Alla inlägg under juli 2019

Av Sirpa - 8 juli 2019 07:32

Efter jag släppt av mina gäster ur bussen i Grisslehamn till Eckeröbåten så var det mina egna timmar att spendera på bästa sätt.

Bytte om till träningskläder efter busstädning och sätessanering efter en gästs kaffespill på ett säte.
En hel mugg nåste ha tappats och bara lämnats till mig att städa bort.

Gick motionspåret i skogen och bara mådde gott. Njöt av att se blåbären växa till och fåglarnas drill och glädje.

Gick bort till Marinan.
Det är så fint i lilla Grisslehamn och mycket folk på sommaren.
Nu lite lugnare då vädret var lite kyligt och blåsigt.
Passade mig perfekt som inte tål stark värme.

Hade drygt 4 härliga timmar där vid havet.
Älskar havet och friheten den utstrålar i varje våg som rullar in

Av Sirpa - 8 juli 2019 07:24

Köpte mig fyra liter Jordgubbar vid Icabutiken i Grisslehamn.

Nästan en halvliter försvann i min mage då jag åt dem till lunchen efter träning och bad.
Resten åkte med hem och frystes in styckvis.
Kommer att påsa in dem i portonspåsar för att njuta av under vintern.
Så gott till morgonyoghurten.

Jordgubbar är både gott och nyttigt.
De Öländska gubbarna är söta och goda

Av Sirpa - 8 juli 2019 07:00

Återigen blev det så att hela blogginlägget jag skrev på försvann när en bild skulle laddas upp.

Varför blir det så????
Blir gråtfärdig då jag skrivit och lagt upp bilder under en halvtimmes tid.
Skrivit med känsla och humor och verkligen fått till det på bästa sätt i texten.

Sedan står det bara... Laddar....
Och Allt är borta!!!

Skit oxå!!

Av Sirpa - 6 juli 2019 17:52

Nu har jag varit ledig i fyra dagar och gjort det jag behövde göra och lite till.
Känner mig utvilad med nyfärgad utväxt i håret och redo för att börja jobba igen.

Idag har jag donat med lite allt möjligt.
Planterat blommor, gått en himla massa imorse, diskat, packat väskan för imorgon, duschat, städat hos spindelgumman, klippt mig lite efter hårfärgningen.
Bloggat och facebookat en del.
Ätit, fikat och vilat självklart.

Hade min son med familj här igår
Fixade snabbt till en blåbärsgräddtårta tills de skulle komma. Hade bottnar i frysen och laktosfri grädde sen tidigare.
Stora blåbär fick pryda tårtan och jordgubbssylt som jag själv gjorde förra säsongen.

Efter fikat gick vi ner på stan och tittade på Finbilscruisinen som var starten för Summermeet detta år.
Det var regnigt och trist väder men ändå mycket folk ute.
Trevligt att umgås en stund med familjen jag så sällan träffar.

Gav mina barnbarn lite pengar i sommarlovskassan som kommer väl till pass då de ska till Finland nästa vecka.
Skönt att kunna bidraga med någonting till dem.

Nova tycker att det är så härligt att ha mig hemma hela tiden. Hon har slapppnat av nu och följer inte varje steg jag tar.
Idag när jag kom från affären kom hon inte ens ut i hallen och mötte.
Nu vet hon att jag kommer hem om jag sticker nånstans.

Hon sover väldigt nära på nätterna men det har hon ju gjort länge. Ända sen vi blev själva hon och jag när hennes husse lämnade oss. Vi har ingen som helst kontakt med honom.
Vill inte ha det.
Vi har det så bra Nova och jag.
Behöver ingen hos oss.

Mitt liv är mina barn, barnbarn, gamla mamma och mitt jobb.
Det räcker gott, behöver ingen mera.
Har inte tid med någon mera.

Tycker att det är så skönt att komma hem till Nova och vårt kravlösa liv.
Ingen som jag behöver passa upp eller ta hänsyn till.
Jag äter, sover och städar precis när jag vill.
Tvättar mina kläder och handlar, lagar min mat. Äter precis det jag vill och känner för.

Singellivet är behagligt :)
Förstår inte varför jag var så dum att jag gav upp det förra gången. Mådde ju jättebra då också.
Nu släpper jag inte in någon mera i mitt eget.

Nu har jag sakta men säkert kommit igång att röra på mig också och det gör att jag mår ännu bättre.
Kanske kan jag få bukt med extrakilona på det viset.
Träna upp mig sakta men säkert.
Tar en dag i taget.
Imorgon blir det långpromenad i Grisslehamn. Kör en tidig Eckerö.

Har idag känt mig lite rastlös så det är hög tid att börja jobba igen.
Tar med mig badkläder också om det blir möjlighet till ett bad i havet imorgon.

Blev kontaktad av kollega idag om bussparkering i Köpenhamn. Skickade mms med karta på vart jag parkerade.
Hoppas det finns plats för honom där.
Tar ca 20 minuter att gå till hotellet därifrån.

Utanför huset är det ett himla liv.
Summermeet går på sin sista dag, kväll och natt så jag kan tänka mig att det är nästan desperat för dem som deltar.
Det ska köras, supas och härjas natten lång nu. Imorgon är det slut för detta år.

Blir intressant att se hur stan ser ut när jag åker och jobbar vid 4 tiden.
Säkert är det full fart på vissa ännu.

Hoppas jag får sova det jag behöver inatt.





Av Sirpa - 6 juli 2019 16:49

Åkte iväg idag till Willys för att handla lite mjölk. grönsaker, frukt och bröd.
Har så mycket mat i frysen att nåt annat inte behövdes.

Även på Hälla var Summermeet med olika stånd med mat, husvagnar och annat.

Åkte till Plantagen för att titta på blommor och kanske köpa något nytt till balkongen.
Har ju flera blomlådor och krukor med bara jord sen jag gjorde av med alla penseer innan min jobbresa.

Nu bar det sig inte bättre än att det var 50% på många växter.
Jag kunde ju inte låta bli när de hade Pelargonier av olika slag.

Kom hem med två kassar blommor.

Nu är alla krukor och långlådor fyllda igen.

Av Sirpa - 6 juli 2019 11:38

Min helt galet växande blomma på balkongen bara slingrar ut fler och fler grenar på nätväggen.
Fyllda med vackra blommor.

Det blir intressant att se hur stor den hinner bli innan sommaren är slut.

Vet fortfarande inte vad den heter.



Av Sirpa - 6 juli 2019 09:57

Nu är det tre mornar i rad som jag varit ute och gått en massa steg.

10.000 första dagen.
11.000 dag två
12.000 dag tre.

Känns riktigt bra i hela kroppen.
Benmusklerna börjar lite pyttesmått vakna till liv och känna igen sig.
Byter skor varje dag så det inte blir valkar av samma skor. Så gjorde jag ju även då när jag tränade på allvar.
Fötterna mår bra av ombyte.

Mår jättebra av så mycket frisk luft och de vackra intryck som hjärnan tar in under mina långa vandringar.
Rör mig på områden i stan där jag vet att det är fin miljö.

Nu imorse var det lite blandat då det ännu var skräpigt efter nattens fest då det är Summermeet i stan.
Gick ner till vattnet, vidare Djäkneberget och vid Svartån som är nästan tömd på vatten men växtligheten frodas så det är vackert ändå.

Efter mina många steg är det sedan jätteskönt att komma hem till en glad Nova.
Duscha och unna mig gofrukost i lugn och ro.
Tände ett ljus denna morgon för min lillasyster som jag känner saknad av stundtals. Hon fattas i mitt liv fast vi inte umgicks speciellt mycket.
Jag hoppas hon har det bra i sin himmel.

Idag är det min sista lediga dag av fyra sedan jobbet i Danmark och Norge.
Den kompenserade veckovilan är nu klar och imorgon börjar jag jobba igen.
En tidig Eckerö är det som står på tur.
Har packat ner träningsgrejer då jag kommer att gå mina dagliga steg i Grisslehamn.

Av Sirpa - 6 juli 2019 06:17

Att försöka sova när Summermeet pågår utanför huset är inte lätt.
Det dunkar i husväggarna av musiken från bilarna.
Skrål och burnouts pågår hela natten.

Jag ska snart ge mig ut på morgonpromenad i stan som nu är tyst och stilla.
Blir intressant att se hur det ser ut.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards