Alla inlägg under mars 2019

Av Sirpa - 19 mars 2019 20:09

Ligger nu under mitt varma täcke.
Dagen har gått bra och jag kännermig nöjd med det som ändå presterats, fast jag vilat en hel del.

Ramat in foton, skruvat ihop saker i lägenheten som dingla lösa, rensade sopskåpet. Låg kvar gammalt efter de som bodde innan. Snart är de bortstädade och jag kan boa in mig i min rena lägenhet.

Pratade med x:et om hur vi löser hans bilskuld till mig. Bra att få klart allt sånt så vi båda kommer vidare.
Annars har vi inget som ligger kvar från vårt liv. Skönt få färdigt.
Vi är ju ändå vänner så det är inga problem.
Det kommer snart ordna sig.

Jag har ingen lust att bråka om nåt utan vi fixar till allt på bästa sätt och lever sedan vidare i de liv vi har.
Jag är tillfreds med mitt liv iallafall.
Bra lägenhet, toppenjobb och jag saknar honom inte ens längre.
Mitt liv är fyllt ändå utan att en man måste finnas med i bilden.
Den tiden är över.
Aldrig mera att jag tar in en man i mitt liv.
Det räcker gott med den sista satsningen jag gjorde med honom.

Nu gör jag precis vad jag vill med mina dagar. Sover gott i min säng utan nån som snarkar och väcker.
Kommer och går precis så som jag vill.
Jag är så nöjd med att vara själv.
Träffar såna mängder med människor i mitt jobb så ensamheten hemma är en rofylld tid.

Nova och jag har vårt. Vi saknar inget.
Möjligtvis en lite bättre ekonomi och våran husvagn som inte är frisk.

Nu när min hälsa är helt ok och det är fritt för träning och möjligheten, tiden och motivationen till ett sundare liv och kilon bort, så är allt på väg åt rätt håll.

Snart fyller jag 60 och det känns toppen.
Får se hur jag kommer att fira det.
Troligtvis bjuder jag barn och barnbarn på mat härhemma.
Har inte råd med några som helst utsvävningar i övrigt.
Ingen resa eller nåt annat extra.
Äldsta dottern får fixa tårtan, det är hon duktig på.

Mitt mål är att på min 60 årsdag så ska jag kunna ha på mig nån av mina älsklingsklänningar. Det är knappt 2 månader dit så än finns det stora chanser att formen hinner bli bra.

Nu är jag trött. Ska upp 4.30 imorgon för att jobba. Nova har redan somnat i sin grop mellan mina vader, på täcket.
Hon var upp och pussade mig godnatt först.

Jag åt Sparrissoppa till middag.
Det var mättande och gott.
Har idag fått i mig ca 700 kalorier.

Känns tomt i magen nu, men inte hungrig.
Behaglig känsla bara.

Av Sirpa - 19 mars 2019 16:52

Idag kom det jag beställde från Apotea
Måltidsersättningar i flera smaker.
Det behövs variation för att inte tröttna på den kalorisnåla dieten.

Nu är jag nöjd :)
Dag två är snart fixad och det går hur bra som helst.
Är inte hungrig det minsta utan det är kroppen som protesterar genom att göra mig stundtals lite matt och trött.

Inget problem för mig.
Idag har jag varit ledig och kunnat bara ägna mig åt att röra på mig, vila, sova lite extra och duscha varmt.
Var frusen efter min 6 km promenad i den kyliga blåsten.
Det gick över efter en lång dusch

Fick sms nu på eftermiddagen att paketet kommit. Gick genast och hämtade den
Så det blir Sparrissoppa till middag idag.

Yokeben är Jordgubbssmak.
Modifasten är Vanilj och Caffe.
Dessa innehåller mera protein och fibrer för att ge bättre mättnad.

Nu är det bara att köra på.
Jag är jättenöjd med känslan hittills.
Det svullna som tidigare låg över magen har släppt.

Jag väger mig inte utan går bara efter känslan.
Vikten struntar jag i helt

Av Sirpa - 19 mars 2019 11:20

Nu känns det att kroppen jobbar med att leta energi. Den får inget ner i magen och måste då ställa om sig till att ta av depåerna med fett.
Det brukar ta sin tid och kräver kraft.

Just nu fryser jag och det rejält.
Ska snart ta mig en lång, varm dusch.
Det är dag två i min fasta och kännbart.
Har hittills idag druckit endast 300 kalorier.

Den 6km långa raska promenaden i blåst och kyla drog igång behovet av energi.

Det är såna här dagar som många ger upp.
Men för mig är det ännu mer triggande när jag känner att det händer någonting tack vare de ordentliga ansträngningar jag gör.

Kommer att vila några timmar för att sedan fortsätta med att belasta kroppen.

Av Sirpa - 19 mars 2019 09:45

Tog mig en rask 6 km lång promenad denna tisdagsmorgon.
Styrde stegen ner mot Mälaren.
Vattnet lockar mig alltid, även fast isen ännu ligger kvar.
Lite öppet vatten fanns förstås.

Båtarna ligger i ide, i väntan på våren och värmen. De såg ut att sova.
Lite övertäckta och stilla

Hade inte tänkt att ta en så lång promenad som det blev.
Skulle ner till Ica och hämta ut ett paket och sedan ner till Elbakajen.
Det blev att jag fortsatte gå.
Skönt i solen men himmel så kallt när blåsten kom åt.
Fick verkligen välja sträckan noga så blåsten inte kom åt att kyla.

Traskade på med mitt paket i handen.
Överallt morgonstressade människor på väg någonstans.
Hundägare rastade sina voffsingar.
Kändes lite skönt att inte ha några tider att passa idag.
Bara gå och gå, sålänge det kändes bra.

Gillar den här tiden på året.
Ljuset är tillbaka och det kommer bara att bli varmare, vecka för vecka.
Våren och sommaren ligger framför.
Härligt!


Av Sirpa - 19 mars 2019 06:33

Så skönt att vakna på morgonen och det är ljust ute.
Somnade jättetidigt igår och vaknade sedan efter några timmar.
Vet inte vad som väckte.
Kroppen jätteorolig och jobbig.
Säkert är det kostomställningen som gör den sådan.

Somnade om efter nån timme med Nova tätt intill.
Hon är så vårdande min lilla sambo
Så fort jag är jättetrött, har ont nånstans eller bara känner mig lite låg så kommer hon och vill vara nära.

Det ser ut att bli en solig dag idag.
Vore jätteskönt efter allt regn, snöblask och blåst.
Jag är ledig idag.
Måste vara ledig enligt chefen. Har jobbat så mycket nu ett tag.

Dag två i min fasta är igång.
Kaffe i magen först av allt.
Har en lite matt känsla i kroppen. Magen är lugn och fin, det känns toppen.
Tänkte låta det gå nån timme innan jag ger den något mera än bara vatten.

Väntar på de måltidsersättningar jag beställt från Apotea. Hade sån tur att det jag behöver just nu var det mycket bra pris på.
Vill ha lite olika smaker att variera med.
De kommer nog idag till Kvartersbutiken.
Har nu bara jordgubbsmak kvar.
Beställde även vanilj och kaffesmak.
Den med kaffesmak är god att blanda med kaffe.

Denna dag har jag bara bestämt att jag ska ta mig en promenad i friska luften.
Om jag orkar fortsätter flytten av sakerna i förrådet.
Det är så mycket bara för jag har alla husvagnsgrejerna också där.
Grillen får jag dra över hit för hand, den har ju hjul.

Får se om jag fixar ta ett lättare pass på löpbandet senare idag.
Det vore kul att prova den i skarpt träningsläge.
Om inte annat så får jag ta en rask promenad på den.

Kommer också köra igång med lättare kroppstyrka. Lite övningar på fri hand.
Situps, utfall, knäböj och överkroppsövningar.
Har mina hantlar till hjälp.
Likaså finns rockringen med tyngder men den får vänta tills magen dragit ihop sig lite.
Får sådana blåmärken av den.
Oerhört effektiv.

Fick med utan kostnad ett träningsredskap som jag aldrig provat tidigare.
Skriver mer om den när jag testat så får jag se om det är nåt för mig.
Nu finns inga ursäkter längre :)
Det är bara att träna på.

Ser fram emot att känna formen återkomma.
Vet att det är en lång jobbig kamp jag har framför mig och den är jag beredd att ta
Allt för att må bra och få bättre ork till vardagen.

Mår jag bra kan jag leverera bättre till dem som behöver mig.
Både privat och i jobbet.


Av Sirpa - 18 mars 2019 19:35

Nu har jag faktiskt lagt mig i sängen och bara tillåter mig att slappna av.

Efter jobbet blev jag hämtad av en god vän och vi åkte till min vän och kollega för att hämta hem löpbandet jag köpte för några veckor sedan.
Fick äntligen hjälp med frakten av den.
Den är för stor för att hantera ensam.

Vänner sluter upp när det behövs.
Det är jag oerhört tacksam för.
Vi bar in den i hissen hemma och sen kunde jag fixa resten ensam.
Drog in den i lägenheten.
Bestämde mig för att matrummet vid fönstret blir en bra plats.
Där är den inte så mycket i vägen heller.

Den går ju att fälla ihop och rulla undan när det behövs. Nu kommer jag använda den och då står den bra där.




Torkade av den då den stått i ett förråd och dammat ett tag.
Var bara tvungen att prova den och känna efter.
Den är toppen! Precis det jag ville ha.
Ett riktigt löpband som håller.

Kände hur trött jag var så det fick bli potatis och purjosoppa till middag.

Totalt har jag fått i mig ca 450 kalorier idag.
Det känns på orken.
Magen är tyst och nöjd.
Inte alls så uppsvullen och bullrig som den brukar om kvällarna.

Denna fasta blir en paus för magen oxå.

Tre lågkalorimåltider blev det idag.
En hård och tuff start och det känns bra.
Imorgon är en ny dag.
Jag är ledig så den är helt min den dagen
Gör det jag vill och orkar.

Tycker att jag fixade denna första fastedag mycket bra. Har ju orkat det jag behöver och lite till

Nu ska jag straxt sova en välbehövlig sömn.

Av Sirpa - 18 mars 2019 11:39

Gick upp 3.15 imorse och tog mig dagens första kopp kaffe.
Min fastevecka är igång så ingen fast föda alls under hela veckan, bara flytande och minimalt med kalorier i intaget.

Körde min Brukslinje/Skolkörning i regn och snöblask.
Hade en buss som inte riktigt ville jobba som den skulle.
Nåt inande ljud lät hela tiden som gav mig huvudvärk efter nån timme.
Sånt där ljud som riktigt biter in i själen.

Körde åter till depån efter passet.
Ställde bussen och tog mig sedan en första måltidsersättning för denna dag.
Jordgubbssmak.
Blandade i vatten så det blev inte mycket kalorier.
Lagom för att stilla hungern som då var kännbar.

Åkte så hem för jag måste bli av med huvudvärken.
Hade en delad dag så det funkade ju fint.
Bytte om, drack lite vatten och lade mig i soffan.
Straxt kom Nova upp och beslutsamt klev hon upp på min bröstkorg. Lade sig tillrätta på min hals och satte nos och en tass mot mitt huvud.
Hon skruvade på full värme i sin kropp, spann tyst och straxt somnade jag.

Vaknade en stund senare av att Trafikledningen ringde. Huvudvärken var nästan borta och Nova jättenöjd.
Hon hade hjälpt mig igen när jag hade så ont.

Klev snart upp och bar sedan över två vändor med grejer från gamla förrådet.
Det är inte så jättemycket kvar nu.
Kände att det tog rejält på krafterna så det fick bli kaffekopp i soffan efteråt.
Tillför ju så lite energi så min kropp är förbryllad.
Jag kommer ju att tvinga den till att börja äta av fettdepåerna.

Är väl medveten om att det är jobbiga dagar jag har framför mig.
Varje dag är en seger och steg i rätt riktning.
Får jag en vecka att gå så flyter det på utav bara farten sedan.

Straxt dax att åka till jobbet igen.
Fick en extra körning innan det jag redan hade. Det var telefonsamtalets innehåll.
Fråga om jag kunde ta den.
Självklart gör jag det.

Kommer att skriva ikväll igen och berätta hur jag mår.
Likaså vad jag stoppat i magen och hur det känns, mängden kalorier och kroppens reaktioner

Tufft men viktigt för mig och mitt framtida mående i träning och hälsa

Av Sirpa - 18 mars 2019 04:17

Då var det måndag morgon i mitt nya liv.
En helomvändning från det jag levt under i några år.
Bort från stress, oro och ohälsa.
Där min kropp farit illa och lagt på sig rätt många extrakilon med fett.
Det ska bort nu, med en stor beslutsamhet som jag vet att jag kommer att klara.
Genom att göra det till en livsstil jag tidigare hade i så många år.

Träning och åter träning i olika former.
Kostomläggning till som från idag innebär att jag dragit igång en fasta med endast flytande intag.
Börjar med en vecka på det sättet och ser hur kroppen svarar.

Det kommer bli olika former av måltidsersättningar så jag får i mig det som behövs men inget mera, inget överskott
Ska hålla mig till ca 500-600 kalorier per dygn den första veckan.
Några kilo måste väck helt enkelt för att jag ska kunna påbörja min löpträning i form av promenader, powerwalk, stavgång och jogg de första veckorna.

Börja försiktigt och sedan öka på vartefter, vecka för vecka. Kör jag för hårt kan risken vara att något går sönder.
För tung kropp är belastning för knän och höfter. Därför måste kilon bort.

Idag har jag med mig en färdig dryck till frukost som innehåller 240 kalorier.
Har jobb några timmar för att sedan ha långrast i många timmar innan det är dags att köra lite till.
På den rasten kommer jag att ge mig ut på promenad.
Kommer hem och byter om innan jag ger mig ut.

Just nu regnar det och kommer säkert göra det hela dagen.
Vad gör det.
Prommis i en timme och sedan en varm dusch på det.

Jag har ju ännu grejer kvar i förrådet att flytta över till nya så det kan ju också vara en del i träningen.
Mycket lyfta, bära och gå, i trappor och ute mellan husen.

Känns bra att beslutet är taget.
En dag i taget....



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards