Direktlänk till inlägg 12 augusti 2019

När hösten kommer

Av Sirpa - 12 augusti 2019 01:58

Varje år kommer hösten efter sommaren.
Jag trivs med hösten. Den är vacker och luften är så skön att andas.
De grymt varma och jobbiga dagarna börjar vara över och det går att leva normalt igen.

Jag är ju ingen vän av de smällheta sommardagarna då det är risk att få värmeslag.
Allt är svettigt och klibbigt. Varje rörelse blir kämpig och jag måste ständigt hålla koll att jag inte får vätskebrist, iallafall när jag jobbar.

Denna sommar har jag ju dessutom jobbat helt och är glad över att det inte var lika varmt som sommaren 2018.

Det som jag nu lägger märke till är hur många människor deppar ner sig när hösten kommer.
Det skrivs på facebook om allvar som börjar igen, det roliga är över, tristessen tar över osv osv...

Ställer mig frågan då om dessa människor bara lever på sommaren.
Lever de inte med glädje i hjärtat under resten av året?
Måste vara jättetufft att ha det så när sommaren är så kort.

För mig har varje årstid sin tjusning.
Med hösten kommer de sköna skymningarna och man kan tända levande ljus igen. Kura soffan är helt ok.
Promenaderna ute i den friska luften blir längre.
Jag badar ju till långt in på senhösten så det nöjet hänger med mig under lång tid.

Min semester blir ju av i September.
Då är det lugnt och skönt överallt och den hysteriska semesterstessen är över.
Det är den ju så fort vi kommer in i mitten på Augusti.

Jag ser fram emot att ha lugnt och skönt på min semester. Vad gör väl det att det är kyligare. Jag klär på mig isåfall
Överallt kommer det att vara framkomligt.
Ingen hets, inget köande utan bara lugnt.
Många sommaröppna butiker har stängt men dem kan jag helt vara utan.

Min första vecka kommer jag och Nova vara iväg med hyrd husbil.
Andra veckan blir i slutet av September och då blir vi på Öland i min dotters husvagn som vi sedan packar ihop och drar hem för säsongen.

Öland kommer att vara nästan tom på besökare. Det är öborna som kommer fram istället och stränderna ligger öde.
Som gjorda för långa vandringar i egna tankar och lugn.
Perfekt för mig.
Jag var ju ner på ön när min dotter fyllde i Juli.
Hemskt vara där då. Folk överallt och ett tempo som sög musten ur mig totalt.

Jag har så mycket människor omkring i jobbet att jag måste få ha lugnt på semestern. Då är hösten perfekt då de flesta är igång och jobbar igen och lever i sin vardagslunk i väntan på nästa sommar.

Sommarens förväntningar är stora för många. Mina förväntningar lägger jag ut över hela året istället.
Lever varje årstid och njuter av dem så det vis som årstiden erbjuder.

Vi vet ju att det blir mörkare nu för varje dag.
Men för den skull ska vi ju inte låta sinnet bli mörkare utan leva ändå.

Visst är det tufft många gånger med snöblask, mörkt tidigt och gryningen kommer sent.
Framförallt för bussförare som jag, med tidiga mornar då det tar många timmar innan morgonljuset kommer.
Men ändå, vi vet också att det kommer ljusare tider snart.
Det mörka tar inte över hela året.
Om vi inte tillåter det ta över våra själar och sinnen.

Njut av hösten.
Passa på att göra något du tycker om just då.
Kryp inte in i en bubbla och sluta lev.
Livet pågår hela året.

Hösten är vacker

 
 
Ingen bild

Veronica

12 augusti 2019 14:00

Håller med du 🙏🏻 Hösten är så härlig med hög luft lite svalare.
Finns all tid i världen att ta tillvara de små guldkornen, men i dagens samhälle så stressar folk bort det där. Som om de tar på sig ett filter och inte vill se allt det fina. Fast svårt idag då alla ska prestera på topp året runt dygnet runt.
Nu när jag ser andra sidan är det en viss konflikt i mig och ser hur mycket jobb det läggs på alla chaufförer. Inte helt enkelt.
Alla behöver vi tid för vila och avkoppling.
Ha det så bra på Öland, det börjar redan avfolkas där och inte köer på bron längre. Har jobbet precis vid avfarten dit bredvid Rasta.

Sirpa

13 augusti 2019 01:29

Ja det är ju inte enkelt att ha någon form av anställning idag. Kraven är höga och tempot likaså överallt.
Fick nu tre dagar "ofrivillig" ledighet då det inte finns så mycket beställningsjobb.
Dessutom har jag så mycket timmar veckorna innan att en riktig veckovila måste in.
Ser fram emot min vecka med husbilen.
Den tror jag kommer att kännas som en frihet till att besöka platser jag vill se och vistas vid. Husbilar har ju mycket ställplatser på fina ställen.

Besök på Gekås är bestämt redan.
Sen får jag se vart jag åker. Beror lite på vädret också. Mycket vackert finns i vårt land att se.

 
Anders

Anders

14 augusti 2019 15:24

Väldigt kloka ord! Jag tror att många blir lite trötta av mörkret och kylan, men då gäller det ju att hitta saker som ger energi även under den delen av året.

http://madeiraportugal.se

Sirpa

14 augusti 2019 17:56

Hela året lever vi ju :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 19 mars 02:39

Jag börjar bli såpass bra i högersidan efter låsningen att det nog är dags att försöka mig på övningar som stärker muskulaturen runtikring. Det behövs även i knät som jag känner av mera nu när den övriga smärtan klingar av mer och mer. Har ju in...

Av Sirpa - Måndag 18 mars 14:34

Jag började redan förra veckan att göra iordning Edde Husbil för att ha honom redo för eventuella jobbresor. Eller helt enkelt nån egen liten resa nånstans för att välkomna våren, när den nu har tänkt sig att komma på allvar. Knappast dags än på ...

Av Sirpa - Måndag 18 mars 10:50

Mitt bloggande har återigen hamnat på efterkälken. Tiden har gått åt till att jobba och sedan vila. Nu är det Måndag och ny vecka. Förra veckan försvann i ett nafs Torsdagen ägnade jag åt att köra ett härligt pensionärsgäng från Västerås till ...

Av Sirpa - Onsdag 13 mars 06:03

Gårdagen blev en kämpig historia verkligen med det galna bakslaget i måendet. Kände mig bättre i kroppen mot kvällen men istället fruktansvärt trött. Det var väl resultatet av kroppens kamp under dagen. Nu börjar jag verkligen bli less på det hä...

Av Sirpa - Tisdag 12 mars 16:45


Jag vet inte om det är en "baksmälla" efter gårdagens behandling hos Kiropraktorn eller vad det var men plötsligt vid lunchtid idag började jag må illa och det gjorde så ont överallt i kroppen där jag har haft låsningen/krampen. Hade jättejobbigt ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards