Direktlänk till inlägg 25 maj 2019

Fullspikad helg

Av Sirpa - 25 maj 2019 07:14

Igår Fredag blev det tidigt upp för att göra rent buss innan avfärd.
Hade känning av att "min" Nallen inte var i arbetsskick och det stämde.

Städade ur den.
Rätade till säten, fotstöd och gardiner.
Tömde toaletter och körde bussen i tvätten.
Hann inte mer än så innan jag behövde iväg.

Körde till en skola en bit bort och tog med över 65 barn och vuxna för att åka till Naturhistoriska i Stockholm.
Det var ett uppspelt och högljutt gäng som jag fick med mig.
När vi närmade oss målet så var jag lite osäker på färdvägen och det var sådan ljudvolym i bussen att jag var tvungen att dämpa dem via microfonen.
Kände att min hjärna inte klarade oväsendet mitt i min koncentration.
Det är ju ändå min arbetsplats så den rätten har jag.

Att framföra en dubbeldäckare i Stockholmstrafiken är ju inte direkt en mannöver där jag vill utsätta någon för risker. Dessutom väldigt trångt med vägbyggen och stök längs färd.

Släppte av alla och åkte sedan till den gata som jag blivit hänvisad till för att parkera.
Det gick inte alls.
Där pågick stort vägarbete och den var dessutom avstängd längre bort med omledning till ett bostadsområde och till sist återvändsgata.

Stannade efter jag vänt och ringde upp min vän som är Stockholmsexpert.
Han rekommenderade också samma gata och blev paff över att den var borta som alternativ nu.
Han sa att jag kunde stå utanför museet om jag var kvar vid bussen.

Det gjorde jag.
Passade på att undersöka färdvägen dit igen för att förenkla.
Min Gps hade ju ledit mig så krånglig väg och den kunde jag nu bortse ifrån.
Hittade en mycket bättre väg in.

Ställde Nallen med två andra kompisar som också valt att stå där


Stannade kvar vid bussen.
Åt min medhavda macka, ett äpple och drack kaffet ur min lilla thermos.
Pratade lite med kollegorna.
Vilade kort i bussen. Tog en kort promenad.
Sedan var det putsa och feja Nallen som gällde
Hade först mina 45 minuters rast så det blev rätt.

Putsade rutorna i hela bussen.
Städade toaletten noga.
Finputsade invändigt. Rengjorde alla borden.
Förarplatsen fick sig en genomgång också.

Jag kommer att skaffa grejer till Nallen som gör städningen enklare.
Grejer som hör till bara den bussen och jag hoppas att ingen tar bort dem.
Har man rätt utrustning så går det så mycket lättare att hålla efter allt.

Gänget kom tillbaka vid 14.45
Efter en rörig lastning kom vi så iväg.
Ville snabbt iväg för att hinna ut ur Stockholm innan Fredagsrusningen.
Hamnade i den stundtals men det rullade på ganska bra
Jag känner ju vägen nu och vet vart flaskhalsarna är.

Lämnade av alla vid skolan 16.35
Plockade igenom bussen och kollade så allt var med som hörde till detta gäng.
En del skräp och spill kvar.
Återvände till depån. Rusningstrafik i Västerås som tog lite tid

Tankade upp Nallen först av allt.
Tömde toan och fyllde sanervätska.
Bytte till den torra hallen och dammsög noga där.
Allt från tidigare körning fick jag ju ta hand om nu. Tog tid och jag var igenomsvettig.
Skurade golven innan parkering av Nallen.
Då var jag klar vid 18.00 exakt.

Kändes skönt att ställa en ren buss i väntan på nästa dag.
Nu vet jag att han är ren och måste inte börja så jättetidigt att jobba.

En bra dag i Stockholm med uppspelta barn.
Det gick fint tack vare att jag har förmågan att själv styra upp när det blir för stökigt.
Barnen lyssnade på mig på ett bra sätt.
Jag är ju ingen person som ska jobba med andras barn allt för mycket.
Har inte riktigt den orken och tålamodet som krävs. Det är sådant stim och sån ljudnivå som min hjärna inte riktigt orkar med. Barn är fantastiska små individer.
Tycker mycket om att prata med dem i mindre grupper.
Beundrar de personer som trivs med det arbetet.
Likaväl som de beundrar mig i mitt yrke :)
Det är tur vi är olika så var och en får sin plats i samhällsstrukturen.

Jag har många kollegor som älskar att köra barnen. Det gör mig glad för då kan jag köra allt annat. Jag gör det självklart när det behövs från mig men det är inte favvissysslan om jag uttrycker det så.

Jag är bussisen som kör spelarlag och annat som jag trivs som fisken i vattnet i.
Vsk grabbarna som exempel.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards