Alla inlägg under februari 2019

Av Sirpa - 9 februari 2019 03:02

Från tidig morgon till sen kväll var det full fart denna fredag.
Väcktes tidigt av Nova som var jättehungrig och hojtade till mig att hon svalt ihjäl om inte hon fick mat.

Pallrade mig upp och gav henne mat.
Fixade kaffe till mig själv och sedan tog vi det lugnt ett tag.
Spann igång dagen med att plocka ihop tvätt. Torkade ur lite skåp. Åt frukost.
Tinade upp jordgubbar från i somras som jag styckfryst och åt med yoghurt och musli.
Jättegott.

Fick lov att avvakta med allt tills dagens timme blev senare för att inte störa grannarna. Klädde mig och hämtade fram Cindy. Bar ner det som yngsta dottern skulle ha. Åkte sedan till syrrans viloplats och skottade mig fram till den.
Tände ljus och byggde en liten snögubbe vid hennes minnessten.
Den var glad.
Mindes när vi var barn och byggde snögubbar :)

For sedan vidare till Ramnäs och bar in grejerna. En hylla, ett bord och två stolar.
Lite annat.
Kaffe och rostbröd hos dem innan jag for hemåt igen.
Hade en del att göra innan besök på sjukhuset.

Blev stoppad i en körkorts och nykterhetskontroll på Vallbyleden på hemvägen. Sa som det var att jag tycker det är toppen att de är ute och kollar.
Polisen var så imponerad över mängden bokstäver i mitt körkort :) jag har ju hela raddan.
Han hade aldrig hållit sånt körkort i sin hand tidigare berättade han. Lite kul :)

Stannade till vid Kvartersbutiken och hämtade ut ett paket från Apotea. Hade beställt några dagar innan.

Kom så hem.
Snabbt i med färg i utväxten i hårbotten.
Plockade med annat när x:et kom och hämtade sina sista grejer. Likaså sin cykel från källaren.
Han hjälpte mig att lyfta ut köpmandisken ut i hallen.
Fick nycklarna till lägenheten från honom.
Alla ska ju in vid flytten så det kändes bra få det klart.

Duschade och gjorde mig klar för sjukhusbesöket. Blåste håret torrt.
Dammsög lägenheten då det blev en del skräp vid flytten av grejer härifrån.
Nu är det tomt i kontoret och bara madrass kvar i sovrummet.

Tog bilen och rekade av platsen vid ABB Arena där jag ska hämta bandyspelarna på lördag. Knöligt område.
Mycket avstängningar överallt.
Förstår inte riktigt var Bandystugan är men det visar sig. Jag åker och ställer mig utanför bandyplanen, bredvid byggnaden så får jag se.

Sedan vidare till sjukhuset. Betalade parkering och gick in. Kom in ganska snabbt till ultraljudsundersökningen av min hjärtklaff som glappar. Det görs årligen nu.
Med där var en sköterska under upplärning så hon fick träna på mig med ultraljudet.
Det var fixat på ca 30 minuter.

Resultatet skickas till min hjärtläkare och dit ska jag den 18/2.
Måste in på andra provtagningar innan
Blodtryck och andra värden, ca en vecka innan. Det är det drop in på.
Åkte sedan till Stora Coop och handlade.

Kom så hem igen till en grinig Nova.
Hon saknar sin husse och idag var han ju bara några minuter hit vilket hon tyckte var alldeles för lite.
Gav henne god mat och många pussar o kramar. Vi lekte med Pricken, laserpekaren i hallen.
Jag fixade lite att äta åt mig.
Gjorde matlådor av kvarvarande mat från igår, ugnsfalukorven med ost och ärtor och frös in.

Vid 16 tiden var det sedan tvättstuga.
Körde totalt 4 maskiner som hängde väldoftande här i lägenheten.
Bra med lite fukt i den elementstorra luften.

Då var klockan 18 och jag började tappa orken rejält. Hade ont i halsen och var jättetrött.
Värmde på vitlöksbröd i ugnen och unnade mig det som onyttig kvällsgott.
Nova gnällig och rastlös.
Vi lekte och busade innan hon till sist lugnade ner sig och lade sig att sova.
Jag var snart bredvid henne i bädden och vi släckte vid 20 tiden.
Hade ju gått upp 4 så det kändes helt ok.
Somnade bums




Av Sirpa - 8 februari 2019 06:37

Har känt mig hostig och harklig under en veckas tid nu och det går inte över.
Blir det inte värre än detta så är det ju helt ok.
Vet att många är förkylda, febriga och eländiga just nu men jag har inte varit nära dem.

Halsen känns som en svidande Svintotuss och det är irriterat så jag småhostar mest hela tiden.
Lindras när jag äter och dricker något varmt.
Halstabletter är så välkomna.
Äter sockerfria som jag köper på Eckeröbåten till ett bra pris

Av Sirpa - 8 februari 2019 05:06

Helt bara sädär blev jag av med jobb för två dagar då vi insåg att jag inte behöver gå de två återstående blocken för att få Yrkeskompetensbeviset.
En besparing för företaget tänkte jag.
Samtidigt blev det ett stort hål i min tidsbank på jobbet.
Dessa timmar måste jag någonstans inom de närmaste månaderna jobba in.
Gillar inte att vara skyldig.

Nåja, det löser sig. Jobb finns framöver i mängd och parti.
Fick en körning på Lördag som kommer ge en hel del timmar och det känns tryggare.
Kommer att köra Vsk bandy 18 från Västerås till en match i Vänersborg.
Det kommer verkligen att ta hela dagen.
Med stopp under matchtimmarna vid Arena Vänersborg innan hemfärd sent eftermiddag.

Ska bli spännande dag då jag ännu inte kört ett lag mer än kort sträcka i Stockholm då jag förflyttade juniorlandslaget i fotboll mellan två punkter.
Dessa grabbar var jättehärliga att köra.
Trevliga och tacksamma.

Jag kommer att förbereda resan noga så allt ska flyta på bra.
Ser till att bussen är utrustad med det vi behöver under dagen.
Körningen är ju inget bekymmer. Det är rutinerna med lagkörning jag behöver pränta in.
Det skall vara ugn med i bussen och mat som jag ansvarar för värmningen utav så spelarna får mat då de duschat och gjort klart allt inför hemfärd.
Till detta bestick och servetter, sopsäckar.

De behöver få i sig näring och sedan vila tryggt i bussen medans jag kör hemåt.

Utmaningen känner jag är, innan rutinen kommer, att få till det med mina kör och vilotider. Vi har ju stränga lagar att följa och de måste synkas med det uppdrag jag utför.
Jag får ju inte köra mera än 4 1/2 timme innan jag måste ha 45 minuters rast

Arbetsdagen får heller inte bli för lång och körtiden får jag förlänga max en timme. Dvs 4 1/2+4 1/2+1 timme. Sedan är det stopp och jag måste ha dygnsvila.
Heller får inte hela arbetsdagen bli längre än 15 timmar.
Det är mycket att tänka på.
Gäller att planera noga.
Så att framföra bussen är den minsta detaljen i allt.
Har aldrig varit i Vänersborg men det ordnar sig med gps.
Så min Lördag är fullbokad.

Igår fick jag en hel del gjort här i lägenheten.
Drog igång flyttstädningen. Den kommer vara rätt tuff att ha ensam med allt annat i livet samtidigt.
Lägger upp den i etapper.

Idag kör jag det som min yngsta dotter ska ha härifrån hem till henne.
X:et hämtar det som är hans.
Vi pratades vid igår på ett konstruktivt sätt.
Jag kommer få nyckel och kodbricka från honom idag. Då har jag koll på den biten.
Mina barn har varsin kodbricka.
Dem får jag på flyttdagen då alla är här och hjälper till.
Sedan har jag fullt antal som är mycket viktigt vid överlämningen till nästa hyresgäst.

Tack vare att det försvinner saker idag härifrån så kan jag tömma kontor och sovrum helt.
Ställer ut det i hallen.
Sedan är det bara att tvätta fönstren, torka ur garderoberna och skura golven.
Väggar och tak tål inte att torkas av, de har så billiga tapeter och färg, så dessa får vara.
Vill ju inte förstöra. De är inte smutsiga.

Efter att ha levererat till dottern så kommer jag hem och duschar. Dags att färga utväxten i hårbotten igen.
Håret växer som ogräs.
Vid 12.30 kommer jag att infinna mig på sjukhuset här i stan.
Det är dags för den årliga kollen av min hjärtklaff som inte håller tätt.
Ultraljud av hjärtat kommer göras.
Hjärtat kollas för att se så det inte förvärrats.
Blir det för stort glapp så är operation nödvändig. Hoppas detta dröjer tills jag är gammal och inte jobbar längre.

Efter detta hem igen och tvättstugan 16.00
Nödvändigt med tvätt då mina jobbkläder behöver fräschas till.

Så dagen är fylld av uppdrag
Det ligger ett paket från Apotea och väntar i kvartersbutiken också.

Tänkte åka förbi vid syrrans viloplats och tända ljus idag också.
Skulle gjort det tidigare i veckan men vädret var så dåligt att ljusen skulle slocknat.

Nova väckte mig redan 3.20 imorse.
Hon svalt som vanligt påstod hon.
Så det var bara att pallra sig upp.
Nu är klockan 5 och hon sover som en stock.

Jag själv ska vila en stund till.
Kan ju inte börja lasta bil vid den här tiden.
Grannarna sover några timmar till

Av Sirpa - 7 februari 2019 13:19

Idag fick det bli ugnsbakad falukorv med ost och ärtor.
Till det potatismos med mjölk och smör invispat så det blev riktigt fluffigt.

Av Sirpa - 7 februari 2019 13:17

Nu är det inte något kvar i merparten av skåp i lägenheten.
Satte igång att skura ur köksskåp.
Så var det faktiskt då jag insåg att jag hade göra med många års lager av stekos och damm som nu fallit på min lott att skura bort.
Vi fick ju inte lägenheten direkt välstädad för två år sedan.
Ja det ytliga men det ingrodda på djupen satt kvar.
Har städat bort det vartefter tidigare men överskåpen var det kvar i.

Nu är det rent och fint iallafall.

Orkar helt enkelt inte att hålla på med städningen så länge åt gången
Varvar det med packning av sånt som ännu är kvar.
Nu är boendet komprimerat till ett minimum.

Bar in sängdelarna och ställde mot väggen bakom tv:n.
Vill få helt tomt i sovrummet för att få helt klart där.

Likaså kontoret.
Får se om jag kan få x:et till att hämta det som är hans så jag får yta att lasta på

Av Sirpa - 7 februari 2019 03:20

Onsdagen blev en långdragen dag med en hel del inputs.
Det bästa av allt var mötet med alla kollegor från olika håll i vårt land på denna delkurs av Ykb utbildning som vi yrkesförare måste gå.

Vi var över 20 personer denna dag, trångt och varmt inne i konferenslokalen.
Men vi fixade det.
Vår kursledare var toppen.
Hon såg till att hålla oss allerta och intresserade.

Dagens innehåll var varierad.
Allt från kundbemötande till skolkörningar, olyckor, fordonsvård och statistik av olika slag.
En hel diskussioner och egna berättelser från den långa erfarenhet vi alla hade med oss från de år vi har i branchen.

Jag hade hand om fikat.
Kaffekokning, disk och diverse annat som jag såg behövde göras.
Vi åt lunch på Ångan som dagen innan.
Jättegott!
Blev alldeles för mätt. Gick dit och tillbaka i det vackra, kyliga vintervädret.

En bra dag med bra innehåll.

Nu är min utbildning klar och det är bara att vänta på inbetalningskort för det nya Ykbkortet som vi måste ha med oss i jobbet.

Av Sirpa - 6 februari 2019 06:22

Jag blev själv jättenöjd över resultatet.
Vad tycker du?

Av Sirpa - 6 februari 2019 04:55

Att sitta på skolbänken är verkligen inte min grej.
Dag två på Ykb handlade om Sparsam körning.
Hur vi kör och beter oss med fordonet för att spara på miljö, bränsle och fordonet.
Detta är redan inpräntat i min hjärna för många år sedan.
Alltså inget nytt.
Vi fick lära oss om drivlinan, fordonets bromsar och en mängd annat.
Jättebra att kunna självklart.
Förstå hur allt samverkar och vad som krävs för ett sparsamt tänk.

Jag var bara så fruktansvärt trött.
Det blev nog bara 3 timmars sömn under natten och det är alldeles för lite.
Kände mig nedstämd, trött, yr och matt.
Riktigt jobbigt inför en lång dag fylld med koncentration och stillasittande.

Det gick, med möda och viljestyrka.
Kaffet hjälpte till och även den helt underbara kursledaren som åkt ända från Umeå för att ge oss allt detta.
Hon visste hur hon skulle hålla oss allerta och delaktiga.

Frukost vid 9.30 med kaffe och macka.
Sedan full fart igen ända till 13.00 innan vi gick iväg till ett toppenbra matställe som serverade husmanskost.
Supertrevligt och jättegott.
Stället heter Ångan och är verkligen att rekommendera.
Jag åt Raggmunk och fläsk, med lingon och sallad.

Satt och pratade med L som jag kommer att jobba tillsammans med på en rekryteringsmässa den 13/2 i Aros Congresscenter.
Vi kommer att representera Björks buss hon och jag.

Sedan fortsatte utbildningen till 16.30
Fullbordad dag och alla var trötta och nöjda med dagen.
Pratade med utbildningsledaren om jag verkligen måste gå hela veckan.
Jag hade ju gått en del av blocken på Nobina under 2018 så dessa skulle jag ju inte behöva gå om.
Det stämde när hon gick igenom allt.
Torsdag och Fredag var för mycket för mig och en helt onödig kostnad för företaget.

Kändes bra. Det är bättre att jag kör istället och gör någon nytta än sitter och gör om nåt som redan var klart.

Med det i bagaget åkte jag hem.
Det hade varit +grader under dagen och snöat ännu mera.
På eftermiddagen frös det på och senare mot kvällen riktigt ordentligt.
Så märkliga omslag i vädret.

Kom hem trött till en överlycklig Nova.
Hon hade massor att berätta om dagen och jag duschade medans hon väntade utanför duschkabinen.
Sedan blev det mat och lek med henne.
Pricken som älskar att jaga, fick sig en riktig kattjakt i hallen.
Laserpekare som hon älskar.
Den röda pricken far överallt och Nova efter.

Pratade med båda mina döttrar i telefonen under kvällen.
Det känns alltid lättare för mig efter samtal med dem. Dels hör jag hur de mår och har det men samtalen ger mig mycket terapi.
Äldsta är ju beteendevetare och kan hjälpa mig vidare i mina tankar och funderingar i läget jag själv står i som nyseparerad.

Somnade väldigt tidigt efter att ha ätit kvällsmat.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards