Direktlänk till inlägg 5 februari 2019

Första Ykbdagen avklarad

Av Sirpa - 5 februari 2019 02:09

Jag är inte direkt förtjust i att sitta på skolbänken. Inte heldagar iallafall.
Mata in mängder med data in i skallen, timme ut och timme in.
Riktigt härdsmälta i min hjärna till sist.

Måndagen blev så till sist, att min hjärna sade stopp. Den var mätt på inputs efter att ha suttit med Kör och vilotider, färdskrivare, vikter och begränsningar på vägar och fordon.
Jätteviktiga saker för oss att kunna som rullar fram på vägarna med våra stora, tunga fordon.
Därför sitter jag väldigt koncentrerad hela tiden för att ta in allt och framförallt allt nytt som ständigt strömmar in i regelverken.

Det är ett upphav utav regler och det gäller för en beställningsförare att ta ansvaret för allt som gäller.
Som linjeförare är det lättare då du har det mesta färdigplanerat. Det är bara att följa de Kör och viotidsregler som råder.
På beställningar måste du själv som förare lägga upp din körning så den är korrekt och laglig.
Varje liten överträdelse kan kosta mig massor med böter, likaså det företag jag kör för.

Förarkortet är en viktig värdehandling för oss. Varje sekund, varje moment vi gör på kortet registreras och varje färdskrivare kräver rätta hanteringen.

Våra vägar är olika vad gäller vikt, längd och belastningar. Oerhört viktigt.
Broar som inte tål hur mycket som helst.
Bussar som lastar olika mycket.

Jag hjälpte till att fixa kaffe till våra pauser.
Lunchen åt vi på andra sidan gatan på det matstället som ligger där nära och behändigt.
Jag åt grönsaker med ris.
Tog en kort promenad i kylan för att rensa hjärnan inför eftermiddagen som var kvar.

Vi var en härlig grupp med förare från olika håll i koncernen.
En från Nettbuss var också med.
En man som bor i samma hus som jag kommer att flytta till.
Världen är liten :) han är kompis med mannen som kommer flytta till den lägenhet jag kommer att lämna.
Vi hade en del att prata om då han dessutom kommer från samma del av Finland som jag.
Arbetar nu som pensionär på Nettbuss i Västerås.

Vi hade med en förare, också pensionär, från Härjedalen som kör för Björks.
Från Enköping och några ställen till.
Två från Västeråsdepån.
En kul blandning med olika utsprung.
Sånt är jätreroligt tycker jag. Många berättelser, från olika håll.

Mycket bra kursledare som jag trivs med som kollega också.
Lugn, saklig och väldigt lätt att lyssna på och lära sig utav.
Intressant och mycket kunnig i det han lär ut.
Sånt är viktigt så jag som elev håller focus och intresse uppe.

Min hjärna var mätt på allt en halvtimme innan avslut.
Vi hade då suttit sedan 8.00 och var klara 16.30 En lång dag i skolbänken.
Åkte ifrån depån med grym huvudvärk, magvärk och trött som en gammal sliten orm.
Hade inga Alvedon hemma så jag valde att i värsta rusningstrafiken, längs stans oplogade gator, ta mig till Hälla.
Behövde handla mat också

Detta tog en dryg timme av tiden fast jag handlade det jag behövde snabbt.
Hem genast i samma trafik.
Var totalt färdig bär jag trillade in hemma vid 18.30 tiden. Fick i mig två Alvedon och kunde ta mig ur uniformen och lägga mig ner för en kort vila.
Nova skällde på mig för att jag inte orkade genast leka med henne.

Efter ett tag lättade värken i huvudet och jag kunde tänka klarare.
Körde igång diskmaskinen och plockade upp varorna.
Fick fatt i ett gäng flyttkartonger som någon lämnat i soprummet. Helt nya, vikta och oanvända.
Tog hem dem tacksamt.

Plockade lite här i lägenheten.
Hade redan på morgonen gjort en del innan jag åkte till jobbet.
Gick ju upp vid 4 tiden redan så det var inte konstigt jag var trött.

Lade mig för natten straxt efter 21.
Somnade bums med Nova tätt intill.
Hon fick busa och leka på kvällen.
Jaga sin laserprick i hallen. Äta godispinne och besöka balkongen i kylan
Hon somnade också trött och nöjd.

Dag ett avklarad i min Ykb utbildning.
Fyra dagar kvar. Kanske att jag inte behöver fredagen då jag redan gjort den delkursen på Nobina för två år sedan. Det får jag veta idag tisdag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Fredag 19 april 16:38

Under vecka 15 blev det till att jobba med Tågpassning först åt Let's Go i Örebro under Onsdagen. Tog min husbil dit och installerade den utanför depån för att sedan köra tågersättning Örebro, Kumla Hallsberg på eftermiddagen. Var på väg tillbaks...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 06:01

Efter att ha blivit hämtad av mina tjejer på Måndag eftermiddag 8/4 så kunde jag vara lite ledig. Hade först under Måndagen efter jag sovit 5 timmar, städat ur rummet jag sovit i. Det var nog evigheter sen den fått sig en ordentlig städning. Nu b...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:45

Söndagen blev en riktigt spännande och rolig och lång dag. Vi checkade ut och lämnade hotellet för att spela de två sista matcherna. Tjejerna jätteduktiga och gick till Final. Den spelades ganska sent och vanns av Täbytjejerna överlägset. Så ...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:26

Fredagen och Lördagen var fylld av glada pigga tjejer. Det spelades två matcher per dag och för mig blev det mycket väntan som jag ägnade åt att se på matcherna, städa buss, ha bussen öppen och varm så tjejerna kunde vila och torka matchtröjorna i me...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:08

Den 4/4 körde tjejerna mig till depå Håbo buss utanför Bålsta för min första körning för det bolaget. Tjejerna behövde bilen hemma och jag hade ju ingen nytta med den när jag skulle iväg i flera dagar i busskörning. Installerade mig först av al...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards