Alla inlägg under januari 2019

Av Sirpa - 14 januari 2019 20:34

Nu har jag inledit tömning av kontoret
Flyttade bort hyllorna därifrån idag.
En del av skrivbordet står ännu kvar.
Kommer köra den till dottern.

Cd hyllan och kontorsstolen får gå med x:et.
Inget jag kommer att använda.
Han körde bort fejkspisen som jag heller inte är intresserad av längre.
Det är ju hans hantverk och går till en av sönerna istället.
Älskade den när den var min. Fick ju den som en fin värdefull gåva.

Nu kvittar det vad som händer med den.
Jag behöver den inte.
Eliminerar så mycket som möjligt av historian som jag vill lägga bakom mig så snart som möjligt

Skrev på kontrakt på den fina 2:a som Nova och jag kommer flytta till.
Kändes riktigt bra.
Testade sedan köra ner nya lägenhetsinnehavarens bil till min plats i garaget. Det gick bra, så han hyr min plats och jag behåller den där x:ets bil stått.
Bra lösning.
Då behöver jag inte vara orolig att underredet slår i mera.

Åkte och ordnade med banankartonger.
Kom hem med dessa.
X:et hade kört iväg mera grejer så jag kunde börja tömma kontoret på alllvar.
Ska samla allt i tv rummet.
På så visa kunna påbörja flyttstädningen så det inte är mycket kvar till flyttdagen.

Packade en del även idag.
Såg på tv och åt god mat från igår.





Av Sirpa - 14 januari 2019 19:29

Finns inget bättre att flyttpacka i

Av Sirpa - 14 januari 2019 04:42

Allt igår blev lite i mesta laget för kropp och knopp.
Det fick jag känna av under natten då sömnen var orolig.
X:et valde att bli kvar härhemma i lägenheten och vi pratade en del under kvällen.
Det gjorde inget bättre för min hjärna, utan jag gick och lade mig helt slut.
Hjärnan nära en härdsmälta.

Jag försöker intala mig själv det faktiska att jag inte är orsaken till vår separation utan det är omständigheter som styr det hela.
Det är svårt.
Min hjärna letar fel hos mig och vad jag kunnat göra annorlunda.

Nåja, det är väl en del i processen detta tankesätt.
Det är ju svårt att bara rycka på axlarna och traska vidare.
Allt måste igen först.

Som min dotter sa: Mamma, du måste tillåta dig att sörja även fast hjärnan säger att detta blev helt rätt.
Livets tilltänkta stig är ändå ändrad och drömmar har gått i kras.
Sörj, var arg, bearbeta och gå vidare sedan.
Anklaga inte dig själv.
Lyssna på det när han säger att du inte gjort något fel.
Allt ligger i hans hjärna och den flykt från allt han har i sitt liv.

Så jag ska göra det.
Tillåta mig vara ledsen och arg.
Varför skall jag skydda den som gjort mig illa

Ska bli så skönt att börja jobba igen.
Komma in i vardagen med det jag trivs med.
Tillvaron här i lägenheten är inte behaglig.
Känns som jag inte har något hem och det gör mig rastlös och orolig.
Jag vill agera och skapa min egen trygghet.
Stänga min egen dörr och inte släppa in det destruktiva dit.

Flytten kommer att bli den 26/2 och det känns som en hel evighet dit.

Så det kommer vara toppen att jobba massor fram till dess och även efter förstås.
Jag behöver pengar.
Vara med människor som vill mitt väl och känna att jag är välkommen.

Gårdagen var tuff.
Inte nog med att jag ordnade med allt firande av mor, vilket var jättetrevligt förstås.
Sedan fraktade jag stort skrivbord till dottern och barnbarnet.
Mycket bära och gå i trappor.

Nattens sömn blev så sönderhackad.
Har nog inte varit in i djupsömnen alls.
Vaknade med tungt huvud och lätt huvudvärk.
Nu är den bättre då jag tog en Alvedon till morgonkaffet.

Straxt iväg för att lära mig en skoltur i Virsbo, Ramnäs och Surahammar.


Av Sirpa - 13 januari 2019 21:40

Idag var jag med mina tre barn och nästan alla mina barnbarn och firade min 80 åriga mor.
Hon fyllde i fredags men då var vi ju inte hemma.
Så det blev bestämt att vi gör det Söndag istället.

Hon visste att jag skulle ha någon med mig men inte hela överraskningen.
Alla tre barnen kom med sina egna barn och äldsta dotterns sambo var också med.
Sonhustrun jobbade och äldsta barnbarnet mådde inte bra så hon avstod.

Vi blev många ändå som samlades för att äta av den mat jag hade tagit med mig.
Kom dit en timme före alla andra för att göra allt klart.
Hann precis få spaghettin och riset klart till köttfärssåsen och fläskfilegrytan.

Alla åt och mådde gott.
Hade även kaffe med så det blev fika.
Hembakad äppelkaka och en massa annat.

Mamma fick lite presenter.
Jag diskade och fixade allt iordning så det inte blev nåt jobb kvar åt henne.

Av Sirpa - 13 januari 2019 09:50

Lyckades somna några timmar till.
Gick upp 6.30 och satte direkt igång med att färga utväxten i hårbotten.
Medans färgen verkade så storstädade jag badrummet.
Nu är det rent och det kommer jag hålla efter.
Det enda som behöver göras sedan innan flytt är att skura väggarna.
Jag har ju flera veckor på mig.

Sorterade badlakan och handdukar.
Jag har såpass mycket att jag delar med mig till x:et.
Även kökshanddukar.

Duschade och njöt så av att få bort silverrännan mitt på skallen.
Mitt hår växer så grymt snabbt
God frukost följde på det.
Äggmacka med kaviar och gokaffe.
Satt i lugn och ro och planerade dagen medans frukosten åts, tv:n visade Flygande doktorerna :) en gammal tvserie som jag gillar.

När håret sedan var borstat och handdukstorkat så satte jag igång att plocka tvätt.
Allt var torrt och kunde vikas och läggas tillrätta, hängas in och ordnas.
Samtidigt bar jag fram skrivbordsdelar ut till hallen.

Hämtade Cindy från garaget.
Fällde hennes baksäte så det gick att lasta mera.
Fyra vändor med hissen blev det.
Kunde inte ta allt direkt första vändan.
Dels stod Cindy öppen i bagaget och jag visste heller inte hur mycket som skulle få plats.

Sitter nu svettig och hostig i soffan och dricker vatten.
Kommer straxt att sminka mig.
Byta om och packa det sista i kassar.
Maten står ännu i kylen.
Brygger även med en pumpthermos med kaffe.
Den står nu med kokt vatten för att vara riktigt varm tills kaffet hälls i

Ska åka förbi vid Maxi och handla lite innan jag styr bilen mot Surahammar.
Skrivbordet kör jag till dottern efter festen hos mor.

Jag vill vara där innan och göra maten klar, duka och fixa innan de andra kommer.

Skönt att nattens vila hjälpte mig att få krafterna åter.
Denna dag måste jag bara orka.
Finns inget annat val

Av Sirpa - 13 januari 2019 03:29

Minns fortfarande känslan från i höstas då vi krockade med älgen utanför Valdemarsvik.
Hur utsatta vi kände oss där i mörkret.

Så nu har jag skaffat en blinkande puck att lägga ut direkt om någonting händer längs vägen och jag måste stanna.

Dessa puckar är oerhört effektiva då de syns långt och tydligt med sitt intensiva blinkande.

Likaså köpte jag snöborste som saknades.
Har nu bara behövt borsta bort snö två gånger denna vinter.
Hemma står Cindy i garage.

Till bilens utrustning följde också med två filtar, foliefiltar som militären har bla.
De är väldigt smidiga och effektiva när det behövs.
Man vet ju aldrig vad som väntar längs färd.
Bli stående nånstans i kyla och mörker.
Eller komma till en olycksplats där hjälp behövs.

X:et har dubbla Första Förband så jag kommer få en av dem.
Kommer att skaffa rejäla ficklampor att ha i bilen också.
Liggande på ett par ställen.

Sedan skulle han plocka ihop en del annat till Cindy då han har köpt på sig mängder med bilvårdsprodukter.
Varför denna mängd av schampon och allt möjligt förstår jag inte
Snällt att han kan avvara en del till mig.

Jag köpte honom en Tassimobryggare från GeKås så han har kaffe i sin bostad sedan.
Kaffebryggaren avstår jag inte ifrån.
Den köpte jag på rean för 2 år sedan.
En arombryggare som jag tittat på tidigare och fick till mindre än halva priset.
Hans Tassimo gav ju upp för ett par månader sedan.
Han dricker så lite kaffe så denna blir perfekt.

I källaren finns den lilla micron kvar som vi hade i husvagnen.
Den får han ta med sig.

Husgeråd kommer tydligen från hans x så det blir bra. Hon tog ju allt efter deras skilsmässa. Han gick ju helt tom därifrån.

Jag har packat ner en del också åt honom så det går ingen nöd på honom.
Denna separation går nog lite mera vänligt till än hans förra.

Nu kom jag ifrån ämnet säkerhet.
Jag kommer också att önska mig ett par brandsläckare i present när jag fyller 60.
Det är välbehövliga och viktiga saker.

Funderar på att med tiden skapa ett litet mobförråd precis som min äldsta dotter gjort. Med det nödvändigaste för ev längre strömavbrott och sånt.

Vi lever i en annorlunda värld nu och behöver se över vår trygghet på ett bättre sätt. Ta ett eget ansvar och inte lita på omvärlden i allt.

Börja någonstans med säkerhetstänket.

Av Sirpa - 13 januari 2019 02:38

Nästan varje natt vaknar jag vid samma klockslag. 2.20 Varför just denna tid vet jag inte.
Har sedan svårt att somna om.

Det gör inget om jag ska tidigt upp men när jag är ledig blir det avbruten sömn bara.

Idag kommer det att vara fullt upp och jag behöver min sömn. Dagen blir jättelång annars.
Ska gå upp en stund och se om sömntåget tuffar förbi lite senare.

Av Sirpa - 12 januari 2019 20:57

Det blev en hel del gjort denna Lördag fast jag inte varit pigg alls.
Trött, lite yr och knepig. Som febrig.
Matt och nedstämd.
Liksom tappat orken totalt en stund.

Vet inte om det är effekten av den senaste tidens omvälvning i livet.
Tankarna är många och jag försöker hitta fotfäste i tillvaron.
För mig har ju boendet blivit fristaden det senaste året och nu finns inte den tryggheten längre.

Bohaget hamnar mer och mer i kartonger.
Idag plockade vi isär skrivbordet och den kommer jag köra till minsta dottern.
Barnbarnet kommer ha den i sitt rum.
Skönt få det klart.
Hoppas jag har orken tillbaka imorgon så kan jag ta mig med bilen full med delar och lämna av hos dem.
Åker ju till Sura för att fira mors 80 årsdag imorgon.

Efter lunchen lade jag mig i soffan för att vila. Lägenhetskompisen åkte iväg på sitt.
Somnade som en stock där med tv:n på.
Vaknade till och somnade om två gånger till.
Var än mera yr när det sedan var dags att gå ner till tvättstugan.
Laddade maskinerna och gick ut i kylan en stund för att kvickna till
Det hjälpte lite.

Kom in igen och packade lite till.
Har inga kartonger kvar längre utan måste fixa flera för att packa vidare.
Ska försöka låna till mig banankartonger då de är allra bäst

Det är lång tid kvar till flyttdatum.
Fick samtal från dem som bor där jag skall flytta till.
Min flytt kan nog inte bli förrän 26/2 så det är många veckor kvar.
De kommer inte ut från lägenheten snabbare.

Rumskompisen försöker nu att sova helgen i det rum han hyrt, för att känna om det fungerar.
Sängen är inget vidare och han får ont i ryggen.

Jag har varit arg på mig själv idag för att jag är så snäll och hjälpsam mot honom hela tiden. Ändå är det ju hans förtjänst att allt är upp och ner nu.
Egentligen borde han få fixa med sitt bäst han får till det.
Varför är jag där och hjälper till.
Det retar mig själv att jag inte kan vara arg eller sur på honom.
Det är nästan tvärtom istället.
Att jag tycker synd om honom som har ett sånt destruktivt leverne ikring sig.
Det är ju inte jag som orsakat detta.

Står oskyldig i en människas svaghet och underliga val.

Tvättade hans kläder tex idag.
Jag vill ju inte honom nåt ont.
Bättre vi hjälps åt med allt så går det smidigt med allt vartefter.

När kvällen kom värmde jag på en pizza.
Gott och onyttigt.
Det behövde jag. Kaffe och äppelkaka till dessert.

Lägenhetskompisen var hem snabbt och skulle sova i rummet.
Han hämtade den ryggvänliga madrassen vi hade i källaren.
Hoppas det funkar så kommer han bort härifrån som han vill

Nova fick en laserpekare från Gekås.
Så hon jagade röd prick hela kvällen
Bra motion för henne

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards