Alla inlägg under januari 2019

Av Sirpa - 5 januari 2019 02:42

Försöker somna om men det är inte så lätt.
Var nyss ut i köket och fixade mig lite rostsmörgås.
Viktnedgången blir inget problem iallafall.
Har tappat aptiten helt och måste verkligen komma ihåg att få något i mig.

Dotter och barnbarn kom över idag några timmar. Vi åkte ut en stund först för att jag skulle komma bort hemifrån.
Åkte ut till Björnöns nya brygga.
Gick med Ludde en stund och bara andades frisk luft
Det småregnade men vi brydde oss inte.
Skönt att komma ut en stund.

Vattnet är ju dessutom mitt andningshål.
Nu ligger isen men det gör ingen skillnad.
Sjöns vatten finns därunder.

Vi åkte sedan hit hem och jag fixade mat åt oss. Hade de inte ätit med mig så hade jag inte fixat nån mat, inte fått i mig något alls.
Nu åt jag lite köttbulle och pasta.

Nova fick lite nattmat också och lade sig sedan i soffan.
Hon har tagit hand om mig hela kvällen.
Det är så faschinerande detta med att djuren känner sinnesstämningar hos oss människor.

På eftermiddagen när hennes husse sov en stund innan nattjobb så ville hon hjälpa honom då han hade rejält ont i magen.
Han avvisade henne hela tiden och hon gick oroligt omkring och visste inte hur hon skulle hjälpa när hon inte fick komma nära honom.
Jag fick lov att plocka ut henne och stänga dörren till sovrummet.

Då satt hon utanför dörren och jamade.
Hon kunde inte förstå varför husse var så konstig mot henne.
Han är ju på väg bort och vill inte längre ha med henne att göra känslomässigt.
Varken mig eller henne.

Nu inatt när Nova låg på min mage så pratade vi.
Jag berättade att husse lämnar oss och att hon och jag kommer att flytta till eget boende, något mindre än det vi har nu.
Hon svarade mig hela tiden med olika läten
Som att hon förstod vad vi resonerade om.
Spann hela tiden.

Sedan tittade hon mig djupt i ögonen med sin kloka blick.
Som för att bekräfta att vi kommer fixa detta.
Vi kommer hålla ihop, livet ut Nova och jag.
Utan henne hade jag haft det fruktansvärt just nu.
Hon tillför så oerhört mycket.
Enorm kärlek och tillit.
Min älskade lilla underbara kattjej.

Om en stund kommer husse hem från jobbet. Får se hur hon beter sig då.
Han har fortfarande ont i magen och behöver snabbt in i sömn då han ska jobba vid lunchtid redan imorgon

Jag får gå med henne till soffan och så sover vi där. Så får husse sin vila utan oss störande.
Vi är ju van vid att sova i soffan Nova och jag.
Efter alla snarknätter som varit det sista året.

Hoppas själv på att få sova några timmar till
Känner att jag har sovit alldeles galet för lite.
Nu borde det gå med lite ostsmörgås i magen så den är tyst och lugn.
Den knorrade innan

Det ringer och tjuter i mitt huvud och i öronen. Stressen inombords visar sig på det sättet. Önskar att det gick stänga av allt nån timme så jag fick lite ro.
Energiåtgången är stor när livet krisar.

Av Sirpa - 5 januari 2019 01:27

Pälsklingen är orolig och beskyddande nu.
Hon förstår smärtan och försöker trösta och hela

Av Sirpa - 5 januari 2019 01:25

Ligger vaken i natten.
Somnade i ren utmattning vid 21 tiden ikväll
Dagen har varit ett förvirrat töcken.

Vilt jagande efter boende så snart som möjligt
Finns ju inte en chans att jag kan bo kvar i den här dyra trerummaren.

Han jag bodde med har hållit på med sitt idag. Jobbar nu natt och vi kommunicerar via sms.
Verkar vara det enda som funkar
Prata öga mot öga fungerar inte utan att vi hamnar i konstigt läge.

Jag står oförstående till det som hänt.
Att jag blir lämnad för att bli skyddad på det sättet, från ett liv i destruktivt tänk.
Att han på detta sätt ger mig ett bättre liv än med honom.
Jag får inte in det i mitt förstånd.

I min värld blir jag lämnad för att jag inte duger längre åt honom.
Att jag inte längre är älskad.
Men han säger något annat.

Vi pratar helt olika språk i våra tydligen helt olika världar.

Så förvirrande.

Men han har tagit steget ut och gått dessutom bakom min rygg och planerat detta utan att göra mig delaktig.
Ordnat boende och dessutom förråd för sina tillhörigheter.

Min tillit är bortblåst vad gäller det vi hade.

All den kamp jag utkämpat i flera år har varit helt förgäves.

Jag fixar detta, helt klart.
Chocken har lagt sig och jag ser mig förvirrat omkring.

Vänner ringer mig och jag får prata av mig
Får bekräftat att jag inte gjort något fel
Men det hjälper en stund. Sedan börjar jag söka fel hos mig igen.
Vad hade jag kunnat göra annorlunda för att utfallet skulle bli annorlunda, ställer jag mig frågan.

Har jag brytt mig för mycket? Eller för lite?
Har jag missat nåt viktigt?

I hans värld finns bara förklaringen att han inte klarar se mig så ledsen och uppgiven, när hans ork tryter under bördan han väljer bära ensam
Jag blir inte insläppt i nånting.
Ställs utanför likt en främling.

Så valet han gör är gjort av ren kärlek är hans ord.

Det tror jag inte på, inte en sekund att den förklaringen är tillräcklig för mig
I sann kärlek bär man bördor tillsammans.
Stänger inte sin livskamrat utanför.

Han har kämpat hela livet ensam och han väljer fortsätta så.
Då får det bli så
Jag måste respektera det valet

Jag hatar bråk och hämnd så det finns inte på kartan för mig.

Vill inte en människa veta av mig så är det bara så.

Livet går vidare oavsett.

Jag måste få kontroll över situationen igen
Stänga känslorna ute ett tag och agera rent praktiskt.

Fick inget jobb imorgon då det inte var några bokningar på den turen till Eckeröbåten.
Så morgondagen får jag packa grejer.
Se till att han kommer iväg snarast möjligt till sin egenvalda tillvaro.
Jag håller inte fast honom.
Alla har en fri vilja att göra vad de vill

Sårad och sargad är jag.
Helt trasig i själen
Det läker men lämnar ärr som ger mig beskydd framöver
Tilliten till män är borta för min del.
Kommer aldrig att lita på en mans ord igen.

Försöker att staplande ta mig framåt nu
Med stöd av dotter, barnbarn och goda vänner.
Jag är jättetrött och tycker inte att jag förtjänar detta.

Men livet går vidare, steg för steg

Av Sirpa - 5 januari 2019 00:37

I ett förvirrat töcken

Av Sirpa - 4 januari 2019 08:07

Har sovit några timmar nu på morgonen på soffan.
Tankarna mal i huvudet och jag får ingen ordning på dem.

Förstår inte riktigt det som hänt.
Möttes igår kväll efter jobbet av ett brev på köksbordet där jag får veta att jag blir bortvald ur min sambos liv.

Han påstår sig behöva starta livet från ruta noll och gör då en dramatisk förändring av sitt liv.
Han har bakom min rygg ordnat ett boende och sedan bara levt vidare utan att prata med mig.

Hans liv har varit fullständig kaos ända sedan flera år tillbaka.
Det fortsatte in i vårt gemensamma liv också och jag har kämpat vid hans sida med allt han utsatts för, av sin släkt och ett arbetsliv som inte funkat alls.

Nu väljer han att fortsätta kampen ensam.
Påstår att han vill skydda mig från allt och att jag är värd bättre.

Så brukar det heta när man ber sin livskamrat på ett snygg sätt att dra.

Jag klarar inte tanke på detta som planerats utan min vetskap.
En människa jag lever med vill jag ska vara ärlig med mig.

Vi hade den överenskommelsen när vi blev ett par, att alltid vara ärliga.

Så blev det inte nu.

Detta förfarande gör mig helt bedrövad
Vad har jag gjort illa för att förtjäna detta?

Av Sirpa - 4 januari 2019 01:15

Min bästa vän har visat sitt rätta jag.
Det är verkligen inte det jag trodde att han var.
Nu visar han sitt rätta ansikte

Av Sirpa - 3 januari 2019 13:24

Startade min dag från Västerås 5.10 och körde tom till Eskilstuna.
Där fick jag ombord två gäster.
Sedan vidare till Strängnäs och två stopp i Enköping.

Väldigt lite gäster som åker nu efter jul och nyår.
Tog vårt stopp vid macken i utkanten av Uppsala som vanligt.
Goa kollegan C körde den andra bussen.
Hon var redan där när vi anlände.
Sedan for vi vidare till stormpinade trakter
Syntes tydliga spår efter stormdygnet som ställde färjetrafiken helt.

Det låg träd nedfallna överallt.
Över vägen på många ställen. De hade bara sågats av så vägen låg fri.
Riktigt vinterväglag vilket jag trivs att köra på. Inget salt eller nåt som förstör den fina ytan.
Bilisterna tar det så mycket lugnare när det är halt så det syns.

Kom fram till Grisslehamn och släppte av alla. C och jag fick varsin hytt.
Gick och åt direkt i kafeterian.
Jag valde en bit ugnsbakad lax och till det sallad, gurka och andra nyttigheter från salladsbaren.

Av Sirpa - 3 januari 2019 03:36

Lade mig väldigt tidigt igår kväll så jag vaknade tidigt också. Var trött efter allt som dagen erbjudit.
Sov som en stock i 6 timmar utan att vakna till alls.
Det lönar sig att motionera, då sover man riktigt djupt. Samt att jobba hårt, fysiskt.

Idag blir min Eckerökörning av och det känns riktigt bra.
Gillar inte när det blir avbrott sådär från planerat jobb. Vädrets makter styr i vissa lägen.
Nu gjorde det inte så mycket då vi kunde uträtta viktigt arbete med städning istället.
Jätteskönt att få det gjort.
Flera bussar är jättefina nu.

Idag har jag tänkt att ta en jordgubbsshake till frukost på bussen om några timmar.
Sedan kommer jag att äta någonting riktigt bra på båten.
Kycklingfile och grönsaker, sallad och sådant. Eller fisk. Får se hur menyn ser ut denna dag ombord.
Buffen hoppar jag över då där inte finns så mycket grönt som jag vill ha.

Blir inte så mycket träning idag.
Försöker lägga upp den delen att jag har vilodag vid Eckerökörningarna.
Tills den tiden kommer då jag kan stanna kvar i Grisslehamn och träna där.
Nu är det för kyligt.
Kommer då att ha vilan i bussen och nu är den ju iskall, vi får inte stå igång och dieselvärmaren räcker inte till att ha igång, det drar slut på batteriet.

Så våren är välkommen :)
Först en vargavinter som de spår de som kan vädret.
Skulle bli en period på över -30 grader pratas det om. Får se när det drar igång.

Äter jag då riktig mat på båten så kommer jag inte att ta mera än en kopp örtte när jag kommer hem på kvällen.

Det är ganska häftigt faktiskt att jag redan efter en dags fasta känner mig mindre däst i kroppen
Har känt mig plufsig och svullen under några veckor och det är obehagligt.
Periodfasta kan säkert bli riktigt bra för min del.

Känner att det är av yttersta vikt för mitt liv nu att jag får ordning på kosten och träning då jag trivs med arbetslivet och har hittat en struktur som passar mig i jobbet.
Känner mig lugn och stressfri i jobbet
Då blir det krafter över till övrigt också när inte all energi går åt till oro och röriga arbetsdagar.

Tre månader har jag nu varit på Björks och känner mig hemma.
Blir spännande att se hur det tänkts att jag skall köra framöver
Gillar ju Eckerökörningarna, de tidiga passen.
Dessa får gärna vara grunden till mitt schema.
Med inslag av annan beställningskörning.

Nu ska jag krypa i mina jobbkläder och se till att komma iväg.
Kör idag med start från Eskilstuna.
Det varnas för snö och is i Grisslehamnstrakten.
Blir till att ha gott om tid.

Sambon och Nova ligger och sover.
Han kom hem från sitt kvällsjobb och gick isäng när jag gått upp.
Skiftbytet i sovrummet fortsätter :)
Så kan man ju också leva.
Vi har en hel del fridagar tillsammans så vi klagar inte gubben och jag.
Viktigt att vi trivs med tillvaron och jobbet.

Snart ger jag mig ut med mina härliga gäster. Vi har de bästa som finns :)
Glada, goa, rara och helt underbara godingar som gör mina arbetsdagar så värdefulla.
Gillar verkligen att vara hönsmamman vid ratten med mina kycklingar i bussen.
Trygga och nöjda med det jag levererar.
En bekväm resa till och från Grisslehamn

Hoppas jag får med några stammisar idag :)


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards