Alla inlägg den 17 januari 2019

Av Sirpa - 17 januari 2019 11:46

Den här morgonen var verkligen ingen lek som skolbussförare längs småvägarna.

Isvägar, hårda otäcka kanter efter plogen som förtvivlat försökt röja undan efter snöfallet igår, innan det frös på ordentligt igen
-6 imorse när jag rullade ut från depån med min frusna buss.
Kodlåset till infartsgrinden hade fryst i knapparna. Fick värma den med mina händer för att komma in på området först av allt.
Bussens lås och dörrar frusna. Tog mig in med nöd och näppe.
Fick igång bussen och kunde sedan få framdörren att fungera.

Sparkade undan stora hårda isklutor innan jag kunde få ut bussen från dess plats.

Rundan där jag plockade skolbarnen var plogad men hu så hal.
Försiktigt åkte jag fram längs vägarna.
Vände där jag skulle med rejäl möda då det stod bla en långtradare i vägen.
Parkerad på vår busshållplats.

Barnen verkade vara tacksamma över att bussen kom rullande en sådan här morgon.
Säkert var de oroliga över att turen måste ställas in.
Jag körde med säkerhet i varje kurva, vid varje stopp. Sa till barnen/ungdomarna att det var jätteviktigt med bälte på.
Att jag var rädd om dem och ville inte att de far illa.
Skolskyltar och varningsblinkers på för att visa bilister att jag stod stilla, körde barn.

Kom så tryggt fram med alla till först Dingtunaskolan och sedan Nybyggeskolan.
Något försenad men inte mycket.

Kom till depån och tankade bussen.
Ingen tvätt idag då det är så kallt
Allt fryser till då och blir hopplöst att hantera.

Tog inga foton under min körning.
De jag lägger ut är tagna utanför mitt hus.
Snöklutorna är hårda och vassa, otäcka.

Hoppas de får ut sand under dagen så vägarna är lite tryggare tills jag ska köra hem barnen.

Min första ensamma skolkörning i stan gick bra. Tack vare rutin, försiktighet och sunt förnuft.

Av Sirpa - 17 januari 2019 04:53

Igår när jag efter en lång arbetsdag kommit hem och satt i soffan, med Nova nedanför på golvet, väntande på vårt bus med laserpekaren Pricken som hon älskar, så ringde ett nummer jag tyckte mig känna igen. Ett fast nummer från Eskilstuna.

Jag svarade försiktigt och det visade sig vara från katthemmet som Nova bodde på innan hon hittade oss.

En jättetrevlig röst presenterade sig och frågade hur det gick med Nova.
Jag berättade glatt om hur bra allt var och hur hon trivdes med sitt nya liv.

Hon berättade att de brukar ringa alla som adopterat katter ifrån dem, för att stämma av hur det gick.
Ett bra system tycker jag.

Vi pratade vidare en stund och jag tackade henne för omtanken.
Detta tyder verkligen på att de bryr sig om kissarna de har hos sig.
Att de får ett bra liv i sina nya hem.

Nova och jag har blivit ett.
Vi lekte vidare med Pricken efter att samtalet var över.
Hon älskar att jaga Pricken, lurpassa oxh spana efter den för att sedan försöka fånga.
En lek som kan pågå ett bra tag.

Jag kom ju ju inte hem på dagen från jobbet, annat än att hämta mat som jag inte tagit med då det skulle varit paus på flera timmar från körning, trodde jag.
Det var ett gäng extrakörningar inlagda på oss så rasten blev en timme.

Nova hade förväntat sig att morsan skulle vara hemma med henne några timmar där och åka iväg igen.
Då det inte blev så sov hon längre och var jättepigg när jag kom hem vid 17 tiden.

Jag var försenad då det var snöoväder under eftermiddagen och ett väglag som inte var så speciellt kul att köra i.
Trafiken hemsk och många olyckor.

Det kom ner 1 dm på ett par timmar.

Kvällen blev mycket aktivering av min pälskling. Hon måste ju få röra på sig och använda hjärnan.

Om en stund ska jag iväg igen till jobbet.
Idag kör jag skolturen ensam.
Det som kom ner igår som snö och plusgrader har nu frysit på.
Hoppas att de hunnit ploga så vägarna är farbara.

Vill vara i tid på jobbet då jag är säker på att bussen, dörrar och annat krånglar vid dessa hastiga temperaturomkastningar.

Jag vill var säker på att kunna köra mina skolbarn som är under mina vingars beskydd.

Får se om jag kan komma hem till Nova några timmar idag eller om det blir extrakörningar.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards