Alla inlägg den 18 augusti 2019

Av Sirpa - 18 augusti 2019 11:19

Det blev ett jobbigt pass på Björnön denna Söndagsmorgon.
Åkte bilen ut dit och gav mig genast ut i spåret för att gå rask gång.
Kvar i bilen låg badkläder och ombyte och väntade.

Traskade på i ett bra tempo.
Kände att pulsen gick upp i backarna. Tryckte på extra där med stegen.
Snart åkte jackan av och ner i ryggsäcken.

Lite halt och otäckt på vissa ställen efter regnet där det blivit lerigt.
Halkade till ett par gånger men det gick bra.
Är sugen på att börja jogga försiktigt men det är för tidigt
Flera kilo behöver bort först från kroppen aå knäna inte tar stryk

Det är bara att kämpa på med kilona och inte ge upp.
Kilometer efter kilometer avverkade fötterna.
Framme vid målet gick jag vidare i spåret för att få ihop mina 10 000 steg som jag hade bestämt mig för idag.

Det blev lite mera än så.
Nästan 8 km i benen kändes kan jag lova, med den minimala energi jag tillsätter kroppen.
Det är meningen
Det finns många kilo fett att äta utav om energi behövs.

Den app jag nu använder stämmer inte alls med kaloriåtgången
Aldrig att det går åt över 500 kalorier för dessa kilometer.
Riktiga önskesiffror
Jag vet att avståndet är rätt för den har jag gått så många gånger tidigare.

Kaloriåtgång är max 300 på den sträckan.

Det är som en glädjemätare på bilar.
Visar mer än verkligheten är.

Jag har ju tränat så många år att jag inte tittar på förbrukningen ens.
Jag vet hur mycket jag behöver röra på mig för att då fart på förbränningen
Än så länge står nog mina muskler som levande frågetecken över vad jag pysslar med. Ska de behöva jobba??
De är ju nu vana vid att inte anstränga sig mer än nödvändigt.

Behöver lära dem att börja jobba igen och det tar ett tag, det vet jag.
Sakta men säkert för att inte gå sönder.

Jag är ju ändå 60 år och ingen tonåring.

När jagvar klar med rundan och kände mig ordentligt varm, svettig och klibbig så blev det väldigt skönt att ta med badkassen, gå ner till långbryggan, byta om och hoppa i.
Vattnet lockar inte direkt med sin bruna färg men det var ju det enda jag hade just då.


Molnigt ca +17 i luften och något liknande i vattnet, gav en skön svalka och ett jättebra avslut för dagens pass.

Var i två gånger innan ombyte och hemfärd.
Dusch hemma direkt.

Nöjd med passet denna dag.
Vila och "mat" gäller innan jobb idag

Av Sirpa - 18 augusti 2019 06:17

Kom isäng redan vid 20.30 igår kväll.
Det var livat runtikring då grannar körde flytt men jag somnade som en stock.

Sov djupt hela natten utan att vakna nåt, inre vad jag minns iallafall
Vaknade när Nova hojtade med hög röst att hon svälter ihjäl och går sönder av gosbrist.

Mammaaa, mammaaa, mjeur....mjooo, miijjooo låter hon när hon har bestämt sig för att jag ska gå upp.
Nu lyckades det inte då jag ännu var jättetrött och inte sovit klart.
Inte förrän vid 5.15 lyckades hon få upp mig ur sängens sköna värme.

Kändes i både kropp och själ att jag fått min återhämtning.
De sönderhackade nätterna som varit senaste tiden har inre givit full återhämtning.
Så detta behövdes verkligen.

Upp och gav henne kramar och pussar först.
Sedan hennes frukost och kaffebryggaren igång.
Med en stark kopp kaffe i handen kröp jag tillbaka isäng.
Ställde upp balkongdörren först.
Friskt och fräscht ute.
Regnat massor så mattan är genomvåt och alla mina krukor och butrar jag ställt ut för att samla regnvatten var fyllda.
Jättebra :)

Duvorna har konsert i träden utanför.
Mig gör det inget, det är naturen som lever därutanför. Fåglarna hör till vårt liv och berikar det med sitt sätt att vara.
I detta fall ett väldigt hohoande :)
Sovrumsfönstret är ju öppet dygnet runt så störs jag av duvorna så kan jag bara stänga.

Igår när jag körde bussen åter till depån efter bröllopskörningen så såg jag en skadad kaja på vägen. Kunde inte stanna där med bussen trafiksäkert utan jag lovade kajan att jag kommer med min egen bil snart och hjälper den.

När jag sedan återvände så hade någon medmänniska förbarmat sig över den skadade lilla fågeln och kört över den så den fått gå över i vilans rike, bort från smärta och rädsla.
Det finns ju inget annat att göra i sånt läge.
Jag tackade denna person för handlingen tanken och hoppet om mänskligheten ökade lite igen.

Alla har vi ett ansvar när det gäller djuren i trafiken, men det är inte många som axlar det ansvaret. De flesta kör förbi och tittar bort och tycker att det får nån annan fixa.

Straxt ska jag byta om och åka till Björnön för att gå rundan därute i den sköna morgonen
Kommer ha med badkläderna ifall jag känner för att hoppa i Mälaren efteråt, svettig och varm.

Börjar jobba idag på eftermiddagen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards