skalade och strimlade potatis till två formar Janssons Frestelse.
Gjorde dem på 3 kg potatis.
Jag strimlar alltid för hand för det ger Min Jansson dess karaktär.
Jobbar in min känsla och kärlek i maten med mina händer istället för att fara fram med en maskin.


[Bild]

De blev så goda som jag ville ha dem.
En form till Julafton på Prästgården i Eskilstuna och den andra till Juldagen hos oss då min son kommer med sin familj.

Härlig Jul framför mig.

Vi firar på olika håll sambon och jag
Han med sina söner och xet medans jag är med mina döttrar, deras far och hans hustru samt annan släkt.
Det har blivit den fördelningen så behöver ingen stressa eller fara omkring.

Efter Jansson blev det griljering av den färdigkokta skinkan.
Koka själv har jag slutat med för flera år sedan.
Slipper jobbet och det är minst lika gott.

Dagen gick och jag slog in de sista julklapparna.
Vi åt en liten Julbuffe innan sambon åkte till sitt kvällsjobb igen.

Städade härhemma och fixade med allt möjligt inför Julaftonen
Det är ju en hel del jag skall ha med mig.

Huvudet fortsatte vara sådär mossigt och jag tog en dusch efter allt stök.
Varvade ner i soffan innan det var dags att sova.
Släckte lampan redan efter 20.00
Skönt att vila huvudet

[Bild]

[Bild]

Nova softade mest hela dagen.
Hon provsmakade skinkan och godkände den.

Av Sirpa - 24 december 2018 03:42

Jag vill tillönska mina goa följare och alla andra också givetvis, en Riktigt God Jul.

Försök ge julefriden en chans att infinna sig.
Allt faller tillrätta ändå och julen är här fast allt inte blir perfekt.
Jag vet själv av erfarenhet att många driver sig till utmattning med alla krav som ställs.

Det måste inte vara perfekt.
Julen är här oavsett du glömde köpa just den senapen du planerat eller något annat som inte hamnade inom perfektramen.

Viktigast är att Du mår bra och får möjligheten att umgås med dina nära och kära.
Alla vill inte, orkar inte eller helt enkelt inte har någon att fira med. Vi har alla olika förutsättningar.

Eller helt enkelt inte bryr sig i att det är jul.
Firar inte då tron inte är densamma som för mig.

Jag sänder Er Alla en varm tanke och ännu varmare kramar.

God Jul kramar i mängd

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards