Alla inlägg den 31 maj 2019

Av Sirpa - 31 maj 2019 22:43

Parkerade bussen ikväll vid 20.30 tiden.
Match imorgon mot Halmstad.
Lägger ut lite foton sålänge från min promenad tidigare.
Är nu så trött att det är sova som gäller.

Av Sirpa - 31 maj 2019 06:40

Måndag morgon var jag redo med ren och fin buss nära Resecentrum i Örebro.
Hade en körning som skulle vara i två dagar.
Programmet fanns hos mig men inte mer än så.

Där dukades det upp fika intill bussen till de gäster som jag skulle köra runt till olika mål i Karlskoga och Örebro.
Säpo kom och skakade hand med mig och straxt anlände det bilar med blå skyltning som ställde sig på rad bakom bussen.
Många kom också med tåg.

50 Ambassadörer från olika länder var på besök i Örebro under dagarna två.
Det var mitt uppdrag att köra dem tryggt och säkert till olika ställen.
Ett helt fantastiskt uppdrag som jag kände var helt rätt för mig.

Vårt första mål var Alfred Nobels museum i Karlskoga.
Dit åkte vi medans guiden berättade om allt längs färd.
Det regnade denna dag och det ställde till det för oss, men det löste vi vartefter.

Vi var på museiområdet i några timmar och gästerna åt lunch.
Jag var kvar vid bussen då den inte fick lämnas utan uppsikt.

Sedan åkte vi vidare till ett företag i Karlskoga.
Det jag gillade med denna körning var att vi åkte till ställen där det var trångt och bökigt att komma fram med Nallen.
Jag älskar ju sådant.
Spännande och utmanande.
Nallen och jag är ju ett och jag utsätter inte honom för fara.
Vill inte ha en skråma på bussen.

Fick en söt liten älg av en Ambassadör som de fått som souvenir inne på företaget.
Vit älg som är Värmlands landskapsdjur.
Han hade tagit en extra för att ge till mig.
Så gulligt och omtänksamt.

Åkte så tillbaka till Örebro och släppte av gäster med bagage utanför hotellen de skulle bo på.
Kom bara nära Elite med bussen.
Den andra var inte nåbar med så stor och lång buss.

Gästerna skulle äta middag på Slottet senare och jag skulle kört dem ifall det regnade de 100-200 metrarna som var mellan hotellen och Slottet.
Så blev det nu inte då bussen var för stor.
Jag kunde åka iväg och parkera på depån i utkanten av stan.
Fick låna en bil för att ta mig till mitt hotell.

Gjorde kväller tidigt efter att ha bytt rum en gång. Fick först en "skrubb" med ett litet takfönster.
Kände hur paniken for igenom mig när jag tittade in. Det gick inte.
Jag måste ha fönster så jag ser ut annars går det inte.
Har ju svårt på Eckeröbåten med de små hytterna.

Tänkte först bara lämna rummet och ta mig till bussen och sova i den för att inre vara till besvär. Men det blev istället att jag gick till receptionen och berättade hur jag kände och att jag måste få sova för att orka jobba.
Det gick att byta, motvilligt.
När jag berättade vad jag hade för körning så gick det hur bra som helst.
Knepigt... Gillar inte när det gör skillnad.
Alla är vi ju människor.
Fick ett normalt rum med fönster sedan och var jätteglad och tacksam.
Behövde verkligen min vila då jag var jättetrött.
Hade varit igång då i 13 timmar med jobbet.



Tog foton på rummen för att visa skillnaden.

Gick ut och handlade på Hemköp.
Kände att jag ville äta i lugn och ro på rummet.
Fixade kaffe och åt smörgås och annat gott jag köpt med mig.
Tänkte ta ett skumbad i badkaret i badrummet men avstod då det var en svart rand runt kanten efter förra gästens bad.
Alltså inte rengjort.
Detta hotell vill jag aldrig mera bo på.
Fruktansvärt kvavt och varmt hela natten så jag sov dåligt.
Så trist när jag sett fram emot denna övernattning.
Det enda jag begär från boende är luftigt, rent och lugnt.
Inget lyx utan bara så jag känner mig trygg och kan få den vila jag måste ha för att göra ett bra jobb sedan.
Gick upp 5 nästa dag.
Tog en dusch och gjorde mig klar och checkade ut.

Tog mig till bilen en bit bort och körde till depån, Lindbergs buss depå och gjorde iordning Nallen för nästa dags körning.

Träffade lite kollegor och for sedan ut för att reka av de ställen jag skulle åka till under dagen.
Ville få in tiderna och kolla in så allt fungerade med framkomlighet.

Sedan var det hämtning utanför Elite hotell.
Backade upp framför och Säpo mötte upp direkt där med orden: Du kör som en Gud!
Det var trångt och krångligt att fixa in Nallen på plats men vad gjorde det mig.
Det bar bara att fixa, lugnt och säkert.

Kändes härligt att få så bra betyg från en polis. Lite stolt blev jag :)

Mina härliga gäster anlände från båda hotellen. Glada och utvilade kom de leende och hälsade godmorgon.
Jag lastade bagaget med glädje och leende svar.
Med en polis i bussen och en bakom med bil for vi så till en fabrik en bit bort.
Det var ett förväntansfullt gäng som verkade se fram emot dagens agenda.
Mycket skulle hinnas med innan de skulle skiljas åt.

Säpo kom med kaffe och kaka till mig där jag satt och vaktade buss :)
Så underbara poliser att jag ville krama om dem. Kändes tryggt att ha dem med

Åkte vidare till Universitetet.
Där skulle det bli närmare 4 timmar.
Fick göra en förflyttning av bussen för att vara redo för nästa körning direkt.
Gediget program med noga tidsplan.

Stod och pratade med en förare som körde ambassadörsbilen åt ett land.
Han skulle hämta sin chef för att fara till Stockholm direkt. Intressant och spännande jobb han hade. Vore kul att prova 1 år eller så :) Det är ett dygnetruntjobb.

Hörde vid den väntan att radio var på plats och intervjuade en av Ambassadörerna där de var inne på Universitetet.

Sedan kom alla och vi åkte vidare till Oset och Rynningeviken där det skulle bli fika vid bussen innan hemfärd för alla.

Fick fika jag med.
Innan avfärd kom så Libanons Ambassadör fram till mig och höll ett litet tacktal och överräckte en gåva till mig.
Kände mig rörd och fullständigt överraskad.
Detta hade jag verkligen inte förväntat mig.

Fick knappt ett ord ur mig.
Tackade för vänligheten och sedan blev det snabb lasning för avfärd till Resecentrum där tåg skulle avgå.

Tog oss snabbt dit.
Hade tittat ut en väg som inte det var eftermiddagsrusning på.
Redan planerat av mig.

Väl nere så kröp jag in i lastutrymmet och lyfte fram bagage så alla kom iväg som de skulle
Många handskakningar och vänliga tack.

Kändes vemodigt att vinka av alla och med tom tyst buss åka hemåt igen.
Jag fick lite mera saker till mig som kordinatorn gav mig som minne.

Skriver mera om dessa saker senare.
Jag har fullt sjå att smälta intrycken från denna fantastiska körning.
Mötet med alla underbara människor från 50 delar av vår värld.
Den ena trevligare än den andra.

Säkert tog de med sig en ny känsla genom att ha åkt med en så stor buss med en kvinna vid ratten

Fick det påtalat flera gånger under dessa två dagar hur de tyckte att jag framförde denna stora buss med en säkerhet och trygghet.
Att jag var så glad, vänlig och trevlig. Hjälpsam och framåt hela tiden.

Soft and safe driving :)

Som det skall vara.
Finns inget annat för mig.
Oavsett vem som åker i min buss.

Tack UD och Tack Säpo för väl igenomförda dagar.
Hoppas jag får köra mera sådant i framtiden.

Helt fantastiskt!

Fick tillstånd att ta foto och att använda den till min blogg.
Här står alla samlade framför Alfred Nobels byst i Karlskoga

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards