Direktlänk till inlägg 21 januari 2019

Nova väckte tidigt

Av Sirpa - 21 januari 2019 03:04

Måndag morgon, riktigt tidigt och jag ser att termometern ute visar på -12.

Känns inte sådär jättelockande att ge mig ut i det kalla och starta upp ett frysskåp till skolbuss som stått hela helgen.
Jag hoppas verkligen att den orkar tuffa igång.

Än är det inte riktigt dags.
Meningen var att jag skulle sova till 4 för att få ihop mina timmar sömn som känns bra.
Nova var inte av samma åsikt.
Hon ansåg att morsan sovit klart och skulle gå upp för att servera henne frukost.
Hon svalt påstod hon.

Redan vid 1.45 tyckte hon att det var dags.
Hon lade sig på min höft där jag låg och försökte få henne att förstå hur min inställning till hennes begäran var.
Lönlöst.
Hon muttrade för sig själv och talade om för mig ordagrant hur dålig morsa jag var.
Dels hade jag varit bortrest från henne över ett dygn och nu svalt hon.

Att husse varit hos henne den tiden räknades liksom inte.
Likaså att hon hade torrfoder i sin skål som hon alltid har framme, det existerade inte heller i hennes värld.
Blötmat serverat i en ren skål, det var önskan och det snarast.

Det är just detta jag älskar med katter. Den egna viljan.
De gör precis det som känns bra i stunden.

Vi gick upp. Hon fick sin mat.
Jag laddade på gott starkt kaffe åt mig själv.
Tog med koppen till sängen för att ändå få vilan innan dagens många timmar arbete.
Nova åt sin mat, det lilla hon nu egentligen behövde just då.
Satte sig att titta ut på ingenting i rumsfönstret. Rumpan på den av elementet uppvärmda fönsterbrädan.
Fanns ju inget ute mitt i natten i kylan och mörkret.
Men det var viktigt för henne just då.

Jag kröp ner i varma bädden igen.
Hörde henne hojta att det var dags för toabesök. Ett intensivt krafsande på hennes lavendeldoftande kattlåda inleddes.
Det är noga med att bajsbädden är rätt innan hon kan sätta ner sin söta rumpa och uträtta det som behövdes.
Sedan följde ett ännu intensivare krafsande för att täcka över.
Hon krafsar och krafsar.
I sanden, på toans väggar, längs sidorna och hamnar nästans som i trans.

Ibland pågår detta i flera minuter innan hon är nöjd. Bajat får ju inte ligga öppet och stinka. Det är hon jättenoga med.
Nu gick jag upp och mockade bort det dessutom så hon slapp ha odören.
Hennes låda är så viktig.
Den är jag noga med att hålla rent.
Vi har dessutom hittat den bästa kattsanden som passar oss.
Dyr men väldigt effektiv och en kartong räcker i månader. Den kapslar in kiss och baja perfekt.
Aldrig att lådan luktar det minsta då jag håller rent dagligen.

Sånt är viktigt för både Nova och mig som vill ha fräscht omkring oss.
Att den sanden är dyr i inköp vet jag att i längden blir den billigast ändå när den räcker så himla länge.
Ytterst lite sand följer med varje gång jag tar ut kiss och bajs.
Den dammar inte och det följer heller inte med hennes tassar ut i lägenheten.
Har lagt en toamatta utanför lådan där sandenkornen blir kvar.
Sopar ihop dessa och lägger in i lådan igen.

Annan sorts sand och strö brukar följa med i tassarna till sängen,soffan och överallt där katten rör sig.
Så detta är vi glada över att ha hittat.
Tipset fick vi från katthemmet där vi adopterade Nova ifrån.

Nu är hon nöjd lilla pälsklingen.
Vet inte om det är fönstret som gäller igen eller om hon lagt sig tillrätta någonstans för att sova vidare.
Mig har hon lyckats få klarvaken iallafall.
Lilla älskade katt.
Hon låter mig veta att jag lever och är behövd utav henne.

Vi vet var vi har varann hon och jag.
Vi är ett.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards