Alla inlägg under januari 2019

Av Sirpa - 1 januari 2019 07:17

Mina döttrar och jag brukar varje Januari, åka till Ullared.
Tajmar in resan efter årsskiftet då det inte är många på Gekås.
Vi har allt nästan för oss själva.

Vi bor kvar i stugbyn som Gekås har och lägger upp vår shopping i två dagar.
Vi har bott i lägenhetslängorna.
Mycket bra boende med allt vi behöver i utrustning.

Åker hemifrån väldigt tidigt på morgonen.
Kaffe och det vi vill äta med oss i bilen.
Jag den morgonpigge kör självklart.

Oftast har vi sedan delat på körningen hem dagen efter då jag är trött mot kvällen.
Bra fördelning.
Var och en gör det som funkar bäst.

I år har dottern bokat något nytt boende.
Det ska bli spännande att se hur det är.
Sist vi åkte hade vi ett par som söp och grälade halva natten i lägenheten bredvid.
Det förstörde vår nattsömn så detta vill vi undvika.
Om jag inte minns helt fel så tror jag inte vi behöver städa själva det vi nu ska bo i.

Spännande att se vad hon valt.

Vi åker den 10/1 tidigt på morgonen.
Kommer ner lagom till det öppnat.
Hämtar nycklar och checkar in för boendet
Får oftast inte inta bostaden förrän på eftermiddagen så vi har inlett shoppandet för den tid som är fram till dess.

Sedan när vi känt att det räcker för den första dagen så har vi dragit oss tillbaka till lägenheten.
Mat inköpt på Gekås som vi fixat till i bostaden.
Vi bär alltid in allt vi habdlat från bilen.
Inbrottsrisken finns ju där så det utsätter vi oss inte för.
Sortering av det vi köpt och noggrann nedpackning så allt tar så lite plats som möjligt

Jag kommer personligen inte att handla mycket denna gång.
Har varken behov eller råd.
Tycker så mycket om denna resa med mina tjejer att det är den biten som lockar mig mest.
Prata och umgås i dagarna två.

Cindy, min bil ska få en del tillbehör.
Har ju inget i henne.
Snöborste, startkablar och lite annat som kan behövas i en bil.
Ska se om de har en sån där puck som polisen har med stark blinkande sken, om jag blir stående någonstans.
Hade gärna haft en sån i höstas då älgen kutade in i sidan på oss.

Viktigt att synas längs våra trafikfarliga vägar där bilarna rusar fram som vettvillingar.

Sedan behövs plastpåsar, tandkräm och lite sånt fyllas på.
Ska kolla in mattorna.
Nova har kloat hallmattan ful och den behöver bytas ut.
Hon fastnade i den innan jag började klippa hennes sylvassa böjda klor
Trådar har repats upp och ser inte bra ut.
Får ha den mattan på balkongen i sommar.
Där passar den fint

Kanske köper jag lite underkläder.
Behåar behöver fyllas på.
De tvättas så ofta och är nu fula efter sommarens hetta.
Svett och salt sliter på dem

Nova ska få leksaker.
Hon älskar ju att busa runt och leka.

Mamma fyller 80 nu i Januari och säkert hittar jag något trevligt till henne där.
Har redan en present klar till henne.
Inte lätt att hitta på något till en dam som är ganska orörlig och inte intresserar sig för mycket längre.

Så nu är det jobb några dagar innan 4 dagars ledighet i samband med resan till Ullared.
Kul att ha något att se fram emot.

Av Sirpa - 1 januari 2019 06:47

Är det inte så det heter.
Inte för jag vet vad skillnaden är på den energi man lägger på allt, vid nyår och övrig tid på året.

Visst är det toppenbra att ha en gräns för någonting
En magisk linje vid en tidpunkt att förändra någonting som kanske inte är så konstruktivt i ens liv.

Personligen har jag satt en gräns vid Nyårsdagen.
Det blir sista dagen som jag ägnar mig åt att äta allt det jag tyckt varit helt ok under en längre tid.
Se till att införa träning i mitt liv igen.
Den tiden och möjligheten finns nu med mitt nya arbete.

Jag har riktiga fridagar och en ordning.
En struktur som jag kan planera i och ork att utföra annat än bara jobba och därefter samla ny energi.
Nu får jag energi i mitt arbete och det känns fantastiskt.

Idag tänker jag äta av den mat som är kvar från igår.
Fläskfilegryta med gott bröd att doppa i den goda såsen.
Jag kommer att äta godis och fikabröd.

Men från imorgon då mitt arbete börjar är det stopp med det helt onödiga intaget av socker och annat som får vikten att gå upp.

Kommer redan idag att ta mig en ordentlig promenad, oavsett väder och vind.

Det destruktiva tänket med mat och gottigheter skall elimineras.
Orken och viljan finns till det nu.
Ska inte göra någon diet eller nåt övrigt drama utav det, utan helt enkelt bara äta mindre och röra mig mera.
Lägga bort gottis och fikabröd helt.
Det kommer att gå bra då jag har ett mål.

Sätter målet till att jag ska i mina vackra klänningar till min 60 årsdag den 13/5.
Så det finns tid att åtgärda överskottet av fettet på kroppen.
Mycket av mina kläder sitter jätteilla på mig och jag undviker använda mycket av det.
De går på men sitter hårt och obekvämt.

Så där kan vi prata om nystart vid nyår för min del. Inget mer dramatiskt än så.

Kände ju i förrgår hur härligt det var att gå raskt ute i friska luften, då sambon och jag var till Coop till fots.
Kände oss genast piggare båda två.

Min kropp och knopp är ju van att träna kontinuerligt.
Soffhäng går ju bra efter ett skönt pass.
Inte till att bara sitta och äta godis och må skurk som det varit senaste tiden.
Maten blev ju dessutom väldigt tillgänglig med mina Eckerökörningar.

Där vet jag nu att det finns nyttig mat att äta. Måste inte bli av alla godsaker.
Till våren då värmen kommer blir jag kvar i Grisslehamn för att promenera och träna.
Kan sedan bada i havet dessutom.
Härligt!

Nu ska jag se till att undersöka havet av olika appar till mobilen där jag kan logga mina dagliga steg.
Väger gör jag mig inte då det bara får mig ledsen.
Använder kläderna som måttstock.

Jag vet att det kommer skrivas om jojobantning och sådant men det är inte så jag kommer att genomföra detta.
De snabba, effektiva metoderna slår bara tillbaka.
Ändrar hela livsstilen istället.

Ersätta måltider, ja det kommer jag göra till att börja med, för att krympa magsäck och bli av med det hemska sötsuget.
När det funkar och blodsockret är tillrättalagt så lägger jag bort dessa konstgjorda grejer.
Tar hjälp i början för att komma igång.
Har ett gäng i skafferiet som går ur datum snart.

Kommer att här skriva om vad jag gör, hur kroppen svarar och om det fungerar.
Det får ta tid.
Hinner jag få bort 5 kg till maj månad så är jag nöjd.
Det innebär 1 kg i månaden.
Känns som ett vettigt tempo
Byter fett till muskler.

Kanske väger jag mig när det börjat ge ett givande resultat.
Inte före.
Tycker att just detta med att väga sig varje dag och efter att jag provade Lchf så tappade jag suget helt till att ens försöka.
Inget av dessa passade mig.

Det gäller att hitta sin egen balans där man mår bra. Nu känner jag mig som en målmedveten fläskhög :)
Då är det dags att agera.




Av Sirpa - 1 januari 2019 01:08

Våran lilla Nova hade det fruktansvärt jobbigt runt tolvslaget när det small, dundrade och blixtrade precis utanför vårt hus.
Hon rusade från rum till rum, kröp in under där det gick att komma under, ut igen för att rusa runt från rum till rum.

Fruktansvärt skräckslagen.
Ett tag satt vi båda på hallgolvet och jag hade henne i famnen, höll för hennes öron och ögon så hon kunde stänga allt ute en stund.

Det skar i mitt hjärta av att se henne så fruktansvärt rädd.
Hon visste ju inte vad det var som lät och det kom från alla håll då vi har fönster på båda sidor av huset.

Det ska bli så skönt att det blir ändring på lagen om köp och användning av fyrverkerier.
Smällarna ska bort helt tycker jag.
Så mycket djur som lider och till och med dör av skräck, bara för att vi människor ska få roa oss under nyår, påsk och sista april.

Nova var annars jätteduktig hela dagen då det lät på avstånd.
Visst reagerade hon och lyssnade men hon gömde sig inte.

Det slutade efter 12 slaget att hon låg under våran säng, längst in och tryckte.
Var in och pratade lugnande med henne flera gånger men lät henne annars vara ifred.

När vi sedan skulle lägga oss vid 1 tiden och det bara förekom dämpade ljud på avstånd, kom hon fram och lade sig hos mig, tätt intill min kropp, ihoprullad och sökte trygghet.

Vidrigt med detta inferno varenda år.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards