Alla inlägg den 12 februari 2019

Av Sirpa - 12 februari 2019 09:51

Nova gillade inte att jag kardade henne så hon tog kardan ifrån mig och påstod att hon Kan själv :)

Den sköna minen hon lade upp när jag sa att hon fäller så mycket underpäls nu och behöver kardas, den lyckades jag fånga.

Vad jag älskar denna fina varelse som har en helt underbar egen vilja.
Det är just den biten jag tycker om hos katter.
Ingen bestämmer över dem

Av Sirpa - 12 februari 2019 09:46

Tisdag morgon och Nova tyckte att det var bortkastad tid med sömn.
Vi gick upp innan 5 fast jag var ledig och ingenting inbokat för dagen.

Så blev det med det :)

Fick tag i tvättid direkt 7 på morgonen och det var väldigt välkommet.
Fick ju Hvo diesel på byxor och jacka igår kväll när jag tankade bussen.
Så det blev två maskiner inladdade och igångkörda.

Åkte sedan till Hjärtmottagningen för att ta de prover som behövs inför läkarbesöket nästa vecka.
Så lugnt på sjukhuset vid den tiden
Det var mest bara personal som kom hastande till jobbet.

Checkade in mig i receptionen hos en jättetrevlig dam. Sedan vidare till en helt underbar människa med hjärta av guld som tog hand om provtagningen.

Några rör blod tappades ut.
Ekgmätning utfördes och blodtrycket togs.
Vi småpratade om allt möjligt under tiden.
Bara under Ekg som jag måste vara tyst och stilla.

Kände mig så omhändetagen där.
Helt fantastiska människor som arbetar på den avdelning.
Det sade redan min son för några år sedan när han var in där för sina rytmstörningar.

Kändes bra att ha fixat till detta på min lediga dag. Då återstår besöket hos min Hjärtläkare Charlotte Hammar den 18/2.
Får då veta hur klaffen ser ut och jag hoppas hon kan förlänga receptet på min blodtrycksmedicin så jag inte behöver till läkare igen för att få den.

Åkte hem i morgonrusningen.
Direkt till tvättstugan från garaget och tömde maskinerna. Hängde upp dessa på tork hemma.
Bytte om och fixade till Ost o broccolisoppa.

Fortsatte sedan greja hemma.
Tog reda på krukor på balkongen. Tömde och tvättade ur.
Tycker att jag jobbar på dagligen med allt som ska flyttas. Ändå är det massor kvar att göra.

Längtar väldigt till flyttdatum.
Får nycklarna kvällen innan 25/2

Av Sirpa - 12 februari 2019 05:11

Igår Måndag hade jag en härlig dag med mina goa Eckerögäster på bussen och på havet.
Började morgonen tidigt då Nova tyckte att det var frukostdags innan 2.
Som tur var hade jag sovit ut då vi lade oss tidigt på söndagskvällen.

Bloggade om Lördagens äventyr med bandygänget jag körde till och från deras match i Vänersborg.
Sedan var det bara att packa väskan, fixa kaffe och klä mig för att åka till Hallstahammarsdepån.
Var där i god tid och insåg när jag checkat av dagens gästlista att jag inte hade någon med från Köping
Detta innebar att jag kunde vänta 50 minuter med att köra.
Skulle börja plocka från busstationen i Hallstahammar.

Jag ägnade den extra tiden jag fick till att putsa buss.
Fönstren fick sig en putsning
Torkade rent alla fällbord vid varje plats och såg till att bussen var utrustad med allt som behövdes för avfärden.
Skönt att hinna göra extra för att få det fint och rent.

Rullade sedan iväg och hade hämtning i Hallsta, Västerås och två ställen i Enköping.
Många härliga stammisar som blev så glada när det var jag som körde.
Fint väglag och vi tog det korta stoppet i utkanten av Uppsala vid macken.
Ett så viktigt och nödvändigt kiss och bensträckarstopp för oss alla.

Rullade vidare till båten.
Gick ombord efter att jag först tänkt mig att stanna på land för att ta promenader och vila i bussen.
Men det var så råkallt ute och blåste där i hamnen.
Hängde med båten istället.
Fick en egen liten hytt. Gick till kafeterian och fixade en bit lax med grönsallad.
Kaffe med till hytten och vila därefter.
Kände hur trött jag var efter den tidiga uppstigningen på morgonen.

Sov bra i en timme. Handlade lite halstabletter i taxfree.
Hostade ganska mycket även denna dag så det är en förkylning i kroppen.
Fick en liten påse till mig av mina goa, söta stammisar.
Kurering för hostan som hon uttryckte sig, givaren av dessa tre ting

Två små flaskor med Whiskey och Päronkonjak. Samt fyra askar med de sockerfria halstabletterna jag äter för hostan och irritationen i halsen.

De är ju så gulliga med mig mina fina gäster. Månar om mig och är så omtänksamma.
Kramade om och tackade hjärtligt.

De små flaskorna får bli en liten samling i mitt köksskåp i lägenheten sedan
Jag dricker ju inte alkohol över huvud taget men de är ju fina att bjuda på.
Har ju två whiskey sen i december som jag fick i julklapp av samma gäst.

Samlade min kycklingflock i Grisslehamn när båten lagt till och vi lastade tillsammans.
Rullade så hemåt igen i solskenet.
Det var känning av vår denna strålande eftermiddag.
Vi satt ju i varma bussen och beskådade det fina vädret.
Väglaget toppen och milen rullade på.
Solglasögon på näsan. Det var länge sedan sist som jag använde dem. I höstas nångång.
Säger mycket om det väder vi haft hela vintern, inte mycket sol inte.

Så vi njöt i fulla drag alla i bussen.
Även de som sov och snarkade :)

Många tack och beröm för min körning fick jag njuta av vid varje stopp sedan.
Gästerna hoppas och önskar att det alltid är jag som kör när de åker med.
Fina ord som värmde mitt förarhjärta.

Släppte av de sista i Hallstahammar och rullade i depå.
Tankade först av allt.
Lyckades slinta med munstycket till pumpen och fick Hvo över jacka och byxor.
Körde in i tvätthallen.
Tömde toa, fyllde sanervätska.
Dammsög noga och våttorkade det som behövdes
Mina gäster hade lämnat så fint efter sig.

Tvättade så av hela bussen så den var ren och fin till nästa dag.
Skulle sedan bära ut mina grejer till bilen efter att bussen ställts på sin plats.
Var så glad över att ha kunnat ta det lugnt med städ och tvätt.
Ingen stress och jakt med kör och ramtiden.

Letade efter bilnyckeln.
Mindes att jag på morgonen låst bilen och lagt nyckel i jackfickan.
Men den var inte där.
Jag letade överallt.
I jackans alla fickor, i min väska, kassen med sovgrejer och i bussen.
Ute vid bilen, inne på depån, i tvätthallen.
Ingen nyckel.

Jag började bli fullständigt uppgiven när en kollega kom in på rast.
Fortsatte leta. I hela bussen igen.
Lyste med ficklampa i alla tänkbara vrån.
Gick igenom väska och kasse igen.
Var på väg att ge upp.
Kollegan erbjöd sin bil till låns så jag kunde åka hem efter reservnyckeln.
Jättegulligt av henne.

40-50 minuter hade gått från det jag började leta då jag en fjärde gång klämde mig igenom jackan.
Fodret och ärmarna, runt om och kände till sist nåt hårt.
Precis på insidan av dragkedjan, bredvid fickan där jag brukar lägga alla nycklar, fanns det en dold ficka, gömd bakom en tygflik, där hade jag petat in nyckeln.
I tron att det var den vanliga nyckelfickan.
Den var så väl dold att kedjan inte syntes.

Vilken lättnad!!!
Tappade orken fullständigt och satte mig ner en stund för att ta mig en kopp kaffe.
Vilken pärs!
En nyckel är inte billig att skaffa nuförtiden till en bil.
Behövde verkligen inte denna jobbiga övning efter min fina dag i körning.

Nog är det knepigt att inte en dag kan då sluta med lugn och ro.
Nä det ska vara full turbolens in i det sista.
Lärde mig något nytt iallafall. Att det finns mer än man tror, fickor alltså, på en ny och välstoppad vinterjacka.

Åkte så hemåt efter att ha tackat kollegan för erbjudandet av billån.
Kom hem till en skrikig och bråkig Nova.
Hon ville ha mat, kel, bus och lek och jag orkade inte med leken mera denna kväll.
Var helt slut.
Hon grälade på mig där jag låg i bädden.
Ville jaga sin laserprick i hallen.

Somnade nästan när äldsta dottern ringer.
Reagerar inte först då ljudet var så lågt
Ringer upp henne och får till sist tag i henne.
Förstod att nåt hänt när hon ringer så sent
Hennes häst hade haft kolikkänning och mått riktigt dåligt en stund under kvällen.
Hon hade ringt veterinär och rådfrågat

När vi sedan pratade hade han mått bra igen men var jättetrött
Hon var så orolig och behövde prata.
Vi mindes ju med skräck hur vår förra älskade familjemedlem hade slutat sitt långa liv.
Med enorma smärtor efter att hela tarmsystemet vridit sig och det var bara att låta honom gå över regnbågsbron.
Operation var vanskligt på så gammal pålle som han då var.
Förstod min dotters oro.

Vi pratade en stund och hon lugnade ner sig.
Mange stod och åt lite, hade bajsat två gånger och sista gången lite löst.
Så nån störning hade det varit i magen
Luftficka trodde veterinären.
Sånt gör riktigt ont när den vandrar igenom systemet.
Han hade varit sjöblöt av svett.

Lilla gubben.
Min dotter behöver inte ha denna oro.
Hon har så mycket med allt annat i livet.

Somnade helt slut efter vi lagt på

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards