Direktlänk till inlägg 28 juni 2019

Bergen och bussar

Av Sirpa - 28 juni 2019 00:18

Den här staden är verkligen inte bussvänlig på något vis.
Trångt och jävligt. Inga parkeringar och guiden uppmanade till ständiga regelöverträdelser under sightseeingturen

Vissa gator vägrade jag åka in på då det var risk att jag skulle skada min långa dubbelaxlade buss.
Det var avstängt på många ställen pga en stor konsert i stan under kvällen.

Dagen började så bra med att jag kunde lasta bagage och gäster så tryggt och bra i Ulvik. Komma nära med bussen och känna att gästerna fick en bra service.

Stoppet vid den vackra forsen var toppen.
Sedan att följa Hardangerfjorden med alla krokar, backar och tunnlar var kul och spännande.
Men jag lovar att det tar på krafterna at ständigt vara på vakt för möten på ställen det inte gick att mötas på.

Jag tyckte om körningen där och såg fram emot att få mat i magen på lunchen då det behövdes för energierna.
Men där gick jag bet.
Fick släpa ut allt tungt bagage ur bussen vid hotellet. Som tur jom det gäster och tog sitt för att hjälpa till.

Kunde sedan inte lämna bussen då jag måste stå och vänta på guide och gästerna på ett ställe där jag inte fick parkera. De var iväg på lunch.
Väntan i över en timme då jag skulle köra sighseeing i denna proppfyllda avstängda stad.
Guiden gjorde klart för mig att vi skulle få stora problem men att vi skulle göra detta så gott det gick.

Hungrig, trött och uppgiven rattade jag runt över två timmar i sörjan.
Stod och väntade på ställen där jag inte fick stå, i vägen för andra trafikanter.
Djungelns lag tycktes råda i stan just nu.

Släppte gästerna till sist en bit bort då de skulle få sightseeing till fots där inte fordon kom fram
Letade förtvivlat efter den parkering jag fått tips om. Körde efter andra bussar i hopp om att hitta nåt. Hittade parkeringen.
Den var avstängd och spärrad.

Kom så in på en grusplan med en massa bråte och lastbilar, släp och annat
Där stod några bussar och jag kunde tala med en förare från tyskland.
Han stod där och hade övernattat i bussen.
Han vågade inte lämna den utan uppsikt.
Men han menade på att det var enda han hittat då parkeringen inte var tillgänglig.

Jag ställde mig bredvid honom och plockade med allt av värde ur bussen.
Låste och gick till hotellet ca 25 minuter bort. Bagaget mitt på släp och kaos av folk överallt.
Mitt i detta en massa tiggare som var på mig i ett där jag släpade trött, svettig och hungrig själv.

Något slut och uppgiven kom jag så till hotellet och fick ett rum som hade en vägg utanför fönstret att se ut på.
Tacksam för att det ändå var ett fönster.
Dessutom med en gång utanför där vem som helst kunde komma åt rummet.
Varmt och kvavt inne så att ha ett fönster på glänt var ett måste.

Övervägde att lämna rummet och gå tillbaka till bussen och sova där
Men jag var svettig och trött och magen gjorde ont då jag inte fått nån mat.
Ett äpple hade jag ätit sen frukost och klockan var 17 när jag kom till hotellet.
10 timmar utan näringsintag var för mycket
Min nödproviant var slut och jag måste köpa nåt för dyra pengar
Ville ju inte handla nåt i Norge.

Bytte om och gav mig ut för att hämta mat
Ut i folkhavet och stimmet
Mådde illa av alla lukter.
Ciggrök, öl, fisk, matlukt från uteställen.
Gick en stund och tänkte handla på Mc donalds men kön var gigantisk.

Hitta så ett korvställe som såg bra ut
Jättekorvar i olika smaker.
Köade i 15 min och köpte en ostkorv med senap som jag bad få med i påse.
Tog mig åter hotellet och klev ur kläderna rakt i duschen
Kaffevatten på i min lilla vattenkokare.
Har ju med instantkaffe smart nog.

Efter dusch, med tv:n på då det inget fanns att se på igenom fönstret, så åt jag sakta den underbart goda korven som jag betalat 95 nok för.
Drack starkt kaffe och kände hur krafterna sakta återvände.

Reseledare ringde mig några gånger om nästa dag. Det var ständiga ändringar i planeringen och jag godtog allt
Orkade inget annat.
Ändringen innebär för mig en start på dagen vid 4 tiden på morgonen.
Ingen frukost och släpa bagaget igen innan gästerna och hon skulle köras till tågstationen.

Tog det bara lugnt.
Kände av rummet som ändå var vänligt och lugnt. Trots det kaos som rådde utanför
Slocknade redan vid 19.30 tiden och vaknade igen vid 23.
Hade sovit medvetslös dessa timmar.

Ska försöka sova nån timme till.
Ska ju upp och iväg så tidigt.
Behöver krafterna. Får ju ingen frukost då det blir så tidigt upp.
Tur jag har kaffet
Tror att det finns ett äpple kvar i bussen. Hoppas det.

Kommer få en annorlunda dag den som kommer

Känns skönt att veta att jag bara har timmar kvar i denna stad som jag känner sån motvilja för.

Usch för Bergen!!
Denna stad förstör min vilja att köra detta igen. Så trist att det behöver vara så.
Men jag kan inte tycka om en stad som det råder kaos i och där bussar inte är välkomna.
De tar gärna våra gäster men inte buss och allra minst föraren
Se bara på rummet som jag tilldelats

Inte känner jag mig det minsta välkommen här iallafall



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards