Alla inlägg under juni 2019

Av Sirpa - 27 juni 2019 02:27

Min första egna resa utomlands.
Sverige - Danmark - Norge och åter Sverige under 11 dagar.

Absolut inte den sista av sådana körningar.

Krävande, spännande och oerhört intressant och kul.

Av Sirpa - 27 juni 2019 02:20

Igår onsdag då vi anlände till Ulvik Norge och Brakenes hotell så tyckte jag att det var dags för ett bad.

Reseledaren berättade för mig att det fanns lite sandstand och trappa ner till vattnet, alldeles nedanför hotellet.
Vattnet var kallt lät hon meddela ooch det tilltalade mig.

Trött efter lång dags körning blev det efter urlastning, tvätt av vindrutan och incheck hotellet så dags att byta om till badkläder och traska ner till stranden

Mycket folk i rörelse men det bekom mig inte. Såg att det var till för bad så jag klev i vattnet med stor njutning
Kallt och friskt.
Som balsam för min trötta hjärna och kropp.

Var i två gånger och simmade en bit ut.
En hel del japaner och kineser tog foton på den simmande gamla sälen i det kalla vattnet.
Så grymt skönt och uppfriskande.
Kanske +13 i vattnet.
Räckte gott för mig som badat mycket kallare än så.

Upp på rummet och en dusch innan middagabuffe.

Av Sirpa - 27 juni 2019 02:10

I två stora städer har jag nu kört sightseeingturer med våra gäster.

Först Köpenhamn och sedan i Oslo när vi anlände dit med båten från Danmark.

Lite annorlunda körningar då det kom lokalguide med i bussen i Oslo som jag inte alls kände och som tydligen var van vid att föraren hittade själv.
Nu gjorde ju inte jag det då det var min första körning där överhuvud taget med buss
Dessutom dubbelaxlat och det kräver ju lite större svängmån.

Men det gick bra med diverse språkskillnader. Guiden norska och jag då svensk.

I Köpenhamn gick det mycket lättare då jag och reseledaren redan kände varann sen dagen innan och hon dessutom var själv bosatt i stan.
Hon hade full koll på vart jag kunde komma fram med långa bussen utan problem.

Nu har jag klarat av detta också och kan checka av det från listan av Att göra :)

I Köpenhamn var jag dessutom ute och såg mig omkring på egen hand med bussen då jag letade parkering för den.
Så nästa gång jag kommer dit borde inte vara några större problem.

Oslo kommer jag ju att återvända till denna resa redan så då får jag ännu mera lokalkännedom.
Det är fajt om platserna för av och pålastning utanför hotellet där.
Radisson blue palace Oslo.

Av Sirpa - 26 juni 2019 21:43

Hotellet i Ulvik.
Denna underbara utsikt frånmin balkong.

Av Sirpa - 25 juni 2019 17:56

Den första dagen på min resa började tidigt.
Midsommardagen. Steg upp 5 och gjorde klart det sista inför min 11 dagarsresa.

Pussade Nova hejdå och det kändes jobbigt att åka ifrån henne och inte få krama på henne alla dessa dagar.
Det får mina barn och barnbarn göra istället.

Åkte till jobbet.
Lastade in mitt bagage och gjorde bussen redo för avfärd. Tvättade den noga sist av allt. Hade kollat alla vätskor innan och fyllt på Ad blue.

Lämnade Västerås 7.10
Det första jag skulle göra var att hämta gästernas bagage på hotel Clarion Sign i Stockholm.
Krångligt värre då de bygger om utanför.
Tog ett foto på ingången och gatan där jag skulle fram med buss.
Omöjligt!
Fick parkera några gator bort.

Fick ingen hjälp från hotellet fast jag blev lovad det.
Släpade iväg med stor bagagevagn till bussen. Stressad personal.
Vi tog diskussion om antalet bagage och jag fick lov att ge mig.
Tiden gick och jag började få bråttom fast jag var där 25 minuter för avsedd tid.
Kändes inte bra
Drog tillbaka vagnen till hotellet och snabbade mig iväg för att hinna till Värtahamnen där gästerna och reseledaren skulle komma med båt från Helsingfors.

Fullt med bussar där. Fick lasta mitt i smeten utan plats att stå på.
Det visade sig att två väskor saknades, så jag hade rätt vid hotellet.
Blev sur på mig själv för att jag inte stått på mig och antalet.
Trodde att hotellet gick att lita på, men icke.
Det var bara att åka tillbaka och hämta det som saknades.

Vilken dålig början på min resa!!
Det tog av min körtid då den redan var knapp utan den extra svängen.
Körde så snabbt jag kunde ut ur stan och nedåt landet.

Vi fick lov att ta ett toastopp nedanför Norrköping och för mig blev det 30 minuter i färdskrivaren. Så rasten var klar där.
4.30 i ny körtid.
Vi skulle på det ta oss ända till Köpenhamn.
Stressigt värre och jag mådde inte bra!

Matstopp vid Motell Vätternleden.
Vi låg 30 minuter efter schemat.
Fick min andra rast där och det gjorde att det kom till en timme till med körtid för mig att utnyttja.
Kändes bra men fortfarande knappt med tid.

Vi körde på och tog ett kiss och tankstopp nedanför Jönköping.
Körde vidare och jag kände hur trött jag började bli.
Kämpade vidare och när vi åkte ut på Öresundsbron så kändes det bättre.
Såg att vi skulle klara tiden.
Lotsades av reseledaren Heidi till hotellet i Köpenhamn.

Riktigt trångt och krångligt.
Lastade ur gäster och bagage för att jag sedan skulle hitta parkering för natten
Hade då 17 minuter kvar.
Kände mig uppgiven när jag till sist hittade en gata som hade några platser för buss.
Vilken lättnad!

Med 4 minuter körtid kvar så tog jag ut kortet ur färdskrivaren.
Kände att orken rann ur mig helt så jag fick lov att bara sitta en stund.
Drack vatten och tog en banan
Genomsvettig och helt färdig gjorde jag bussen klar för att lämnas till nästa dag.

Hade som tur lämnat väskan på hotellet redan då det var 2 km bort jag kunde parkera bussen.
Hade fått rumsnyckeln också så allt var klart.



Gick i sakta mak till hotellet.
Missade middagen då allt tog sån tid.
Tog mig upp till rummet.
Åt av den frukt jag hade med och slocknade av ren utmattning i det lilla varma rummet.
Ett himla oväsen utanför då hotellet låg i Nyhavn.
Jag sov som en stock.

Denna dag var riktigt, riktigt jobbig.

Från Västerås 7.10 via Stockholm till Köpenhamn.
Framme 19.30 vid hotellet. Parkera buss, gå till hotellet, ingen middag utan det var bara att lägga sig hungrig.
Orkade inte jaga reda på mat på kvällen, dödstrött
22.15 isäng

Av Sirpa - 25 juni 2019 16:39

Installerad på hotellet i Oslo nu.
Har kört sightseeing i stan först några timmar efter ankomst från färjan.

Tog en stund att få fatt i bussparkering i Oslo. Lyckades till sist och kunde gå till hotellet, trött och svettig.

Så här blev det bad och vila

Av Sirpa - 24 juni 2019 15:58

Finns mycket att blogga om och jag får ta lite i taget. Hade problem med internetuppkopplingen i dagarna två.
Hoppas nu på att det ska fungera

Sitter just nu på färjan från Köpenhamn till Oslo. Installerat mig i hytten efter att ha parkerat bussen ombord först.
Helt underbara killar i hamnen och på båten som visat mig tillrätta.

Detta är ju bara så kul.

Har resan till Köpenhamn att skriva om och de två dagar jag varit i stan.

Lägger ut en bild från stan först som jag tycker är så fin.
Sedan färjan där bussen står tryggt parkerad.

Av Sirpa - 21 juni 2019 21:45

Sommarens njutning

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards