Alla inlägg under januari 2019

Av Sirpa - 2 januari 2019 18:37

Fick i Julklapp en fantastisk bok av mitt lilla barnbarn som det är tänkt att jag själv skall fylla med innehåll.
Mitt liv från det att jag föddes.

Den är upplagd i perioder om årtionden.
0-10, 10-20, 20-30 osv ända till 100 år.
Så om jag blir äldre än hundra får det bli extra blad i boken.

Började skriva i den idag.
Ville hitta en bra bläckpenna först av allt och sedan få in den rätta känslan för att skriva.
Kommer att vara så noga och detaljerad det bara går.
Säkert poppar det upp en hel del minnen när jag sätter igång på allvar.

Från 0-10 var det ju mycket som hände.
Vi flyttade till Sverige från Finland och jag var då 5 år.
Syrran bara en liten bebis.
Min lillasyster som nu är hos änglarna i himlen.

En del frågor är lite svåra att svara på då de hör liksom till nutid.
Jag fyller ju 60 i maj så jag har levt ett tag.
Saker och ting var annorlunda då när jag var liten, men minnen finns en hel del som jag kan peta ner i ord
Skriva älskar jag ju så det kommer bli en härlig utmaning att få lämna efter mig mitt eget liv i bokform.

Får en känsla av att den blir välfylld

Av Sirpa - 2 januari 2019 16:12

Har ju jobbat på det ett tag att få motivation till att lägga om kosten, ta bort kilon och komma igång med motion och träning vartefter.

Min körning för dagen blev ju inställd på grund av stormen Alfrida som for fram så Eckeröfärjan och andra ställde in sina turer.
Kom överens med min chef att jag kommer in vid 7 tiden och hjälper till med att städa bussar.

Så jag gick upp 5 denna morgon.
Satt med min kopp kaffe en stund efter att Nova fått sin frukost.
Kändes så grymt skönt att ha kommit till beslutet att dra igång allt jag planerat under en längre tid.

Gick iväg hemifrån straxt efter 6.
Det brukar ta ca 45-50 minuter att gå till jobbet på Bäckby.
Inte denna stormiga kalla morgon.
-5 grader och isgator överallt.
Det som saltats tidigare hade fryst på och dessutom slipats av blåsten.
Jag sökte efter ställen att gå på utan att halka.
Det blev gräsmattor och kanter.

Spände kroppen så mycket att jag hade ont i höfterna när jag väl, en timme senare kom till jobbet.
Frusen och öm överallt.
Tog mig en värmande kaffe, satt ner en stund. Pratade med kollegorna om hur vi skulle lägga upp dagen.
Vi var tre som skulle städa bussar.
En av killarna skulle bli pappa vilken stund som helst, första barnet.
Han var så nervös.
Under förmiddagen försvann han så det blev säkert bb för han och frun.

Vi putsade fönster, skura toaletter och golv.
Putsade bord och lister längs golven.
Full fart i många timmar med avbrott för lite värmande i magen
Jag har ju min första dag av dryckesfasta.
Tog till frukost en jordgubbsshake.
Nutrilette, med ca 200 kalorier.
Jobbade vidare och flyttade bussar för att köra in andra som behövde tas om hand.

Till lunchen blev det en potatis/löksoppa.
Värmande och gott.
Var lite frusen då bussarna vi tog in var iskalla.
Kände vid 13 tiden att orken började tryta
Vi hade blivit en till som städade så det gick undan.

Sopade rent på gården där vi har återvinning av papper och kartong.
Såg ut som urk där innan.
Vi jobbade på allihopa och det var så skönt att hinna göra det där lilla extra som vi inte hinner med under vanliga kördagar.

När jag var klar för dagen så traskade jag iväg hemåt igen.
Gick bort till Ica Sjöhagen, köpte kaffefilter hem.
Hade så ont i fötterna att jag valde ta bussen hemåt därifrån
Fortfarande lika halt överallt där jag gick.
Riktigt påfrestande.

Kom hem vid 14.30 tiden.
Trött och frusen
Kändes som jag gått ett rejält träningspass.
Blev förvånad när jag kollade stegräknaren
Då hade jag ändå haft mobilen liggande när jag städade bussarna och for omkring som ett torrt skinn.
Öm i händer och handleder av allt putsande.

Gott med kaffe när jag väl krypit ur jobbarkläderna.

Första fastedagen är fixad.
Dricker nu örtte och ska ta en potatis/löksoppa till kvällen.
Den soppan innehåller 113 kalorier.
Så jag har grejat denna första dag att hålla mig till 500 kalorier.

Målet uppnått.
Stegen blev många fler än jag tänkt mig.


Av Sirpa - 2 januari 2019 05:50

Den här natten smakade sömnen gott.
Lade mig ju tidigt redan och sov som en stock i säkert 6 timmar innan jag vaknade något.

Hörde hur sambon kom hem från sitt kvällsjobb vid 3 tiden.
Somnade om ganska snart igen och sov tills väckningen 5.

Såg då i mobilen ett sms från sambon att han kört på en nedfallen björk på E18 under kvällen.
Det blåser ju kraftigt ute och är storm längs kusterna.
Bussen skadad och alla ombord hade klarat sig bra.
Tur att inget blev värre än så.
En buss går att laga.

Min Grisslehamnskörning är ju borttagen idag då all färjetrafik är inställd.
Jag ska till jobbet till 7 och ägna mig åt städning istället.
Det behöver ju också göras.

Sitter nu och dricker kaffe.
Inleder idag med att dryckesfasta och det med max 500 kalorier.
Tänkte köra igång med fasta två-tre dagar i veckan och sedan bara nyttomat de övriga dagarna.

Röra på mig så mycket jag bara hinner och som kroppen pallar i början.
Ska inte överdriva någonting utan låta allt ha sin övergång till ett sundare leverne.

Bort med allt godis, fikabröd och vitt bröd.
Äta endast ett fåtal skivor med bröd i veckan och då grovt bröd.
Mycket grönsaker självklart.

Vet att jag kommer att ha jobbig vecka framför mig då kroppen kommer skrika efter socker.
Har ju fullkomligt vräkt i mig det under flera månader.
Ätit godis varje dag.
Glögg och pepparkakor är en njutning för mig under december månad, så det har blivit mycket av den varan.

All den goda maten på Eckeröfärjan 2-3 gånger i veckan har också placerat sig tungt över höfterna.

Får se om jag ikväll tar ett foto på mig i helkroppsform så det går att jämföra månad för månad sedan.
Ha samma kläder på och se skillnaden.

Känns jättebra att jag nu fått motivationen till att ta tag i detta som är så jobbigt att släpa omkring på.
En övervikt som definitivt inte är jag.
Mår ju skit varje dag över att kläderna stramar och skär in i fläsket på magen.

Målet är ingen idealvikt utan jag vill må bra i min egen kropp igen och få in träningen i min vardag igen.
Att vara ute och gå/jogga/springa flera mil i veckan är ju min grej.
Då mår jag som bäst.

Idag tänkte jag klä mig i träningsprylar och gå till jobbet.
Tar ca 1 timme i den form jag är i nu.
Det är drygt 5 km dit.

Känna bra :) Dag 1 är igång
Kommer att skriva om mitt mående dag för dag.
Likaså vad jag äter och dricker.
Hur mycket jag rör på mig.

Vet att det blir tufft för jag har aldrig varit så överviktig tidigare som nu.

På min 60 års dag den 13 maj vill jag vara i fin form.
Dit ska jag.
Tar tacksamt emot all hjälp och allt stöd jag kan få. Så skriv gärna till mig och peppa.

Ju äldre man blir desto svårare är det att göra detta.

Av Sirpa - 1 januari 2019 20:19

Gick ju upp tidigt imorse fast vi vakade in nyåret och somnade vid 2 tiden.
Nova och jag var vakna.
Husse somnade vid 1 tiden.

Denna Nyårsdag har varit lite varierad i sysslorna.
Var ute och gick en knapp timme under morgonen.
Sedan frukost med sambon när han vaknat.
Tvättstugan klockan 10.00
Behövde tvätta då allt jag hade på mig vid korvgrillningen på Nyårsafton stank rök.

Dessutom hade jag bäddat rent så tvättkorgen var fylld.
Det var snabbt fixat.
Tre maskiner på en timme. Upphängt och klart härhemma sedan.

Tog bort mera julpynt, bytte gardiner i rummet och tvättade fönstren där.
Värmde på de rester vi hade efter mat från helgen.
Frös in överskottet som blev på fläskfilegrytan.
Tänkte ha det som en extra rätt att bjuda på när barn och barnbarn samlas den 13/1.
Har redan en massa god köttfärssås infryst.
Två typiska "mammarätter" som barnen gillar.

Så jag behöver bara koka på spaghetti och ris då. Inte stå vid spisen hela tiden utan ha tid och umgås.

Tog en dusch efter att ha kört disken och gjort rent i köket.

Sambon stack och jobbade sitt nattpass.
Han började 17.30
Jag såg trött på tv och kröp isäng redan innan 20.00
Nova klöste mig hårt när hon låg på min mage och blev rädd för nåt.
Hon drog klorna i mitt högra lår.
Jäklar vad ont det gjorde.

Hon mena ju inget illa.
Bara överspänd efter alla smällare och raketer dagen innan.
Gjorde rent dem noga.
Hon blev skamsen själv då hon inte vill göra mig illa.

Nu ska jag sova straxt.
Är jättetrött.




Av Sirpa - 1 januari 2019 19:22

Fick meddelande vid 17 tiden idag att min Eckerökörning ställs in imorgon.
Det kommer in en kraftig storm som stoppar all färjetrafik.

30 sekundmeter befaras.

Jag ska börja lite senare imorgon och städa på jobbet istället.
Det är alltid bussar som behöver extra städning och putsning.
Det gör jag gärna. Behöver ju få ihop mina timmar iallafall fast körningar ställs in

Av Sirpa - 1 januari 2019 15:58

Redan idag på Nyårsdagen har jag tagit bort en del av julgardinerna.
Passade på att tvätta fönstren mot balkongen också.
Solen låg på där en stund och fönstren såg hemska ut.
Straxt gnistrade de rena

Bort med röda gardinerna och dit med vita/gråa. Ljuset behöver släppas in ordentligt så vi går mot ljusare tider dag för dag.

Tog även ner pyntet och stjärnan.
Det enda som nu är framme härhemma är de vackra ljusstakarna och granen.
Får se hur länge jag fixar att titta på dem innan det åker ner i sina förpackningar och ner i källaren.

Av Sirpa - 1 januari 2019 13:30

När Julen och Nyåret är över så börjar jag längta efter våren.
Till våren hör Tulpaner som är min favoritsnittblomma.

Så detta Nyår stod det Tulpaner och väntade på köksbordet.
Jag köpte dem själv till oss.

Av Sirpa - 1 januari 2019 12:26

Vaknade vana trogen tidigt, fast vi somnade sent.
Jag hade svårt att koppla ner inatt då Nova var så rädd och orolig.
När hon lagt sig tillrätta, efter några språng ner under sängen där hon gömde sig under sista timmen av smällare och fyrverkerier.

Vi somnade tätt ihop sedan, vid 2 tiden.
Jag tyckte så synd om våran lilla gumma som behövde vara så rädd.

Vaknade straxt innan klockan 6 och gick upp båda två. Husse snarkade vidare medans vi fixade i köket.
Jag ville inte sova längre än så för att inte ha så jobbigt när jag ska upp imorn tidigt och jobba.
Kaffekopp i handen satt vi sedan i soffan och pratade om nattens hemska oväsen.
Njöt så av tystnaden och stillheten.

Bytte om och gav mig ut på stan.
Ville få frisk luft och lite steg i benen innan dagen vaknade till ordentligt.
Skräpigt överallt.
Rester av raketer, flaskor och plastglas låg slängda där folk firat 12 slaget.

Gick och plockade och kastade vartefter jag traskade fram.
Tog det såg låg i min färdväg, resten fick ligga kvar.
Då hade jag bidragit med lite iallafall.
Bra träning att böja sig ner om och om igen.

Tänkte på hur skumt det är egentligen att det låg sopor strödda runt om papperskorgar. Att det inte funkat med tanken att kasta flaskan i istället.
Det var inga matrester som fåglarna dragit runt med heller utan människans lättja endast.

Traskade vidare och tog lite foton på nyårsresterna.
Passerade vår vackra domkyrka
Vidare till den gamla kyrkogården i närheten.
Plockade skräp längs vägen dit också.
Kastade bort tomma gravljus som brunnit ut.

Det var riktigt skönt ute. Inte alls kallt.
Tror att det var -1 inte kallare än så.
Mötte några få människor som var ute och gick också i morgonen.
Vi tillönskade varandra god fortsättning.

Gick hemåt efter en knapp timmes promenerande.
Valde att gå där det inte var så isigt.

Kom hem lagom till att sambon vaknat till.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards