Alla inlägg under december 2018

Av Sirpa - 21 december 2018 20:48

Jag förstår inte denna galna hysteri som råder dagarna, ja till och med veckorna innan Jul.
Folk är som tokiga då de väller fram med stirrig blick i affärer, på parkeringar och längs vägarna.

Vart i himmelens namn har alla så bråttom.
Går det ens att komma fram snabbare med den mentalitet som råder.
Jag, jag, jag överallt.
Ingen hänsyn, ilska och till och med aggressiva beteenden råder.

Var på Hälla idag och handlade.
Willys var fylld med människor som for fram i butiken.
Överallt var jag och min varuvagn i vägen för dessa stressgökar.

Var så glad att jag sedan visste andra vägar att köra därifrån.
Slapp en bra bit av stressad trafik.

Jag förstår inte vitsen med denna hets och stress.

Av Sirpa - 21 december 2018 20:29

Fluffigaste ostpajen fixad till Julafton

Små Grönkålspajer gjorda, helt mjölkfria så mitt lilla barnbarn också kan få paj till julbordet.

Av Sirpa - 21 december 2018 04:47

Igår körde jag tidig tur till Eckeröbåten med början från Eskilstuna.
Hämtade bussen på depå Västerås.

Självklart ville jag ju fixa till lite juligt i bussen så det fick bli färgglada, glittrande kulor fram i rutan
På ett ställe som inte störde sikten och trafiksäkerheten givetvis.

Bjöd dessutom på After Eight till mina härliga gäster som inte var så många denna torsdag.
Stammisar de flesta av dem.

Vi hade en trivsam resa tillsammans och jag tvättade, tankade och fyllde vätskor i bussen på kvällen.
Kunde lägga lite extra tid på finputsa så mina gäster inte stökat till det minsta.

Ägnade tiden jag hade till att få vår fina Vsk buss lite extra ren och blank.

Såna här arbetspass är en njutning och jag passade verkligen på att suga i mig energi från lugnet och friden.
Många tack och vänliga ord från mina fina.

Härlig arbetsdag som kändes mera som en trivsam utflykt.
Tack våra härliga gäster för att ni finns.
Jag älskar att ta hand om er på allra bästa sätt

Av Sirpa - 19 december 2018 04:52

Våran Nova är de bästa av kissar som finns.
Busig, pigg, levnadsglad, pratig och en mästare på att koppla av när den stunden kommer.
Cool crazy cat.
Älskar henne så mycket

Av Sirpa - 19 december 2018 04:00

Denna morgon blev det tidigt upp fast jag inte skulle det ännu.
Hade väckning 1 1/2 timme senare men vilddjursjägaren bredvid mig i sängen avgjorde min uppstigning.
Vaknade av öronbedövande snarkningar.

Gick inte att somna om och fast jag petade och puttade, han ändrade sovställning, så fortsatte konserten.
Så jag valde att gå upp.

Fridfull morgon med Nova fick det bli istället.
Med sovrumsdörren stängd.
Nova fick sin frukost. Kaffedoften spred sig straxt då jag puttrade igång bryggaren.
Vattnade blommor som torkar ur i den torra luften vintertid i lägenheten.
Elementen gasar på för fullt.

De murgrönor jag tagit in från balkongen är bara kala grenar utan blad.
Klipper ner dem vartefter.
Kanske får jag rötterna att överleva vintern iallafall.
Annars har de övriga gröna växterna klarat sig med den blomlampa jag har satt ovanför.
Snart återvänder ljuset ute och då har de lättare att klara sig.

Igår åkte jag med en kollega på en skolkörning som jag skall träna in.
Idag kör jag densamma och han är bara med. Igår hann jag inte vara med hela passet då det var möte 14.30- 15.30
Blir bra att köra hela passet idag.

Vi har en mycket lugn period på jobbet nu då det närmar sig jul och nyår.
Beställningarna är mera lagom efter den hektiska tid som varit.
Snart är det jullov för skolorna och många förare kan vara långlediga.
Jätteskönt.
Så ser det ut i bolag som vårt.

Så för min del innebär detta att jag kan träna in nytt som jag har användning för framöver.
Jättebra.
Jag vill ju kunna hoppa in på vilken körning som helst då detta är kul och varierande för mig och bra för Björks med en alltialloförare

Igår efter jobbet hämtade jag sambon från hans jobb. Skyndade hem så gott det gick i rusningstrafiken.
Hämtade Cindy som jag körde till verkstaden för skadan hon har på grenröret.
Hon läcker in avgaser och låter illa.
Några rostiga bultar ska bytas ut.
Skönt få det gjort så hon går att använda utan att hon stinker.
Hon är inte värdig i sitt mående sådär.

Sambon hämtar hem henne idag och jag kan äntligen börja inreda henne och sätta min prägel på min bil.
Ska börja med en ordentlig rengöring.
Kommer nog att ta henne till jobbet och vara i servicehallen i värmen. Putsa upp henne fin igen som hon var innan älgolyckan.
Nån dag när tid ges och jag inte jobbar.

Snart är det Julafton.
Jag är ledig då men vet inget mer än så.
Det tar tid för planeringen att tillsätta jobb under helgerna.
Kanske blir jag helt ledig, det visar sig.

Imorgon Eckerö, likaså på Lördag.
Med start i Eskilstuna.
Blir intressant att se hur många som reser.
Vi har blivit varnade för att vi kan bli utan hytt att vila i och det oroar mig lite.
Jag behöver vilan på båten för att orka hela 15 timmarspasset som Eckerökörningarna är.

Vi får se.Kanske klarar det sig om vi delar hytt med kollega. Det gör inte mig något.
Bara jag får en säng att sova i en timme eller två.
I Januari går Ms Eckerö i docka 3 veckor och det är detta som rederiet påbörjat på båten nu, renovering.
Därav bristen på hytter.

Om en timme ska jag iväg till jobbet.
Åker buss idag.
Det tar ju lite extra tid så jag kommer att gå iväg i god tid.

Njuter just nu av friden.
Juleljusen och de glittrande inslagna paketen, granen och tanken på att snart få vara med de mina på julafton

Av Sirpa - 17 december 2018 07:14

Ligger i vår säng och lyssnar på ljuden utifrån.
Plogen jobbar på med den lilla snö som kommit ner under natten.

Klockan är inte mycket ännu men sambon har redan åkt till jobbet.
Han har det tidigaste passet idag.
Som han fullkomligt avskyr, han som är kvällsmänniska.

Jag själv är ledig idag, veckovila.
Var ledig igår också efter att ha jobbat till sent på natten under lördagen.
Hade då beställningskörning.
Hämtade kunder från Möklinta och Sala, körde till Aros Congresscenter här i Västerås.
Hem under många timmar och sedan tillbakakörning av desamma på natten.
Slutade 2.15 på natten.

Skönt att vara ledig efter flera kvällsskift.

Gårdagen var fylld av sånt jag ville få gjort.
Upp tidigt, efter att ha sovit bara 4 timmar.
Kan inte sova länge fast jag jobbat till sent.
Kokade risgrynsgröt
Det är så gott när det sakta får svälla på spisen, på låg värme.
Åt det när sambon vaknat vid 9 tiden.

Sedan var det dags att åka ut för att handla det som behövdes för dagarna framöver.
Ingredienser till Janssons Frestelse och Ostpaj köptes.
Klotång till Nova och lite annat.

Åkte förbi jobbet och hämtade mitt förarkort som blev kvarglömd i färdskrivare på natten då jag trött kom i depå med bussen.
Pratade en stund med goa kollegor om fenomenet Julbord och företag, dem fylla som dominerar dessa och som kostar oss förare en hel del jobb.

Tände ljus på syrrans viloplats och stod kvar där en stund för att landa i den stilla frid som råder på kyrkogårdar.
Saknar henne, älskade lillasyster.
Jag hoppas och ber att hon mår bra där hon nu är.
Hennes tid på jorden var en sådan kamp under hennes tid här.

Åkte sedan hem för att fixa till lunch.
Var jättehungrig och sambon likaså.
Frusna och trötta kände vi oss dessutom.
Det fick bli het och god ärtsoppa med ostmacka till mat.
Hade tinat upp en bit Svartbröd från Åland till soppan, som jag sparat i frysen.

Satt sedan och dåsade i soffan.
Slog in julklappar tillsammans med en nyfiken Nova.
Pyntade det sista inför julen.
Plockade ihop tvätt då jag har tvättid idag, måndag eftermiddag.

Dagen gick och jag lade mig jättetidigt.
Var så trött efter för lite sömn.



Ny dag idag.
Ska sova nån timme till innan det är dags att ta tag i dagen ordentligt.

Plogen har nu åkt vidare.
Ska bli härligt att gå ut i snön sedan

Av Sirpa - 17 december 2018 03:33

Igår Söndag var jag iväg och köpte en klotång åt Nova.
Hennes nålvassa lite böjda klor börjar ställa till det så för henne att hon mår dåligt.
Hon fastnar överallt.

Vill det sig illa så kan hon slita sönder en tå i farten om hon fastnar.
Hon är ju helt innekatt så det är ok att klippa.
Aldrig att jag skulle göra det med en katt som vistas ute.
Katten måste ju kunna klättra ute för att skydda sig och klippa klorna då är förödande.

Dessutom klipper jag bara bort den yttersta piggen som är vass och jobbig för henne.

Hon är jätteduktig på att vässa sina klor på sin stora fina klopelare.
Sedan gillar hon att rivstarta från mattor och soffan när hon busar och då är ju klorna framme.

Jag visste inte alls hur hon var hanrerad tidigare i kloklippning, om det ens gjorts förut.
Så det blev lugnt förfarande.
Har redan förberett henne sen en tid tillbaka med att hantera hennes tassar och ta fram klorna så det var inget nytt så långt.

Provade med att ha henne i famnen men det är hon inte förtjust i annars heller.
Lade ner henne på vår säng och kunde då där med mycket beröm och lugnt prat, klippa klo efter klo utan att hon förstod själv vad som hände egentligen.
Behövde inte ens hålla henne fast för att klippa. Bara höll tassen lätt och lirkade fram klorna, en efter en.
Skiftade tass hela tiden så det inte blev någon fasthållning alls.
Så nu är framtassarnas nålar nedklippta en bit så hon inte fastnar.
Vi tar baktassarna vartefter.

Sedan tänkte jag underhålla detta så det inte behöver vara så dramatiskt.
Det skall bli ett naturligt inslag i vårt liv.
Lite kloklipp då och då i soffan när vi myser och så.
Snabbt gjort med den lilla jättebra tången med skyddsbleck för att inte klippa för mycket.

Duktig är hon våran Nova.
Lär sig allt vartefter och mår gott med sin nya familj.
Imorse var hon lite orolig då husse blödde näsblod när han gick upp för att åka och jobba.
Hon var så omhändetagande.
Ville upp och undersöka husses näsa vad det var som hände.
Vek inte från hans sida.

Älskade katt, hon är fantastiskt våran lilla vackra, busiga, levnadsglada tjej
Hon kan konsten att koppla av stundtals också.
På sina egna favvisplatsen ligger hon helt avslappnad.

Av Sirpa - 15 december 2018 07:32

Det är redan lördag morgon.
Jag kom hem från jobbet inatt, efter en sen Eckerö från Köping.
Väldigt lite gäster denna dag.

Hade med mig nybakad äppelkaka med saffran och choklad till mina kollegor i Hallstahammar som jag träffar så sällan.
De skulle dessutom ha julbord på depån på kvällen så gottiset passade ju in fint.

Torsdagen hade jag ledigt vilket var välkommet efter Onsdagens kämpiga avslut.
Hade då fullastad buss med härliga gäster.
Allt flöt på jättebra och alla vara glada och goa.
Tills en alldeles för full herre fick upp hela sitt maginnehåll, över sig själv, sätet han suttit på och golvet.
Själv blev han liggande inklämd mellan sätena i sina egna kräkor.

Inte kul att ta hand om kan jag lova.
Han själv togs omhand av väninnan som var med honom.
Hon såg till att han kom av bussen på hemmaorten.
Då kunde han stå upprätt iallafall och blev hämtad med bil.

Jag hade ett rejält jobb att ta hand om.
Grovrengjorde redan där i Köping så det inte skulle flyta ut mera än det var.
Under tre säterrader hade det runnit iväg.
Längs med elementet så det var riktigt knöligt att ta hand om.
Tur jag inte är kräsmagad.
Hade plasthandskar med mig och sedan fick det bli mängder med papper och rengöringsmedel för att få bort allt det grova.

Väl i depå åkte så andra rengöringsmedel fram för sanering av sätet.
Skurade om och om igen på golvet för att säkert få bort allt.
Hela bussem var så skräpig och smutsig i övrigt också.
Toan jätteäcklig så jag hade att göra den natten.

Tog mig över två timmar att få rent allt.
Tur att vi har utvändig tvättmaskin för jag skulle inte orkat tvätta för hand.

Lämnade bussen ren och fin, nytankad och fräsch till kollegan dagen efter.
Vägrade släppa ifrån mig den på något annat vis.

Packade ihop och gick hem i den kyliga natten. Kom hem vid 2.40
Lite drygt att vandra 5 km med mina körskor och trasig kedja på jackan.
Hade inget val.
Sista bussen hann gå medans jag sanerade nerspydd buss. Natten blev ju för lång.

Stupade isäng hemma vid 3.15 tiden.
Sambon gick straxt upp för att åka till sitt jobb.
Vaknade igen redan vid 7.20 och kunde inte somna om.

Åkte ut med yngsta dottern och handlade syrsor till spindelgumman bland annat.
Lite andra butiker innan hemkomst, jättetrött och hungrig.
Fixade mat till sambon kom hem.
Fullt upp med allt hemma. Pyntade det sista inför julen.

Kom isäng väldigt tidigt den kvällen kan jag lova.

Igår Fredag gjorde jag mig redo för en fullastad buss igen och blev så snopen när det bara blev 12.
Körningen gick toppenbra.
Åt gott på båten.
Vi fick inte äta julbord då det var så fullt därinne.
Valde då Rotfruktsgratinerad Lax i kafeterian.
Supergott!
Kommer äta det igen om det finns kvar på menyn på Torsdag då jag åker igen

Sov en stund vilket inte var lätt då det var sånt liv på båten
Fick dela hytt då det var så mycket folk.
Med kollega från Vs Persson.

Bjöd sedan mina chaffiskollegor på äppelkaka till kaffet innan hamngång.
Mycket uppskattat.

Depå i bra tid.
Bussen lättstädad invändigt.
Tömde toan och fyllde vätska.
Rejäl tvätt utvändigt istället då det var saltade vägar.

Kom så hem vid 1 tiden. Trött och lite frusen
Hade haft problem med värmen i bussen
Framförallt fram där jag satt.

Tror det är thermostaten som kärvar.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards